بهترین موسیقی‌های متن فیلم در تاریخ را مرور کنیم

از «جنگ ستارگان» تا «ای.تی»

۲

همه‌ ما می‌دانیم که جادوی سینما نه تنها بر پرده‌ آن، بلکه به کمک قوه‌ شنیداری‌‌مان نیز نقش می‌بندد. صحبت بر سر داشتن یک تکنولوژی‌ قدرتمند صوتی مانند Dolby atmos یا DTS نیست، موضوع پیرامون خود موسیقی‌ست. حتی پس از زمانی که شما سالن سینما را ترک کرده‌اید و در خانه در حال استراحت هستید، رد پای موسیقی فیلمی که شنیده‌اید بر ذهن‌تان باقی می‌ماند.ممکن است آن موسیقی متن بخصوص را هنگامی که در کنار خانواده و دوستانتان باشید، با خود زمزمه کنید.شاید بهترین مثال‌اش موسیقی آغازین فیلم جنگ ستارگان باشد (احتمالاًهمین لحظه در ذهنتان در حال شنیدن‌اش هستید) در صورتی که شاید غیر از این مواقع به قدرت موسیقی دقت نکرده‌ باشید (موسیقی ساده و روان اینترستلار را به خاطر بیاورید) اما موسیقی فیلم درهمه حال تاثیرگذار است و آگاهانه احساسات شما را به تصویر می‌کشد.برای بررسی و تجلیل از این شاهکار‌های موزیکال سینمایی، لیستی از موسیقی‌های متن مورد علاقه‌مان را بر اساس امتیازات و بدون ترتیب خاصی تهیه کرده‌ایم.در این لیست صرف‌نظر از سلیقه‌ شخصی موسیقایی خود،مورد جالبی برای شنیدن پیدا خواهید کرد.

جنگ ستارگان؛ جان ویلیامز

بدون شک مشهورترین موسیقی فیلمی که تاکنون نوشته شده، تم‌های حماسی جان ویلیامز برای فیلم‌های جنگ ستارگان است. این تم‌ها نه تنها برای همگان شناخته شده‌اند بلکه رنانسی در موسیقی متن بوجود آوردند و موسیقی های شگفت‌انگیز روزهای آغازین سینما را تداعی کردند. این آهنگ‌ساز افسانه‌ای از تم‌های فضایی، مانند موسیقی مجموعه‌ مستند سیاره‌ی‌ زمین به آهنگ‌سازی گوستاو هولست از چندین لایه‌ صوتی متشکل از ساز‌های زهی و بادی مانند هورن با ملودی‌هایی ماندگار استفاده کرده و این‌گونه حسی از زمان‌‌های گذشته در کهکشان‌های دور را به مخاطب انتقال داده است.از آنجا که صحبت راجع به آثار ویلیامز است، از اینکه در این لیست نامش بعنوان مشهورترین آهنگساز فیلم زیاد به گوشتان برسد کم کم عادت می‌کنید!

سه‌گانه‌ ارباب حلقه‌ها؛ هاوارد شور

چندین گروه کر بزرگ، درام‌های قدرتمند و آنسامبل حماسی ساز‌های برنجی به آرامی به ساز‌های بادی و زهی ملحق می‌شوند. صف‌آرایی صدا‌هایی گوناگون برای به تصویر کشیدن جهانی از مخلوقات و جادو‌های فیلم. استفاده از میزان‌نمای لنگ و ملودی‌های ویولن به سبک سلتیک برای القای حس تنش که بخوبی با فضای حماسی این سه‌گانه گره می‌خورد.

بهترین موسیقی متن فیلم

سری فیلم ایندیانا جونز؛ جان ویلیامز

ویلیامز در این فیلم‌ها از ساز‌های کوبه‌ای متنوع و ساختارهای ملودیک دیسونانس (صدا‌های تنش‌زا و نامطبوع) برای ایجاد حس ماجراجویی ایندیانا جونز بهره می‌برد. هم‌چنین با نواختن ملودی‌هایی تکرارشونده -بین تم‌های جذاب و نفس‌گیر فیلم- به نقش داستانی هر کدام از بازی‌های فیلم روح می‌بخشد.

میان ستاره‌ای، هانس زیمر

به آرامی با تعلیق‌های پیاپی و فراموش‌نشدنی. موسیقی هانس زیمر از میان گوش‌هایتان مانند گذر ابری از گستره‌ی پهناور فضا، عبور می‌کند. ارگ و ساز‌های زهی به آرامی میان فضای حماسی ساخته شده‌ی کریستوفر نولان نمایان می‌شود و با خلق پس‌زمینه‌ای موسیقایی شما را به فکر وامی‌دارد تا چشم ‌از سکانس‌های فوق‌العاده‌ی فیلم برندارید.

پارک ژوراسیک، جان ویلیامز

صدای زنگوله‌ همراه با زیرصدایی از یک گروه آوازی موسیقی متن این فیلم را شکل می‌دهد.جان ویلیامز این موسیقی را همراه با تعداد زیادی از ساز‌های کوبه‌ای با نیم‌نگاهی تلفیقی به سنت و مدرنیته و میکس ماهرانه‌ی سینتی‌سایزر‌ها، صداهایی قدیمی را برابر نوا‌هایی امروزی‌تر قرار داده است.

بهترین موسیقی متن فیلم

پدرخوانده؛ نینو روتا

در ساز‌های زهی و ترومپت پرقدرتی که در این اثر بکار رفته است ردپای کم‌رنگی از فضای جهان قدیم (قبل از کشف قاره‌ی آمریکا) به نظر می‌رسد و تنظیم‌های مناسب نینو روتا که نشان می‌دهد این آهنگساز تمرکز خود را بر موسیقی ایتالیای دوران کلاسیک گذاشته‌ است. آکاردئونی که والس می‌نوازد در برابر سبک سویینگ جز قرار می‌گیرد و همه‌ی این‌ها در موسیقی غم‌انگیز ارکستر گرد هم می‌آیند.

سه‌گانه‌ی بتمن، جیمز نیوتن هاوارد و هانس زیمر

این دو آهنگ‌ساز بخوبی توانستند از کلیشه‌های رایج آهنگسازی و ارائه‌ یک تم ثابت دوری کنند و در عوض با استفاده از درام‌، سینتی‌سایزر و ساز‌های برنجی نقش بتمن را برجسته‌تر جلوه دهند.ارائه‌ تم اصلی موسیقی در بزنگاه‌ ورود بتمن باعث شد تا بتمن دراماتیک و تاثیرگذارتر به چشم بیاید.

فیلم بازگشت به آینده، آلان سیلوستری

سیلوستری موسیقی متن این فیلم را اسرارآمیز، مهیج‌ و مبهم ساخته است. در سازبندی این اثر از سازهای کوبه‌ای و چنگ برای لحظات شادی‌آور و ساز هورن برای سکانس‌های گذرا و سریع فیلم استفاده شده است. تم اصلی با سازهای زهی و برنجی شکل گرفته است اما مانند بسیاری از اِلمان‌های مطرح شده در این لیست، تم‌های تکرار شونده‌ موسیقی نقش مهمی برای مخاطب ایفا می‌کنند. با وجودی که تعداد ارکستر‌های استفاده شده بسیار قابل توجه است نمی‌توان نقش موسیقی هوی لویس را نادیده گرفت که برترین آهنگ‌های دهه‌ هشتاد‌ او را در فیلم می‌شنویم.

بهترین موسیقی متن فیلم

هری پاتر و سنگ جادو؛ جان ویلیامز

روح دنیای جادو به خوبی به دست جان ویلیامز به تسخیر درآمده. برای مثال تم هدویگ با کیبوردی رمزآلود که در اولین فیلم هری پاتر به گوش می‌رسد را بشنوید. به طور کلی ویلیامز آن وجه خودمانی‌ شخصیت‌اش را در این موسیقی به تصویر کشیده، آن هم با ملودی‌های سریع ساز‌های کششی و هورن که در زیرصدای بافت اصلی موسیقی‌اش در حال نواخته شدن است.

آرواره‌ها، جان ویلیامز

تم اصلی و بی تکلف موسیقی این فیلم حاصل نبوغ سرشار ذهن جان ویلیامز است که مثل حرکت آرام کوسه‌ماهی به گوشتان می‌رسد و در نهایت با صداهایی تداعی کننده برخورد دندان‌ها به هم،مو بر تنتان سیخ می‌کند.

روانی، برنارد هرمن

ناله‌ی بلند ساز زهی نواخته شده در صحنه‌ معروف حمام کردن فیلم را می‌توان از وحشتناک‌ترین صداهای تاریخ سینمای مدرن برشمرد. انتخاب سازهای زهی به تنهایی با تصاویر سیاه و سفید به خوبی جفت و جور شده است. این انتخاب، فضای معلقی در سرتاسر یکی از هیجان‌انگیزترین‌ فیلم‌های تاریخ سینما بوجود آورده است.

فرار بزرگ، المر برنشتاین

روحیه‌ شجاعانه و شخصیت خلاقانه‌ زندانی فیلم به خوبی توسط تم موسیقی برنشتاین پررنگ شده است. ملودی سازهای زهی به آرامی با نت‌های سریع ساز‌های بادی،برنجی و کوبه‌ای همراه می‌شود. در واقع به قدری این موسیقی همه گیر بود که طرفداران لیگ برتر فوتبال انگلستان سال 1990، در استادیوم‌ها شعارهای خود را بر پایه‌ این ملودی‌ها سر می‌دادند.

بهترین موسیقی متن فیلم

ای‌ تی موجود فرازمینی، جان ویلیامز

موسیقی متن این فیلم از جهات بسیاری یادآور موسیقی جنگ ستارگان است،اگرچه مثل جنگ ستارگان نمی‌توان آن‌ را ملودی‌محور برشمرد. چشم‌انداز کلی موسیقی این فیلم را نواهای عمیق ساز‌های بادی، زهی و فلوت‌های نرم شکل داده است. صداهایی که به فیلم کمک می‌کند تا آن موجود غریب فرازمینی واجد صفات انسانی شود و به نوعی بیانگر احساسات و ترس‌هایش از وجه تاریک انسان‌ها باشد.

بلید رانر، وادزلیس

صداهای سینتی‌سایزر دهه‌ هشتاد میلادی و تنظیمات حماسی‌گونه‌ی ساز‌های زهی، شنونده را مستقیماً به دیستوپیا یا ویران‌شهر مد نظر ریدلی اسکات می‌برد.از ساکسوفون سنگین برای ترک wait for me گرفته تا صدای لطیف خواننده‌های زن در ترک Rachel، هر قطعه به تنهایی حس متفاوتی به مخاطب القا می‌کند.اما وجه مشترک همه‌ آن‌ها استفاده از افکت Reverb در موسیقی بکار رفته در فیلم است.

بهترین موسیقی متن فیلم

بوچ کسیدی و ساندنس کید، برت باکاراک

باکاراک با استفاده از نواهای کلاسیک مثل صدای پیانویی که کوک نشده و ترکیب آن با سازهای زهی مدرن و هورن بخوبی توانسته وجه شاعرانه و سرزنده‌ کاراکتر‌های اصلی این فیلم را نمایان کند.

.کپی شد https://vgto.ir/1o6

2
نظر تو چیه ؟

avatar
1000
2 نظرات
0 پاسخ ها
0 دنبال کنندگان
 
بیشترین واکنش
پرطرفدار ترین
2 نویسندگان دیدگاه
jalalMr. Saxobeat آخرین نویسندگان دیدگاه
  مشترک شدن  
جدید ترین قدیمی ترین بیشترین امتیاز
اطلاع رسانی کن
jalal
مهمان
jalal

پس موسیقی فیلم “حرفه ای “چی!!!!!!

Mr. Saxobeat
مهمان
Mr. Saxobeat

نمی دونم چرا اینقدر به فیلم شاهکار اخرین سامورایی کم لطفی میشه. بیشترین فیلمی که توی عمرم دیدم همینه هیچوقتم خسته نشدم از دیدنش عجیب با شخصیت هاش عجین شدم. موسیقی که هنز زیما برای این فیلم ساخته واقعا شاهکاره بخوبی تلفیقی از موسیقی اسیایی هست که ازش بهره برده شده. جاش بشدت خالیه البته نظر شخصیمه

ورود
بارگذاری...
ثبت نام
بارگذاری...