نکات جذاب بازی Stray که نباید از کنارشان راحت عبور کرد
بازی Stray درباره گربهای است که به دنبال خانواده خود میگردد و در این مقاله سراغ ایستراگهای این بازی جذاب میرویم.
استری یک بازی ایندی در سبک ماجراجویی-پلتفرمر محسوب میشود و ما کنترل گربهای بانمک را در دست میگیریم که بعد از یک اتفاق ناخوشایند از خانوادهاش دور میشود و حالا باید به هر طریقی که شده در دنیای سایبرپانکی بازی که پر از رباتهای انساننما هستند، راه خود را پیدا کند. اما داستان به همینجا ختم نمیشود چرا که جزئیات زیادی در این بازی گنجانده شدهاند؛ از دکمه اختصاصی میو کردن گرفته تا تعاملات وسیع با کاراکترهای غیرقابل کنترل آن.
در تاریخ ۲۸ تیر سال پیش بود که بازی Stray برای پیسی، پلی استیشن ۴ و ۵ منتشر شد و توانست طرفداران زیادی را جذب خود کند و نمره خوب ۸۳ را کسب کند. حالا خبر خوب اینکه این بازی امروز برای ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و اس هم منتشر میشود و به همین مناسبت در این مقاله همراه ویجیاتو باشید تا با هم به نکاتی از بازی Stray بپردازیم که خیلی راحت از کنار آنها عبور کردیم و متوجهشان نشدیم.
- 1 دوربینهایی که ۲۴ساعته در حال تماشای شما هستند!
- 2 کیسههای کاغذی دست و پا گیر
- 3 گربه ما تبدیل به دیجی میشود!
- 4 گربه ما میتواند تخریبگر باشد!
- 5 دستگاه فروش خودکار
- 6 حضور بازیهای ولو در Stray
- 7 اشارهای بسیار هوشمندانه به فیلم Back to The Future
- 8 اشارهای ریز به انیمیشن سیمپسونها
- 9 کتابی آشنا با طرح پنجه گربه
- 10 نورها به کمک شما میآیند
- 11 طلا یا آشغال؛ مسئله این است!
دوربینهایی که ۲۴ساعته در حال تماشای شما هستند!
داستان بازی Stray در یک دنیای سایبرپانکی روایت میشود و خب واضح است که میتوان توقع هرگونه وسایل الکترونیکی را داشت. یکی از مرسومترین این وسایل، دوربینهای مداربستهای هستند که علاقه خاصی به شما دارند و هروقت که نزدیک آنها شوید، توجه شما را به خودشان جلب میکنند و حرکات شما را کامل زیر نظر میگیرند. حتی وقتی به این دوربینها نزدیک یا دور شوید، صدای کوچکی از لنز آنها درمیآید که نشان میدهد روی شما دوباره فوکوس میکنند. با زدن دکم دایره (در پلی استیشن) و درآوردن صدای میو، آنها سر خود را به بالا و پایین حرکت میدهند تا به شما بفهمانند که حرفای شما را متوجه میشوند.
کیسههای کاغذی دست و پا گیر
در بین تمام زبالههایی که در گوشه گوشهی خیابان از کنار آنها عبور میکنید، کیسههای کاغذی به وفور یافت میشوند و شما با زدن دکمهای خاص میتوانید با آنها تعامل داشته باشید و نتیجهاش این خواهد بود که کیسهها در سر گربه ما گیر خواهند کرد! در این حالت، کنترل گربه ما به کلی عوض و سخت خواهد شد چرا که گربه نمیداند به کدام سمت در حال حرکت است. همچنین با انجام این کار تروفی به نام Curiosity Killed The Cat برای شما باز خواهد شد.
گربه ما تبدیل به دیجی میشود!
در هنگام گشت و گذار در محیط زیبای سایبرپانکی بازی، همانطور که گفتیم، میزان تعامل با محیط بسیار بالا است. برخی از این تعاملات نتیجه خاصی ندارد ولی بعضی از آنها میتوانند خیلی مفید باشند؛ به طور مثال با کنار زدن پردههای داخل بازی میتوانید از طریق پنجرهها راه عبور را سریعتر پیدا کنید. یکی از دیگر تعاملاتی که بسیار جذاب به نظر میرسد، زمانی است که گربه ما با تجهیزات یک دیجی درگیر میشود و با پنجههای خود میتواند کنترل وسایل دیجی را در دست بگیرد و آهنگهای مختلفی پخش کند.
گربه ما میتواند تخریبگر باشد!
درست مانند واقعیت که گاهی اوقات گربهها شروع به خرابکاری میکنند، تعامل با برخی از المانهای بازی منجر به خرابکاری میشود. گربه ما در بازی میتواند آب بنوشد یا حتی پنجههاش را ماساژ بدهد و یا حتی از کاراکترهای غیرقابل کنترل بازی چیزی بدزد. اما در مقابل اگر مراقب گربه خودتان نباشید، میتواند قوطیهای رنگ را روی زمین جاری کند و کل کف اتاق را آبی کند، گلدانها را بشکند و یا حتی با قدم زدن روی کیبورد کامپیوترها، کلمات غیرمنتظرهای را تایپ کند!
دستگاه فروش خودکار
در نقاط مختلفی از دنیای بازی، چندین دستگاه فروش خودکار وجود دارد که با تعامل با آنها میتوانید نوشیدنیهای انرژیزا به دست آوردید اما نه برای گربه! در بازی واحد پولی خاصی وجود دارد که با تعویض این نوشیدنیها، فروشندهها به شما آن واحد پولی را میدهند. در مقابل شما میتوانید با پولی که به دست آوردهاید نوتهای موسیقی و خاطرات ربات B-12 را به دست آورید.
حضور بازیهای ولو در Stray
در بازی چندین اشاره مختلف به انتشارات ولو مثل Team Fortress 2 و Half-Life وجود دارد. هر قسمت از بازی Stray نامی به خصوص دارد که بسیار شبیه به بازی Half-Life است. حتی شهرها در بازی استری نامی منحصر به فرد دارند که همراهشان یک عدد آمده است؛ درست مانند بازی Half-Life با نام شهر City 17. همچنین دشمنانی در بازی استری به نام Zurks وجود دارند که بسیار شبیه به دشمنان بازی ولو طراحی شدهاند. همچنین نقاشی دیواری بزرگی برای پزشک در یک خانه خالی وجود دارد که ادای احترامی به بازی Team Fortress 2 محسوب میشود.
اشارهای بسیار هوشمندانه به فیلم Back to The Future
زمانی که بازیکنی در مرحله Dead End با دکتر ملاقات میکند، خیلی سریع متوجه شباهت ظاهری و رفتاری او با دکتر امت پاور در فیلم سینمایی Back to The Future میشود. موها و روپوش آزمایشگاهی دکتر کاملا شبیه به شخصیت داخل فیلم است. علاوه بر این، دکتر در بازی زمانی که با شما صحبت میکند از میزان برق مورد نیاز خود میگوید و دقیقا دیالوگی را تکرار میکند که دکتر امت در فیلم، زمانی که میخواست ماشین زمان خود را به کار بیندازد میگفت.
اشارهای ریز به انیمیشن سیمپسونها
در حلبیآباد، باری وجود دارد که اسمش Dufer Bar است که اشارهای کوچک به انیمیشن سیمپسونها دارد. در این انیمیشن نوشیدنی با برند Duff Beer وجود داشت که در طول قسمتهای متعددش بسیار محبوب شد و همچنین در بازی تصویری آشنا از این انیمیشن هم بر دیوار نصب شده است.
کتابی آشنا با طرح پنجه گربه
تا الان به چندتا از اشارات مختلف بازی پی بردیم و نکته بعدی مربوط به انیمیشن سریالی محبوب Gravity Falls است. در کتابخانه دکتر در حلبیآباد، کتابی قرمز رنگ با طرح پنجه یک گربه وجود دارد که بسیار شبیه به کتاب کاراکتر انیمیشن سریالی Gravity Falls است با این تفاوت که در انیمیشن به جای طرح پنجه گربه از دست یک انسان استفاده شده است.
نورها به کمک شما میآیند
در مرحله Dead City زمانی که دنبال ربات B-12 بگردید، ممکن است در کوچه پس کوچههای بازی گم شوید اما کافیست تنها با صدا درآوردن و میو کردن متوجه شوید که نورهای نارنجی و قرمز رنگی به کمک شما میآیند درست مانند سریال محبوب The Stranger Things. در این سریال کاراکتر جویس با استفاده از چراغهای درخت کریسمس با پسر خود ویلیام که در بعدی دیگر گرفتار شده بود ارتباط برقرار میکرد.
طلا یا آشغال؛ مسئله این است!
به وضوح ۲ ایستراگ بسیار بزرگ در بازی وجود دارند که به بازی Skyrim اشاره میکنند. اولی در بخش Antvillage است؛ زمانی که دو ربات را میتوانید ببینید که در حال گشتن و زیر و رو کردن آشغالها هستند و یکی از آنها به اسم جنکینز رو به دیگری میگوید بعضیها شاید به اینها بگن آشغال و خرت و پرت ولی من اونها را طلا تلقی میکنم. این دقیقا دیالوگی است که وقتی با فروشندههای بازی اسکایریم صحبت و داد و ستد کنید، آنها به شما میگویند.
دومین اشاره بازی مربوط به میم Arrow to The Knee در بازی اسکایریم است. در مراحل میانی بازی وقتی به وسط شهر برسید، با شخصی به نام Sojiro رو به رو میشوید که درباره تلاشهایش صحبت میکند که چطور توانسته دنجترین مغازه را در وسط شهر صاحب شود و اینجاست که با کلمه Screwdriver to The Knee به بازی اسکایریم مستقیم اشاره میکند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
جالب بود ولی چون دقیقا وقتی اومد گاد اف وار و الدن هم بودن فقط یه دو ماه یوتویبو مشغول خودش کرد بعدم به یاد و خاطرها پیوست
این بازی فوق العاده ست!
به نظر من این بازی خیلی پتانسیل یک آپدیت وی آر (البته با زاویه دید گربه یعنی در واقع اول شخص) رو داشت !