نریمان اسلامی از اهمیت سرمایهگذاری روی ورزش الکترونیک میگوید
چالشهای اکوسیستم ورزش الکترونیک برکسی پوشیده نیست و در این میان همیشه توازنی بین مصلحتاندیشیهای دولتی و انگیزههایی برای افتخارآفینی ملی وجود داشته است، برای به چالش کشیدن این توازن در میانه روزهای برگزاری رقابتهای ...
چالشهای اکوسیستم ورزش الکترونیک برکسی پوشیده نیست و در این میان همیشه توازنی بین مصلحتاندیشیهای دولتی و انگیزههایی برای افتخارآفینی ملی وجود داشته است، برای به چالش کشیدن این توازن در میانه روزهای برگزاری رقابتهای بالی ماجور در اندونزی به سراغ یکی از تاثیرگذارترین و با سابقهترین فعالان این حوزه یعنی نریمان اسلامی رفتیم که با آیدی Narimancupid در دوتا۲ شناخته شده است. نریمان باور دارد که همه دنیا با مشکلات این ورزش مواجه شدهاند، اما با قبول کردن این شرایط سعی در برطرف کردن آن داشتهاند. در این میان برخی از محدویتهای به خاطر بیاطلاعی تصمیمگیران بوده است. تیم ESPlay در تلاش بوده که صنعت ورزش الکترونیک را به نمایش بگذارد و حتی به همین دلیل به سراغ استفاده از المانهایی همچون کاسپلی و هدایا برای دنبال کنندگان رفته تا نمایشی نزدیک به آنچه در این صنعت درحال رخ دادن است را در قاب متفاوتی به نمایش بگذارد.
زمانی برای پذیرش چالشها
یکسری چالشها برای برگزاری رویدادها است و یک چالش دیگر پذیرش قوانین در کامیونتی است مثل جا انداختن جریمه برای تاخیر در ورود به لابی، اما در کنار این موارد به خاطر بیاطلاعی برخی محدودیتها اعمال میشود که لازم در برنامههایی همچون پلنی که در حال حاضر ایاسپلی ترتیب داده راجع به آنها گفتوگو و بحث شود. باید آسیبزا بودن هر مورد را مورد بررسی قرار دهیم و آیا وقتی چنین ورزشهایی مدالآور میشوند و به همین اندازه تاثیر دارند حتی ارز آوری داشته باشد. به عنوان مثال در بحثهای فرهنگی و برخوردهای پلیرها میتوان با عقد قرارداد و تعامل با بازیکنی که در چهارچوب قرارداد رفته، به اهداف فرهنگی هم دست یافت. از سوی دیگر میتواند سواد ایاسپرت را به نسلهای آینده منتقل کرد اما بسیاری از مواردی که در ورزشهای الکترونیک وجود دارد جدید است و برای کشف راهکار برای آنها باید تحقیق کرد.
بررسی کردن مشکلات کسی را متضرر نمیکند
اسلامی با اشاره به اینکه قطعا نمیتوان از خارج گود درباره تمامی مسائل نظر داد، اما در حال حاضر ما برای تخریب فردی یا نظری حاضر نشدهایم و صرفا قصد داریم شرایط فعلی را بررسی کنیم، معضلات را بیان کنیم و به خاطر اهمیت آنها در مورد موضوع افتخار آفرینی و جدید بودن «همچون مسئله هوش مصنوعی» این مسائل لازم است به آنها پرداخته شود.
مدالآوران ایرانی
مهدی خوانی مجری پنل با اشاره به موضوع افتخار آفرینی به نمونههای موفقی که در عرصههای بینالمللی اقدام به کسب مدال معتبر کرده بودند اشاره کرده و از بین آنها به نامهایی همچون کیوان جوادی و نوید برهانی در رشته فیفا سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، مدال نقره بازیهای آسیایی جاکارتا حسن پاجانی و رضا نوبخت در رشته PES، نعیم هدایتی و میثم حسینی در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ که موفق به کسب دو مدال نقره شدند و اخیرا که در سال ۲۰۲۲ حسن پاجانی بار دیگر افتخار آفرینی کرده و مدال طلا را در بازیهای آسیایی چین کسب کرد. کسب این مدالها با بهرهگیری از امیدی بوده که جوانان این کشور برای افتخار آفرینی داشتند و پای هر مشکلی ایستادند تا این افتخارها به دست بیایید. همچون همین سرویس ایاسپلی که وقتی متوجه شدیم اگر ما اقدامی نکنیم و هیچ فرد دیگری انجام ندهد، چه کسی برخواهد خواست؛ جایی باید ایستاد تا امید را زنده نگه داشت و در کنار همدیگر بایستیم، جایی سعی کنیم حداقل حرف خودمان را برسانیم. حداقل پس از آن دینی نداریم از این بابت.
امیدی که کسری به روح جامعه دوتا ۲ دمید
اسلامی هم ضمن تاکید این موضوع به شرایط کسری مانکی اشاره کرد که با حضور در تیمی که در رقابتهای دیویژن ۲ و سپس دیویژن ۱ حضور داشت، باوجود چالشهای بسیار زیادی که حتی آمدن شاپیفای به دیویژن را میتوان مدیون او دانست، اما بعد از این اتفاق حتی اگر بگوییم امید واهی، اما در هرصورت جامعه دوتا۲ که مدعی بودن با پینگ ۱۲۰ نمیتوان اتفاقی رقم زد را امیدوار کرد. باوجود حقیقت داشتن تمام چالشهای زیرساختی، اما وجود چنین نمونههایی امکانپذیر بودن موفقیتهای اینچنینی اثبات شد. این امید باعث میشود که در سالهای آتی کسریهای بیشتری را ببینیم. در واقع باوجود اینکه قبول داریم به خاطر همین زیرساختها احتمال خیلی کمی وجود دارد، اما حداقل نشدنی نیست.
کسری اولین لژیونر ایران نیست
مجری برنامه به این اشاره کرد که البته حتی پیش از کسری نیز حضور در تیمهای معتبر اتفاق افتاده است، شهریار شاکی در واقع اولین لژیونری بود که در رشتههای وارکرفت و استارکرفت قراردادهای منتقی را با تیمهای خارجی منعقد کرده بود. پس از او هم اعضای تیم دیاکو چندین بار ترنسفر را در تیمهای خارجی تجربه کردند و یک بازیکن واقعا توانست از طریق گیم کسب درآمد داشته باشد. نریمان نیز با اشاره به نزدیک بودن موفقیت شاکی به این موضوع صحه گذاشت که درصورت موفقیت پایانی میتوانستیم مدال آور رشتههای استارکرفت ۲ را هم داشته باشیم. اما حساسیت صدم ثانیهای ورزشهای الکترونیک باعث شد که از کسب این افتخار محروم شویم.
دولتها همچون اسپانسر به دنبال آورده هستند
در هرصورت بحث اینجاست که ما به دنبال این هستیم که سنگانگازی نشود و قبول داریم که حمایت دولتی از گیمرها در هیچ کجای دنیا اتفاق نیفتاده است. تمام ارگانهای حمایت کننده از بازیکنان نیز نه تنها خصوصی هستند، ربطی به دولتها ندارند، حتی بینالمللی هستند و از چندین کشور تجمیع میشوند. اما این انتظار وجود دارد که حداقل جلوی پیشرفت گرفته نشود و اجازه دهید رشد درونی اتفاق بیفتد. نظرات کردن نیز با سنگاندازی و فیلترینگ تفاوت زیادی دارد و وقتی استعدادی در جامعه وجود دارد این استعداد خود به خود شکوفا میشود؛ مگر اینکه جلوی آن گرفته شود. حمایت نیز در مرحله بعدی قرار دارد، نمیتوان به عنوان مثال اسپانسرها نیز آورده را درنظر میگیرند تا حمایت خود را انجام دهند؛ هر دولت و مسئولی وقتی آورده هر موضوعی را کشف کند، خودکار به دنبال حمایت از آن میرود و دیگر نیازی به دنبال حمایت رفتن نیست.
وقتی ملیت رنگ میبازد
مجری پنلهای ایاسپلی با اشاره به چندملیتی بودن تیمها به این موضوع پرداخت که لازم نیست حتی به ملیت بازیکنان هم توجه داشت، این موضوع حتی در ورزشهای مهمتری همچون تیمهای فوتبال نیز وجود دارد. البته بحث تیمهای ملی جدا است، اما در تیمهای حرفهای میتوان حتی به چینیها اشاره کرد که در گذشته فقط به بازیکنان کشور خودشان اعتماد داشتند، اما در حال حاضر نمونههایی همچون سومیل از پاکستان در یکی از تیم چینی آستر به عنوان یکی از مدعیان رقابتهای بالی ماجور دیده میشود.
پرده سینما بیانگر موفقیت ESport
نریمان اسلامی در ادامه دیده شدن را لازمه حمایت دانست و به این نکته اشاره داشت که موفقیت سیستمی با تداوم آن و رشد آن مشخص میشود، ما نیز به عنوان علاقهمند به این حوزه سعی میکنیم چرخ در مسیر قرارگرفته را از روی موانع هل دهیم اما همین تلاش نیز حدی دارد، اگر شرایط سالم باشد این جریان ادامه خواهد داشت، وقتی میبینیم که در صنعت سرگرمی به سوژههایی از ویدیوگیم توجه میشود، متوجه موفق بودن این جریان میشویم. به طور قطع سود اقتصادی برای سینما وجود داشته که به سراغ چنین سوژههایی رفته است. طی سالیان گذشته تعداد زیادی از سوژههایی همچون لستآف آس، ویچر،سوپرماریو، استریت فایتر، تام رایدر، گرنتوریسمو، وارکرفت و حتی همین دوتا۲ برای تولید محتوای ویدیویی برگزیده شدهاند. نمیتوان از تاثیرگذاری صنعت گیم به سادگی عبور کرد، صنعتی که اقتصاد آن در جریان است، پولساز، اشتغالزا و پیشرفت در آن وجود دارد.
مدلی که عربستان از آن درس گرفت
در سال ۲۰۲۲ درآمد ورزشهای الکترونیک یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است؛ با توجه به این نکته فقط کافیست که ما مدل اجرایی شده را در داخل کشور پیادهسازی کنیم تا روند حمایت نیز خود به خود ایجاد شود، حتی لازم نیست ما ریسک بپذیریم، فقط کافیست گرتهبرداری انجام شده و بومیسازی کنیم. براساس تجربههای قبلی میتوان به المپیک ۲۰۲۴ امید داشت و درصورتی که هزینهای برای پرورش استعداد حتی از امروز انجام شود، پاسخ آن را دریافت خواهیم کرد. بعد از ظهور پیدا کردن بازیکنانی از حوزه آسیای جنوب غربی، ایده پرورش استعداد در این کشورها جدی گرفته شد و حالا شاهد رویداد ریاض با جایزه ۱۵ میلیون دلاری هستیم. اتفاقی که به معنی تبدیل شدن آنها به قطبی جدید شده و در این روند خرید ESL و فیسیت نیز حائز اهمیت است. حالا آنها هزینه میکنند تا بازگشت آن را دریافت کنند، هرچند که هنوز هم ایرادات بسیار بالایی به شیوه برگزاری مطرح بود، همچون برگزاری تای بریکرهای عجیب و استراحتهای گاه و بیگاه به خاطر گرما، با این وجود جرات سرمایهگذاری آنها باعث شد از ۴ میلیون دلار سال گذشته به ۱۵ میلیون دلار سال جاری برسیم. باوجود اینکه صحنه برگزای تای بریکر با سکه را هرگز نمیتوانیم فراموش کنیم، اما سرمایهگذاری عربستان نشانه خوبی است برای اینکه امکان فعالیت در حوزه ورزشهای الکترونیک در خاورمیانه وجود دارد.
قلب تپنده زنده ماندن این صنعت چرخش مالی است.
بسیاری از ارگانیزیشنها پس از مدتی از چرخه حذف شدن و یا در برخی از بازیها حضور خود را منتفی کردند. به عنوان مثال کلاد ناین که دوتا۲ را از لیست بازیهای خود حذف کرد ولی در کانتر موفق بوده است. زمانی که درآمدزایی در جایی وجود نداشته باشد این قلب از تپش ایستاده و فعالیت متوقف میشود، بنابراین باید در هر کشوری موسساتی وجود داشته باشند که براساس این انتفاع مالی فعالیت کنند. حتی دیوید بکام که فرد متموّلی به حساب میآید نیز به سراغ تاسیس زیرشاخه ورزشهای الکترونیک خود در آمریکا رفته است. از سوی دیگر حاضر شدن این تعداد از استعدادها برای آنالیز و کست «گزارش» در برنامههای ESPlay نشانه داشتن انگیزه و پتانسیل برای رشد است. جا دارد که از ریسک انجام شده برای حمایت و عضویت در چرخه ورزش الکترونیک ایران توسط اسپانسرهای ای اس پلی از جمله ویجیاتو که به عنوان بازوی رسانهای عمل کردند، تشکر کنیم.
پرسش و پاسخ با کیوپید
در پایان پرسش و پاسخ بین کاربران ESPlay و نریمان اسلامی برگزار شد که طی آن نخست مدت زمان و سابقه حضور کیوپید در ورزشهای الکترونیک مورد سوال قرار گرفت، در پاسخ به این سوال نریمان از اوایل سال ۲۰۱۳ یاد کرد که با استفاده از بتاکی در دوتا۲ حضور داشت و هشت سال هم در مپ دوتا حضور داشتند، اما به صورت حرفهای از سال ۲۰۱۵ در میادین حضور داشتیم. دومین سوال کاربران درمورد بازیکنان مورد توجه نریمان بود که به کویین از تیم گایمین گلادیاتور اشاره کرد و تیم مورد علاقهاش را تیم سیکرت دانست. در بین مربیان نیز به پاپی و نوتل اشاره کرد که به باور او بسیاری از بازیکنان معتبر زیردستان آنها پرورش یافتهاند.
برای مشاهده ویدیوی ضبظ شده از این پنل پخش زده به صفحه پوشش فارسی رویداد بالی میجور در ESPlay به واسطه این لینک مراجعه کنید.
چرا فورزا هورایزن خوب نیست؟
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
جهان در حال پوست اندازیه و کلی داره تغییر می کنه.
یک سری از این تغییرات مثل یک توده سرطانی اند و باید برای حفظ سلامت و پایداری جامعه جهانی سرکوب بشوند.
کلاهبرداری دیجیتال با NFT، رمزارز های تقلبی، سواستفاده از هوش مصنوعی و متاورس، سلاح های فراتر از بمب اتم و...
اما اکثریت این تغییرات نه یک توده سرطانی که سلول های بنیادی اند! اکثر این تغییرات نیاز جهان برای توسعه در مسیر درست هستند.
هوش مصنوعی، پایه توسعه تمدن در قرن آتی است؛ همانطور که نفت، پایه توسعه تمدن در قرن میلادی فعلی و جنگ، پایه توسعه تمدن در قرن میلادی گذشته شدند.
اگر همانطور که روی صنعت هوافضا و هسته ای تمرکز کردیم، روی هوش مصنوعی و واقعیت مجازی (فراموش نکنیم ورزش الکترونیک هم واقعیت مجازی است.) تمرکز کنیم نتایج درخشانش را مشاهده می کنیم.
و اگر نه، حسرتش را می خوریم.
متاسفانه تمرکز در کشور، اصولی و درست نیست.
اگر یک جا تمرکز هست، جای دیگر تمرکز نیست!
مثلا با تمرکز زیاد بر روی صنعت هوافضای ایران خروجی هایی فوق العاده مثل پهپاد ها، موشک ها، ماهواره ها و... به دست آمدند.
اما با عدم تمرکز بر ارتباطات و زیرساخت های اطلاعاتی می بینیم که خیلی از مشکلات سطحی در زندگی روزمره پیش می آید.
مشکلاتی که با کمی توسعه کمی و کیفی اینترنت کشور در آن واحد حل می شوند.
همون هوافضام کپی کاری و هدیه از دوستان بود .
درباره ایران مسئله فرق میکنه، ایران یه مشکل دیگه داره