ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Overwatch 2 wallpaper
اخبار و مقالات

چرا ایده Overwatch 2 از ابتدا اشتباه بود؟

برخی عناوین از همان دقیقه اول که معرفی می‌شوند حاشیه دارند. بلیزارد اخیرا با سیاست‌های عجیبی که داشته همواره حاشیه‌ساز بوده اما در حال حاضر وضعیت بازی Overwatch 2 توجه همه را جلب کرده است. ...

علیرضا طالقانی
نوشته شده توسط علیرضا طالقانی | ۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۰

برخی عناوین از همان دقیقه اول که معرفی می‌شوند حاشیه دارند. بلیزارد اخیرا با سیاست‌های عجیبی که داشته همواره حاشیه‌ساز بوده اما در حال حاضر وضعیت بازی Overwatch 2 توجه همه را جلب کرده است. اخیرا اعلام شد که توسعه بخش داستانی و PvE این بازی رسما متوقف شده و بلیزارد قصد دارد که بخش چندنفره و برنامه‌های لایوسرویسی که داشت را بیش از پیش گسترش دهد. این خبرها به این معنی‌ست که بلیزارد قصد دارد که Overwatch 2 را به یک بازی رقابتی بزرگ تبدیل کند. و این موضوع چندان به مذاق طرفداران خوش نیامده است.

اکنون که از زبان کارگردان بازی یعنی آرون کلر (Aaron Keller) می‌شنویم که آن‌ها از ابتدا قصد داشتند تا اورواچ را به چشم‌انداز پروژه لغو شده Titan MMO برسانند، این مفهوم را می‌رساند که ما تنها نیمی از ماهیت کلی اورواچ را در طول سالیان گذشته دیده‌ایم. قبول کردن این موضوع که بلیزارد تمامی جاه‌طلبی خودش برای ساخت بخش PvE را به یک باره از بین برده و زمانی را که می‌توانست برای توسعه محتوای اصلی بازی صرف کند را هم تلف کرده، باعث شده تا طرفداران از این تصمیمات خشمگین باشند.

بسیاری تصور می‌کنند که طراحان حاضر در بلیزارد، همچنان آن‌طور که باید فضای بازی Overwatch را درک نکردند. وقتی سازندگان نمی‌توانند از قهرمانان مبارزات فانتزی با گونه‌های متنوع یک داستان تعریف کنند، چگونه می‌توانند هویت بازی را در آینده حفظ کنند. صرف نظر از این موضوع، اعتماد طرفداران به تیم توسعه‌دهنده اورواچ برای عمل به وعده‌های خودش در پایین‌ترین حد قرار دارد.

ایده Overwatch 2 به نظر شکست خورده است. وضعیت امروز بازی با چشم‌اندازی که بلیزارد در سال ۲۰۱۹ نشان داد، فرسنگ‌ها فاصله دارد. اما چرا وضعیت به اینجا کشیده شده است؟ در این مقاله قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم.  با ویجیاتو همراه بمانید.

معرفی بازی به عنوان یک دنباله واقعی!


Overwatch 2

واکنش‌ها نسبت به رونمایی Overwatch 2 از ابتدا چندان خوب نبود. بسیاری از طرفداران، نحوه پشتیبانی بلیزارد از نسخه اول بازی را مورد انتقاد قرار داده بودند اما به ناگهان بلیزارد از دنباله بازی رونمایی کرد. بسیاری از منتقدان و طرفداران از همان ابتدا به ایده کلی بازی شک داشتند و دید خوبی به برنامه‌های بلیزارد نداشتند. بلیزارد برای رونمایی از بازی، یک تریلر سینمایی و یک نمایش کوتاه گیم‌پلی منتشر کرد که تمام جزئیات جدید بازی را نشان می‌داد؛ از جمله بخش داستانی و مود کوآپ (Co-op) با نام Hero Mode که به گفته بلیزارد ارزش تکرار بالایی داشت.

سپس جف کاپلان (Jeff Kaplan) کارگردان اسبق بازی شروع به صحبت‌هایی کرد که در حال حاضر کم‌ترین نزدیکی را با وضعیت فعلی اورواچ دارد. به گفته کاپلان، قرار بود تا مودها، مپ‌ها و قهرمانانی جدید به بازی اضافه شوند. آن هم در صورتی که این دو بازی همچنان با یکدیگر هماهنگ می‌مانند. اسکین‌ها نیز از بازی اول به نسخه دوم منتقل می‌شوند و اسکین‌های جدیدی هم در آینده منتشر خواهند شد. علاوه بر این موارد، سازندگان تاکید داشتند که Overwatch 2 کاملا یک اثر مستقل باقی خواهد ماند و تنها بخش‌هایی از آن برای بازیکنان نسخه اول، رایگان خواهد بود.

کاپلان اذعان کرد که Overwatch 2 یک دنباله معمولی نخواهد بود اما همچنان اطمینان داد که که محصول نهایی در حد و اندازه‌های یک دنباله است. کاپلان هدف این پروژه را «تعریف مجدد معنای دنباله» دانست.

طرفداران دید خوبی نسبت به ایده‌های مطرح شده نداشتند. سپس بلیزارد هم تاریخ انتشار را از ۲۰۲۰ به ۲۰۲۱ تغییر داد کما اینکه این تاریخ انتشار هم ثابت نماند. بازی اول هم در طول این دو سال با پشتیبانی بسیاری بدی روبرو شد و تنها رویدادهای فصلی تکرار می‌شدند و خبری هم از مودها و قهرمانان جدید نبود.

جدا از این موارد، بلیزارد هم رسما وارد یک دوره پر از حاشیه و جنجال شد. در سال ۲۰۲۰ دنیا با یک همه‌گیری گسترده روبرو شد و وضعیت توسعه بازی‌ها کاملا پیچیده شد و کارها به صورت دورکاری ادامه پیدا کرد؛ پس از این اتفاقات هم گزارشات از وضعیت بد کارکنان در مجموعه اکتیویژن بلیزارد منتشر شد تا کار را سخت‌تر از همیشه کند.

این دوره، تلفات زیادی را در اکتیویژن بلیزارد به وجود آورد. به طور مثال، جف کاپلان، کارگردانی که چهره محبوبی میان دوست‌داران اورواچ بود، استودیو را ترک کرد. بازیکنان هم در یک وضعیت کاملا گیج‌کننده قرار داشتند چرا که بازی اول با پشتیبانی بد روبرو شد و بازی دوم هم معلوم نبود که در چه زمانی منتشر می‌شود.

سکوت ایجاد شده پیرامون Overwatch 2 صرف نظر از نگرانی‌هایی که ایجاد کرده بود، جریان هیجان‌انگیزی هم میان طرفداران به راه انداخته بود. بسیاری انتظار داشتند که تیم بلیزارد بخش داستانی گسترده‌ای برای بازی در نظر می‌گیرد و قرار است تا بخش PvE بازی را هم با ایده‌هایی هیجان‌انگیز عرضه کند. از طرفی انتظاراتی هم وجود داشت که کیفیت بازی هم نسبت به نسخه اول با پیشرفت‌های قابل توجهی همراه باشد.

سپس بلیزارد در بلیزکان سال ۲۰۲۱ سکوتش را پیرامون Overwatch 2 شکست و خبرهایی از بازی به مخاطبان داد. خبرهایی مثل اضافه شدن قهرمانان، چند نقشه جدید، یک مود جدید و بخش Hero Mode که قرار بود به عنوان یک دنباله در اثر جدید ظاهر شوند.

اما اطلاعات منتشر شده چندان جاه‌طلبی اول کار را نداشت و به نظر نمی‌آمد که با یک «تعریف مجدد معنای دنباله» روبرو باشیم. Overwatch 2 بیشتر شبیه به یک بسته بروزرسانی بزرگ بود اما سران بلیزارد همچنان بر ادعاهای قبلی پافشاری کردند. کلر اعتقاد داشت که Overwatch 2 یک تکامل و یک دنباله واقعی خواهد بود. به اعتقاد کلر، ویژگی‌های جدید به هیچ عنوان در حد و اندازه‌های بسته‌های الحاقی و آپدیت‌های فصلی نیست و فراتر از آن‌ها عمل می‌کنند.

پایان بازی


Overwatch 2

شاید اگر بخش PvE منتشر می‌شد، ادعاهای کلر با ارفاق درست و واقعی به نظر می‌رسید. اما در اوایل سال ۲۰۲۲، بلیزارد انگار در نظر داشت تا اورواچ را هرطور که شده عرضه کند. این تصمیم به معنای آن بود که انتشار بخش PvE به تعویق می‌افتد و بازی نصفه عرضه می‌شود.

در طول این مدت، توصیفات بلیزارد از Overwatch 2 هم دیگر شباهتی با روزهای اولیه نداشت و گویی تلاش می‌کردند تا انتظارات و هیجانات بالای ایجاد شده پیرامون بازی را کاهش دهند.

اولین نسخه از بتای بازی منتشر شد که شامل یک قهرمان جدید، مود Push و بازسازی بحث‌برانگیز بازی‌های 5v5 بود. کلر ادعا می‌کرد که این جدیدترین محتوایی است که از ابتدای انتشار بازی، منتشر کردیم. صحبت‌هایی که انگار دیگر هیچ اشاره‌ای به مفهوم دنباله نمی‌کردند. انتقادات طرفداران از سیاست‌های بلیزارد بالا گرفت و بلیزارد هم در طول یک بازه شش ماهه، بسیاری از پایه و اساس‌هایی که قرار بود در بازی وجود داشته باشند را تغییر داد.

تغییراتی مثل رایگان شدن بازی، پولی بودن برخی قهرمانان بازی، حذف لوت‌های تصادفی، ماندگاری بتل‌پس‌ها و نبود هیچ راهی برای رسیدن به سلاحات و ابزارهای جذاب و حذف تدریجی نسخه اول.

در نهایت بازی در اکتبر سال ۲۰۲۲ منتشر شد و هیچ تصویری از یک دنباله وجود نداشت. البته با وجود این اتفاقات، بلیزارد همچنان وعده بروزرسانی‌های بزرگ را می‌داد. با گذشت کمتر از یک سال، بخش بزرگی از آن وعده‌ها هم ماهیتی پوچ به خود گرفتند و Overwatch 2 در همان حد و اندازه یک بروزرسانی گسترده باقی ماند. بروزرسانی که باز هم با عدم پشتیبانی خوب بلیزارد همراه شده است.

ناراحت‌کننده‌ترین قسمت ماجرا آن است که اورواچ همچنان یک بازی جذاب است. این شوتر رقابتی که الگوی عناوینی مثل ولورانت در طول چند سال گذشته بوده، ناگهان به وضعیت نگران‌کننده‌ای رسیده است. شاید همچنان اورواچ بهترین تجربه 5v5 برای بازیکنان باشد. همچنان بازیکنان زیادی مشغول تجربه این اثر هستند و استقبال‌ها به گونه‌ای بوده که برای اولین بار در طول بیست سال گذشته، میزان درآمد اکتیویژن بلیزارد از پلتفرم پی‌سی بیشتر از کنسول‌های خانگی بوده است.

اما اورواچ از لحاظ خلاقیتی به پایان راه رسیده است. سلسله خبرهای کنسلی منتشر شده در طول هفته گذشته نشان‌دهنده آن است که بلیزارد دیدگاه خلاقانه‌ای برای اورواچ نداشته و ایده Overwatch 2 از اول اشتباه بوده است.

کلر می‌گوید:«اورواچ از خاکستر پروژه تایتان متولد شد. این یک لحظه حساس برای تیم و پروژه بود و اثری زیبا از آن بیرون آمد. موقعیت فعلی هم لحظه دیگری از تغییر است و آینده اورواچ از این شرایط متولد می‌شود.»

اورواچ به تنهایی اثر شایسته‌ای است. همان‌گونه که کلر می‌گوید این اثر شایسته از یک ایده ناموفق متولد شده است. لغو بخش‌های جدید اورواچ با توجه به سابقه بلیزارد، می‌تواند چشم‌انداز امیدوارانه‌ای را ایجاد کند که شاید خبرهای بهتری به دست‌مان برسند. همین موضوع که بازیکنان فعلا می‌دانند که قرار است با چه چیزی روبرو باشند و چه انتظاراتی از بازی داشته باشند، اتفاق مثبتی‌ست.  باید منتظر ماند و دید آیا بلیزارد بالاخره می‌تواند اورواچ را به روزهای خوش برگرداند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • دکتر توقف(MAS)
    دکتر توقف(MAS) | ۴ خرداد ۱۴۰۲

    دیگه کم کم ترند بازی های انلاین و بتل رویال داره از بین میره...

    • Mohammad-Nikhalat-Jahromi
      Mohammad-Nikhalat-Jahromi | ۵ خرداد ۱۴۰۲

      تازه شروع شده !!
      داره تموم میشه ؟!
      یکی از ستون های صنعت گیم تازه داره وارد صحنه میشه که به وضوح در شوکیس قابل مشاهده بود با ۱۲ لایوسرویس تا ۲۰۲۶ + آنلاین لست هم شایعات بخش بتل رویالش به گوش می رسه
      فقط EA دیگه اون تندروی سابق در رفتن بازی ها به سمت آنلاین شده رو نداره

  • Mohammad-Nikhalat-Jahromi
    Mohammad-Nikhalat-Jahromi | ۴ خرداد ۱۴۰۲

    ایشالا Overwatch 3 درس می گیرن و درست میشه 😂

مطالب پیشنهادی