ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

۱۰ بازی برتر ترسناک رترو

ژانر وحشت و ترسناک یکی از دشوارترین ژانرهای ویدئوگیم برای توسعه است چرا که باید تاثیرگذاری مناسبی روی مخاطب داشته باشد. ترس یک مقوله‌ی سوبژکتیو یا ذهنی است. بعضی از افراد با دیدن کوچکترین علائمی ...

عرفان بیگی
نوشته شده توسط عرفان بیگی | ۳۰ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰

ژانر وحشت و ترسناک یکی از دشوارترین ژانرهای ویدئوگیم برای توسعه است چرا که باید تاثیرگذاری مناسبی روی مخاطب داشته باشد. ترس یک مقوله‌ی سوبژکتیو یا ذهنی است. بعضی از افراد با دیدن کوچکترین علائمی از وحشت جسمی (به عنصری در ژانر وحشت گفته می‌شود که ترس را اساساً از طریق نابودی یا اضمحلال واضح بدن ایجاد می‌کند. این عناصر ممکن است با چیزهایی مانند پوسیدگی، بیماری، انگل، جهش یا قطع عضو در ارتباط باشند) عقب می‌کشند، برخی دیگر اما ممکن است از احساس انزوا و گیر افتادن دچار وحشت بشوند. وارد کردن ترس و وحشت به دنیای بازی‌های ویدئویی، یک ترکیب ساده و به آسانی دست یافتنی نیست. بازی‌های ویدئویی تجربیاتی هستند که چندین حواس بازیکن را درگیر می‌کنند، اتفاقی که هیچگاه در کتاب و سینما رخ نمی‌دهد.

از آنجایی که ژانر ترسناک تا امروز به رشد خود ادامه می‌دهد، نیاز است به برخی عناوین قدیمی‌تر مجددا نگاهی بیاندازیم. این‌ها بازی‌هایی هستند که پایه‌ی مفاهیم و چهارچوب‌های ترسناکی که امروز در اکثر بازی‌های این ژانر داریم را به وجود آورده‌اند. بازی‌های که ژانر وحشت را در مدیوم ویدئوگیم گنجاندند و چه در رایانه‌های شخصی چه در کنسول‌های خانگی، امتحان خود را با سربلندی پس دادند. بازی‌های این لیست حتی بعد از گذشت این همه سال برای عاشقان ژانر وحشت ارزش تجربه کردن را دارند. پس در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.

اما پیش از شروع کار، از شما می‌خواهیم که مطلب مرتبط با بازی های ترسناک کامپیوتر را نیز از ویجیاتو بخوانید.

Harvester


یکی از هذیان‌ آلودترین تجربه‌های خشونت آمیز در پاپ کالچر و رسانه‌های جمعی بازی Harvester است. هاروستر یک بازی در سبک Point And Click کامپیوتر است که توسط DigiFX Interactive توسعه داده شد و در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. استیو میسون روزی در یک شهر سورئال در ۱۹۵۰ از خواب بیدار می‌شود بدون اینکه به خاطر داشته باشد چه کسی است و چرا اینجاست.

همانطور که استیو شهر را کاوش می‌کند، بیشتر و بیشتر به درون این کابوس خونین و امعاء و احشایی فرو می‌رود. هاروستر یکی از بحث برانگیزترین بازی‌های زمان خود بود که خشونت بی حد و مرز را با طنز کارتونی عجیب و غریبی ترکیب کرده و به بحث استفاده از خشونت بیش از حد در بازی‌های ویدئویی دامن می‌زد.


I Have No Mouth And I Must Scream


بر اساس داستان کوتاهی توسط هارلان الیسون در سال ۱۹۶۷ با همین نام، «دهانی ندارم و باید جیغ بکشم» یک بازی ویدئویی اقتباسی محسوب می‌شود که توسط Cyberdreams و The Dreamers Guild ساخته شده و در سال ۱۹۹۵ برای رایانه‌های شخصی منتشر شد.

با همکاری نویسنده‌ی داستان کوتاه ذکر شده، بازی از همان ساختار روایی پیروی می‎‌کند. یک هوش مصنوعی عظیم با نام "Am" جهان را تسخیر کرده، نسل بشر را از بین برده و تعداد انگشت شماری از انسان‌ها را تا ابدیت زنده نگه می‌دارد تا شکنجه‌شان کند.

یک ماجراجویی در سبک Point And Click، پنج شخصیت را از زاویه دید شخصی آنها نسبت به جهنمی که هوش مصنوعی برایشان ساخته روایت می‌کند. دهانی ندارم و باید جیغ بکشم به عنوان یکی از نیهیلیستی‌ترین و آزاردهنده‌ترین بازی‌های ویدئویی که تا کنون ساخته شده، شناخته می‌شود. رسیدن به پایان خوب بازی بسیار دشوار است و همین باعث می‌شود تجربه‌ی اکثریت افراد توام با ناامیدی کامل به پایان برسد.

Phantasmagoria


بازی Phantasmagoria که توسط Sierra On-Line توسعه داده شده و در سال ۱۹۹۵ منتشر شد، یک ماجراجویی در سبک Point And Click برای رایانه‌های شخصی است که پس از انتشار، جنجال و انتقادهای تند زیادی را برانگیخت. آدرین دیلینی و همسرش دون گوردون، به یک عمارت مرموز در سواحل نیوانگلند نقل مکان می‌کنند و آنجا با حوادث خشونت آمیز و وحشت آوری مواجه می‌شوند.

همان‌طور که بازیکنان آدرین را در خانه جدید و نفرین شده‌اش راهنمایی می‌کنند، حقیقت پشت گذشته‌ی وحشتناک عمارت و میزبان شیطانی آن آشکار می‌شود. فروش بازی Phantasmagoria توسط دولت‌ها و حتی خرده فروشی‌ها به طور کامل ممنوع شده و در سرتاسر کشور بایکوت شد.

Elvira: Mistress Of The Dark


بازی معروف به میزبان همه چیزهای ترسناک، Elvira: Mistress of the Dark توسط Horror Soft توسعه داده شد و در سال ۱۹۹۰ برای رایانه‌های شخصی عرضه شد. بازیکنان باید وارد قلعه باستانی الویرا شده و او را از چنگ جد شرورش به نام املدای ساحره نجات دهند. با حضور خود کاراکتر الویرا در بازی این از اولین دفعاتی بود که یک نماد بیرونی ترسناک (وام گرفته از هالووین)، وارد دنیای ویدئوگیم می‌شود.

الویرا با ترکیب اکشن اول شخص، Point And Click و مقادیر سنگین ترس بصری، تجربه‌ی وحشت آوری را به طرفداران بازی‌های ترسناک و شخصیت آیکانیک الویرا می‌دهد. بازی به اندازه‌ای موفق عمل کرد که دنباله‌ی آن با نام Elvira II: The Jaws of Cerberus درست یک سال بعد منتشر شد و دوسال بعد دنباله‌ی معنوی آن به نام Waxworks عرضه شد.


Demon's Crest


بازی Demon's Crest توسط کپکام توسعه یافت و در سال ۱۹۹۴ برای SNES منتشر شد. شیطانی به نام فالانکس شروع به جمع آوری شش تاج پنهان در سرتاسر قلمروی شیطان به قصد تسخیر این سرزمین می‌کند. بازیکنان در نقش شیطانی دیگر به اسم Firebrand، باید سراسر سرزمین ارواح را سفر کرده و به دنبال این تاج‌ها بگردند تا فالانکس را شکست دهند.

Demon's Crest سبک اکشن پلتفرمر را با گشت و گذار مترویدوانیایی ترکیب کرد. حاوی آیتم‌ها، مکان‌ها و باس‌های مخفی بی‌شماری بود که همگی با زیباترین تصاویر و موسیقی‌های SNES معرفی می‌شدند. این بازی در هنگام انتشار عملکرد موفقی نداشت اما بعدها طرفداران ژانر ترسناک به Demon's Crest احترام و توجهی که شایسته‌اش بود را دادند.


Resident Evil (GameCube)


بازسازی عنوان کلاسیک سال ۱۹۹۶ پلی استیشن، رزیدنت ایول شش سال بعد از عرضه‌ی اولیه توسط کپکام برای GameCube توسعه پیدا کرد و عرضه شد. حوادث عجیب و غریب در کوهستان آرکلی در حاشیه‌ی راکون سیتی، نخبگان S.T.A.R.S را برانگیخت تا تیمی برای بررسی یک عمارت مرموز بفرستند. چیزی که درون عمارت منتظر آنها بود، انبوهی از زامبی‌های کابوس‌وار، هیولاها و جانوران جهش یافته است.

یک ریمیک کامل که شامل بازسازی گیم‌پلی و جلوه‌های بصری، داستان فرعی جدید و مناطق اضافی برای کاوش است. پورت رزیدنت ایول برای گیم کیوب بهترین تجربه‌ی ممکن از نسخه‌ی اول این فرنچایز است. متاسفانه این بازسازی از نظر تجاری آن‌طور که انتظار می‌رفت عمل نکرد و سبب شد مسیر نسخه‌های بعدی فرنچایز عوض شده و کاملا اکشن محور شود.


System Shock 2


عنوانی پیشگامانه در هر دو ژانر علمی تخیلی و ترسناک، System Shock 2 توسط Irrational Games و Looking Glass Studios ساخته شد و در سال ۱۹۹۹ برای رایانه‌های شخصی منتشر شد. دنباله‌ی بر بازی سیستم شاک ۱۹۹۴.

سیستم شاک ۲ داستان یک سرباز را دنبال می‌کند که تلاش می‌کند در یک سفینه‌ی فضایی متروکه در اعماق فضا کاوش کند. با ترکیب تیراندازی اول شخص و عناصر نقش آفرینی، نسخه‌ی دوم سیستم شاک بازیکن را غرق در یک تجربه‌ی ترسناک سایبرپانکی می‌کند. AI SHODAN باز هم به عنوان آنتاگونیست اصلی بازی و هوش مصنوعی شیطانی است که تبدیل به نماد این فرنچایز شده است. در سال ۲۰۰۷، جانشین معنوی سیستم شاک با نام بایوشاک عرضه شد که هر سه نسخه‌اش تاثیر عظیمی در دنیای ویدئوگیم به جا گذاشت.


Uninvited


بازی Uninvited در ابتدا سال ۱۹۸۶ برای مک و دیگر پلتفرم‌های رایانه‌های شخصی و سپس در سال ۱۹۹۱ برای NES منتشر شد. یک ماجراجویی در سبک Point And Click که توسط ICOM Simulations توسعه یافته است. پس از به هوش آمدن بعد از یک سانحه‌ی رانندگی، بازیکن باید وارد عمارتی شود تا خواهر یا برادر خود ( برادر کوچکتر در رایانه‌های شخصی و خواهر بزرگتر در NES ) را نجات دهد.

با حرکت نشانگر ماوس روی صفحه و تعامل با تصویر ثابت محیطی که در آن قرار دارید، می‌توانید از طریق دستورات و آیتم‌های مختلف به روش‌های بی‌شماری با دنیای بازی تعامل داشته باشید. Uninvited هیچ احتیاطی در نمایش خشونت و مرگ‌های وحشتناک ناگهانی در لحظه به لحظه‌ی جستجوی ترس‌آور شما ندارد.

Sweet Home


بازی Sweet Home بر اساس فیلمی با همین عنوان در سال ۱۹۸۹ توسط کپکام توسعه یافته است. یک بازی ترسناک نقش آفرینی که انحصارا برای Famicom منتشر شد. داستان بازی از جایی شروع می‌شود که پنج نفر به امید پیدا کردن نقاشی‌های دیواری کمیاب وارد عمارت متروکه‌ی Mamiya می‌شوند و به زودی خود را به دام افتاده و محصور شده توسط صفوف بی‌پایان مردگان متحرک می‌بینند.

Sweet Home به عنوان پیشگام اصلی و اولین بازی ژانر ترسناک بقا (Survival Horror) و یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های ترسناک تمام دوران شناخته می‌شود. الهاماتی که بازی‌های ترسناک از جمله کل فرنچایز رزیدنت ایول بعدها از این عنوان گرفتند غیرقابل انکار است. بازیکنان باید فضای محدودی که برای نگه داشتن آیتم‌های ارزشمند دارند را مدیریت کرده، همزمان نوار سلامتی محدود و برخوردهای غیرقابل پیش بینی و دشوار دشمنان را کنترل کنند. همه این‌ها در حین اینکه وحشت عمارت Mamiya درون آن‌ها رخنه می‌کند.

Silent Hill


سایلنت هیل توسط Team Silent توسعه یافت و کونامی آن را در سال ۱۹۹۹ منتشر کرد. همانطور که می‌دانید، سایلنت هیل به عنوان یکی از بهترین بازی‌های ترسناک تمام دوران شناخته می‌شود. هری میسون که شب قبل با خوش شانسی از تصادفی مهلک گریخته است، از خواب بیدار می‌شود و خود را در شهر نفرین شده‌ی سایلنت هیل می‌بیند. هری در جستجوی دخترش از گذشته‌ی وحشتناک سایلنت هیل و کابوس زنده‌ای که آن را در برگرفته با خبر می‌شود.

سایلنت هیل کلاس درسی برای طراحی صوتی و بصری است. همچنین گان پلی و مبارزات عمیق بازی‌های ترسناک جای خودش را به ترس محیطی و تلاش خالصانه برای بقا داده است. وقتی که این شهر پوشیده از مه در تاریکی تبدیل به یک منظره‌ی جهنمی می‌شود، بازیکنان برای زنده ماندن بیشتر باید از مهارت‌های حل پازل خود استفاده کنند تا اینکه انگشتشان را مدام روی ماشه بگذارند. سایلنت هیل مثال عینی است که ثابت می‌کند بازی‌های ترسناک برای القای ترس و تنش نیازی به سخت افزار پیشرفته و گرافیک مدرن ندارند.

این هم از بهترین بازی‌های ترسناک رترو و خاطره‌انگیز و قدیمی! کدام بازی را تجربه کردید و به نظرتان کدام اثر بهترین تاثیرگذاری را داشته است؟ حتما نظر خودتان را با ویجیاتو به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی