سایبرپانک 2077 بازی خوبی است یا بازی خوبی «شده» است؟
در هفتههای اخیر، Cyberpunk 2077 بار دیگر فضای مجازی را قبضه کرده است. این چندمین باری است که چنین اتفاقی برای یک بازی میافتد و ما شاهد اتفاقی نادر هستیم. از سال ۲۰۱۳ و پخش ...
در هفتههای اخیر، Cyberpunk 2077 بار دیگر فضای مجازی را قبضه کرده است. این چندمین باری است که چنین اتفاقی برای یک بازی میافتد و ما شاهد اتفاقی نادر هستیم. از سال ۲۰۱۳ و پخش اولین تریلر بازی تا سال ۲۰۱۸ و معرفی دوباره آن، دسامبر ۲۰۲۰ و عرضه کامل بازی، عرضه پچهای 1.2، پچ 1.6 و حالا پچ تاریخساز 2.0 و اکسپنشن فنتوم لیبرتی. سایبرپانک 2077 شاید از معدود عناوینی باشد که در بازههای مختلفی از زمان، هم روی مرز فاجعه بودن راه رفته و هم شاهکار خطاب شدن را تجربه کرده است. سایبرپانک 2077 فارغ از خوب یا بد بودن، یک محصول استثنایی از حیث اتفاقات پیش، حین و پس از عرضه است.
محرکی که سایبرپانک 2077 را به اتفاقی استثنایی تبدیل میکند، صرفا نظر مخاطبان آن نیست. اعداد و ارقام همه نشان میدهند که این بازی پس از سه سال هنوز هم برای نه عده کمی، بلکه عده خیلی زیادی اهمیت دارد که تنها و آخرین اکسپنشن بازی توانسته دوباره صدها هزار نفر را پای آن بنشاند. سایبرپانک 2077 پیش از عرض رکورد ۸ میلیون پیش فروش را شکست و این رقم به تنهایی آنقدر عجیب بود که به گفته خود سیدی پراجکت توانست تمام هزینههای ناشی از ساخت بازی را جبران کند. از طرفی بازی فقط تا سپتامبر سال ۲۰۲۲ یعنی بیشتر از یک سال پیش، توانست مرز ۲۰ میلیون فروش را رد کند و حالا با عرضه اکسپنشن فنتوم لیبرتی، قطعا این آمار خیلی بیشتر از آمار قبلی هم شده است.
این حق را باید به سیدی پراجکت داد که آنها خوب مخاطب خودشان را میشناسند. به هر حال آنها مسیر مشابهی را هم با ویچر 3 طی کردند. بازیای که نسخه کنسولی آن در زمان عرضه مشکلاتی داشت (هر چند به وضوح کمتر نسبت به سایبرپانک 2077) و در طول زمان توانست به محبوبیت بیشتر و بیشتری برسد و فروش خود را دو برابر کند و حتی یک نسخه نسل نهمی داشته باشد تا مردم را دوباره پای یک بازی تک نفره بکشاند؛ آن هم پس از هفت سال و با یک پچ کاملا رایگان!
سایبرپانک 2077 یک محصول استثنایی است که پس از گذشت تقریبا سه سال از عرضه، همچنان مخاطبان پر و پا قرصی دارد که حالا منتظر بودند تا عملکرد اکسپنشن و پچ شماره 2.0 آن را ببینند. از حق نگذریم، تا قبل از آن هم بازی در استیم یک پادشاهی بزرگ را بنا کرده بود و تا الان نزدیک به ۵۸۰ هزار نقد برای آن ثبت شده که مجموعا ۸۰ درصد مثبت است و آن را به یک بازی با نقدهای Very Positive تبدیل کرده است.
واضح است که جایگاه امروز سایبرپانک، مدیون تمام پچها، آپدیتهای ریز و درشت و کار هزاران نفری است که تا امروز روی این بازی کار کردهاند. مسلما چیزی که امروز سایبرپانک 2077 به آن تبدیل شده، کاملترین و بهترین نسخه از این بازی است و احتمالا به همین خاطر، همه آن را نسخهای مینامند که سازندهها از اول میخواستند عرضه کنند. از آن جایی که عرضه زودهنگام سایبرپانک 2077 طبیعتا پیکان اتهام را به سمت تک تک کارمندانی که شبانه روزی برای این بازی کار کردند نمیبرد، مشخص است که تصمیمات بزرگتر و تجاری باعث شد تا اواخر سال ۲۰۲۰، سایبرپانک 2077 در وضعیت اسفناکی عرضه شود.
نکته اما اینجاست که سایبرپانک 2077 که امروز در سپتامبر 2023 محصول خوب و کاملی است با سایبرپانک 2077 دسامبر ۲۰۲۰ یا یک اثر ناامیدکننده، زمین تا آسمان فرق کرده است. سایبرپانک 2077 امروز که من این متن را مینویسم یک دستاورد بصری و مهمتر از آن یک دستاورد فنی برای کارتهای سری 40 انویدیا و فناوریهای جدیدی است که با این کارتها به بازار عرضه شده. نکته اینجاست که وقتی سایبرپانک اولین بار عرضه شد، اصلا خبری از این کارتها نبود، پس این دستاورد احتمالا باید یک دستاورد نسل بعدی باشد.
سایبرپانکی که ما امروز آن را بررسی میکنیم و به آن برچسب عالی و کامل میزنیم، در واقع نسخه نسل نهمی بازی است. بازیای که از اواسط سال ۲۰۱۹ برای پیش فروش در دسترس قرار گرفت؛ زمانی که حتی کنسولهایی که امروز آن را به بهینهترین شکل اجرا میکنند، معرفی هم نشده بودند چه برسه به عرضه! آن ۸ میلیون نفری که سایبرپانک را پیش خرید کرده بودند، احتمالا در آن زمان آن را برای PS4 و ایکس باکس وان خریده بودند و نکته جالبتر اینجاست که آن افراد حالا اگر کنسول نسل بعدی نخریده باشند، حتی پچ 2.0 و اکسپنشن فنتوم لیبرتی را دریافت هم نکردهاند؛ صد البته به خاطر محدودیتهای سختافزاری!
این که چرا بازی روی آن سختافزارها اجرا نمیشود واضح است و اتفاقا خیلی هم اتفاق خوبی است که سازندهها میدانند بازیشان برای اجرا شدن در بهینهترین حالت، باید با یک سختافزار قوی مثل پیسیهای با کارت گرافیک سری 30 و 40 انویدیا یا PS5 و ایکسباکس سری ایکس تامین شود. با این وجود، در نظر بگیرید که حتی کسانی که بازی را در سال ۲۰۱۹ پیش خرید کرده بودند، آن زمان حتی نمیدانستند که سختافزاری که نسخه رویایی سایبرپانک امروز روی آن اجرا میشود، قرار است اوایل سال ۲۰۲۳ عرضه شود!
این تفاوت زمین تا آسمان لزوما در پچ 2.0 و فنتوم لیبرتی خلاصه نمیشود و میتوان ساعتها درباره آن صحبت کرد که از حوصله من و شما و شگردهای تیم مارکتینگ سیدی پراجکت خارج است. سایبرپانک 2077 یک بار با پچ 1.2 زنده شد، یک بار بعد از پچ 1.6 جان گرفت یک بار پس از پخش انیمه Edgerunners نظرها را به خود برگرداند و حالا نوبت پچ 2.0 و فنتوم لیبرتی شده تا آن را سر پا کنند. چرا که سایبرپانک 2077 در سپتامبر ۲۰۲۳ بازی خوبی است اما اگر بخواهیم درستتر آن را بیان کنیم، سایبرپانک 2077 بازی خوبی «شده» است و عملکرد خوب آن را نباید به تمام روزهای تاریک قبل از آن نسبت داد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
نکته ای که در مورد سایبرپانک وجود داره اینه که خیلی برای این سراغ بازی میان که یه کلون از جی تی ای رو همراه چراغ های نئونی ببینن . بعد از پچ 1.6 ملت شروع کردن دوباره به سایبرپانک یه فرصت دیگه ای بدن و میشه گفت با دی ال سی و آپدیت دیگه یه comeback زد ... ولی این یه چیزه و ناراحت کننده ترین قسمتش اینه که این بازی هیچ وقت به یه کامبک احتیاجی نداشت ، من در مورد دروغ ها ، فریب و نبود یک رهبری قوی که cdpr از خودش نشون داد باخبرم ؛ در اصل هممون هستیم . بازی یکی از بیشترین تعداد review های منفی رو داره ، همچنین ریویو های مثبت ! درسته پلیس چِیس ها به اندازه gta فان نیستن ، عمق تصمیمات پلیر به اندازه baldurs gate نیست ، و بطرز عجیبی همه دوست دارن که بگن rdr2 چقدر ai بهتری داره ، چطوری بقیه بازیا سیستم مبارزه و نقش آفرینی بهتر یا عمیق تری دارن و کلی چیز دیگه که احتمالا شنیدید . ولی سایبرپانک واقعا درمورد چیه ؟ برای من سایبرپانک همیشه در مورد شخصیت ها و داستانیه که بازی روایت میکنه و بازی با این شکل از پلیر سوالاتی میکنه که هر شخصی ممکنه تو زندگی باهاش روبرو شه ، نه اون سوالات استاندارد و مفهومی در مورد معنی زندگی ، دین یا جای ما درون کائنات ولی اونایی که واقعا اهمیت دارن ( که در حقیقت سعی میکنم اسپویل نکنم ). من بازیای زیادی بازی کردم که فان تر بودن ، باگ های کمتری داشتن و دنیاشون خیلی زنده تره . سایبرپانک هیچوقت در مورد تعقیب و گریز های پلیسا ، هوش مصنوعی عجیب و غریب و هیچوقت هم درمورد داشتن بهترین گرافیک تمام دوران هم نبود یا اینکه شهر چقدر زنده بنظر میرسه نبوده و البته مردم حق دارن از اینکه این نقاط ضعف تو بازی هست عصبانی باشن ولی ایکاش متوجه شن که دارن چی رو از دست میدن .
من بازی های کمی رو تجربه کردم که بتونن اینجوری تاثیرگذار باشن .
درود و سپاس