چطور GTA 5 بعد از گذشت ۱۰ سال همچنان پادشاه بازیهای جهان باز است؟
۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳، روزی بود که صدها نفر از سرکارشان مرخصی گرفتند، همینطور هزاران نفر مدرسه و دانشگاه را رها کردند. همه اینها برای تجربهی جیتیای 5 که تازه در همین روز منتشر شده بود. ...
۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳، روزی بود که صدها نفر از سرکارشان مرخصی گرفتند، همینطور هزاران نفر مدرسه و دانشگاه را رها کردند. همه اینها برای تجربهی جیتیای 5 که تازه در همین روز منتشر شده بود. شاید برای کسی که چندان به ساز و کار صنعت گیم وارد نباشد، این انتشار چندان مساله بزرگی به نظر نرسد. اما جیتیای 5 تنها در روز اول عرضهاش، توانست ۸۰۰ میلیون دلار بفروشد و تنها در سه روز ابتدایی، به فروش شگفت انگیز ۱ میلیارد دلار برسد. رکوردهای فروش در صنعت گیم شکسته شد و همچنین رکورد سریعترین میزان فروش یک محصول صنعت سرگرمی در تاریخ به نام این بازی ثبت شد.
هم اکنون حدودا ده سال از عرضهی این بازی میگذرد و جیتیای 5 همچنان در جداول فروش هفتگی و ماهیانه بازیها پادشاهی میکند. اما چرا این بازی بعد از تمام این سالها، تبدیل به یک غول فرهنگی شد و دقیقا چه چیزی باعث دریافت این سطح از تحسین و تمجید منتقدان و بازیکنان شد؟
بخش بزرگی از چیزی که جیتیای 5 را تبدیل به یک موفقتی بزرگ برای راکستار کرد، درک این بود که طرفداران، حقیقتا به دنبال چه تجربهای هستند. جیتیای 5 تمام آن چیزی بود که بازیکنان آرزویش را میکردند و حتی از آن فراتر میرفت. مخصوصا اگر قبل از تجربهی آن، جیتیای 4 و سن آندریاس را بازی کرده بودید، با پوست و استخوانتان میزان پیشرفت فرنچایز را حس میکردید. سری جیتیای همیشه به جا به جا کردن معیارهای سبک بازیهای جهان باز معروف بوده است. خلق یک دنیای کاملا قابل درک به همراه یک طنز قوی در زمینه موضوعات اجتماعی، میزان همزادپنداری بازیکن را دو چندان میکند و جیتیای 5 دقیقا در همین نقاط کلیدی پیشرفت چشمگیری کرده است.
جیتیای 5 در سطحی بالاتر از آنچه در گذشته بود ظاهر شده، نه تنها از نظر ابعاد و وسعت، بلکه حتی عناصری مانند روایت داستانی که با گیم پلی در جهت ایجاد یک تجربه منسجمتر ترکیب میشوند.
همه چیز در این مسیر دربارهی مایکل، ترور و فرانکلین و تلاش آنها برای پرداخت یک بدهی بزرگ است. که آنها را تبدیل به یک تیم سه نفره میکند که نقشهی بزرگترین سرقتهای تاریخ را میکشند درحالی که همزمان باید از چنگال افآیبی (همان افبیآی در دنیای جیتیای!) بگریزند. البته که این معجون داستانی با تمهای آشنای دوستی و خیانت پر ملاتتر هم میشود. اما بین همه این مضامین با اختلاف، حماقت و طنز موجود در داستان بازی است که لیاقت دریافت مدال افتخار دارد و به شدت روی درون مایه کلی داستان مینشیند. مایکل در نقطهای از داستان تبدیل به یک کارگردان هالیوود میشود، ترور کله داغ عاشق زن یک گنگستر خطرناک شده و او را میدزدد، فرانکلین هم لیست مشکلات شخصی خودش را دارد. همچین لحظات جذابی در بازی کم نیستند و قطعا تا مدتها بعد از اتمام بخش داستانی، از یاد شما نخواهند رفت.
این رویکرد منجر به ساخت یک روایت جذاب میشود که با همراهی گیم پلی تاثیر قدرتمند خودش را روی بازیکن میگذارد. گیم پلی در مقایسه با نسل قبلی به شدت پیشرفت کرده است. مکانیک تیراندازی یک ارتقای قابل توجه نسبت به جیتیای 4 داشته و از مکس پین 3 الهامات زیادی گرفته است. قابل ذکر است که مبارزات در بازی، لذت بخشترین سیستم مبارزات در تاریخ فرنچایز را ارائه میکند و همچنین سهم بسیار بیشتری در طراحی ماموریتها پیدا کرده است. کنترل اتومبیلها بسیار دقیق و لذت بخشتر شده و انواع وسایل نقلیه از هواپیما و موتور سیکلت گرفته تا قایق و ماشینهای سوپراسپورت در بازی قابل کنترل هستند.
همه این مکانیکها دست به دست هم میدهند تا به همراه جزئیات کم نظیر بخش سرقت، امضای بازی باشند. سرقتها ماموریتهای چند بخشی هستند که بهترین لحظات بازی را برای شما رقم میزنند. قبل از شروع سرقت، شما میبایست ابتدا آمادگیهایی مثل پیدا کردن اتومبیل مناسب برای فرار، لباس و یونیفرمهای مورد نیاز و سلاحهای مناسب برای این کار را پیدا کنید. پس از این، تازه هیجان نهایی آغاز میشود. چندین راه برای به پایان رساندن هر سرقت وجود دارد، شما میتوانید ماموریتها را چندبار به اتمام برسانید تا با نتایج و عواقب هر مسیر مواجه شوید. سرقتها، ماموریتهایی پر از اکشن و هیجان هستند که نه تنها نیاز به چینش استراتژی و برنامه ریزی دارند، بلکه با هوشمندی تمام از قابلیتهای هر سه پروتاگونیست در جهت به پایان رسیدن ماموریت استفاده میکنند تا سناریوی جذابی هم سطح سناریوهای فیلمهای هالیوودی برای شما به ارمغان بیاورند.
درحالی که پیشرفت مکانیکهای گیم پلی و طراحی نوآورانهی ماموریتها در موفقیت جیتیای 5 سهیم هستند، اما بهترین بخش بازی بدون شک، جهان باز آن است. دنیای بازی مخصوصا اگر جهان باز باشد، میتواند به تنهایی یک کاراکتر زنده و قابل تامل باشد و لوس سانتوسی که راکستار به وجود آورده نیز از این قاعده مستثنی نیست. یک فضای به شدت بزرگ با جنگلهای سرسبز، آسمان خراشها، محلههای شهری، حومهی خاکی شهر و صدها مورد جذاب دیگر تا آنجایی که بتوانید تصور کنید. تنوع نقشهی بازی به قدری زیاد است که به تنهایی میتواند کنجکاوی طبیعی بازیکن برای ماجراجویی و گشتن محیط را تحریک کند تا تک تک نقاط نقشه را به دنبال چیز جدیدی بگردد.
البته ماجراجویی بدون پاداش، چندان جذاب به نظر نمیرسد و جیتیای 5 این را به خوبی میداند. نه تنها آیتمهای کالکتیبل به وفور در سرتاسر نقشه پیدا میشوند، شما میتوانید با انپیسیهایی آشنا شوید که ماموریتهای فرعی جذابی به شما میدهند. یکی از بخشهای جذاب بازی، همین ماموریتهای فرعی جالب و هیجان انگیز هستند که شما را تا وقتی مجددا به مسیر داستان اصلی برگردید، سرگرم میکنند.
اما بخش سینگل پلیر بازی، محتوای بسیار زیادتری از ماموریتهای جانبی و گپ و گفت با انپیسیها دارد. اما چیزی که در نهایت بازی را تبدیل به یک تجربهی تکاملی بی پایان میکند، بخش جیتیای آنلاین است. علت اینکه بازی نه تنها به نسل هشتم، بلکه به نسل نهم نیز پورت شده است، چیزی به جز بخش آنلاین بازی نیست. همین بخش جیتیای 5 را تبدیل به پرسودترین محصول تاریخ صنعت سرگرمی کرده است. با بیش از ۶ میلیارد دلار درآمد، طبق آماری که ماه آگوست سال قبل منتشر شده بود.
جیتیای آنلاین یک تجربهی پر از محتوا است که با هر بهروزرسانی وسیعتر میشود. سرقتهای جدید، وسایل نقلیه جدید و فعالیتهایی که مرتبا به بازی اضافه میشوند و حتی اکسپنشنهایی مثل سرقت Cayo Perico یا San Andreas Mercenaries. همانطور که میتوانید حدس بزنید، جیتیای آنلاین درحال منفجر شدن با محتوای بی پایان خودش است و ظاهرا طرفداران بعد از ده سال، هنوز از آن سیر نشدهاند. پس راکستار همچنان سعی میکند برای این میزان از تقاضا، محتوای بیشتری ارائه کند.
به علاوه، این حقیقت که جیتیای 5 از ریشه و هسته گیم پلی خود به شدت سرگرم کننده است، به این معنی است که برای تغییرات و مادهای مختلف آماده است. راکستار با پشتیبانی گسترده از مادها، این بازی را تبدیل به یک بازی قابل شخصی سازی کرده است. میتوانید صدها ماد با کیفیت در سایتهایی مانند NexusMods پیدا کنید که نه تنها گاها زیبایی بصری بازی را افزایش میدهند، بلکه مکانیکهای کاملا جدید یا محتوای اضافی به تجربه اولیهی بازی اضافه میکنند.
همهی اینها در کنار هم قرار میگیرند تا جیتیای 5 تبدیل به یک تجربهی بی بدیل شود. بسیاری از توسعه دهندگان و بازیسازها از زمان انتشار آن تا به امروز تلاش کردهاند تا تجربهای نزدیک به آن در بازیهای جهان باز خود به ارمغان بیاورند، اما هیچکس حتی به گردپای این بازی جادویی نزدیک نشده است. اما همانطور که ما با عشق و قدردانی به این بازی و گذشتهاش نگاه میکنیم، امید و انتظار نیز برای آینده وجود دارد.
بعد از سالها شایعه و امیدواری بی پاسخ، راکستار بالاخره تایید کرده که جیتیای 6 در دست ساخت است. متاسفانه، مقدار زیادی از گیمپلی و فوتیجهای در اینترنت لو رفته است که خیلی از تجارب هیجان انگیز را لو میدهد. البته که موارد لو رفته، از نسخهی نهایی بازی نیست اما یک چیز قطعی است، جیتیای 6 قطعا بهبودهای فراوانی خواهد یافت و پیشرفت چشم گیری خواهد کرد. انتظارات از این بازی به شدت بالاست و راکستار هم هدفش را روی بالاترین و بهترین چیزی که بتواند ارائه بدهد تنظیم کرده است تا بتواند تاریخچهی درخشان فرنچایز جیتیای را حتی از آنچه که هست، افسانهای تر کند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
GTA V بازی خیلی خوبیه ولی پادشاه رد دد ردمپشن ۲ هستش با اون همه جزئیات
نظر خودمه لطفا حمله نکنید.
یه کپی از GTA IV هستش که جز پیشرفت گرافیکی و جزئیات اضافه و گاها بی اهمیت هیچ چیز دیگه ای نداره!
داستانش که واقعا چیز خیلی گادی نیست. همون داستان همیشگی راکستاره:
مرگ و خیانت و دزدی و مواد.
حالا فرقی نداره سه تا کارکتر داشته باشه یا یکی یا ده تا.
با همشون به یک شکل میشه برخورد کرد و فقط تو کاتسین رفتارشون متفاوته.
نوآوری خاصی هم نسبت به نسخه قبلی خودش نداشت.
اگه نسخه آنلاین رو نداشت بدون شک کار جی تی ای تو نسخه پنجم تموم میشد چون تقریبا میشه گفت بخش آفلاین دیگه چیزی برای ارائه نداره.
حرفت درسته ولی اینی که گفتی دقیقا همونیه که گیمرا میخوان
پس با این منطق نیازی به جی تی ای ۶ نیست که بیاد یه کپی از جی تی ای وی با گرافیک بالاتر ارائه بده.
چون گیمرا چیزی که میخوان رو دارن.
خب گیمر ها الن از جی تی ای فقط گرافیک بیشتر میخوان چون دیگه داستان و گیم پلی به حد اعلا رسید
همه حرفت درسته واقعا داستان جی تی ای وی آبکی بود تقریبا شاید بابت این حرفم زیاد هیت بخورم
و فکر کنم دلیل اینکه جی تی ای وی خیلی محتوای کمی داره مدت زمانی که برای ساختش گذاشتن
توی جی تی ای آی وی بعد از ۴ سال از عرضه جی تی ای سن اندریس عرضه شد
و جی تی ای وی بعد ۵ سال و با وجود پیشرفت گرافیکی زیاد وقت خیلی کمی گذاشتن واسش
جی تی ای واقعا گاده
ولی من خودم با منطقش کنار نمیام که تو میتونی کلی وسیله یکنی تو جیبت یا اکل ماشین هارو تو ترافیک نگه داری در حالی که راه رفتن هست
ولی خب از خیلی از گیم های اپن ورد امسال وسال های قبل بهتره
مقاله زیبا، شیوا و صحیحی بود. درود و سپاس
هم آفلاینش بزرگ و جالب و متنوع بود و هم البته آنلاینش که هنوز هم براش ماموریت و ماشین و مودهای رقابتی و سرگرم کننده میاد. من میخواهم بعد از 10 سال برم و چند تا ماموریت Doosday Heist رو کامل کنم و باید با چند تا از رفقا بصورت آنلاین و با همکاری هم، این کار رو بکنیم.
GTA V به نظرم بیش تر از اینکه خودش استثنایی باشه ، تاریخ عرضه استثنایی همه نسخه هاش بود !
درسته gta v بازی فوق العاده ای هستش ولی سلطان یا پادشاه بازیای جهان باز نیست تا وقتی بازیایی مثل ویچر یا رد دد ردمپشن یا tears of the kingdom هستن
این بازی جادویی بود که تنها عنوانی که میتونه ازش جلو بزنه نسخه بعدی هست