۹ گونه جادوی نوآورانه در داستانهای فانتزی
جادو یکی از بخشهای کلیدی بیشتر داستانهای فانتزی به شمار میرود. گاهی شاهد جادوهای ساده در این گونه داستانها هستیم که با یک چوب جادو و یا یک سری ورد به انجام میرسند. ولی برخی ...
جادو یکی از بخشهای کلیدی بیشتر داستانهای فانتزی به شمار میرود. گاهی شاهد جادوهای ساده در این گونه داستانها هستیم که با یک چوب جادو و یا یک سری ورد به انجام میرسند. ولی برخی اوقات نویسندگان و پدیدآورندگان از انواع سیستمهای جادوی نوآورانه و خلاقانه بهره میبرند. حالا در این نوشتار به سراغ ۹ گونه جادوی نوآورانه که در داستانهای فانتزی استفاده شدهاند میرویم تا با جنبههای گوناگونی از جادوهای فانتزی آشنا شوید.
فهرست مطالب
جادوی پیوندی
این گونه جادو شامل ایجاد یک پیوند بین دو چیز است تا هر اتفاقی که برای یکی بیفتد برای دیگری نیز رقم بخورد. در سری کتابهای «سرگذشت شاهکش» (The Kingkiller Chronicle) نوشته پاتریک راتفوس، شخصیت اصلی روایت با نام کووث (Kvothe) از جادوی پیوندی بهره میبرد تا خونش را به یک تکه آهن پیوند بزند و به این ترتیب بتواند آن را با ذهنش کنترل کند و حرکت دهد.
جادوی نامگذاری
این نوع جادو نیازمند دانستن نام راستین هر چیز یا کس میشود تا جادوگر توانایی چیره شدن بر آن را به دست آورد. در کتابهای «دریای زمین» (Earthsea) نوشته اورسولا کی. لو گویین، کاربران جادو آموزش میبینند تا نام راستین هر چیزی در پیرامونشان را یاد بگیرند تا روی آنها کنترل پیدا کنند.
جادوی خون
در این گونه جادو از خون برای نیرو دادن به طلسمها و مناسکها استفاده میشود. در سری کتابهای «لایتبرینگر» (Lightbringer) برنت ویکز، برخی از کاربران جادو این توانایی را دارند که از خون خود برای پدید آوردن طلسمهای نیرومند بهره ببرند.
جادوی گلیف
در این نوع جادو، نشانها یا گلیفهای جادویی روی اشیا یا سطوح گوناگون نوشته میشود تا تأثیرات نیرومند جادویی به وجود آید. در سریهای «الانتریس» (Elantris) و «مجموعه استورملایت» (Stormlight Archive) نوشته برندن سندرسون، جادوی گلیف برای پدید آوردن نگهبانان و مدافعان نیرومند به کار گرفته میشود.
جادوی عنصری
این گونه جادو شامل به بازی گرفتن عناصر طبیعت (زمین، هوا، آتش و آب) برای ایجاد پدیدههای جادویی است. در سری کتابهای «استاید عناصر» (Elemental Masters) پدید آمده به دست مرسدس لکی، جادوگران این توانایی را دارند که یکی از عناصر را کنترل کرده و از آن برای ساخت طلسمهای نیرومند بهره ببرند.
جادوی رون
این نوع جادو از رونها یا نشانهای باستانی برای پدید آوردن تأثیرات جادویی استفاده میکند. در سری کتابهای «سرگذشت دروئید آهنین» (The Iron Druid Chronicles) نوشته کوین هرن، شخصیت اصلی ماجرا با نام آتیکوس اوسالیوان (Atticus O’Sullivan) از جادوی رون بهره میبرد تا نگهبانان و طلسمهای نیرومند به وجود آورد.
جادوی آشوب
در این گونه جادو، انرژی پرآشوب هستی به بازی گرفته شده و بهرهبرداری میشود. در سری «الریک ملنیبون» (Elric of Melniboné) پدید آمده توسط مایکل مورکوک، الریک به عنوان پرتاگونیست روایت، یک جادوگر قدرتمند است که جادوی آشوب را برای نیرو دادن به طلسمهایش به کار میگیرد.
جادوی رویا
این نوع جادو با بازی گرفتن رویاهای شخص یا دیگران برای ایجاد پدیدههای جادویی سر و کار دارد. در سری کمیک «سندمن» (The Sandman) پدید آمده به دست نیل گیمن، دریم/رویا به عنوان شخصیت اصلی ماجرا، ارباب رویاهاست و میتوان آنها را به بازی گرفته و دگرگون کند.
جادوی سایه
این گونه جادو شامل بهرهبرداری و به بازی گرفتن سایهها و تاریکی برای پدید آمدن نتایج جادویی میشود. سری کتابهای «سرگذشت نارنیا» (The Chronicles of Narnia) نوشته سی. اس. لوئیس، یک ملکه شرور با نام جادیس (Jadis) را در خود جای دادهاند که از جادوی سایه برای ایجاد توهمات قدرتمند استفاده میکند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
الان رسما هرچی جادو بود گفتین کجاشون نو آورانس؟ نکنه منظورتون از جادو غیر نو آورانه همون جادوهای فرشته مهربون تو پینوکیوعه?
اقا ی سوال
اینکه ناروتو نینجتسو میزنه هم جادو حساب میشه؟
نه اون از چاکرا استفاده میکنه