ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

چرا اقتباس‌های ویدیوگیمی برای صنعت بازی‌ها نقشی مهم دارند؟

از دو دهه پیش تا به امروز، وضعیت اقتباس‌ها چه از دنیای بازی و چه از دنیای سینما تغییرات زیادی به خودش دیده است. زمانی بود که برخی از بازی‌ها اقتباس‌هایی از فیلم‌های سینمایی بودند ...

علیرضا طالقانی
نوشته شده توسط علیرضا طالقانی | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۲:۰۰

از دو دهه پیش تا به امروز، وضعیت اقتباس‌ها چه از دنیای بازی و چه از دنیای سینما تغییرات زیادی به خودش دیده است. زمانی بود که برخی از بازی‌ها اقتباس‌هایی از فیلم‌های سینمایی بودند و هدف از ساخت آن‌ها صرفا جنبه تبلیغاتی داشت. در سینما هم اقتباس‌های زیادی از بازی‌های ویدیویی ساخته شدند و قرار بود تا از محبوبیت بازی‌ها برای پارو کردن پول استفاده کنند اما مشکل اینجا بود که نه اقتباس‌های سینمایی و نه اقتباس‌های ویدیوگیمی، کیفیت لازم برای جذب طرفداران را نداشتند و به جز چند مورد اندک، اکثر آن‌ها آثاری به‌یادماندنی نبودند. این وضعیت در طول دو سال گذشته با انتشار سریال‌های The Last of Us و Fallout کاملا متفاوت شده است. اما این اقتباس‌ها چه تاثیری بر صنعت بازی گذاشته است؟ در ادامه با ویجیاتو همراه باشید. 

سریال Fallout
اخیرا سریال فال‌اوت منتشر شد که به شدت مورد استقبال طرفداران قرار گرفت و نمرات بسیار خوبی هم دریافت کرد

در طول حداقل پنج سال گذشته، تعداد اقتباس‌های سریالی از بازی‌های ویدیویی بسیار زیاد شده است. در دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ با فیلم‌های سینمایی زیادی روبه‌رو بودیم که از بازی‌ها اقتباس یافته بودند و کیفیت اکثر عناوین ناامیدکننده و بد بود. پس از عرضه سریال موفق کسلوانیا، فرمول ساخت سریال اقتباسی بیشتر مورد استفاده قرار گرفت و نتیجه آن تا به الان فوق‌العاده بوده است. سریال‌های آرکین (Arcane- برداشتی مستقل از دنیای لیگ آو لجندز)، لست آو آس و فال‌آوت نمونه‌هایی موفق از چند سریال اقتباسی هستند که نشان می‌دهند فرمول سریال برای ساخت اقتباس از بازی‌های ویدیویی، فرمول موفقی‌ست. 

البته فقط استفاده از فرمول سریال، تنها راهکار موفق ساخت اقتباس‌ها نبوده است. در طول چند سال اخیر فیلم‌هایی مثل سونیک و سوپرماریو هم وجود داشته که در بازار بسیار موفق بودند و مورد استقبال طرفداران قرار گرفتند. نکته اینجاست که حالا امثال نینتندو و سگا هم مستقیما در ساخت فیلم‌ها دخیل هستند در صورتی که در گذشته، خالقان اثر نقش بسیار کمی در ساخت عناوین داشتند. حالا افرادی مثل نیل دراکمن (خالق داستان لست آو آس) و تاد هاوارد (کارگردان خلاق بتسدا) به طور مستقیم در ساخت سریال‌ها نقش دارند و این موضوع مهمی در ساخت اقتباس‌ها است. 

اما اینکه تعداد اقتباس‌ها هم بیشتر شده نشان از یک موضوع مهم دارد؛ تاثیر موفقیت آثار امروز تاثیر زیادی روی فروش بازی‌ها دارد و این تاثیر به حدی بوده که حالا سونی، برندی با نام PlayStation Productions دارد که مستقیما در راستای ساخت اقتباس‌ها تشکیل شده است. آخرین نمونه چنین اتفاقی، سریال فال‌آوت است. این سریال بر اساس آمار رسمی بیش از ۶۵ میلیون بیننده داشته و در راستای همین اتفاق، تعداد بازیکنان بازی‌های Fallout حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافته و رکورد تعداد بازیکنان همزمان Fallout 76 رکوردشکنی کرده است. البته که این بازی اخیرا به مدت یک هفته هم رایگان شد اما حالا اقتباس‌ها تاثیر مستقیمی در فروش بازی‌ها دارند. 

بهترین اقتباس‌های ویدیوگیمی
سریال Cyberpunk Edgerunners

از نمونه‌های دیگری که باید به آن اشاره کنیم مربوط به فرنچایز لست آو آس است. سریال لست آو آس از موفق‌ترین اقتباس‌های ویدیوگیمی بود و موفقیت سریال سبب شد تا سونی انتشار ریمیک لست آو آس بر پلتفرم پی‌سی را مدتی عقب‌تر بندازد تا پس از پایان سریال، دسترسی مخاطبان جدید به بازی راحت‌تر باشد و فروش بازی تحت تاثیر قرار بگیرد. از طرفی پس از پخش قسمت اول سریال بود که به گفته رسانه The Verge فروش بازی لست آو آس با رشد روبرو شد و در فاصله ماه‌های دسامبر و ژانویه، بازی به جدول پرفروش‌ها برگشته بود. چنین اتفاقی برای بازی Cyberpunk 2077 هم رخ داد. درست پس از پخش انیمه Edgerunerrs بود که سایبرپانک هم توانست تعداد بازیکنان همزمان خودش را بعد از مدت‌ها افزایش دهد و این سریال توانست جان تازه‌ای به این بازی ببخشد. 

سایبرپانک، از آن دست نمونه‌هایی‌ست که نشان می‌دهد اقتباس‌ها چقدر می‌توانند بر فروش و وضعیت کلی یک بازی تاثیر بگذارد. سایبرپانک با وجود آن همه مشکل و انتشار آپدیت‌های مختلف، نتوانسته بود که اعتماد خدشه‌دار شده طرفدارانش را بهبود ببخشد. اما انتشار انیمه تاثیر شگرفی بر تعداد بازیکنان بازی داشت و در ادامه هم سی دی پراجکت فرصت پیدا کرد که ورق را کاملا برگرداند و بازیکنان را با انتشار بسته الحاقی Phantom Liberty به آینده فرنچایز امیدوار کند.

می‌توان اتفاق مشابه‌ای را در رابطه با بازی Fallout 76 هم بیان کرد. این بازی آنلاین فال‌آوت در روزهای ابتدایی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و به نظر بسیاری، اثری پوچ و خالی از محتوا بود. این بازی در طول این سال‌ها، آپدیت‌های زیادی دریافت کرد اما تاثیری در تعداد بازیکنان ایجاد نشده بود تا اینکه حالا پس از انتشار سریال، بازی در بهترین وضعیت خودش قرار گرفته و بازیکنان توجه بیشتری به بازی دارند. 

موفقیت اقتباس‌ها و تاثیر مستقیم آن بر فروش بازی‌ها، در روزهایی که صنعت بازی‌های ویدیویی با مشکلات اقتصادی و نیروی انسانی زیادی مواجه شده، می‌تواند تاثیرات مثبتی بر صنعت داشته باشد. از طرف دیگر، موفقیت این سریال‌ها، ارزش زیادی به فرنچایزها می‌دهد و نام‌هایی مثل فال‌آوت دوباره بر سر زبان‌ها می‌افتد و این اتفاقات دو جنبه مثبت دارد؛ یکی اینکه بازی‌های ویدیویی هم مخاطبان جدید پیدا می‌کنند و دیگری اینکه بازی‌ها بیش از پیش جایگاه خودشان را میان دیگر آثار سرگرمی پیدا می‌کنند. این دقیقا اتفاقی‌ست که صنعت در این روزها به آن نیاز دارد. 

البته موفقیت سریال‌ها گاها تضمینی هم برای بازگشت فرنچایزها نبوده است. موفقیت سریال کسلوانیا که می‌توان آن را زمینه‌ساز خوبی برای آغاز اقتباس‌های سریالی دانست، سبب نشد تا کونامی اقدامی برای بازگرداندن فرنچایز انجام دهد. یا از طرف دیگر، سریال Twisted Metal چندان در جذب مخاطب موفق نبود و باعث نشد تا سونی برنامه‌ای برای زنده کردن فرنچایز داشته باشد. البته این که از آخرین بازی سری بیش از دوازده سال می‌گذرد، بی‌تاثیر نبود. با این حال در حال حاضر جنبه مثبت اقتباس‌ها بیشتر از قبل است. 

سریال هیلو
فصل دوم سریال هیلو برخلاف فصل اول مورد استقبال طرفداران قرار گرفت و می‌توان عملکرد آن را در کل قابل قبول دانست

حالا سرویس‌های اشتراکی مثل نتفلیکس، آمازون، پارامونت و HBO به عنوان پرچم‌داران دنیای سریال و تلویزیون توجه بیشتری به صنعت بازی دارند و همراه با ترندی تاثیرگذار حرکت می‌کنند. در آینده قرار است اقتباس‌هایی از گاد آو وار، گوست آو سوشیما، ماینکرفت، بوردرلندز و کلی آثار دیگر ساخته شود و کمی باید از این موضوع هم ترسید. این‌که اقتباس‌ها به یک اشباع برسند و دوباره به ورطه تکراری و عدم کیفیت مطلوب بیفتند، اتفاق دور از ذهنی نیست. اما استفاده از ساختار درست و البته حضور خالقان اثر در ساخت این اقتباس‌ها از جمله نکاتی‌ست که باعث می‌شود نسبت به کیفیت آثار حس بهتری داشته باشیم.

مخاطبان امروزی تلویزیون، افرادی هستند که با بازی‌های ویدیویی آشنا هستند یا حداقل گیمر هستند و با شکوفایی این صنعت رشد کردند. همین موضوع باعث شده تا تعداد اقتباس‌ها بیشتر شود و اهمیت آن‌ها برای صنعت نیز بالاتر برود. مهم است که این روند خوب حفظ شود اما اینکه چه زمانی دوباره به دوران افول اقتباس‌ها می‌رسیم مشخص نیست اما فعلا بیاییم و از سریال‌های خوبی مثل فال‌آوت و لست آو آس نهایت لذت را ببریم و خوشحال باشیم که حال اقتباس‌های ویدیوگیمی حسابی خوب است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohammad-Nikhalat-Jahromi
    Mohammad-Nikhalat-Jahromi | 3 هفته قبل

    طبق تصویر پُست ، اینم جای بزرگی الی قرار بگیره بد نیستا ! 😅

  • gunner77
    gunner77 | 3 هفته قبل

    300هزارتومان پاداش بلافاصله پس ازتکمیل ثبت نام،قابل برداشت به کارت بانکی،بسیارمعتبردرایران5دقیقه زمان بزارپاداش بگیر
    https://abantether.com/register?code=rPjD

مطالب پیشنهادی