ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Prince of Persia: The Lost Crown
نگاه نخست

هر آنچه که باید از بازی Prince of Persia: The Lost Crown بدانید

بسیار غم‌انگیز بود که یوبیسافت بعد از پایان سه‌گانه تاریخی پرنس آف پرشیا دیگر به آن توجهی نکرد. اما انتظار طولانی طرفداران رو به اتمام است و بازی Prince of Persia: The Lost Crown که ...

محمد علی دهقانی آراسته
نوشته شده توسط محمد علی دهقانی آراسته | ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۰

بسیار غم‌انگیز بود که یوبیسافت بعد از پایان سه‌گانه تاریخی پرنس آف پرشیا دیگر به آن توجهی نکرد. اما انتظار طولانی طرفداران رو به اتمام است و بازی Prince of Persia: The Lost Crown که توسط استودیو یوبیسافت مونپلیه در دست ساخت است به زودی منتشر می‌شود. این بازی اکشن-پلتفرمر دوبعدی در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲ برای تمامی پلتفرم‌ها منتشر می‌شود. دلایل بسیاری وجود دارد که طرفداران باید از بابت آن‌ها خوشحال باشند. ما اخیرا فرصت این را یافتیم که حدود ۴ ساعت از گیم‌پلی بازی را مشاهده کنیم. در این مطلب، می‌خواهیم در مورد جزئیات مهمی که در محتوای ارائه شده مشاهده کردیم بحث کنیم. با ویجیاتو همراه شوید.

جزئیات داستان

پرنس آف پرشیا لاست کراون برای اولین بار در سری در مورد شاهزاده‌ای که در بازی می‌شناختیم نیست. بلکه ما کنترل شخصیتی به اسم سارگون (Sargon) را داریم. سارگون عضوی از گروه نامیراها است، گروهی که متشکل از هفت نفر از بامهارت‌ترین و زبده‌ترین جنگجویان پارس هستند.

 در شروع بازی سارگون و دوستانش یک حمله از ارتش کوشان را دفع می‌کنند. اما شادی آن‌ها دوام نمی‌آورد چون متوجه گروگان گرفته شدن شاهزاده غسان (Ghassan) توسط آناهیتا می‌شوند. آناهیتا از دید همه زنی وفادار به سرزمین پارس بود، اما او شاهزاده را گروگان گرفت تا با استفاده از او بتواند به قدرت برسد و کنترل پارس را به دست بگیرد. از این رو، سارگون و همدستانش به دستور ملکه به ارگ ویران شده در کوه می‌روند به امید اینکه شاهزاده را نجات دهند.

جلوه‌های بصری و کات‌سین‌ها

یکی از مواردی که در همان ابتدا نظر مارا به خود جلب کرد، چشم‌انداز زیبایی بود که ما را به خود جذب کرد. کات‌سین‌های بازی شامل صحنه‌هایی کاملا انیمیشنی و ثابت هستند. فارغ از شکلی که کات‌سین‌ها به خود گرفته‌اند، شخصیت و زیبندگی خاصی را در آن‌ها حس می‌کنیم. از لحاظ گرافیکی، بازی پر از جلوه‌های بصری خاص است، از اکشن بازی گرفته تا جزئیات محیط که باعث می‌شود این اثر از لحاظ بصری فوق‌العاده باشد. حال می‌توان به سبک هنری بازی نیز اشاره کرد که با تلفیقی عمیق از فرهنگ اساطیری پارس همراه است. لاست کراون قطعا یک تجربه بصری معرکه برای بازیکنان خواهد بود.

المان‌های مترویدوانیا

عنوان شاهزاده پارسی لاست کراون قرار است اثری اکشن دوبعدی در سری باشد و سبکی را قرار است به ما نشان دهد که مشابه آن را در فرانچایز ندیده‌ایم، اثری با ساختاری مترویدوانیایی. کوه قاف قرار است یک مکان بزرگ و متنوع باشد، که یک نقشه پیچیده و متصل به هم دارد که موانع بسیاری را در راه شما قرار می‌دهد. وجود قابلیت‌های مختلف که به شما کمک می‌کنند به مکان‌های جدید بروید و برگردید، که نشانگر آزادی در جستجو است. در حین همین گشت‌وگذار شما قادر به جمع‌آوری، آپگرید کردن، باز کردن میان‌برها، پیدا کردن ماموریت‌های جانبی، ملاقات NPCها و موارد دیگری شوید.

زیست‌بوم‌ها

همان‌طور که شما از هر بازی در سبک Metroidvania انتظار دارید، نقشه شاهزاده پارسی جدید نیز دارای زیست‌بوم‌ها و طبیعت‌های متنوعی است که در آن‌ها قادر به گشت‌و‌گذار خواهیم بود. در بازی سارگون به ویرانه‌ها و ارگ کوه قاف می‌رود، که باید از سیاه‌چال‌ها و مکان‌های فرسوده‌ای عبور کند. همچنین در نزدیکی ارگ، بیشه‌ای وجود دارد که مملو از گیاهان و طبیعتی وحشی برای مبارزه بود. هر زیست‌بوم نه تنها چهره مخصوص خود را دارد، بلکه شامل دشمنان متفاوت، خطرات، چالش‌های پلتفرمینگ و... است.

 درختان واک-واک

وقتی شما در حال گشت‌وگذار در کوه قاف هستید، قطعا به مکانی برای استراحت و ریکاوری نیاز دارید. آن مکان‌ها درختان Wak-Wak هستند که در اصل محل چک‌پوینت شما هستند که بعد از هر مرگ به این درختان باز می‌گردید. به علاوه، پیش درخت‌های واک-واک می‌توانید بقیه جنبه‌های بازی را نیز بررسی کنید. مانند طلسم‌ها و قابلیت Athra Surge.

حرکات

حرکات و پیمایش ما در سری شاهزاده پارسی همیشه جزو ارکان اساسی بازی بودند. Lost Crown اما تفاوتی در این قضیه ایجاد کرده. جدای از پرش‌های بلند و کوتاه و سر خوردن‌ها، سارگون برای حرکت و پرش می‌تواند از دیوار، میله، دستگیره و موارد دیگری استفاده کند. ظاهرا پلتفرمینگ یک بخش کانونی عظیم در بازی است.

پلتفرمینگ

prince of persia platforming

در محتوایی که ما مشاهده کردیم، مثل روز روشن بود که پلتفرمینگ بخش حیاتی‌ای در تجربه بازی است. با تله‌های خطرناک، قابلیت‌ها و چالش‌هایی که بازی روبروی ما گذاشته، مشخص است بازی از سری بازی‌های Ori و Hollow Knight الهام‌گیری کرده است. تیغه‌هایی که از دیوار بیرون می‌زنند، میخ‌های عظیمی که باید از رو و زیرشان عبور کرد، ناپدید شدن سکوهایی که مدت زیادی بر روی آنان ایستاده‌ایم و... . هرچه به پایان بازی نزدیک می‌شویم، چالش و سختی بازی بیشتر می‌شود. پس اهمیت بدست آوردن قابلیت‌های جدید نیز بیشتر می‌شود.

مبارزه

این فقط مکانیک‌های حرکات ما نیست که در بازی نیازمند سرعت و چابکی است، بلکه مبارزات بازی نیز به همین شکل هستند. علاوه بر حملات معمولی و پرقدرت، سارگون می‌تواند دشمنان را در هوا بزند، ضربات را از بالا و پایین وارد کند و حتی از خطرات محیطی ضد دشمنان استفاده کند. برای مثال دشمنان را به دیوارهای پر از میخ بکوبد. همچنین سارگون می‌تواند حملات دشمن را دفع کند. حتی حملات مخصوص دشمنان نیز با قابلیت Vengeful Counter دفع می‌شود، که خب در اصل استفاده حمله دشمن ضد خودشان است با حرکتی جذاب و سینماتیک.

قابلیت Athra Surge

prince of persia athra surge

توانایی دیگری که سارگون در اوایل بازی به دست می‌آورد Athra surge نام دارد. این قابلیت به سارگون اجازه می‌دهد که نیروی داخلی خود را برای اجرای حرکات مخصوص و قدرتمند استفاده کند. هر ضربه به ما یک مقدار به قابلیت ما اضافه می‌کند و ضربه خوردن از این میزان کم می‌کند. وقتی قدرت ما کامل شد می‌توانیم از Athra surge استفاده کنیم که خود انواع مختلفی دارد. هر نوع از این قابلیت، ویژگی‌های خاص خود را دارد که با لول‌آپ کردن این قابلیت به دست می‌آیند. هرچه جلوتر می‌روید پرکردن این قابلیت هم سخت‌تر می‌شود و موارد بیشتری می‌طلبد.

دشمنان و باس‌فایت‌ها

مورد دیگری که در بازی ما را تحت تاثیر خود قرار داد، دشمنان و باس‌فایت‌های بازی بودند که بسیار زیاد و متنوع هستند. باس‌فایت‌ها از مهم‌ترین بخش‌های بازی به شمار می‌روند. در تجربه ۴ ساعتی رسانه‌ها، دیدیم که سارگون با پنج باس مختلف مبارزه می‌کند. از یک ژنرال غول‌پیکر که بر روی اسبی با اسلحه‌ای عظیم به ما حمله می‌کند، تا یک جانور غول‌آسا که ترکیبی از گوزن و گراز بود. در همین حین، دشمنان بازی نیز از تنوع خوبی بهره می‌برند. تعدادی از آن‌ها بسیار سریع حمله می‌کنند و بقیه آرام به سمت سارگون حمله‌ور می‌شوند. هر کدام از دشمنان هم ویژگی مخصوص خود را در حملات دارا می‌باشند.

آیتم‌های بازی

prince of persia items

سارگون در طول بازی به آیتم‌های زیادی دسترسی پیدا می‌کند که بازیکنان از آن‌ها زود به زود باید استفاده کنند. برای مثال، آیتم Eye of the Wanderer به شما اجازه می‌دهد تا دید کلی به مکانی که می‌روید داشته باشید. یا تکه‌های حافظه که گنج‌های دور از دسترس را به شما نشان می‌دهند تا شما آن‌ها را علامت گذاری کنید بعدا به سراغشان بیایید. بعد از طی بخش‌هایی از بازی، سارگون به کمانی دست پیدا می‌کند که به او اجازه حمله از راه دور را می‌دهد.

نحوه پیشرفت در بازی

طلسم‌ها در روند کلی بازی بسیار حیاتی هستند. با بدست‌آوردن طلسم‌های بیشتر که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند، نوار جان کم‌کم رو به کامل شدن می‌رود. اوایل بازی شما فقط یک طلسم می‌توانید در ست خود استفاده کنید، که با ارتقا دادن خود می‌توانید از بقیه آن‌ها نیز بهره ببرید. در این حین، می‌توانید گلبرگ‌هایی هم جمع‌آوری کنید که باعث ارتقای نوار جان می‌شوند. در نهایت شما در کوه قاف، می‌توانید کریستال‌های زمان را بدست آورید که با آن‌ها می‌توانید نقشه بخرید، ارتقا‌های مخصوصی داشته باشید و کلی کار دیگر انجام دهید.

دستکاری زمان

prince of persia time shenanigans

قابل پیش‌بینی‌ترین المان در بازی، دستکاری کردن زمان است. وقتی سارگون و همدستانش به ارگ کوه قاف می‌رسند، متوجه می‌شوند که زمان بسیار عجیب رفتار می‌کند. به عنوان مثال، در بعضی مکان‌ها زمان متوقف شده یا وقتی سارگون با برخی NPCها صحبت می‌کند و می‌شنود که مردم آنجا یک روز قبل آن‌ها به ارگ رسیده‌اند، در حالی که ۳۰ سال گذشته است! طبیعتا درک کردن اتفاقاتی که در کوه قاف رخ داده از بخش‌های اصلی داستان بازی است. طبق انتظار ما نیز دستکاری زمان در تجربه بازی بسیار دخیل هستند و سارگون نیز می‌تواند زمان را کنترل کند.

حالت‌های بازی و درجات سختی

بازی‌های اخیر یوبیسافت دارای دو حالت Exploration و Guided Mode هستند و شاهزاده پارسی جدید نیز این دو حالت را داراست. حالت اکسپلوریشن اطلاعات بسیار کمی در اختیار بازیکن می‌گذارد، اما حالت Guided Mode موارد زیادی را در نقشه به بازیکنان نشان می‌دهد. برای مثال نشان دادن مکانی که باید برویم، مناطق بسته شده، و راه‌هایی که تازه برای جستجو باز شده‌اند. نکته جالب این است که می‌توان به راحتی این دو حالت را در بازی تغییر داد.

بازی دارای چهار درجه سختی می‌باشد که به ترتیب: Rookie، Warrior، Hero و Immortal هستند. مورد جالب این است که بازیکنان درجه سختی شخصی‌سازی شده خود را می‌توانند در بازی اجرا کنند. یعنی توانایی این را دارند که درجه سختی هر یک از المان‌های بازی را به دلخواه انتخاب کنند. این تنظیمات شامل: آسیب دشمن، مقدار جان دشمن، آسیب‌‎های محیطی، سختی دفع حملات، جاخالی دادن و کم شدن از مقدار Athra Surge در حین آسیب دیدن است.

صداگذاری فارسی

prince of persia action

Prince of Persia: The Lost Crown به نظر می‌آید که در فرهنگ اساطیری پارس بسیار غنی باشد و یک مهر تایید برای این بحث صداگذاری فارسی است. شما می‌توانید بازی را با زبان‌هایی مثل انگلیسی نیز بازی کنید. اما تجربه چنین بازی امیدوارکننده‌ای با زبان محلی بازی یعنی فارسی قطعا تجربه جالبی خواهد بود.

کمی پیش پویا ردباز یوتوبر ایرانی در ویدیویی اعلام کرد که بازی Prince of Persia: The Lost Crown علاوه‌ بر منوی فارسی دوبله فارسی نیز دارد. خوشبختانه یوبیسافت با یک گروه حرفه‌ای از دوبلور‌های کشورمان برای صداپیشگی بازی همکاری کرده است. این خبر را سپهر ترابی نیز تایید کرده و جالب این است خود آقای ترابی نیز در پروسه دوبله بازی حضور داشته است.

پلتفرم‌های مقصد

بازی Prince of Persia: The Lost Crown قرار است که برای پلتفرم‌های PS4, PS5، کنسول‌های Xbox Series X/S و Xbox One و همچنین کنسول Nintendo Switch و پی‌سی عرضه شود.

خب دوستان گرامی نظر شما درباره بازی چیست؟ آیا این اثر می‌تواند یک شاهکار مثل سه‌‎گانه تاریخی خود باشد؟نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • بهرام موز دانا
    بهرام موز دانا | ۱۳ دی ۱۴۰۲

    من خیلی دوس دارم برای اولین بار این بازی رو بکنم ولی از عکس هایی که از فرنچایزش دیدم میشه فهمید سازنده اش یه بار تو اینترنت سرچ نکرده تاریخ ایران.

  • Asgary
    Asgary | ۳۰ آذر ۱۴۰۲

    با اینکه کاراکترا شباهت زیادی به ایرانیا ندارن
    ولی فضاسازیاش تا الان بشدت خوبد رآوردن

  • adtvvwjvyxn
    adtvvwjvyxn | ۲۹ آذر ۱۴۰۲

    هایم براش رفت بالا

    • adtvvwjvyxn
      adtvvwjvyxn | ۲۹ آذر ۱۴۰۲

      هایپم

  • Matin-Artorias
    Matin-Artorias | ۲۹ آذر ۱۴۰۲

    حداقل اگر کاراکتر سفید بود یه چیزی

    • Kalantaripoor
      Kalantaripoor | ۱۱ دی ۱۴۰۲

      وقتی متنو نخوندی:

      • Matin-Artorias
        Matin-Artorias | ۱۱ دی ۱۴۰۲

        اتفاقا کامل خوندم،از داستانش هم خبر دارم

  • Wind
    Wind | ۲۹ آذر ۱۴۰۲

    پرنس پارسی؟ با اون مدل مو، اونم با بالاتنه باز؟ دست بردار!

    • Mason
      Mason | ۲۹ آذر ۱۴۰۲

      این اصلا پرنس نیس چرا انقد مقاومت میکنید

    • Kalantaripoor
      Kalantaripoor | ۱۱ دی ۱۴۰۲

      وقتو متنو نخوندی:

  • Amin1216
    Amin1216 | ۲۸ آذر ۱۴۰۲

    کاش سه بعدی بود

مطالب پیشنهادی