۱۰ مبارزه حماسی بین قهرمانان بزرگ در تاریخ سینما
در مواقعی که چندین قهرمان در یک اقلیم با هم ملاقات میکنند، اغلب منجر به نزاع برای تثبیت سلطه میشود. اما قهرمانانی که کارهای قهرمانانه انجام میدهند همان چیزی است که فیلمسازی پرفروش یا بلاکباستری ...
در مواقعی که چندین قهرمان در یک اقلیم با هم ملاقات میکنند، اغلب منجر به نزاع برای تثبیت سلطه میشود. اما قهرمانانی که کارهای قهرمانانه انجام میدهند همان چیزی است که فیلمسازی پرفروش یا بلاکباستری را برای همیشه تعریف کرده است. اگر میخواهید فیلمی بزرگ و جذاب بسازید، بهتر است یک قهرمان دوستداشتنی (یا گاهی یک ضدقهرمان) را در معرض خطر قرار دهید و کارهایی را که باید برای نجات جهان لازم است، انجام دهید. از «رنجر تنها» گرفته تا «شاه آرتور»، «شرلوک هلمز» و «سوپرمن»، سینما قهرمانان زیادی را در اختیار مخاطبان قرار داده است تا ریشهشان را واکاوی کنند.
اما آنچه در گذشته نادرتر بود، داشتن فیلمهایی با بیش از یک قهرمان اصلی بود. شما نتوانستید Robocop را در حال قدم زدن در دنیای The Terminator ببینید تا به جان کانر و T-800 کمک کند. اما در موارد نادری که قهرمانان بزرگ روی پرده باهم ملاقات میکردند، اغلب این دیدار منجر به نزاع برای تثبیت سلطه میشد. بنابراین، اجازه دهید در این مقاله سینمایی ویجیاتو، باهم به برخی از حماسی ترین مبارزات قهرمانان که دنیای سینما ارائه کرده است، نگاهی بیاندازیم.
بتمن در مقابل سوپرمن
عنوان فیلم گویای همه چیز است. این فیلمی است که در نهایت دو شخصیت نمادین دی سی کامیکس در تمام دوران را در یک ضرب و شتم بدون محدودیت در مقابل یکدیگر گرد هم میآورد. جهان سینمایی DCEU تازه تاسیس قصد داشت از دروازه عادی بودن خارج شود و دومین فیلم خود را با عنوان «Batman v Superman: Dawn of Justice» به جهان نشان دهد که شوالیه تاریکی قصد دارد آخرین پسر کریپتون را از بین ببرد و این خود به تنهایی به یک رویارویی حماسی منجر شود.
زمانی که بالاخره لحظه حساب فرا میرسد، بتمن در یک زره جنگی تقویت شده با فلز ناب و البته با سلاحهای کریپتونی آماده نبرد است. در ابتدا سوپرمن سعی میکند تا قدرت بینظیر خود را مهار کند، اما وقتی مبارزه به اوجح میرسد و بتمن سوار بر آن میشود، مرد فولادی در تلاش برای پایان سریع نبرد استقامت خود را از دست میدهد. ولی با ورود لوئیس لین طولی نمیکشد تا در نهایت این دو قهرمان از جنون نبرد خود خارج میشوند، بنابراین آنها در ادامه میتوانند توجه خود را به تهدید واقعی ناشی از یک کلون تازه متولد شده از دل روز قیامت هدایت کنند.
کاپیتان آمریکا در مقابل مرد آهنی
وقتی مدیران جهان سینمایی مارول متوجه شدند که DCEU در حال برنامهریزی یک فیلم بتمن علیه سوپرمن است، با قرار دادن بزرگترین شخصیتهای خود در برابر یکدیگر در یک خط داستانی اقتباس شده از یکی از پرفروشترین کمیکهای مارول در تمام دوران، به این حرکت دی سی پاسخ دادند. «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»، تونی استارک و استیو راجرز را در طرف مقابل بحث بر سر قرارداد سوکوویا میبیند.
در حالی که تونی میخواهد ابرقهرمانان را تحت کنترل دولت نگه دارد، استیو معتقد است قهرمانان باید آزادی مسئولیت اعمال خود را داشته باشند. همچنین بارون زمو در این ترکیب حضور دارد که از پشت صحنه ریسمانها را میکشد تا انتقام جویان را از داخل جدا کند. همه اینها در نبرد نهایی بین مرد آهنی و کاپیتان آمریکا به اوج خود میرسد، جایی که دومی توسط سرباز زمستان کمک و همراهی میشود. این یک مبارزه واقعاً حماسی است که با دیدن متحدان نزدیک سابق تونی و استیو که به دلیل شرایط خارج از کنترل آنها به دشمنان سرسخت هم تبدیل میشوند، بسیار تلختر والبته جذابتر میشود.
گودزیلا در مقابل کینگ کونگ
چندین دهه پیش، از زمانی که کینگ کونگ به یک موفقیت بزرگ در غرب تبدیل شد و گودزیلا تسلط خود را در شرق و از اساس سینمای ژاپن تثبیت کرد، طرفداران از سرتاسر جهان فریاد زدند تا این دو ستاره افسانهای آن رویارویی و مبارزه نهایی را به نمایش بگذارند. تلاش اولیه برای ایجاد چنین مبارزه تماشایی با کینگ کونگ در برابر گودزیلا در سال 1962 انجام شد.
سازندگان فیلم تمام تلاش خود را کردند، اما فیلمهای هیولایی آن دوران همگی از بودجههای کوچک، لباسهای لاستیکی ارزان و جلوههای ویژه ضعیف رنج میبردند. در نهایت، در سال 2021، مخاطبان موفق شدند فیلمی را ببینند که عدالت را در مورد بازی حماسی در گودزیلا علیه کنگ رعایت میکرد. برخلاف بسیاری از مبارزات دیگر در این لیست، نزاع بین مارمولک غول پیکر و میمون غول پیکر به بن بست ختم نشد. پس از یک مبارزه سخت، گودزیلا پیروز آشکار ظاهر شد، اگرچه کنگ نیز به خوبی خود را سرافکندگی تبرئه کرد و تبر جنگی غول پیکری به دست گرفت و آسیب جدی به پادشاه هیولاها وارد کرد.
تامی در مقابل برندان
دنیای ورزشی MMA سالها منبع الهام برای هالیوود بوده است. تعداد کمی از فیلمسازان توانستهاند از این ورزش برای چیزی غیر از صحنههای مبارزه جالب استفاده کنند. اما فیلم Warrior عمیقتر به موضوع و معنای یک جنگنده MMA بودن میپردازد. این کار با تمرکز داستان روی دو برادر به نامهای تامی و برندان انجام میشود که هر دو در MMA با هم مبارزه میکنند.
این دو نفر از گذشته مشترکشان به خاطر پدر الکلی و بدسرپرست خود رنجش عمیقی دارند و این احساس را دارند که در صورت نیاز در کنار یکدیگر نیستند. تمام این احساسات در مسابقه نهایی بین تامی و برندان به سطح بالایی در میآیند. در یکی از احساسیترین و وحشیانهترین مبارزات سینمایی تاریخ، تامی و برندن مجبور میشوند در حالی که در رینگ MMA، نور روز را از هم دور میکنند، آسیبهای روحی خود را نیز تحمل کنند.
لو یان در مقابل شاه میمون
جکی چان و جت لی ستارگان اکشن شرقی بودند که در یک زمان و با چند سال تاخیر در سطح بین المللی شهرت یافتند. با وجود این، این دو به ندرت با هم روی صفحه نمایش سینما دیده میشدند و ترجیح میدادند مارکهای اکشن جداگانهای را برای مخاطبان خود ایجاد کنند. سپس فیلم «پادشاهی ممنوعه» در سال 2008 آمد، و طرفداران از اینکه چان و لی بالاخره در فیلم اکشن ماجراجویی در سبک ووشیا مبارزات خود را به اشتراک خواهند گذاشت به وجد آمدند.
این دو ستاره نقشهای لو یان و سان ووکانگ را بازی میکنند، هر دو جنگجوی قدرتمندی که به شخصیت اصلی کمک میکنند تا سرنوشت واقعیاش را بفهمد. البته، اولین ملاقات بین یان و ووکونگ به یک مبارزه با روحیه بالا تبدیل میشود، در حالی که چان و لی برخی از بهترین حرکات خود را علیه یکدیگر به نمایش میگذارند، به ویژه سبک نمادین چان که یادآور یک میمون مست در کونگ فو است.
جک اسپارو در مقابل ویل ترنر
فیلمهای دزدان دریایی کارائیب در مقیاس خاصی از اخلاق مداری کار میکنند. از آنجایی که اکثر شخصیتهای اصلی دزدان دریایی در اشکال مختلف قانون شکن هستند، در نتیجه افراد خوب داستان نیز اغلب به اندازه شرورها از نظر اخلاقی مشکوک هستند. به عنوان مثال، یکی از قهرمانان اصلی، جک اسپارو، یک دزد دریایی تمام عیار است، در حالی که قهرمان اصلی دیگر، ویل ترنر است که بی گناه ماجراهای خود را شروع میکند اما در نهایت به دزدان دریایی میپیوندد و پادشاه آنها میشود.
ویل و جک اولین باری که همدیگر را ملاقات میکنند، با هم مبارزه روحی و روانی دارند. اما جک که فقط میخواهد از صحنه فرار کند، مشکلات موجود را رها و فرار میکند. در نتیجه نبردی بسیار جدیتر بین جک، ویل و جیمز نورینگتون در قسمت دوم دزدان دریایی کارائیب اتفاق میافتد، جایی که این سه نفر بر سر اینکه چه کسی ادعای خود را بر روی قلب دیوی جونز دارد، با هم میجنگند.
ثور در مقابل هالک
تیم اصلی ابرقهرمانی انتقامجویان نه یک بلکه دو شخصیت را در خود جای داده بود که میتوانستند به راحتی زمین را با بقیه قهرمانان با یک دست بسته از پشت خود پاک کنند. آن دو قهرمان ثور، خدای تندر و هالک شگفتانگیز بودند. طبیعتاً، طرفداران در مورد اینکه چه کسی در مبارزه بین این دو شخصیت پیروز میشود، بارها باهم دیگر بحث میکردند.
بنابراین، مارول به طور غیرمنتظرهای پاسخ این سوال را در فیلم Thor: Ragnarok داد. ثور پس از تبدیل شدن به برده در سیارهای عجیب، خود را در برابر هالک در مسابقه گلادیاتوری میبیند. پس از تلاش بی نتیجه برای دستیابی به هالک به عنوان یک دوست، ثور در نهایت چارهای ندارد جز اینکه تمام قدرت خود را آزاد کند و جانور سبز را با یک ضربه تندر عظیم از بین ببرد (البته هالک به این سادگی نابود شدنی نیست).
رام در مقابل بیم
فیلم موفق RRR داستان دو انقلابی هندی واقعی به نامهای جمهوریم بیم و آلوری سیتاراما راجو را روایت میکند که برای رهایی مردم خود از تحت سلطه بودن امپراتوری بریتانیا تلاش میکردند. در حالی که رام و بیم هرگز در زندگی واقعی یکدیگر را ملاقات نکردند، فیلم دنیای متفاوتی را تصور میکند که در آن، این دو در دهلی به هم میرسند، جایی که دوستی قوی برقرار میکنند و مانند برادر هم دیگر میشوند.
رام که یک افسر تحت امپراتوری است، ناشناخته یک مامور مخفی است، بیم نیز در یک ماموریت مخفی برای سرنگونی کنسولگری محلی بریتانیا است. زمانی که رام از این موضوع مطلع میشود، دیگر دیر شده است. چرا که بیم قبلاً با استفاده از ارتشی از حیوانات وحشی حمله خود را انجام داده است. این امر رام را مجبور میکند تا در مخالفت با بیم قدم بردارد. در نتیجه دو دوست سابق درگیر نبرد شدیدی میشوند که پایههای کنسولگری را میلرزاند و پیوند آنها را از هم جدا میکند.
آشیل در مقابل هکتور
اساطیر یونان از دیرباز منبع الهام فیلمهای هالیوود بوده است. اما چیزی که فیلم تروی در سال 2004 را از بیشتر آنها متمایز میکند این است که سازندگان سعی میکنند شخصیتهای داستان را بهعنوان افرادی واقعی و معیوب نشان دهند تا شخصیتهای اسطورهای بزرگتر از یک زندگی. با این تفاسیر این فیلم وقایع محاصره شهر تروا را روایت میکند که آگاممنون به عنوان پادشاه میخواهد به هر وسیلهای که لازم باشد آن را ضمیمه کشور خود کند.
اما در این بین هکتور از تروی یک شاهزاده جنگجو نجیب است که در تلاش برای محافظت از شهر خود در برابر مهاجمان ایستادگی میکند. آشیل نیز یک جنگجوی افسانهای است که با اکراه برای آگاممنون کار میکند. هنگامی که پاتروکلوس پسر عموی آشیل به طور تصادفی توسط هکتور کشته میشود، قالب یک مبارزه بزرگ ریخته میشود. آشیل شخص هکتور را مجبور میکند تا در یک دوئل تن به تن شرکت کند. نبرد شدید است و هکتور بهتر از هر جنگجوی دیگری در برابر آشیل خود را نشان میدهد. اما در نهایت قاتل استاد نبرد را برنده میشود و آشیل جسد افتاده هکتور را که به ارابهای بسته شده است به عنوان انتقام مرگ پاتروکلوس به پشت میکشاند.
مورفئوس در مقابل نئو
ماتریکس یکی از نمادین ترین فیلمهای اکشن ساخته شده است. سکانسهای زیادی از فیلم به بخشی از فرهنگ عام تبدیل شدهاند که برای تشخیص تک تک صحنهها نیازی به تماشای کل فیلم نیست. مانند قسمتی که نئو در کنار مربیاش مورفئوس به دنیای مجازی ماتریکس متصل میشود، بنابراین دومی میتواند به نئو در مورد میزان کامل تواناییهایش آموزش دهد.
در ابتدا نئو احساس میکند کاملاً مغرور است، زیرا او به تازگی درسهای جامع کونگ فو را مستقیماً در مغزش آپلود کرده است. اما مورفئوس از طریق یک سری حملات دردناک به نئو میآموزد که دانستن نحوه مبارزه با داشتن اراده برای مبارزه بسیار متفاوت است. حتی با وجود اینکه هیچ یک در مورد آسیب رساندن به دیگری جدی نیستند، اما نئو به آرامی درسهایی را میآموزد که مورفئوس سعی دارد به او در مورد دور زدن قوانین ماتریکس برای تبدیل شدن به یک مبارز فوق بشری بیاموزد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
هالکباستر در برابر هالک خیلی صحنهسازی قشنگی داشت، با اینکه فیلم اونجرز التران چنگی به دل نمیزد.
تا فیلم BVS رو تموم کنم 4 بار خوابم برد، تهشم چی شد؟ اسم مادرت چیه؟ اسم مادر منم همونه پس بیا آشتی کنیم :| خب بچه ننه اگه دلیل کشتنت اونقدر سسته که به خاطر یکی بودن اسم مادراتون با هم متحد میشید چرا اصلا از اولش مبارزه میکنید؟ :| بعد بتمن که بزرگترین کارآگاه دنیای DC هست و همه چیز رو در مورد همه کس میدونه و حتی نقطه ضعف های سوپرمن رو هم میدونست اینو نمیدونست که اسم مادرش که دو دهه بزرگش کرده مارتا هست :| اتفاقا این اولین چیزی هست که وقتی داشته در موردش تحقیق میکرده
پ.ن: مارول هم همچین مالی نیست و از فاز 4 به افتضاحی دی سی شده
مختار در مقابل کافران🗿🗿👍
مبارزه ی کندی و. دیگو هم میتونین باشه
دوستان بهتون توصیه می کنم حتما bvs رو ببینید، نه به خاطر خود خود فیلم ها
چون قراره از خنده بترکید😂
خیلی جالبه بتمن اولش فکر می کرد که سوپرمن یه تهدید بزرگ برای بشریت محسوب میشه و اینا
بعد فهمید اسم مامانش مارتائه، دیگه هیچی داداشی شدن😐😂
یعنی یهو دیگه سوپرمن نه تهدید بود نه آدم بدی بود صرفا چون اسم مامانش با بتمن یکی بود
رویارویی رام و بیم تو فیلم RRR واقعا جذاب بود. مخاطب از همون قدم اول میدونه این مبارزه دیر یا زود داره ولی سوخت و سوز نه!
نتیجه هم به یه اکشن اغراقآمیز، حماسی و نمادینی ختم میشه که گرچه نفسگیر نیست اما با رسیدن به ثانیهی انتهایی، لبخند بزرگی از رضایت روی صورت تماشاگر به جا میذاره
داخل سینمای پر از اغراق هند این یکی حداقل همون ساز و کار حماسی که داره رو خوب به سرانجام مثبت خودش هدایت میکنه هرچند آشنا و کلیشهای
بتمن: اسم مادرت چیه
سوپرمن: مارتا
بتمن: واااای اسم مادر منم مارتاست!!!
سوپرمن: مادرت مرده!
بتمن: ولی تو هنوز مادرت زندس! مادرت زندس!
جواد😂😂😂
سوپرمن:
گریه کن،مادرت مرده
عالی