ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

بازی‌سازان حالا باید از مردم بخواهند به‌خاطر انتخاب اپیک استور مورد آزار قرار نگیرند

یکی از خبرهایی که نادیده گرفتن آن طی رویداد زنده شب افتتاحیه گیمزکام بسیار آسان بود، در یک آگهی مربوط به اپیک گیمز استور قرار داشت. ویدیوی تبلیغاتی کوتاهی که تعدادی از بازی انحصاری این ...

احسان زیارانی
نوشته شده توسط احسان زیارانی | ۲۶ مهر ۱۳۹۸ | ۲۳:۰۰

یکی از خبرهایی که نادیده گرفتن آن طی رویداد زنده شب افتتاحیه گیمزکام بسیار آسان بود، در یک آگهی مربوط به اپیک گیمز استور قرار داشت. ویدیوی تبلیغاتی کوتاهی که تعدادی از بازی انحصاری این فروشگاه دیجیتالی جنجالی را نمایش داد، شامل یک بازی مستقل بود که قبلا در فهرست اپیک قرار نداشت: Oddworld Soulstrom. مدتی کوتاه پس از آن، سازنده Oddworld، آقای لُرن لَنینگ (Lorne Lanning) پیامی در اکانت توییتر Oddworld منتشر کرد.

لنینگ نوشت: «کاری که می‌خواهم انجام بدهم این است که دلایل این‌ را که چرایی انحصاری شدن نسخه پی‌سی Soulstorm را روی اپیک استور توضیح دهم، زیرا شما حق دارید که بدانید.» او اشاره کرد که هزینه‌های Soulstorm قبلا «۱۰۰٪» توسط خودشان تامین می‌شد، اما «برای ساختن نسخه‌ای از Soulstorm که ما به دنبالش هستیم و شما لایق آن هستید، به کمک‌های مالی اضافه نیاز داشتیم.»

به خودی خود، این پیام شاید شبیه به هر بیانیه‌ای از طرف سازندگان به طرفدارانی باشد که مشتاق خبرها هستند. اما پس از اتفاقات اخیر، به نظر می‌آید گامی دیگر باشد در نابودی آهسته رابطه بین افرادی که بازی می‌سازند و هوادارانی که به صورت آنلاین با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

بیایید بار دیگر جمع‌بندی کنیم. انتخاب یک نقطه شروع برای این پدیده سخت است، با این حال نارضایتی موجود از شرایط کنونی به سادگی به آغاز کار اپیک گیمز استور در ماه دسامبر برمی‌گردد؛ فروشگاهی که در این لحظه، گروهی پر سر و صدا از طرفداران بازی‌های پی‌سی به دلایل اخلاقی با آن مخالفت می‌کنند.

عمدتاً به این خاطر که اپیک استور بازی‌هایی را که طرفداران بسیار مشتاق‌شان بودند را به انحصار خود درآورد. آن مخالفت‌ها—که نگرانی‌هایی را در رابطه با امنیت و شیوه‌های تجارت گرفته تا رنجش از ناراحتی‌های مشهود و حتی تئوری‌های توطئه شامل می‌شدند— هدف‌هایی بیرون از دایره اپیک گیمز یافتند.

بعد از خشم گسترده و نقد‌های منفی که سازنده Metro Exodus یعنی 4A Games و Gearbox Software، سازنده Borderlands 3، را هدف قرار دادند، الگویی پدیدار شد: اعلام این‌که بازی قبلا معرفی‌شده‌تان انحصاری اپیک گیمز استور خواهد بود، راهی خیلی خوب برای مورد آزار و اذیت قرار گرفتن است.

به این دلیل است که استودیو مستقلی مانند Glumberland، سازندگان بازی Ooblets، ترجیح می‌دهند در تلاش برای جلوگیری از طوفانی که به نظر می‌رسد همراه کلمات «انحصاری اپیک گیمز استور» می‌آید، مطلبی طولانی در وبلاگشان بنویسند که دلیل اصلیشان را برای انتخاب اپیک گیمز شرح می‌دهد.

معلوم شد که تلاشی بیهوده بود، چراکه مطلبی از بن واسر (Ben Wasser)—یکی از دو عضو Glumberland—جزئیات سیلی از آزار و اذیت را شرح می‌داد که او برای انتخاب فروش بازی‌اش به شکلی که خودش می‌خواست دریافت کرد. میان شکایت‌های معمول، یک مورد جدید بود: واسر برای این‌که گروهی که او را اذیت می‌کردند حق به جانب و تاکسیک خطاب کرد، گستاخ نام گرفت و به او گفتند که نخستین بیانیه‌اش توهین‌آمیز بوده است.

بازتاب‌هایی از این موضوع در مشاجره خبرساز اخیر بین اعضای استودیو Respawn Entertainment و جامعه آنلاین Apex Legends احساس می‌شود. با این‌که به طور مستقیم به اپیک گیمز استور مربوط نیست، عصبانیت درباره قیمت‌گذاری -واقعا چشمگیر- آیتم‌های تزئینی درون بازی که در طول رویداد تاج آهنی (Iron Crown) در دسترس بودند، کاملا به درگیری لفظی تبدیل شد؛ هنگامی که یکی از اعضای Respawn در تلاشی برای توضیح تغییر در قیمت‌گذاری، نارضایتی خود را از دشمنی بازیکنان با سازندگان یک بازی رایگان ابراز کرد و آن افراد را «احمق» خواند.

آن لحظه کوتاه از انسانیت، باعث شد بازیکنان غوغایی به راه بیاندازند که هنوز هم در ساب‌ردیت بازی می‌توانید ببینید - چطور جراًت می‌کنید، به نظر می‌آید پیامی باشد که از سمت طرفداران بازی‌های شوتر اول-شخص فرستاده می‌شود.

این زمینه‌ای است که در آن بیانیه لرن لنینگ وارد دنیای گیمینگ می‌شود و در این زمینه، گویش آن شبیه به نوعی انتقاد است. نوشته‌ای سرشار از تمناست، التماسی از گروهی نامرئی اما حس‌شدنی تا متوجه شوند که تصمیم قرار دادن Oddworld: Soulstorm در اپیک گیمز استور، تصمیمی است که برای آن‌ها [و با درنظر گرفتن منفعت بازیکنان] گرفته شده.

نباید از چشم کسی دور بماند که جامعه گیمری چقدر نابسامان است که باید این‌گونه با افراد صحبت کرد: با نهایت احترام تا مبادا با طوفانی غضبناک از آزار و اذیت مواجه شوید. این‌که پاسخ‌های پیام لنینگ با وجود پر بودن از عصبانیت همیشگی، او را به دلیل «باکلاس بودن» و «محترمانه بودن» تحسین می‌کنند، آشکارساز موضوعی خاص است.

در پوشش اپیک گیمز استور، وب‌سایت‌های خبری دائماً درباره این‌که چطور خشم مداوم و دائمی افراد صرفا به دلیل وجود داشتن آن، از کنترل خارج شده نوشته‌اند. این نتیجه شرایط کنونی است، دنیایی که واقعیت‌های اقتصادی آن‌قدر نامتوازن است که فردی در اینترنت که شاید بخواهد یک بازی را بخرد تحت تاثیر توهمی (درحال حاضر درست) قرار دارد که قدرت بدون تبعیضی روی سازندگان دارد.

نامعقول است. چیزی که حتی بیشتر از آن مسخره می‌نماید این حقیقت است که این فقط آخرین ورژن از مسئله‌ای به حساب می‌آید که همیشه در رابطه با جوامع گیمینگ مورد اقبال بوده است: بازی‌ها به شکلی غیر قابل اجتناب توسط گروهی پر سر و صدا و زننده خدشه‌دار شده‌اند که هرچیزی را برای بقیه خراب می‌کنند.

سازندگان مرتبا از حملات طرفداران افسوس می‌خورند و آن را دلیل این‌که به صورت آنلاین با مردم ارتباط برقرار نمی‌کنند می‌نامند. آن‌ها سال‌هاست این کار را می‌کنند. به سبب استمرارش، تبدیل به واقعیتی در دنیای بازی‌های ویدیویی شده است. اجازه این عمل توسط سازندگان پلتفرم‌ها و ناشران داده می‌شود و توسط الگوریتم‌ها و معیار‌های خبرسازشدن پاداش می‌گیرد؛ قانونی که توسط راًی‌های مثبت در ردیت (Reddit) به وجود آمد.

نمی‌توانم به بازی‌ها و بازی‌سازانی فکر نکنم که این وضعیت احتمالاً سرانجام آن‌ها را به شکلی نابهنگام نابود کرد؛ زیرا اقلیتی بسیار پر سروصدا درخواست کرده که یک صنعت به جای تعظیم به تیزهوشی و مهربانی دنیایی که بازی‌ها را دوست دارد، مقابل بداخلاقی آن‌ها سرخم کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی