استودیوهای فرستپارتی پلیاستیشن روی چه بازیهایی کار میکنند؟
همه ما به عنوان طرفداران سونی، دوست داریم بدانیم که استودیوهای پلیاستیشن مشغول توسعه چه محصولاتی هستند و در آینده قصد دارند که چه چیزهایی را برای ما آماده کنند؟ اگر شما هم به دنبال ...
همه ما به عنوان طرفداران سونی، دوست داریم بدانیم که استودیوهای پلیاستیشن مشغول توسعه چه محصولاتی هستند و در آینده قصد دارند که چه چیزهایی را برای ما آماده کنند؟ اگر شما هم به دنبال پیدا کردن پاسخ این سوال هستید، مقاله پیش رو از وب سایت ویجیاتو را اصلاً از دست ندهید.
در تاریخ ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۰۵ میلادی برابر با ۲۳ شهریور ۱۳۸۴، کمپانی سرگرمیهای کامپیوتری سونی یا به اختصار SCE از کمیته جدیدی به نام استودیوهای جهانی سرگرمیهای کامپیوتری سونی (Sony Computer Entertainment Worldwide Studios) رونمایی کرد که شامل ترکیب شدن تمام استودیوهای پلیاستیشن در آن سالها میشد. برای شروع کار، فیل هریسون (Phil Harrison) به عنوان رئیس این کمتیه انتخاب شد و کارش را با تمرکز روی نگه داشتن و نه اضافه کردن استودیوها شروع کرد.
در سال ۲۰۰۸ میلادی بودی که شوهی یوشیدا (Shuhei Yoshida) جانشین او شد و مسیر پلیاستیشن را به سمتی برد که اکنون ما شاهد استودیوهای زیادی برای تولید عناوین انحصاری هستیم.
در نهایت ماه می سال ۲۰۲۰ میلادی بود که همزمان با معرفی کنسول پلیاستیشن ۵ توسط سونی، تغییر نام تجاری استودیوهای جهانی سرگرمیهای کامپیوتری سونی به استودیوهای پلیاستیشن رسمی شد تا با این نام، مدیران بتوانند محصولات انحصاری خودشان را به تمرکز بیشتری بین هماهنگی در میان سایر کمپانیها تولید کرده و همچنین از مسیر شناخته شده راحتتری بازیهای خودشان را در اختیار مخاطبانی دیگر که از پلتفرمی متفاوت مثل رایانههای شخصی استفاده میکنند، قرار دهند.
با این حال، شاید برای شما جالب باشد که بدانید استودیوهای پلیاستیشن در حال حاضر مشغول توسعه چه محصولاتی هستند و میخواهند در آینده ما را با کدام یک از عناوین دنبالهدار یا جدیدی که برای توسعه در دست دارند، شگفتزده کنند.
- 1 استودیوهای پلیاستیشن در ژاپن
- 1.1 پولیفونی دیجیتال
- 1.2 تیم آسوبی
- 2 استودیوهای پلیاستیشن در اروپا
- 2.1 فایراسپرایت
- 2.2 گوریلا گیمز
- 2.3 هاوسمارک
- 2.4 استودیوی لندن
- 2.5 مدیا مولکول
- 2.6 نیکسس سافتوور
- 2.7 استودیوی بازیسازی سویج
- 2.8 ایکسدو
- 3 استودیوهای پلیاستیشن در آمریکای شمالی
- 3.1 استودیو بند
- 3.2 بلوپوینت گیمز
- 3.3 استودیو فایرواک
- 3.4 استودیوی هیون
- 3.5 اینسامنیاک گیمز
- 3.6 ناتی داگ
- 3.7 پیکسلاوپس
- 3.8 استودیوی سن دیگو
- 3.9 استودیو سانتا مونیکا
- 3.10 ساکر پانچ پروداکشنز
- 4 والکری اینترتیمنت
- 5 جمعبندی
استودیوهای پلیاستیشن در ژاپن
ژاپن به عنوان زادگاه اصلی کمپانی سونی و البته برند بسیار محبوب پلیاستیشن شناخته میشود که در این کشور، استودیوهای متعددی مشغول کار روی عناوین بعدی خود یا پشتیبانی از محصولاتی هستند که به تازگی آنها را منتشر کردند. در ادامه با آنها و کارهایی که قرار است انجام دهند، بیشتر آشنا خواهید شد.
پولیفونی دیجیتال
- تاسیس: سال ۱۹۹۸ برابر با ۱۳۷۷
- مکان استودیو: توکیو، ژاپن
استودیوی بازیسازی پولیفونی دیجیتال (Polyphony Digital) در ابتدا با نام Polys Entertainment شناخته میشد که اکنون تنها مجموعه از استودیوهای پلیاستیشن است که به صورت انحصاری، بازیهای شبیهساز اتوموبیلرانی با نام Gran Turismo را تولید میکند.
پروژههای کنونی تیم سازنده: آنها اخیراً بازی Gran Turismo 7 را به صورت انحصاری برای پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۵ منتشر کردند و فعلا قصد دارند تا از این محصول در آینده بیشتر پشتیبانی کنند. جدیدترین بهروزرسانی منتشر شده برای این بازی، شامل پشتیبانی از عینک واقعیت مجازی پلیاستیشن وی آر ۲ میشد که بازخوردهای خوبی از کاربران دریافت کرد.
تیم آسوبی
- تاسیس: سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۴۰۰
- مکان استودیو: توکیو، ژاپن
استودیوی بازیسازی تیم آسوبی (Team Asobi) یکی از تیمهای باقی مانده از مجموعه استودیوهای بازیسازی ژاپن است. بزرگترین وظیفه آنها در شروع، ساخت دموهای فنی و نرمافزاری برای درک بهتر مخاطب از محصولاتی است که تهیه کردند. برای مثال بازی The Playroom، بازی Astro’s Playroom و بازی Astro Bot Rescue Mission که همگی آنها برای شناخت بهتر از فناوریهای کنترلر دوالشاک ۴، دوالسنس و پلیاستیشن وی آر ساخته شده بود، کار این تیم خلاق و با تجربه است.
پروژههای کنونی تیم سازنده: تیم آسوبی در حال تکمیل کادر خود برای ساخت و تولید یک محصول اکشن سه بعدی است. تقریبا میتوان گفت که بازی بعدی آنها شبیه به بازی Astro’s Playroom خواهد بود و احتمالا از عینک واقعیت مجازی پلیاستیشن وی آر ۲ پشتیبانی میکند. اطلاعات بیشتری در دسترس نیست.
استودیوهای پلیاستیشن در اروپا
اروپا یکی از مکانهایی است که استودیوهای مستقل بیشتری نسبت به سایر قارههای جهان برای همکاری با تیم سونی و پلیاستیشن مشتاق هستند. در ادامه با آن استودیوها و کارهایی که قرار است انجام دهند، بیشتر آشنا خواهید شد.
فایراسپرایت
- تاسیس: سال ۲۰۱۳ برابر با ۱۳۹۲
- مکان استودیو: لیورپول، انگلستان
استودیوی بازیسازی فایراسپرایت (Firesprite) تاریخچه جالبی دارد. این سازنده در ابتدا توسط توسعهدهندگان استودیوی لیورپول، یکی از زیرمجموعههای کمپانی سونی که در سال ۲۰۱۲ بسته شده بود، تشکیل شد. فایراسپرایت که بیشتر به خاطر بازی The Persistence و پشتیبانی از دو محصول کمپانی سونی به نام Playroom و Playroom VR مشهور است، اکنون جزو بزرگترین استودیوهای پلیاستیشن در بریتانیا شناخته میشود.
پروژههای کنونی تیم سازنده: این استودیو اخیرا به تیم بازیسازی گوریلا گیمز کمک کرد تا بازی Horizon Call of the Mountain را بسازد و برای عینک واقعیت مجازی پلیاستیشن وی آر ۲ در دسترس قرار دهد. جدا از این مورد، فهرست مشاغل موردنیاز در وبسایت فایراسپرایت خبر از تولید یک محصول ترسناک و اکشن با داشتن المانهای بخش چندنفره میدهد که قرار است با موتور بازیسازی آنریل انجین ۵ توسعه پیدا کند.
گوریلا گیمز
- تاسیس: سال ۲۰۰۰ برابر با ۱۳۷۹
- مکان استودیو: آمستردام، هلند
همه ما به خاطر داریم که پلیاستیشن ۳ در نسل هفتم صنعت بازیهای ویدیویی چه دستاوردهای بزرگی را با مجموعه Killzone به دست آورد. مجموعه یادشده توسط همین استودیوی بازیسازی گوریلا گیمز (Guerilla Games) ساخته شد که البته الان یک فرانچایز فراموش شده است و تیم سازنده با تولید و ساخت سه بازی Horizon Zero Dawn، Horizon Forbidden West و Horizon Call of the Mountain درحال پیدا کردن اسم و رسمی بزرگتر از قبل هستند.
پروژههای فعلی تیم سازنده: استودیوی بازیسازی گوریلا گیمز اخیرا کار خودش را با انتشار بازی Horizon Call of the Mountain به صورت انحصاری برای عینک واقعیت مجازی پلیاستیشن وی آر ۲ تمام کرده و پشت بند آن نیز جدیدترین بستهالحاقی برای بازی Horizon Forbidden West در اختیار کاربران قرار داده است. آنطور که سخنگوی تیم توضیح داد، آنها ساخت نسخه بعدی مجموعه یادشده را آغاز کردند و قرار است یک نسخه موبایلی از دنیای Horizon هم در آینده ساخته و منتشر شود.
هاوسمارک
- تاسیس: سال ۱۹۹۵ برابر با ۱۳۷۴
- مکان استودیو: هلسینکی، فنلاند
استودیوی بازیسازی فنلاندی هاوسمارک (Housemarque) بیش از یک دهه است که با کمپانی سونی همکاری نزدیک دارد. این تیم سازنده تبحر خاصی در زمینه تولید عناوین اکشن آرکید داشته که از بزرگترین آنها میتوانیم به دو بازی Super Resogun و بازی Stardust HD اشاره کنیم و البته آخرین اثر ساخته شده این استودیو یعنی بازی Returnal هم از داشتن این مکانیزم مستثنی نیست. البته ساخت و تولید محصول آخر به صورت انحصاری برای کنسول پلیاستیشن ۵ باعث شد که سونی این شرکت را در سال ۲۰۲۱ میلادی خریداری کند و به زیر مجموعه استودیوهای پلیاستیشن اضافه کند.
پروژههای فعلی تیم سازنده: بعد از بازی Returnal، تیم سازنده مشغول توسعه بازی بعدی خود هستند. مشخص نیست که آیا این محصول یک دنباله خواهد بود یا یک آی پی کاملا جدید؛ اما نکته حائز اهمیت در آنجایی وجود دارد که هاوسمارک به ندرت دنبالهای برای محصولات قبلی خود میسازد.
استودیوی لندن
- تاسیس: سال ۱۹۹۳ برابر با ۱۳۷۲
- مکان استودیو: لندن، انگلستان
استودیوی بازیسازی لندن (SIE London Studio) در طول سالهای گذشته غایب بزرگی بود، اما به خاطر کار روی محصولات خانوادگی متنوعی چون SingStar و EyePet همچنان در نگاه مخاطبان وجود داشت. آخرین بازی بزرگی که تیم سازنده استودیوی لندن روی آن کار کرد، بازی Blood & Truth بود که در سالهای گذشته برای عینک واقعیت مجازی نسل اولی پلیاستیشن وی آر در دسترس قرار گرفت.
پروژههای فعلی تیم سازنده: بازی بعدی استودیوی لندن فعلا در حد یک راز باقی مانده است؛ اما با توجه به فهرست مشاغل موردنیاز، آنها به دنبال ساخت یک محصول کاملاً جدید و آنلاینمحور به صورت انحصاری برای کنسول پلیاستیشن ۵ هستند. در توضیحات فهرست یادشده آمده است که متقاضی در صورت حضور در بین بهترین بازیسازان لندن، فرصت کار روی یک بازی مبارزهای آنلاین با داشتن قابلیت Co-Op در دنیای فانتزی و مدرن با الهامگیری از شهر لندن کار میکند.
مدیا مولکول
- تاسیس: سال ۲۰۰۶ برابر با ۱۳۸۵
- مکان استودیو: گیلدفورد، انگلستان
سازنده مجموعه محبوب و دوستداشتنی Little Big Planet در سال ۲۰۱۰ به خاطر موفقیت یکی از نسخههای این سری تخیلی توسط کمپانی سونی خریداری شد تا با بیش از ۱۳ سال سابقه، یکی از قدیمیترین اعضای استودیوهای پلیاستیشن در سراسر جهان باشد.
پروژههای فعلی تیم سازنده: استودیوی بازیسازی مدیا مولکول همچنان به پشتیبانی از جاهطلبانهترین محصول خود یعنی بازی Dreams که یک موتور بازیسازی برای کنسولهای پلیاستیشن است، ادامه میدهد. موتور بازیسازی Dreams که البته در قالب یک بازی ویدیویی منتشر شده، ابزارهای مختلف و متعددی به کاربران میدهد تا آنها با کمک این وسایل بتوانند بازی محبوب خود در هر ژانری ساخته یا حداقل به تولید موزیک ویدیو یا فیلمهای کوتاه بپردازند.
نیکسس سافتوور
- تاسیس: سال ۱۹۹۹ برابر با ۱۳۷۸
- مکان استودیو: اوترخت، هلند
استودیوی بازیسازی نیکسس سافتوور (Nixxes Software) شامل تیمی است که بیشتر به دلیل استعدادهای در انتقال بازیهای کنسولی در مقیاس بزرگ به رایانههای شخصی یا به عبارتی پورت کردن محصولات شناخته میشود. با ورود بزرگ کمپانی سونی به بازار کامپیوترهای شخصی، کاملا منطقی است که تیمی با این دانش زیر خدمت چنین شرکت عظیمی باشد.
پروژههای فعلی تیم سازنده: استودیوی بازیسازی نیکسس فقط روی تبدیل کردن پورت بازیهای پلیاستیشن روی رایانههای شخصی کار میکند؛ بنابراین آنها روی ساخت بازی جدیدی کار نمیکنند.
استودیوی بازیسازی سویج
- تاسیس: سال ۲۰۲۰ برابر با ۱۳۹۹
- مکان استودیوها: هلسینکی در فنلاند و برلین در آلمان
استودیوی بازیسازی سویج (Savage Game Studio) شامل دو تیم است که به صورت مجزا روی تولید بازیهای اکشن برای موبایل کار میکنند. سونی این استودیو را در سال ۲۰۲۲ میلادی به عنوان بخشی از استودیوهای پلیاستیشن که به صورت اختصاصی روی تلفنهای همراه کار میکنند، خریداری کرد.
پروژههای فعلی تیم سازنده: استودیوی بازیسازی سویج در حال حاضر روی توسعه یک محصول لایوسرویس AAA برای تلفنهای همراه کار میکند و این تنها اطلاعاتی بود که از برنامه بعدی تیم سازنده در اختیار داریم.
ایکسدو
- تاسیس: سال ۲۰۰۰ برابر با ۱۳۷۹
- مکان استودیو: لیورپول، انگلستان
استودیوی بازیسازی ایکسدو (XDev) در همان محل استودیوی لیورپول که اکنون منحل شده است، با وجود توسعهدهندگان خارجی از سراسر جهان تشکیل شده و روی پروژههای مختلفی برای پلیاستیشن کار میکنند. برخی از نمونههای کمک فنی به سایر استودیوهای سازنده شامل عناوینی چون Until Dawn از استودیوی بازیسازی سوپرمسیو گیمز (Supermassive Games) و بازی Detroit Become Human از استودیوی بازیسازی کوانیتک دریم (Quantic Dream) میشود.
پروژههای فعلی تیم سازنده: ایکسدو در حال حاضر با استودیوهای شخص ثالث مختلفی روی بازیهایی نظیر Rise of the Ronin و Stellar Blade کار میکند.
استودیوهای پلیاستیشن در آمریکای شمالی
بیشتر بازیهای بزرگ پلیاستیشن که امروز به وجود آنها افتخار میکنیم، محصول استودیوهای بازیسازی در آمریکای شمالی است که کمپانی سونی برخی از این شرکتها را به زیر مجموعه استودیوهای پلیاستیشن اضافه کرده است. در ادامه با آن استودیوها و کارهایی که قرار است انجام دهند، بیشتر آشنا خواهید شد.
استودیو بند
- تاسیس: سال ۱۹۹۳ برابر با ۱۳۷۲
- مکان استودیو: شهر بند در ایالت اورگان، ایالات متحده آمریکا
استودیوی بازیسازی بند (Bend Studio) قبل از خریداری شدنش توسط سونی، دو بازی بزرگ با نامهای Bubsy 3D برای پلیاستیشن ۱ و مجموعه Siphon Filter تولید کرد و در نهایت در سال ۲۰۰۰ میلادی به زیر مجموعه استودیوهای پلیاستیشن اضافه شد. از لحاظ تاریخی، این تیم یکی از قدیمیترینها است و با توسعه بازی Days Gone به صورت انحصاری برای پلیاستیشن ۴، بار دیگر به حوزه ساخت عناوین AAA برگشت.
پروژههای فعلی تیم سازنده: تنها چیزی که در حال حاضر میدانیم، این است که تیم سازنده مستقر در استودیوی بازیسازی بند روی یک محصول جدید جهانباز کار میکند که هیچ ربطی به بازی Days Gone ندارد.
بلوپوینت گیمز
- تاسیس: سال ۲۰۰۶ برابر با ۱۳۸۶
- مکان استودیو: شهر آستین در ایالت تگزاس، ایالات متحده آمریکا
استودیوی بازیسازی بلوپوینت گیمز (Bluepoint Games) سالهای متوالی است که با کمپانی ژاپنی سونی ارتباط نزدیکی دارد. بعضی از بازیهای اصلی و همچنین بازسازی برخی از عناوین کلاسیک برند پلیاستیشن را این شرکت محبوب آمریکایی میسازد. سونی در جواب بازسازی موفق بسیاری از عناوین قدیمی مثل بازی Uncharted: The Nathan Drake Collection، بازی Shadow of the Colossus و بازی Demon’s Souls، این استودیو خلاق را در سال ۲۰۲۱ خریداری کرد.
پروژههای فعلی تیم سازنده: با وجود سابقههای طولانی و درخشان در زمینه بازسازی عناوین قدیمی، استودیوی بازیسازی بلوپوینت گیمز مشغول توسعه اولین بازی بزرگ خودش است که دنباله هیچ مجموعهای نیست و هنوز اطلاعات رسمیای از آن در اختیار نداریم.
استودیو فایرواک
- تاسیس: سال ۲۰۱۸ برابر ۱۳۹۷
- مکان استودیو: بلویو در ایالت واشنگتن، ایالات متحده آمریکا
استودیو فایرواک (Firewalk Studios) یک سازنده نسبتاً تازه تأسیس است، اما در تیم توسعهدهنده برخی از افراد با تجربه را در اختیار دارد. بعضی از کارکنانی که در آنجا حضور دارند، پیشتر رزومه سنگینی برای خود در برخی از استودیوهای دیگر نظیر بانجی، رسپاون اینترتیمنت و روون سافتوور ایجاد کردند. سونی پس از اعلام همکاری این سازنده در سال ۲۰۲۱ با برند پلیاستیشن، در نهایت فایرواک را به طور کامل در ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی خریداری کرد.
پروژههای فعلی تیم سازنده: استودیو فایرواک در حال حاضر روی یک محصول چندنفره آنلاین کاملا جدید کار میکند. این تمام اطلاعاتی است که در دست داریم.
استودیوی هیون
- تاسیس: سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۴۰۰
- مکان استودیو: مونترال، کانادا
این استودیوی کاملا جدید از زیرمجموعه استودیوهای پلیاستیشن به خاطر وجود رهبری به نام جید ریموند (Jade Raymond) که کارهای زیادی در دو مجموعه محبوب Assassin’s Creed و Watch Dogs انجام داد، زیر ذرهبین قرار گرفت. تیم توسعهدهنده هنوز محصولی منتشر نکرده است، اما با این حال روی اولین پروژهای کار میکند که کمپانی سونی آن را منتشر خواهد کرد.
پروژههای فعلی تیم سازنده: استودیوی بازیسازی هیون (Haven Studios) در حال توسعه یک محصول تماما جدید به طور انحصاری برای پلیاستیشن است. تنها چیزی که تاکنون از این بازی میدانیم، در آنجایی وجود دارد که محصول یادشده یکی از ۱۰ بازی لایو سرویس پلیاستیشن شناخته میشود که تا مارس ۲۰۲۶ میلادی در اختیار علاقهمندان قرار خواهد گرفت.
اینسامنیاک گیمز
- تاسیس: سال ۱۹۹۴ برابر ۱۳۷۳
- مکان استودیو: بربنک در ایالت کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
استودیوی بازیسازی اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) به خاطر توسعه بازیهایی مثل Rachet and Clank و Resistance، برای سالها فکر میکرد که عضو استودیوهای پلیاستیشن است. به خاطر همین، بعد از موفقیت در ساخت بازی Marvel’s Spider-Man، کمپانی سونی در سال ۲۰۱۹ به صورت کامل آن را خریداری کرد و در جواب نیز اینسامنیاک بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales را به صورت میاننسلی برای پلیاستیشن ۵ و پلیاستیشن ۴ منتشر کرد که البته موفقیتهای انتقادی و تجاری بسیار زیادی را به ارمغان آورد.
پروژههای کنونی تیم سازنده: استودیوی بازیسازی اینسامنیاک گیمز برای دو بازی بعدی خودش با کمپانی مارول قراردادی امضا کرد. در حال حاضر اولویت آنها روی توسعه بازی Marvel’s Spider-Man 2 برای پلیاستیشن ۵ است که در پاییز ۲۰۲۳ منتشر خواهد شد. بعد از آن نیز آنها کار خودشان را روی بازی Marvel’s Wolverine آغاز خواهند کرد که آن هم به صورت انحصاری برای پلیاستیشن ۵ منتشر خواهد شد.
ناتی داگ
- تاسیس: سال ۱۹۸۴ برابر با ۱۳۶۳
- مکان استودیو: سانتا مونیکا در ایالت کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
شاید بزرگترین و البته معروفترین استودیوی زیرمجموعه پلیاستیشن و سونی، همین ناتی داگ (Naughty Dog) آمریکایی باشد که سابقه طولانی در ساخت عناوین انحصاری مثل Crash Bandicoot، Jak & Daxter، Uncharted و The Last of Us را در کارنامهاش دارد. این سازنده در سال ۲۰۰۱ میلادی به صورت رسمی توسط سونی خریداری شد تا امروز پرچمدار استودیوهای پلیاستیشن باشد.
پروژههای فعلی تیم سازنده: جدیدترین محصول این استودیو، بازسازی نسخه اول مجموعه The Last of Us با نام بازی The Last of Us Part 1 شناخته میشود که اخیراً برای رایانههای شخصی با وضعیتی عجیب و غریب منتشر شد و قبل از آن نیز در شهریور ۱۴۰۱ به صورت انحصاری در اختیار مخاطبان کنسول پلیاستیشن ۵ قرار گرفت. تیم سازنده فعلا مشغول توسعه یک محصول آنلاین چندنفره مستقل از جهان مجموعه یادشده هستند که سبک گیمپلی آن بر اساس ساختار بازی The Last of Us Part II خواهد بود. بعد از این بازی نیز احتمالاً آنها یا به سراغ ساخت بازی The Last of Us Part III میروند یا محصول جدید دیگری را تولید خواهند کرد.
پیکسلاوپس
- تاسیس: سال ۲۰۱۴ برابر با ۱۳۹۳
- مکان استودیو: سن ماتئو در ایالت کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
استودیوی بازیسازی پیکسلاوپس (PixelOpus) یک استودیوی کوچیکی است که توسط فارغالتحصیلان دانشگاهی تاسیس شده است و روی پروژههای خلاقانهای تمرکز میکند که در حد و اندازه برند پلیاستیشن باشد.
پروژههای فعلی تیم سازنده: استودیوی بازیسازی پیکسلاوپس در حال حاضر به دنبال استخدام کردن نیروهای مختلف برای توسعه یک بازی انحصاری بزرگ برای پلیاستیشن ۵ است که در این راستا به صورت مستقیم با کمپانی انیمیشنسازی سونی پیکچرز همکاری دارد. برخی از شایعات ادعا میکنند که بازی در دست توسعه این شرکت با نام Sly Cooper شناخته میشود. برخی دیگر از گزارشها نیز اینطور بیان کردند که به خاطر همکاری دو استودیو و کمپانی یادشده با یکدیگر، آنها احتمالا روی توسعه انیمیشن Spider-Man: Across the Spider-Verse مشغول هستند و در آینده محصول اقتباسی از این انیمیشن منتشر خواهد شد.
استودیوی سن دیگو
- تاسیس: سال ۲۰۰۱ برابر با ۱۳۸۰
- مکان استودیو: سن دیگو در ایالت کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
استودیوی سن دیگو (San Diego Studios) که پیشتر به خاطر توسعه یک محصول ورزشی انحصاری برای پلیاستیشن با نام MLB The Show شناخته میشد، عناوین دیگری مثل بازی The Mark of Kri and Pain را در کارنامه دارد که سونی به خاطر همین موضوع آن را خریداری کرده است.
پروژههای فعلی تیم سازنده: استودیوی سن دیگو در حال حاضر روی توسعه بازی MLB The Show 2023 کار میکند. شایعات قدیمی حاکی از آن بود که تیم سازنده این شرکت مجوز ساخت نسخه جدید از مجموعه Uncharted را گرفتند، اما هیچ مدرک قویی وجود نداشت که این ادعا را اثبات کند.
استودیو سانتا مونیکا
- تاسیس: سال ۱۹۹۹ برابر با ۱۳۷۸
- مکان استودیو: لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
سازنده مجموعه ارزشمند و بزرگ God of War و البته یکی دیگر از محبوبترین استودیوهای پلیاستیشن طی سالهای متوالی است که اخیراً موفق شدند تا نسخه جدید مجموعه یادشده با نام بازی God of War Ragnarok را منتشر کنند.
پروژههای فعلی تیم سازنده: استودیوی سانتا مونیکا آخرین بازی خودش با نام God of War Ragnarok را به صورت انحصاری برای پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۵ منتشر کرد. کوری بارلوگ (Cory Barlog)، مدیر خلاق استودیو، در حال حاضر روی محصولی دیگر کار میکند که فعلا در حد یک راز باقی مانده است.
ساکر پانچ پروداکشنز
- تاسیس: سال ۱۹۹۷ برابر با ۱۳۷۶
- مکان استودیو: بلویو در ایالت واشنگتن
استودیوی بازیسازی ساکر پانچ پروداکشنز (Sucker Punch Productions) یک بار در طول عمر حیات خود بازی انحصاری برای کنسول محبوب Nintendo 64 منتشر کرد و بعد از آن نیز عناوین خلاقانه و هیجانانگیزی مثل Sly Cooper و مجموعه InFamous برای کاربران پلیاستیشن در دسترس قرار دارد. در سال ۲۰۱۱ میلادی بود که سونی تصمیم به خرید این شرکت گرفت و اکنون آنها به خاطر تولید و انتشار بازی Ghost of Tsushima به صورت انحصاری برای پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۵ در دنیا بیشتر از قبل شناخته میشوند.
پروژههای فعلی تیم سازنده: استودیوی سازنده پس از انتشار موفقیت آمیز بازی Ghost of Tsushima اقدام به پشتیبانی از آخرین ساخته خودش کرد و حتی بخش چندنفره بازی یادشده با پسوند Legends را در اختیار کاربران قرار داد. پروژه بعدی آنها هنوز مشخص نیست، اما به نظر میرسد که احتمالا دنبالهای بر داستان جین ساکای (قهرمان اصلی محصول یادشده) خواهد بود.
والکری اینترتیمنت
- تاسیس: سال ۲۰۰۲ برابر با ۱۳۸۱
- مکان استودیو: سیاتل در ایالت واشنگتن، ایالات متحده آمریکا
آخرین شرکت از فهرست استودیوهای پلیاستیشن مربوط به همین استودیوی بازیسازی والکری اینترتیمنت (Valkyrie Entertainment) است که تاکنون بازیهای کلیدی را با همکاری بین استودیوهای دیگر برای کمپانی سونی تولید کرد. شرکت ژاپنی موردبحث ما در سال ۲۰۲۱ میلادی این تیم سازنده را خریداری و به زیر مجموعههای پلیاستیشن اضافه کرد.
پروژههای فعلی تیم سازنده: استودیوی بازیسازی والکری در آخرین پروژه خود به استودیوی بازیسازی سانتا مونیکا کمک کرد تا بازی God of War Ragnarok را تولید کرده و با حمایت سونی منتشر کند. فهرست مشاغل موردنیاز این شرکت نشان میدهد که آنها روی چند پروژه کنسولی و موبایلی تمرکز کردند که یکی از آنها محصولی در زمینه بازیهای استراتژی خواهد بود.پ
جمعبندی
اینها تمام آنچیزی بود که ما در مورد استودیویهای پلیاستیشن و پروژههای در دست توسعهشان میدانستیم. نظر شما در خصوص این مقاله چیست؟ به عنوان یک طرفدار، کدام یک از استودیوهای مطرح شده در فهرست بالا برای شما اهمیت دارد؟ میخواهید زودتر در آینده به تجربه کدام یک از عناوین دنبالهدار یا جدید بپردازید؟ نظرات خود را پیرامون این موضوعات با ما به اشتراک گذاشته و در سایر اخبار و مقالات مرتبط با حوزه بازیهای ویدیویی را از طریق صفحه اصلی پیگیری و مطالعه کنید.
بازی Marvel's Spider-Man 2 و Final Fantasy 16 مورد انتظارترین انحصاریهای پلیاستیشن در سال ۲۰۲۳ هستند.
در حال حاضر بیش از ۲۰ استودیوی فرستپارتی در خانواده استودیوهای پلیاستیشن قرار دارند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
سونی واقعا تو این زمینه خیلی خوب عمل کرده