آیا به ریمستر بازی The Last of Us Part II نیاز داریم؟
حجم اتفاقات سال ۲۰۲۳ در دنیای بازیها بسیار زیاد است و اگر به کلیت آن نگاه کنیم، شاهد رویدادهای متفاوت و گاها متناقضی بودیم. از انتشار پشت سر هم بازیهای خوب گرفته که بازیکنان را ...
حجم اتفاقات سال ۲۰۲۳ در دنیای بازیها بسیار زیاد است و اگر به کلیت آن نگاه کنیم، شاهد رویدادهای متفاوت و گاها متناقضی بودیم. از انتشار پشت سر هم بازیهای خوب گرفته که بازیکنان را خوشحال کرده تا خبرهای اخراج و تعلیق استودیوهای بازیسازی مختلف که روی سیاه صنعت را به جامعه بازیهای ویدیویی نشان میدهد. برخی از این اتفاقات از سمت استودیوهای پلیاستیشن و به خصوص استودیوی ناتی داگ بوده و برخی از گزارشات منتشرشده بسیاری از ما را متعجب میکند. یکی از جدیدترین خبرها، مربوط به تایید ساخت نسخه ریمستر بازی The Last of Us Part II بود که با واکنشهای متفاوت و گسترده طرفداران روبرو شد. در این مقاله از ویجیاتو قصد داریم تا به جوانب این موضوع بپردازیم و در نهایت ببینیم که آیا واقعا به ساخت یک نسخه ریمستر از این بازی نیاز داریم یا خیر. با ما همراه باشید.
وضعیت عجیب استودیوی ناتی داگ
در اوایل ماه ژوئن و پس از شوکیس سال ۲۰۲۳ پلیاستیشن بود که گزارشاتی از سمت استودیوی ناتی داگ منتشر شد و متوجه شدیم که اوضاع بر وفق مراد پیش نمیرود. خبرها از آنجا شروع شد که بسیاری انتظار داشتند تا نمایشی از بازی چندنفره لست آو آس منتشر و حتی تاریخ انتشار بازی هم اعلام شود. اما پس از آنکه خبری از این بازی نشد، گزارشی منتشر شد حاکی از آنکه برخی از کارکنان بخش QA استودیوی بانجی که مسئول نظارت بر برخی از پروژههای سرویس محور استودیوهای پلیاستیشن هستند، ایراداتی نسبت به محصول ناتیداگ گرفتند. این اتفاق باعث شده تا بازه زمانی انتشار بازی به تاخیر بیفتد و به تبع آن، نمایشی هم منتشر نشود. البته که ناتی داگ با انتشار یک بیانیه اعلام کرد که روند توسعه بازی به خوبی پیش میرود و در حال حاضر، مراحل ساخت یک بازی داستان محور هم از سر گرفته شده و در آینده اطلاعات بیشتری منتشر میشود.
طبق اطلاعاتی که از قبل داریم، میدانیم که ناتی داگ به این راحتیها، الیِ دنیای لست آو آس را رها نمیکند و ماجراهای او را ادامه میدهد. از طرفی مدام شایعاتی مطرح میشود که ناتیداگ ایده ساخت یک بازی جدید شوتر با حال و فضای Sci-Fi را در نظر داشته و بعید نیست که روزی توسعه آن را کلید بزند. با این حال هیچوقت تاییدی از سوی ناتیداگ نگرفتیم و خبر موثق بیشتری هم دریافت نکردیم و همه چیز در حد گمانهزنی باقی ماند. در مورد بازی آنلاین لست آو آس هم اخیرا خبری منتشر شد حاکی از آنکه حدود ۲۵ نفر از تیم توسعه بازی از این استودیو اخراج شدند و به نظر میرسد که برخلاف گفتههای ناتی داگ، وضعیت توسعه این بازی خوب پیش نمیرود.
اما وضعیت استودیوی ناتیداگ عجیبتر از این اتفاقات است. آخرین محصول کامل و جدید این استودیو، The Last of Us Part II بود که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. در نسل هشتم، فاصله انتشار بین بازیهای ناتی داگ بسیار زیاد شد و یکی از دلایل آن، حساسیت زیاد این استودیو بر بخشهای فنی و داستانی بود. البته که با در نظر گرفتن این معیارها هم ما از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ شاهد انتشار سه بازی از طرف ناتی داگ بودیم. اما فعلا چهارسال از انتشار قسمت دوم لست آو آس گذشته و ناتی داگ و سونی این فاصله زمانی را با بازیهایی پر کردند که پشت آنها تصمیمات عجیبی وجود داشته است.
به طور مشخص انتشار بازی The Last of Us Part I که به تعبیری بازسازی نسخه سال ۲۰۱۳ محسوب میشد، با حاشیههای زیادی همراه بود و سوالات زیادی در ذهن طرفداران ایجاد کرد. از اینکه چرا بازی که کمتر از ده سال پیش عرضه شده، نیاز به یک نسخه ریمیک دارد تا اینکه چرا این اثر قیمتی ۷۰ دلاری دارد با وجود آنکه هیچ محتوای اضافی ندارد. البته که همهی ما میدانیم که بهانه اصلی ساخت این بازی، انتشار همزمان آن با سریال اقتباسشده HBO و عرضه آن برای پیسی بود. البته که عرضه نسخه پیسی هم با حاشیه زیادی همراه بود و بازی با مشکلات فنی فراوان به دست بازیکنان رسید.
پس از انتشار نسخه اول برای پلتفرم پیسی، انتظار میرفت که سونی برنامهای برای انتشار نسخه دوم را هم در نظر گرفته باشد. اما در ماه جولای بود که گوستاو سانتاولایا به اشتباه خبر از ساخت یک ورژن جدید از بازی The Last of Us Part II داد و از آن موقع بود که زمزمههای ساخت یک نسخه ریمستر شکل گرفت. گمانهزنی ادامه داشت تا اینکه یکی از اعضای استودیوی ناتیداگ در پروفایل لینکدین خودش اعلام کرد که مشغول کار بر The Last of Us 2: Remaster است و تقریبا مهر تاییدی بر شایعات زد. اما آیا واقعا نیازی به ریمستر نسخه دوم داریم؟
چرا نسخه ریمستر؟
باید قبول کنیم که پلیاستیشن نسل نهم با آن چیزی که در نسل هشتم دیدیم متفاوت است. این اتفاق از ابتدای نسل واضح بود و سونی با اعمال سیاستهای بحثبرانگیز نشان داد که میخواهد از لحاظ بیزینسی و اقتصادی، کارهای متفاوتی انجام دهد. از طرفی دیگر سیاست انتشار بازیهای انحصاری بر پلتفرم پیسی جدیتر از قبل دنبال شد و لست آو آس هم به عنوان یکی از فرنچایزهای مهم پلیاستیشن، نقشی جدی در این مسیر ایفا میکرد.
همانطور که پیشتر گفتیم، همزمان با انتشار سریال لست آو آس، قاعدتا مخاطبان بیشتری ترغیب میشدند تا نسخه تعاملی آن را هم تجربه کنند و از دیدگاه بازیها هم این داستان را بشنوند. به دنبال تایید ساخت فصل دوم سریال، قطعا مخاطبان جدید این میل را خواهند داشت که نسخه دوم بازی را هم تجربه کنند و پلتفرم پیسی، دسترسیپذیری بهتری نسبت به کنسولهای خانگی (برای مخاطبان جدید) دارد. اما ساخت یک نسخه ریمستر به نظر کمی زیادهرویست.
بازی The Last of Us Part II از لحاظ فنی و گرافیکی یکی از بهترین بازیهای نسل هشتم است و حتی میتوانیم بگوییم که ناتی داگ به لحاظ فنی خیلی زودتر وارد نسل جدید شده بود. با عرضه کنسول PS5، ناتی داگ هم پچی رایگان برای بازی منتشر کرد که رزولوشن را ارتقا و تجربه بازی را با ۶۰ فریم بر ثانیه فراهم کرده بود و میتوان گفت تجربه نسل نهمی The Last of Us Part II همین الان هم ممکن است. دیگر چه چیزی برای ارائه در قالب یک نسخه ریمستر باقی میماند؟
طبق گزارشات، برخی از مکانیکهای بازی بهبود پیدا کردند و جزئیات ریز داستانی هم به مراحل اضافه شده اما بعید است خبری از یک بسته الحاقی یا حتی مرحله جدید در نسخه ریمستر باشد. ساخت The Last of Us Part II Remastered بیشتر یک بهانه برای پورت نسخه پیسی است. همانطور که نسخه ریمیک هم چنین نقشی را داشت. اما The Last of Us Part II واقعا اثری نیست که نیازی به اصلاح داشته باشد و با گذشت سه سال، همچنان بازیهای کمی پیدا میشوند که بتوانند با آن رقابت کنند. ساخت نسخه ریمستر احتمالا به این معنی است که مخاطب باید ۶۰ دلار پرداخت کند تا اثری که نیازی به ساختش نبوده را تجربه کند.
سیاست مشابهای برای عناوین Ghost of Tsushima و Death Stranding هم در نظر گرفته شد منتها تفاوت در آن بود که این بازیها نسخه ریمستر خود را در قالب Director’s Cut و همراه با مراحلی اضافه دریافت کردند که البته کیفیت همان محصولات هم جای بحث دارد که از حوصله این متن خارج است.
این موضوع ناراحتکننده است که استودیوی ناتی داگ در طول چهار سال گذشته مشغول ساخت نسخههای ریمستر و ریمیک از بازیهای باکیفیت خودش است. آن هم در حالی که ساخت بازی آنلاین لست آو آس به بنبست خورده و هیچ خبری هم از بازی جدید نیست. ناتی داگ هیچوقت در زمینه پشتیبانی از بازیهای آنلاینش خوب نبوده و بعید است که بتواند پشتیبانی مناسبی برای The Last of Us Factions (در صورت انتشار) انجام دهد.
شخصا، ناتی داگ یکی از استودیوهای محبوبم است و من عاشق داستانهای لست آو آس هستم. اما به نظر ناتی داگ درگیر یک حلقهای شده که باید هر چه سریعتر آن را بشکند. انتشار نسخههای متعدد ریمستر و ریمیک باید یک جایی متوقف شوند و در طرف دیگر سونی هم راه جدید درآمدزایی را پیدا کند. حتی اگر اعلام شود که ساخت نسخه ریمستر فقط یک شایعهست، من آن را به عنوان یک خبر خوب قبول میکنم چرا که یعنی به بازی جدیدی نزدیکتر میشویم. حداقل امیدواریم که کارمندان ناتی داگ با وجود سیاستهای فعلی، قربانی موج اخراجها و تعلیقها نشوند و در سویی دیگر برای ساخت بازی جدید دوره کرانچی تجربه نکنند چرا که ناتی داگ سابقه بدی در این خصوص دارد.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
سونی این نسل رو با کاربرایی که از نسل قبل جذب کرده بود میگذرونه ، وگرنه سیاستاش در نسل ۹ زیاد خوب نیست و میشه گفت هوادارا یجورایی دارن تحمل میکنن فعلاً .
کمیت و کیفیت بازیا اصلاً در حد نسل ۸ نیست و کارای عجیب سونی داره وضعیت رو پیچیده میکنه ، در ضمن روشی که دارن پیش میرن ( ساخت بازیهای پرهزینه و سینماتیک با فرمول تقریباً یکسان ) دیگه جوابگو نیست .
سونی باید تو همین نسل ایرادیابی کنه و یه خونه تکونی اساسی داشته باشه تا برا نسل ۱۰ دست پر به میدون بیاد .
فاینال فنتزی ۱۶
مارول اسپایدر من ۲
الن ویک ۲
برات شوخین؟
الن ویک ۲؟؟
از 3 تا بازی که گفتی دوتاشون ربطی به سونی نداشتن
اشنباه گفتم مقل اینکه
این جمله هم اشتباه گفتم
خطاب به ناتی داگ:نه داش بیا اصن ریمیکش کن🗿
بازی همین الانش از بیشتر بازی های الان گرافیک محشری داره بعد ریمستر!!!؟😐
ایشالا برای پلی استیشن ۶ به بعد 😂
ایشلا سال ۲۰۵۰
همین که میری تو تنظیمات کنترلر ولی شِمای دسته PS4 رو می بینی یعنی نسل نهمی نیست و تو ذوق می زنه حالا دوالسنس و قابلیت هاش بماند !
قبول دارم ولی میتونه در حد یک پچ ساده باشه. نیازی به ریمستر نیست.
داش فقط به خاطر همین ریمیستر کنن؟