10 انیمه که بر صنعت انیمهسازی تأثیرگذار بودهاند
انیمههای زیادی بودهاند که به افزایش محبوبیت این ژانر و چیزی که اکنون هست، کمک کردهاند. در دنیای انیمهها، عناوین زیادی هستند که به هر دلیلی تبدیل به یک اثر کلاسیک شدهاند، اینها در واقع ...
انیمههای زیادی بودهاند که به افزایش محبوبیت این ژانر و چیزی که اکنون هست، کمک کردهاند. در دنیای انیمهها، عناوین زیادی هستند که به هر دلیلی تبدیل به یک اثر کلاسیک شدهاند، اینها در واقع انیمههایی بودهاند که در تعریف دوباره این ژانر و اصلاح آن، اثر گذار بودهاند.
بعضی از انیمههایی که قرار است نگاهی به آنها داشته باشیم توانستند آغازه کننده یک ژانر با متر و معیارهایی نو باشند. بعضی دیگر حتی اگر اولین نمونه در نوع خودش هم نباشد یا داستانش هم روایتی کاملاً نو نیست، باز هم میزانی از تأثیرگذاری در آنها میتوان یافت که به افزایش محبوبیت صنعت انیمه سازی کمک کردهاند.
خیلی از نامهایی که خواهید دید به شکل دادن و تعریف تفکر مردم درباره انیمه نقش داشتهاند و توانستهاند به موفقیتهای چشمگیر حتی در خارج از ژاپن دست یابند.
Astro Boy (1963)
اسامو تزوکا همواره به عنوان کسی که به انیمه و مانگا تعریفی نهایی داد شناخته میشود و Astro Boy در میان آثار او، اثری است که با نامش گره خورده است. این سری علمی تخیلی درباره آیندهای است که در آن رباتها با انسانها زندگی میکنند؛ دکتر تنما دست به خلق یک پسر بچه رباتی میزند که شباهت زیادی به پسر بزرگتر تنما یعنی توبیو دارد. دکتر تنما خیلی زود از او دلزده میشود و رباتش را به یک سیرک میفروشد. نهایتاً استرو توسط پروفسور اوچانومیزو که انسانی خوش قلب است به سرپرستی گرفته میشود و پروفسور از او برای کارهای خوب و پسندیده استفاده میکند.
Astro Boy همواره به عنوان انیمهای به یادآورده میشود که به تعریف انیمه به عنوان یک ژانر مشخص، کمک زیادی کرد. علاوه بر این، Astro Boy در بسیاری زمینهها یدک کش صفت «اولین» بوده است. مثلاً این انیمه یکی از اولینها بود که شخصیتهایش به صورت اکشن فیگور و کارتهای تجاری تبلیغ میشدند و به فروش میرفتند. Astro Boy همچنین یکی از اولین انیمههایی بود که برای پخش در ایالات متحده امریکا حق سندیکا دریافت کرد.
Sally the Witch (1996)
Sally the Witch، به عنوان یکی از اولین انیمههای ژانر «دختر جادویی»، در نظر گرفته میشود. این انیمه که در واقع الهام گرفته از سیتکام آمریکایی یعنی Bewitched است، درباره دختری به نام سالی میباشد؛ او پرنسس جادویی سرزمین آستوریا است و برای پیدا کردن دوستانی جدید به زمین سفر کرده. سالی مجبور است قدرتهای جادوییاش را به صورت یک راز پیش خودش نگه دارد وگرنه باید به خانه بازگردد. این سریال به اندازه کافی محبوبیت یافت که 20 سال بعد یک ادامه برایش ساخته شد؛ پایانی بر داستان سالی، روایتی که نهایتاً او ملکه سرزمین خودش میشود.
Himitsu no Akko-chan یا در واقع Akko-chan’s Secret، یکی دیگر از نمونههای ژانر دختر جادویی است؛ دختر جادوگر این انیمه میتواند به کمک یک آینه به هر چیزی که میخواهد تبدیل بشود. این انیمه البته در ابتدا به صورت مانگا منتشر شد، در حالی که Sally the Witch، به عنوان یک انیمه معرفی شد. از تأثیرگذاری انیمه سالی میتوان به کلمه Majokko اشاره کرد که در واقع نامی است که در ابتدا به دختران جادویی نسبت داده میشد و از شخصیت سالی الهام گرفته شده بود.
Fist of the North Star (1984)
انیمه Fist of the North Star در جهانی پس از جنگ اتمی روایت میشود. در این دنیا دزدها و راهزنها به غارت انسانهای بیگناه مشغولاند. با این وجود، خیلی زود این راهزنها دشمنی به نام کنشیرو پیدا میکنند؛ او به دنبال پیدا کردن نامزد گمشدهاش است و مهارت زیادی در هوکوتو شینکن (هنر رزمی باستانی در تمدن چین باستان) دارد. کنشیرو با فشار دادن نقاط حساس دشمنانش در لحظه مناسب، در عرض چند ثانیه میتواند هر کسی را نابود کند.
این انیمه همواره به عنوان جدِ سریهای شونن مدرن در نظر گرفته میشود و همچنین بر انیمههای سینن هم تأثیرگذار بوده است. به طور دقیقتر، Fist of the North Star سمبل یک اثر انیمه شونن مبارزهای است. شخصیت کنشیرو نیز بر بسیاری از قهرمانان انیمههای اکشن تأثیر گذاشته است؛ مثلاً شخصیت موموتارو از Sakigake!! Otokojuku و شخصیت توریکو در انیمهای با همین نام به وضوح از کنشیرو الهام گرفتهاند.
Dragon Ball Z (1989)
فرانچایز دراگون بال با الهام گیری از Journey to the West با یک سریال و یک مانگا آغاز شد. این سری دربارهی پسری به نام سون گوکو است که دم میمون دارد و برای پیدا کردن هفت توپ اژدهای قدرتمند به ماجراجویی عظیمی میرود. او میتواند با استفاده از این هفت توپ، شنرون اژدها را احضار کند که قدرت برآورده کردن هر آرزویی را دارد. از دنیای دراگون بال، سریهای فرعی مثل Dragon Ball Z هم ساخته شد که تمرکزش بر روی گوکوی بزرگسال و پسرش یعنی گوهان است.
فرانچایز دراگون بال در ایجاد یک قالب مشخص برای انیمههای مبارزهای و تورنمت، بسیار اثرگذار بود. شخصیت گوکو نیز محبوبیت زیادی به عنوان یک قهرمان شونن دارد، بطوری که طرفداران انیمه خیلی وقتها برای مقایسه قدرت دیگر قهرمانان آن را با گوکو مقایسه میکنند و از خود میپرسند که آیا شخصیت X میتواند گوکو را شکست بدهد؟ برای خیلیها دراگون بال و اسپین-افهای ساخته شده از آن یک کهن-الگو به حساب میآیند که بر آیندهی دنیای انیمه اثرگذار بوده است.
Sailor Moon (1992)
انیمه Sailor Moon داستان اوزاگی سوکینو را روایت میکند؛ دختری شلخته، مدرسهای و بدون حاشیه. او یک گربه رازآلود را که نقش هلال ماه روی پیشانیاش دارد، نجات میدهد. این گربه که لونا نام دارد، اوزاگی را از قدرت تبدیل شدنش به Sailor Moon قهرمان، باخبر میکند. خیلی زود اوزاگی با گروهی به نام Sailor Guardians آشنا میشود که هر کدام قدرتی برگرفته از یک سیاره مخصوص دارند. این گروه متشکل از دختران، وظیفه دارند که پرنسس ماه و کریستال نقرهای قدرتمند را پیدا کنند. علاوه بر این، Sailor Moon متوجه میشود که یک نگهبان به نام Tuxedo Mask هم دارد که ممکن است به پرنسس ماه ربطهایی داشته باشد.
در طول داستان با انواع متفاوتی از ویلنها روبرو میشویم: شیاطینی که انرژی میدزدند، ویلنهای مسافر در زمان که از آینده آمدهاند، مدرسهای که توسط ساحرهها اداره میشود، یک سیرک متروکه و حتی Sailor Guardianهای شیطان که در واقع نقطه مقابل Sailor Guardianهای اصلی داستان هستند. انیمه Sailor Moon به ژانر دختر جادویی، جان تازهای بخشید و توانست آن را با ژانر ابرقهرمانی ترکیب کند. این انیمه به افزایش محبوبیت ژانر شوجو در غرب هم کمک شایانی کرد و یکی از اولین انیمههای شوجو بود که در ایالات متحده به روی آنتن رفت. همچنین یک بازسازی از این سری با نام Sailor Moon Crystal هم ساخته شد.
Pokémon (1997)
انیمه Pokémon بر اساس بازی ویدیویی با همین نام ساخته شده است و حول محور یک پسر جوان به نام ساتوشی میگردد که در امید تبدیل شدن به یک استاد پوکمون در حال جهانگردی است. در این ماجراجویی او و پیکاچوی همراهش با دشمنان زیادی روبرو میشوند، دوستان جدیدی پیدا میکنند و با انواع متفاوتی از پوکمونها روبرو میشوند.
انیمه پوکمون را میتوان یک نمونه خیلی خوب از انیمههای گیر انداختن اژدها یا به اصطلاح Mons در نظر گرفت؛ سبکی که در آن میتوان انیمههایی چون Digimon، Yo-Kai Watch و حتی Cardcaptor Sakura را یافت. همچنین انیمه پوکمون را میتوان یکی از عناوین اصلی در دهه 90 به حساب آورد؛ دورهای که در آن شاهد رشد چشمگیر صنعت انیمه بودیم. این انیمه شونن، یکی از اولین انیمههای سریالی بود که در فرهنگ عام غرب جا افتاد و موفق ظاهر شد.
Neon Genesis Evangelion (1995)
انیمه Neon Genesis Evangelion، یک سری در سبک مکا است که روایتگر دنیایی مخروب شده پس از واقعه Second Impact است. سالها پس از این واقعه، شخصیت اصلی انیمه، نوجوانی به نام شینجی ایکاری، وظیفه راندن یک مکا به نام Evangelion را بر عهده دارد.
این انیمه جنبههای زیادی از صنعت انیمه را تغییر داد. با وجود انتشار یک مانگا از این سری حدود یک سال قبل از ساخت انیمه، ایده ساخت انیمه بود که باعث شد مانگا در ابتدا ساخته شود و نه برعکس! محبوبیت انیمه Neon Genesis Evangelion هم به همین قضیه مربوط میشود، چرا که بر ساخت انیمههای اوریجینال تأثیرگذار بود و نشان داد که نیاز نیست تولید انیمه حتماً یک اقتباس مستقیم از مانگاهای محبوب باشد. همچنین این انیمه کمک کرد که به مضامین تاریکتر بیشتر توجه شود و شاهد نمونههای بیشتری از آنها در میناستریم تلویزیون انیمه باشیم؛ این انیمهها قبلاً به صورت OVA و عرضه خانگی مجال ظهور پیدا میکردند.
Puella Magi Madoka Magica (2011)
داستان انیمه Puella Magi Madoka Magica (2011) از این قرار است که شخصیتهایی با نامهای مادوکا کانامه و سایاکا میکی با کیوبی ملاقات میکنند و این موجود رازآلود به آنها وعده میدهد به هر آرزویی که دارند میتوانند برسند اما در عوض باید تبدیل به دختران جادویی بشوند و با نیروهای شیطانی بجنگند. در همین حین، یک شخصیت رازآلود دیگر به نام هامورا اکمی که یک دختر جادویی است به دلایلی نامشخص دوست ندارد این قرارداد بین مادوکا و کیوبی شکل بگیرد. البته داستان به این سادگی نیست و به مرور با روشن شدن برخی قضایا متوجه پیچشهایی در داستان میشویم.
این انیمه شاید اولین انیمهای نباشد که ژانر دختر جادویی را تاریکتر میکند، اما مشخصاً به محبوبیت آن کمک کرده است. این انیمه نه تنها از انیمههای پرطرفدار دهه 2010 بود و به محبوبیت انیمهها بطور کلی کمک کرد، بلکه بینندگان زیادی را با پدیدهی انیمه ترسناک آشنا کرد.
Sword Art Online (2012)
انیمه Sword Art Online درباره یک بازی ویدیویی است که در آن بازیکنان از طریق کلاهخودهای حسی میتوانند وارد یک دنیای مجازی بشوند. اما یک روز اکثر بازیکنان متوجه میشوند که در این دنیا گیر افتادهاند! تنها راه فرار آنها این است که بازی را برنده بشوند. در چنین وضعیتی یک بازیکن جوان با نام کازوتو "کیریتو" کیریگایا، عاشق بازیکنی دیگر به نام آسونا یوکی در این بازی میشود. خیلی زود متوجه میشویم که برای کنترل ذهنی بازیکنان آزمایشاتی غیرقانونی در دست اجرا بوده است.
این انیمه نمونه بسیار خوبی از ژانر ایسکای است؛ ژانری که درباره ماجراجویی به دنیاهایی دیگر است. داستانهای ایسکای همواره در حوزه انیمه دیده میشد و ریشه در افسانههای ژاپنی دارد. Sword Art Online کمک زیادی به محبوبیت این ژانر در سطح بین المللی، کرد.
One Piece (1999)
انیمه وان پیس، پیرامون شخصیتی به نام مانکی دی. لوفی شکل گرفته است؛ کسی که آرزوی تبدیل شدن به یک دزد دریایی را در سر دارد. در واقع، عنوان «وان پیس» به گنجی اسرار آمیز اشاره دارد که توسط شاه دزدان دریایی گولد راجر به جا مانده است. همچنین لوفی با خوردن میوه شیطانی Gum-Gum، قابلیتی به دست میآورد که میتواند مثل آدامس کش بیاید. لوفی خدمه شگفت انگیزی از دزدان دریایی دور هم جمع میکند که به Straw Hats معروف میشوند؛ خدمهای که در آن شخصیتهای متنوع و بسیار جالبی مثل اسکلت سخنگو حضور دارد. آنها در ماجراجوییهایشان باید با نیروهای خارجی مثل «دولت جهان» روبرو شوند و همچنین دزدان دریایی دیگری هم حضور دارند که رقیب لوفی به حساب میآیند.
مانگای وان پیس یکی از پرفروشترین مانگاهای جهان به حساب میآید و رکوردهای جهانی زیادی در اختیار دارد. انیمه اقتباس شده نیز بسیار محبوب و طولانی است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
این همه انیمه ناشناس گفتین لابلای خوبا
ولی ناروتو رو تاثیرگذار ترین انیمه ژانرژ شونن هست نام نبردین
بسی جالب و خواندنی
راستی جای اتک خالی بود
یه مقاله هم برای انیمههای سینمایی مهم و تاثیرگذار کار کنید