مصاحبه با مدیر ارشد استودیو سازنده استمپید: ریسینگ رویال
شکی وجود ندارد که در دنیای آرکیدهای کارت محور، عنوان اصلی نینتندو یعنی «ماریوکارت» برترین گزینه به حساب میاید. اما در این میان بسیاری از رقبا تلاش داشتهاند که سهمی هم از سایر مخاطبان داشته ...
شکی وجود ندارد که در دنیای آرکیدهای کارت محور، عنوان اصلی نینتندو یعنی «ماریوکارت» برترین گزینه به حساب میاید. اما در این میان بسیاری از رقبا تلاش داشتهاند که سهمی هم از سایر مخاطبان داشته باشند، دقیقا به خاطر همین هدفگذاری، این عناوین کمتر دیده میشوند. اما به نظر میرسد که استمپید: ریسینگ رویال (Stampede: Racing Royale) هدفگذاری بزرگتری داشته و قصد دارد با محصولی رایگان که حاصل تیمی با تجربه است، قواعد را به نفع خود تغییر دهد.
با مدیر ارشد این پروژه یعنی کریس گرووز (Chris Groves) صحبت کردیم تا بیشتر در جریان قرار بگیریم که استمپید، چطور قصد دارد ژانر کارتینگ را متحول کند.
تجربهای که منجر به تولید استمپید شد
پشت این عنوان ریسینگ بتل رویال، استودیو سومو لیامینگتون (Sumo Leamington) نشسته که بخشی از مجموعه سومو دیجیتال (Sumo Digital) به حساب میآید، مجموعه استودیوهایی که با میراث غنی بازیهای خودرویی از اوتران ۲۰۰۶ کاست ۲ کاست گرفته تا سونیک و سگا آل-استار ریسینگ و حتی هاتشات ریسینگ، توانستهاند خودشان را به جامعه ویدیو گیم اثبات کنند. اخیرا هم سومو با همکاری پلیگراند گیمز در توسعه فورزا هورایزن ۵ مشارکت داشته است. گرووز درباره پروژههای اخیرشان توضیح داد: «از همان آغاز پروژه، شانس با ما یار بود که متخصصهایی را در تیم داشتیم که از پیشگامان سبک بازیهای مسابقهای هستند.»
این پروژه در ابتدا به ترتیب با کریس ساوتال و پل هالیوود به عنوان مدیر استودیو و مدیر توسعه شروع شد، افرادی که چندین دهه تجربه کار روی عناوین مسابقهای جایزه بگیر و تیمهای توسعهدهنده پیشرو دارند. ساوتال به عنوان مدیر فنی در کنار ما بود که در پیشینهاش سونیک و آل-استار ریسینگ ترنسفورمد بود. در کنار او هالیوود به ساخت دو بازی اول سری موتوراستورم در استودیو اولوشن کمک کرده بود. از زمان تشکیل سومو لیامینگتون در سال 2019، این تیم تبدیل به گروه فوقالعاده از باتجربههای بازیهای مسابقهای شده که مجموعهای از استعدادهای مختلف داشتند و همگی روی استمپید تمرکز داشتند. «از طراحی هندلینگ و طراحی مسیرها گرفته تا طراحی گیمپلی بازی، ما از در اختیار داشتن توسعهدهندگانی که جادوی خود را روی انواع مختلف بازیهای مسابقهای اعمال کردهاند را در کنارمان داشتیم. از شبیهسازهای جدی گرفته تا تجربههای جذاب آرکید همگی در دسترس تیم بود و مقدار زیادی در این بین به ما این اجازه را داد تا بازی مسابقهای بسازیم که برای همه قابل تجربه است، اما برای دوستداران بازیهای مسابقهای آشناست.»
ماریوکارت به سبک فال گایز
بخش کانسپت برای استمپید از چهار سال پیش آغاز شده است. یعنی قبل از اینکه مراحل توسعه شروع به کار کند، بحثها و ارائههای زیادی انجام شد و در دو سال گذشته پروژه شتاب بیشتری گرفت. همانطور که نمونههای اولیه نشان داده و بازخوردهای اولیه مثبت دریافت شده، جاه طلبیها گسترش یافت و تیم برای مطابقت با این درخواستها گسترش یافت. این بازی را میتوان شبیه هر مسابقه کارتی بدانید که قبلا بازی کردهاید. هر مسابقه دارای سه دور است که با 60 بازیکن شروع میشود و برای برتری میجنگند. پس از هر دور، 20 بازیکن انتهایی حذف میشوند تا اینکه آخرین بازیکن جایگاه سکو را بگیرد.
تلاقی بین تجربه ماریو کارت و سبک گرافیکی فال گایز ترکیبی را مسابقههایی با هرج و مرج و رقابت بالا داشته که میتوان از آن به عنوان برداشت جدیدی از ژانر کارت ریسینگ یاد کرد.گرووز توضیح داده که دو الهامبخش اصلی استمپید چه گیمهایی بودند: «پیش از هرچیز شما ژانر مسابقه کارت را دارید، عنواینی که تکلیف آنها مشخص، سرگرمکننده با تجربهای از قرارگرفتن پشت فرمان که به خودی خود سبک کاملی هستند، اما همچنین عمق و کیفیتی دارند که باعث میشود ساعتها در آنها غرق شوید. در کنار آن، ژانر رویال وجود دارد یا حداقل فرض درکنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی از بازیکنان برای رقابت با هم برای یک جایزه نهایی میتواند چیزی شبیه به این ژانر باشد که تنش و مخاطرات فزایندهای ایجاد میکند وقتی این دو سبک را ترکیب کنید به استمپید: ریسینگ رویال میرسید.
سازماندهی به هرج و مرج در استمپید
با حضور 60 بازیکنی که به طور همزمان با استفاده از قدرتهای خاص خود مسابقه میدهند، حفظ تعادل، سرگرمی و رقابت بازی چالشی توسعه را دشوار میسازد، اما سومو همیشه برای رسیدن به اهداف خود تلاش میکند. گرووز توضیح داد: «هر زمان که عناصر جدیدی به استمپید اضافه کنیم، مطمئنا یک عامل کلیدی برای رقابت برای دیگران به حساب میاید. بهترین بازیها در ژانرهایی که از آنها الهام گرفتهایم، راههایی پیدا میکنند که به هر بازیکن احساسی را منتقل کنند که شانسی برای پیروزی دارند، در حالی که مانعی برای بازیکنان ماهرتر ایجاد نمیکند. یک مسیر جدید، قدرت یا کارت جدید، میتواند کلید این چالش باشد.»
تستهای عرضه در استیم طی سال گذشته به تیم اجازه داد تا تعادل بازی را کنترل کند. ما در تست پیش نمایش در سال 2023 دیدیمکه بازیکنان تأثیرگذار معمولا میتوانستند به سادگی خود را به جلوی دیگران برسانند اما اگر از توان همه مسابقهدهندهها به درستی استفاده شود، مکانیسمهایی برای ماندن در رقابت پیدا میکردند، چیزهای مانند استفاده از قدرتها به روشی هوشمندانه یا استفاده از مسیرهای مختلف. در تمام پیستها حفظ این تعادل یک روند ثابت خواهد بود، اما در حال حاضر، فکر میکنیم که در موقعیت خوبی قرار دارد. مچ میکینگ مبتنی بر مهارت نیز با قرار دادن بازیکنان کم تجربه در کنار هم و پر کردن جایگاههای خالی توسط باتهای هوش مصنوعی، مسابقات را رقابتی نگه میدارد. همچنین مسیرهایی که به دقت طراحی شدهاند به مهار هرج و مرج کمک میکنند.» به طور قطع بعضی از نقشهها کمی گسترده تر از استاندارد فعلی مسابقات کارت هستند تا اطمینان حاصل شود که هرج و مرج 60 کارتی خیلی گسترش پیدا نکند. مدیر توسعه بازی توضیح داد: «بسیاری از مسیرهای اولیه طراحی شده برای بازی شامل میانبرهایی میشود که فقط برای پیدا کردن مسیر کوتاهتر کاربرد ندارند، بلکه در برخی از زمانهای خاص هم استفاده از این راه در روها کاربرد دارد.» در کنار مسابقه 60 نفره، یک حالت نبرد اجباری باعث میشود که بازیکنان در مسیر صاف حرکت نکنند چرا که بمبها و مسلسلهای زیادی از پشت میتوانند به سمت آنها راهی شوند. برای رویدادهای ویژه هم از همین حالا برنامهریزی شده: « قرار است سبکهای مختلفی از رقابت را در اسپشیال ایونتها تجربه کنیم، بازیکنان به روشهای مختلف برای کسب جوایز مهم در بازی در این رویدادها شرکت میکنند» و البته قرار است حالتهای بیشتری نیز بعدا اضافه شود. به گفته گرووز، یکی دیگر از اقدامات مهم متعادل کننده، تغییر نحوه رفتار کارتها است: «تیم ما تمرکز زیادی روی نحوه واکنش کارتها به برخوردها و تعامل با یکدیگر دارند تا از نرمی و تعادل در اکشن دیوانهکننده اما سرگرمکننده استمپید اطمینان حاصل کنیم. از سال گذشته ما در EGX، فیزیک کارتها را تغییر دادیم و حالا کنترل واکنش متفاوت شده است، با تکنیکهای پیشرفتهای که به نوعی دریفت کردن را به فیزیک برخورد اضافه میکند (با نگهداشتن دکمهای اختصاصی دریفت اجرا میشود) و همچنین باعث فاصله گرفتن از حریفان جلویی میشوند. گرووز میافزاید: « تقریبا هرکسی میتواند خیلی زود با فیزیک کارتها آشنا شود، اما تفاوتهای ظریفی در درک نحوه به دست آوردن بهترین عملکرد از آنها وجود دارد.» مطمئنا به هیچ وجه به دنبال فیزیک شبیهسازی نبودیم، اما عمق لذت بخشی در کشف این جزئیات وجود دارد.»
انتظاراتی که میتوانیم از استمپید داشته باشیم
باوجود اینکه قرار است این بازی به صورت فریمیوم عرضه شود اما سفارشیسازی بصری با «صدها آیتم مختلف جهت جمعآوری و تجهیز کارت و شخصیت مجازی» باعث کسب درآمد استودیو سازنده خواهد شد. البته این موارد بر عملکرد داخل پیست تاثیر نمیگذارد. گرووز گفت: «بازیکنها به ما گفتند که از مجموعه اولیه آیتمها خوششان میآید، بنابراین انتظار شدیدی داریم تا چیزهای بیشتری را که تیم طراحی کرده است نشان دهیم.» به گفته گرووز رایگان بودن به این معنی است که بهروزرسانیهای رایگان بازی را «در سالهای آینده» گسترش میدهد. «تمرکز اصلی تیم ما این است که نه تنها بازی را در طول زمان زنده نگهداریم، بلکه آن را به روشی گسترش دهیم که جامعه ما دوست بدارد.
از زمان عرضه نسخه Early Access ما فصلها (و بهروزرسانیهای درون فصلی) را خواهیم داشت که محتوای تازهای را برای کشف ارائه میکنند. از تجهیزات سفارشیسازی جدید گرفته تا نقشههای جدید، کارتها و موارد دیگر. رویدادهای ویژه نیز در داخل و خارج از بازی حذف میشوند و همیشه چالشهای جدیدی را برای بازیکنان فراهم خواهیم کرد.» او در ادامه توضیح داد: «چیزهای بیشتری وجود دارد که میخواهیم در طول زمان پیادهسازی کنیم - از عناصر روایی گرفته تا همکاریهای سرگرمکننده با سایر مجموعهها و فرانچایزها، بنابراین برای خود ما هم این انتظار هرلحظه سختتر میشود.»
استمپید قرار است در نیمه اول سال 2024 پس از تاخیر که اخیرا اعلام شد وارد فاز دسترسی زودهنگام شود و این نسخه قرار است شامل محتوا و ویژگیهای جدیدی باشد که در مقایسه با پلی تستهای سال 2023 تجربه شده بودند. به ارمغان می آورد. کریس توضیح داد: «عرضه ارلی اکسس (Early Access) به تیم این امکان را میدهد که پس از عبور از خط پایان اصلی پروژه، بازخورد بیشتری برای بهبود بازی نهایی جمع آوری کنیم. در حال حاضر، بازخورد جامعه از تستهای عرضه در استیم به هدایت تیم در مسیر درست کمک کرده است.» گرووز گفت: «بیشتر پیشنهادها و ایدههایی که دریافت کردیم چیزهایی بودند که قبلا در بین خودمان روی آن کار میکردیم. همیشه خوب است بدانید که شما این همکاری را با جامعه مخاطبان خود دارید!» مواردی مانند تنوع بیشتر در حالتهای بازی و عملکرد کارتها، اضافه کردن نقشههای بیشتر، از جمله موارد هستند که به بازیکنان اجازه میدهد شخصیسازی مورد انتظارشان را تجربه کنند. اکثر بازخورد در همین موارد بودهاند و آن زمان تاکنون این موارد دو برابر شده است.» نسخههای کنسولی نیز در راه است اما پلتفرمها و شیوه انتشار آن هنوز تایید نشده است. با توجه به اینکه استمپید قرار است مسابقه 60 نفره پایدار و بدون مشکل سرور را ارائه دهد، پتانسیل تبدیل شدن به رقابت کارت سواری بزرگ بعدی را دارد؛ بازی که همه میتوانند از آن لذت ببرند.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
میشه بهش امید داشت 🤔🙂