تعویق مجدد ساخت فیلم آکیرا: مصائب ساخت یک فیلم لایواکشن انیمهای!
پس از تأخیری مجدد در ساخت فیلم لایو اکشن آکیرا همانطور که بسیاری پیش از این به این موضوع اشارهکردهاند باز به این سوال میرسیم، آیا احتمال آن وجود دارد که اساسا ساخت این فیلم ...
پس از تأخیری مجدد در ساخت فیلم لایو اکشن آکیرا همانطور که بسیاری پیش از این به این موضوع اشارهکردهاند باز به این سوال میرسیم، آیا احتمال آن وجود دارد که اساسا ساخت این فیلم ممکن نباشد؟
انیمه آکیرا از روی مانگایی با همین نام بهدست کاتسوهیرو اوتومو خلقشده است. آکیرا پس از اقتباسی در قامت انیمه با کارگردانی خالق آن اوتومو، در جامعه بینالمللی و میان هواداران جای خود را باز کرد. داستان دو موتورسوار جوان که خود را در میان توطئهای می یابند که جنگ اتمی احتمالی، کودکانی با قدرتهای ماورا طبیعی و فساد دولت را شامل میشود، توجه فیلمسازان و دوست داران انیمه را در جایجای جهان در سال 1988 به خود جلب کرد و از آن زمان تا به امروز اخبار ساخت نسخه لایواکشن هالیوودی آکیرا بیش از دو دهه است که ادامه دارد.
چنین شد که در انتها، در مه سال 2019، کارگردان «ثور: راگناروک» تایکا وایتیتی بهعنوان کارگردان فیلم لایواکشن آکیرا اعلام شد و تاریخ عرضه فیلم برای سال 2021. اما متأسفانه خوشحالی ناشی از این خبر دیری نپایید چراکه فیلم آکیرا به دلیل پیوستن وایتیتی به پروژه «ثور: عشق و صاعقه» مجددا تأخیر خورد. در حالی که دل نگرانیها از اینکه لایواکشن آکیرا دوباره وارد برزخ پروسه تولید شود رو به افزایش است، نباید از یک نظریه همواره سایه افکنده بر روی آن چشمپوشی کرد: فیلمبرداری داستان آکیرا غیرممکن است.
یکی از دلایل اصلی این تفکر که اقتباس آکیرا به مدیوم سینما امری چالشبرانگیز است فشردگی و انسجام منبع اقتباس آن است. آکیرا با شش جلد عظیم، داستانی آکنده از پیچیدگیها و جزئیات بسیار است که جای دادن آن در یک فیلم دو ساعته غیرممکن به نظر میرسد. فیلم انیمه سال 1988 اوتومو این مشکل را با صرفنظر از ریزه نگاریهای داستان و تنها عرضه المنتهای اساسی آکیرا برطرف کرد. از سوی دیگر، تایکا وایتیتی، حتی پیش از انتخاب رسمی بهعنوان کارگردان این فیلم، از علاقه خود به اقتباس وفادارانه آکیرا و استفاده از مانگای اصلی در عوض انیمیشن آن سخن گفته است.
این مسئله بالأخص بسیار چالشبرانگیز است چراکه برخلاف اکثر مجموعههای درازمدت، آکیرا به خطوط داستانی یا بخشهای مجزا تقسیمنشده و در عوض یک داستان منسجم را از ابتدا تا پایان کار روایت میکند. خطوط روایی جانبی بسیاری از داستان اصلی نشأت میگیرند و بااینکه فیلم 1988 نشان داد میتوان این داستانها را در صورت لزوم میتوان کنار گذاشت، اما یک اقتباس وفادارانه مشابه چیزی که وایتیتی در سر دارد بدون آنها ناقص خواهد بود.
گزارشهای بسیاری حاکی از آن است که یکی از عوامل اصلی در تأخیر آکیرا وجود تردید بر روی بستر روایی این فیلم لایواکشن است. عموماً، استودیوهای بزرگ هالیوودی باور دارند که هواداران غربی علاقهای به داستانهایی که در ژاپن جریان دارند، ندارند اما نئوتوکیو که عنصری جداییناپذیر از آکیراست باعث به بنبست رسیدن استودیو شده است.
وقتیکه وایتیتی سکان هدایت این پروژه را بهدست گرفت به نظر میرسید که آکیرا بستر و ریشههای آسیایی خود را حفظ خواهد کرد اما برادران وارنر سالها تلاش کردهاند تا به تعادلی میان غرب و شرق دست یابند.
ازنظر بصری، لایواکشن آکیرا پروژهای بسیار دشوار و پیچیده خواهد بود. در سطح ابتدایی، آکیرا نیازمند زمینه و بستری آیندهگرایانه با جزئیات بالا، سکانسهای موتورسواری قدرتمند و نبردهای حماسی میان گروههای نظامی و فیزیک نیرومند است. هیچیک از این موضوعات برای هالیوود امر تازهای نیست اما بودجه فیلم را بهشدت بالا میبرد. هرچند مشکل مهمتر این است که چطور بعضی از لحظات عجیبوغریب آکیرا به تصویر کشیده خواهند شد.
در اوج داستان آکیرا، شخصیت شرور داستان تتسوئو تبدیل به تودهای عظیمالجثه و جهشیافته میشود در حالی که در سکانسی دیگر نمونههای آزمایش با قدرتهای ماورا طبیعی را میبینیم که از قدرتهایشان استفاده میکنند تا کابوسی واقعی را رقم بزنند. اوتومو بر روی صفحه کاغذ و پرده نمایش اطمینان یافت که طراحیاش این سکانسهای کلیدی را بهوضوح و شفافیت هرچهتمامتر به رخ میکشد و حس وحشت و ترس کامل را به بیننده القا میکند. در مدیوم لایواکشن هرچند نشان دادن این حرکات و واقعی جلوه دادن آنها بسیار سختتر است.
آکیرا به خاطر نشأت گرفتن از انیمه و مانگا، بهخودیخود از سایر محتویات سینمایی عامه پسند متمایز است و پروژهای با ریسک بالا برای برادران وارنر بهحساب میآید. علاوه بر این، این ریسک با مضامین بزرگسال داستان رو به وخامت میرود. آکیرا تنها با خشونت، کشتار و برهنگی آمیخته نیست ؛البته میتوان تمامی این زوایا را بدون تغییر داستان رقیقتر کرد، اما مشکل اصلی عناصر درونی و محوری این داستان است. روایت آکیرا بدون پرداختن به جوانان درگیر با اعتیاد، فقر و حس کلی فنا و نابودی دشوار است. درنتیجه آکیرا فیلمی است که نیازمند بودجهای در حد فیلمهای بزرگ و پرستاره است اما از نظر محتوایی زمین تا آسمان با این دسته از فیلمها تفاوت دارد.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.