بابک مروی از ورزش الکترونیک در ایران میگوید: «بازی روی حمایت پلیرها میچرخد»
در نخستین بازی گزارش شده از سوی سرویس ایاسپلی شاهد بازی بین تیم معروف GG یا گایمین گلادیاتورها بودیم که در مدت زمان کوتاه ۳۸ دقیقهای (۲۴ دقیقه برای بازی اول و ۱۴ دقیقه برای ...
در نخستین بازی گزارش شده از سوی سرویس ایاسپلی شاهد بازی بین تیم معروف GG یا گایمین گلادیاتورها بودیم که در مدت زمان کوتاه ۳۸ دقیقهای (۲۴ دقیقه برای بازی اول و ۱۴ دقیقه برای بازی دوم) پیروزی را برای تیم همیشه برنده گلادیاتورها به ثبت رساند.
مجری برنامه با اشاره به توفو «tOfu» و عملکرد حمایتیاش به نقش مهم پلیرهای ساپرت اشاره داشت. همچنین تحلیلگر روز اول مسابقات نیز به این نکته اشاره داشت که پچ جدید بازی دوتا ۲ به اهمیت ساپرترها افزوده است. حال برنامهریزی و هدفگذاری مناسب پلیرهای حامی، به همراه ایمنسازی روند فارم و هستههای اصلی تیم، نقش تعیین کننده در سرنوشت تیمها در زمین بازی دارند.
وقتی سولو پلیرها حکمرانی میکنند
میهمان عزیز نخستین روز از برگزاری گزارش زنده و فارسی رویداد بالیماجور در ESPlay جناب آقای بابک مروی از باسابقهترین و در حقیقت موسسین رشته فایتنیگ در کشورمان بودند. مروی در ابتدا به اهمیت و چالشهای این سبک از بازیها پرداخت که باعث میشود پلیر در لحظهای کوتاه دچار چالش شدیدی شود که نیازمند واکنش در کسری از ثانیه است. بابک عزیز مروری داشت بر قدمت بازی های فایتینگ در ایران که به صورت دورهای در مجموعههای «کلوب» به صورت خیلی فان یا آرکید در دورههای قدیمی در حال انجام بوده است.
هرچند که در برگزاری این مسابقات این سبک عمدتا مجموعهداران بیشترین آورده را داشتند اما طرفداران قدیمی این سبک باعث شدند که فایتینگ با اینکه هیچ وقت پر رنگ نباشد ولی فراموش هم نشود. افرادی که در این ژانر تلاش متداوم داشتهاند، با علاقه بسیار و بیچشم داشت فعالیت کردهاند و تلاش آنها در تبدیل حالت از فان و به حرفهای بودن این ژانر بوده است. هرچند که اتفاقات خوبی هم رخ داد، اما هنوز نیاز به رسیدگی دارد.
مروی یادآور شد که در ابتدای مسیر حرفهای شدن ورزشهای الکترونیک در مدت زمان خیلی کوتاهی شهرداریها بانی برگزاری مسابقات شدند و پوشش این مسابقات را مجله بازیرایانه هم انجام میداد. از سال ۸۶ که همکاری نمایندگان ایران با مجموعه بینالمللی و معتبر WCG آغاز شد، اولین دیدگاههای جدی برای نگاه حرفهای به ورزش الکترونیک ایجاد شد. به گفته مروی سبک فایتینگ که هنوز به جایگاه خود نرسیده اما میتوان امیدوار بوده که به کمک همدیگر بتوانیم به این ژانر که هم طرفداران زیادی دارد و هم سطح کیفی آن به شدت بالا رفته، کمک کنیم تا نماینده کشور را روی سکوها ببینیم، خواستهای که نیازمند هدفگذاری صحیح و انتخاب مسیر دقیق برای رسیدن به آن است. البته در این میان تداوم برگزاری مسابقات بیشترین اهمیت را دارد.
مروی در میان صحبت خود به مسابقات عشقآباد ترکمنستان اشاره کرد که داوری را در آن دوره برعهده داشت، اما متاسفانه دیدگاه جدی به این رویدادها وجود نداشت. همچنین مجری برنامه به این نکته اشاره داشت که به خاطر برگزاری دو رویداد مهم در رشته فایتینگ نسبت به دوتا ۲ که مهمترین رویداد آن Ti است؛ میتوان به مقایسه این دو سبک پرداخت.
تغییر استراتژی در اسپانسرینگ
از سوی دیگر مجری این پنل به تغییر اکوسیستم ورزشهای الکترونیک پرداخت که به واسطه افزایش رویدادها و کاهش جوایز اصلی، برگزار کنندگان به دنبال تداوم قرارگرفتن در کنار مخاطب هستند. اما متاسفانه در کشورما اکوسیستمی برای زمانبندی برگزاری مسابقات وجود ندارد. همچنین دخیل شدن توریسم و فرهنگها و سرمایهگذاری در ابعاد کشوری نشان دهنده حیات و اهمیت بالای صنعت ورزش الکترونیک است. مروی نیز بیان داشت که خیلی امیدوار کننده است که نسل جدید گیمرها با کمترین حمایت از مقامات پای کار آمدهاند؛ شرایطی که هم جای خوشحالی دارد برای نسل جدید و هم تاسف که چرا همچنان این نسل نیز به خوبی حمایت نمیشوند.
غیرقانونی اما دارای نماینده
مروی اوج دوران حرفهای فایتینگ در ایران را در زمان برگزاری تورنومنت تیکن ۷ دانست که همکاری خوبی با برگزار کنندگان رقابتهای بینالمللی برای اعزام ایجاد شده بود، اما پس از گذشت مدتی شرایط اعزام به صورت قطرهچکانی ادامه پیدا کرد و حالا خود بازیها در کشور غیرقانونی شناخته میشوند. این شرایط باعث شده که امکان برگزاری میجورهای منطقهای و لیگهای استانی در کشور وجود نداشته باشد و پلیرها عملا خود برای افزایش مهارتشان باید تلاش کنند، شرایطی که زمینهساز مناسبی برای پرورش استعدادها در کشور نیست و حتی باعث ایجاد تفکر یک شبه ره صد ساله رفتن برای پلیرهایی میشود که مسیر دقیقی برای پیشرفت و افتخارآفرینی خود متصور نمیشوند.
آیس برگ: بازی هایی که رازهای ترسناکی دارن
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایران هیچ وقت تو صنعت گیم متاسفانه موفق نبوده
هیچ بازی استاندار جهانی هنوز ندیدیم ازتون انتظار حمایت دارید؟
تا حمایت نکنیم بازی استاندارد سطح جهانی نمیبینیم
این دو به هم خیلی ربط دارن
همه شرکت ها از یه بازی ساده شروع کردن و با حمایت مردم روز به روز موفق تر شدن و تونستن بازی های بزرگتر منتشر کنن
همین اول راه که نمیشه راکستار شد
وقتی کل بازیاشون دفاعمقدس و سیاسی و خیلیم براشون خرج شده ولی هنوز یه گیم استاندارد ندادن نباید فعلاانتظار حمایت داشته باشن