۱۰ بازی که با یک اشتباه طرفداران را عصبانی کردند
در دنیای بازیهای ویدئویی هیچ چیز را نمیتوان پیشبینی کرد. گاها یک بازی ویدئویی با تمام پتانسیلهایی که دارد، صرفا به دلیل یک اشتباه کوچک، شکست میخورد و گیمرها بیخیال تجربه این بازیها میشوند. راستش ...
در دنیای بازیهای ویدئویی هیچ چیز را نمیتوان پیشبینی کرد. گاها یک بازی ویدئویی با تمام پتانسیلهایی که دارد، صرفا به دلیل یک اشتباه کوچک، شکست میخورد و گیمرها بیخیال تجربه این بازیها میشوند. راستش را بخواهید، در دنیای رقابتی صنعت ویدئوگیم، بازیسازها در تلاشاند تا بهترین عملکرد خودشان را به نمایش بگذارند. منتهی گاهی اوقات، بلندپروازی بازیسازها و اشتباهات آنها کار دستشان میدهد و باعث میشد تا یک بازی پرطرفدار، تبدیل به عنوانی شود که هیچکسی حاضر به تجربهشان نیست!
از همینرو ما در این مقاله از ویجیاتو قرار است که نگاهی به ۱۰ بازی ویدئویی داشته باشیم که صرفا بخاطر یک اشتباه، گیمرها را ناامید کردند. بازیهایی که انتظارات بالایی از آنها میرفت و وقتی که عرضه شدند، ابدا چیزی نبودند که ما انتظارشان را داشتیم. بنابراین این شما و این ۱۰ بازی که با یک اشتباه طرفداران را عصبانی کردند و برخی از آنها این اشتباه را جبران کردند و برخی دیگر، لقب منفورترین بازیهای تاریخ را گرفتند.
Mass Effect: Andromeda
فرنچایز مس افکت به جرئت یکی از بهترین فرنچایزهای نقشآفرینی است. اولین نسخه از این بازی در سال ۲۰۰۷ عرضه شد و بهقدری فوقالعاده بود که استودیوی BioWare فورا نسخههای بعدی این بازی را نیز عرضه کرد. منتهی آخرین نسخه از این سری یا همان Mass Effect: Andromeda اصلا چیزی نبود که گیمرها منتظرش بودند. این بازی مشکلات زیادی داشت و این ایرادات بهقدری مهم بودند که نمیشد آنها را نادیده گرفت!
درست از همان اولین لحظه تجربه این بازی، مشکلات Mass Effect: Andromeda خودشان را نشان میدهند. باگهای مختلف، طراحی چهره بد کاراکترها و حتی دیالوگهای نهچندان دوست داشتنی، تنها بخش کوچکی از ایرادات بازی Mass Effect: Andromeda بودند و در واقع این بازی بهقدری بد بود که حتی در زمان عرضه نیز، توان رقابت با بازیهای نسل هشتمی را هم نداشت!
Cyberpunk 2077
استودیوی سیدی پراجکت پس از تجربه فوقالعادهای که با سری ویچر داشت، در سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفت تا از دنیای فانتزی ویچر فاصله بگیرد و سری به آینده بزند. جاییکه سایبورگها و انسانهای رباتی حرف برای گفتن داشتند و نتیجه این تصمیم نیز چیزی نبود جز بازی سایبرپانک! بازی Cyberpunk 2077 یکی از موردانتظارترین بازیهای سال ۲۰۲۰ بود. یک بازی نقشآفرینی دیگر با دوربین اول شخص که به گفته سیدی پراجکت، قرار بود نسل جدیدی از بازیهای ویدئویی باشد؛ اما درست همانطوری که احتمالا حدس زدهاید، این بازی هم مشکلات خاص خودش را داشت.
با عرضه سایبرپانک ۲۰۷۷ برای پیسی و کنسولهای نسل هشتمی، سونامی ایرادات این بازی شروع شد. Cyberpunk 2077 یک بازی نسل جدید بود و گرافیک فوقالعادهای داشت، اما مسئله اینجا بود که سایبرپانک ۲۰۷۷، ابدا برای کنسولهای نسل هشتمی یعنی پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان بهینه نشده بود. افت فریم، مشکلات گرافیکی، باگها و حتی داغ شدن بیش از حد کنسولها در زمان اجرای این بازی، مشکلاتی بودند که در ابتدا گریبانگیر بازی سایبرپانک شدند. اما خوشبختانه سیدی پراجکت بیکار نماند و با انتشار آپدیتهای مختلف برای این بازی، مشکلات آن را حداقل برای کنسولهای نسل نهمی برطرف کرد. بهطوری که Cyberpunk 2077 حالا تبدیل به یک بازی جذاب برای گیمرها شده اگرچه که همچنان کیفیت نسخههای نسل هشتم با آن چیزی که انتظار داشتیم فاصله داشت.
Call of Duty: Modern Warfare III
در سال ۲۰۱۹ استودیوی اکتیویژن تصمیم گرفت تا سری Modern Warfare از کال آو دیوتی را مجددا ریبوت کند. این تصمیم در ابتدا جذاب بود و نسخه اول آن، بازی خوشساخت و متفاوتی بود. حتی دومین نسخه از این سری هم با تمام مشکلاتی که داشت، یک بازی دوستداشتنی بود. اما نسخه سوم یک افت شدید برای اکتیویژن و این سری محسوب میشد و گیمرها را واقعا عصبانی کرد. Call of Duty: Modern Warfare III که در سال ۲۰۲۳ عرضه شد و بهقدری بد بود که به امتیاز متای ۵۶ رسید!
اما چه چیزی باعث شد تا مدرن وارفر 3 چنین سرنوشتی داشته باشد؟ کمپین کوتاه، بخش آنلاین تکراری آن و مشکلات نرمافزاری این بازی، جزو دلایلی بودند که چنین سرنوشتی را برای این بازی رقم زدند. کمپین این بازی تنها ۵ ساعت بود و این درحالی است که اکتیویژن این بازی را با قیمت ۶۹.۹۹ دلاری عرضه کرده بود. پرداخت چنین قیمتی برای این بازی، ابدا منطقی نیست!
eFootball
تغییر نام فرنچایز PES به eFootball آخرین میخی بود که کونامی به تابوت این فرنچایز کوبید! آنها در سال ۲۰۲۲ رسما اعلام کردند که دیگر سری به نام PES وجود نخواهد داشت و شبیهساز فوتبال آنها با نام eFootball عرضه خواهد شد. این بازی ایده بسیار جالبی داشت و قرار بود تا یک بازی انقلابی باشد. اما کونامی با عرضه اولین نسخه این بازی در سال ۲۰۲۲، افتضاحی را به بار آوردند که کسی انتظارش را نداشت. شاید باور نکنید، اما این بازی به میانگین متای ۲۵ رسید و عملکرد بد eFootball، خون گیمرها را به جوش آورده بود.
دلایل زیادی بودند که بتوانند از بازی eFootball یک عنوان شکستخورده بسازند. اما مهمترین آنها، گیمپلی ضعیف، کمبود تیمهای لایسنس شده، گرافیک بد و باگهایی بود که eFootball با آنها دست و پنجه نرم میکرد و حتی رایگان بودن این بازی هم دردی از دردهای کونامی دوا نکرد. باگهایی که سوژه کاربران فضای مجازی شدند و حتی گیمرها نیز به بد بودن eFootball اغراق میکردند و کسی حاضر به تجربه این بازی نبود. امروزه هرچند که نسخههای مختلفی از این بازی عرضه شد و کونامی تا حدی اشتباهات خودش را جبران کرده، اما باز هم از eFootball به عنوان یک بازی شکستخورده یاد میشود.
Battlefield 2042
زمانی سری بتلفیلد پادشاه بازیهای شوتر بود. اما همانطور که احتمالا حدس زدهاید، این سلطنت چندان دوامی نداشت و با تولد رقبای جدیدتر، این سری نیز رفته رفته فراموش شد. اما در سال ۲۰۲۱ الکترونیک آرتز و استودیوی DICE تلاش کردند تا این بازی را احیا و به آینده نزدیک ببرند. نتیجه، عنوانی به نام Battlefield 2042 بود. این بازی دوازدهمین نسخه از سری بتلفیلد بود که در سال ۲۰۲۱ عرضه شد و عملکرد روز اولش فاجعه بود.
این بازی بهقدری بد بود که درست از همان روزهای ابتدایی عرضه، مشکلات آن آشکار شدند. باگها، ایردات فنی و نرمافزاری، افت کیفی بازی و گرافیک بد، مشکلات سرورها و حذف شدن یک سری از ویژگیهای کلیدی بتلفیلد از این نسخه، موضوعاتی بودند که باعث شدند تا این بازی یک شکست باشد. همچنین هر چند که این بازی با آپدیت بهتر شد، اما باز هم استقبال بازیکنان از آن کمتر بود.
Mafia III
سری مافیا برای بسیاری از گیمرها فرنچایزی دوست داشتنی و قابل احترام است. نسخه اول و دوم این بازی که به ترتیب در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰ عرضه شدند، عناوینی فوقالعاده بودند و انتظارات از این فرنچایز را به شدت بالا بردند. همین کافی بود تا در سال ۲۰۱۶ استودیوی 2K Games با کمک استودیوی Hanger 13 نسخه سوم این بازی را بسازد. اما نکته جالب توجه درباره این بازی این است که استودیوی Hanger 13 تا پیش از بازی مافیا ۳، سابقهای در ساخت این سری نداشت و نسخه سوم اولین تجربه آنها در ساخت یک بازی مافیایی بود.
وقتی مافیا ۳ عرضه شد، یک بازی متوسط رو به بالا بود. اما همانطوری که پیشتر نیز دربارهاش صحبت کردیم، انتظارات از بازی مافیا به شدت بالا بود و وقتی گیمرها مافیا ۳ را با عناوینی چون نسخه اول و دوم مقایسه میکردند، از افت کیفی آن ناراضی و عصبانی بودند. Mafia 3 گرافیک خوب داشت اما مهمترین ایرادات آن، داستان نهچندان جذاب و ماموریتهایی بودند که فورا تکراری میشدند و برخلاف نسخههای قبلی، در این بازی خبری از خلاقیت نبود.
Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition
در سال ۲۰۲۱ راکستار اعلام کرد که نسخه ریمستر سهگانه جیتیای، یعنی جیتیای ۳، نسخه وایسسیتی و بازی جیتیای سن آندریاس به زودی تحت عنوان یک ریمستر عرضه خواهند شد. تریلرهای اولیه Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition، خبر از یک بازی خوشساخت میدادند. جیتیای تریلوژی توسط راکستار و استودیویی به نام Grove Street Games ساخته شده بود؛ استودیویی که تا پیش از ریمستر این سهگانه، صرفا بازیهای قدیمی راکستار را برای موبایل پورت کرده بود و چندان تجربه جدی در بازیسازی نداشت. همین موضوع کمی گیمرها را دلسرد کرده بود و همه منتظر بودند تا بالاخره نسخه نهایی این سهگانه منتشر شود.
نهایتا بازی جیتیای تریلوژی از راه رسید و همانطور که گیمرها حدس زده بودند، یک شکست بزرگ بود. مشکلات گرافیکی، طراحی کاراکترها و حتی باگهای عجیب این سهگانه، باعث شده بودند تا جیتیای تریلوژی یک پروژه شکست خورده باشد و حتی با اینکه راکستار آپدیتهایی را برای این بازی عرضه کرد، اما بازهم کسی حاضر به تجربه آن نبود.
Overwatch 2
اگر طرفدار بازیهای آنلاین باشید، احتمالا نام بازی Overwatch به گوشتان خورده! یکی از بهترین و محبوبترین بازیهای آنلاینی که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد. اما در سال ۲۰۲۲ استودیوی بلیزارد تصمیم گرفت تا این بازی را با نسخه جدیدتر آن یعنی اورواچ ۲ جایگزین کند و اینطور بود که اورواچ ۲ عرضه شد. اورواچ ۲ برخلاف نسخه اول یک بازی رایگان بود و این موضوع برای گیمرها خبر خوبی محسوب میشد، اما زمانی که این بازی از راه رسید همه تعجب کردند!
اورواچ ۲ یک بازی دوست داشتنی بود. اما دلیلی که باعث شد تا این بازی تبدیل به یکی از منفورترینها شود، این بود که بلیزارد با رایگان کردن اورواچ ۲، سیستم بتلپس و پرداختهای درون برنامهای مختلفی را در بازی قرار داده بود و عملا حالا بازی اورواچ ۲ یک عنوان Pay to Win بود.
Watch Dogs
وقتی یوبیسافت تریلر جدیدی از بازی واچ داگز را در مراسم E3 سال ۲۰۱۳ به نمایش گذاشت، گرافیکی فوقالعاده را نشان داد و ما را مطمئن کرد که چیزی که ما در این تریلر میبینیم، دقیقا همانچیزی است که در بازی اتفاق میافتد. اما راستش را بخواهید، این موضوع ابدا حقیقت نداشت و صرفا یک حقه تبلیغاتی از یوبیسافت برای فروش بیشتر بازی Watch Dogs بود.
زمانی که نسخه اول این بازی عرضه شد، همه گیمرها و منتقدان از نزدیک نبودن گرافیک تریلرها به نسخه نهایی این بازی عصبانی بودند. درواقع یوبیسافت به ما دروغ گفته بود و واچ داگز، ابدا چیزی نبود که ما منتظرش بودیم و این بازی زمین تا آسمان با چیزی که در تریلر به ما نشان داده بودند، فرق داشت.
Helldivers 2
Helldivers 2 یکی از بهترین بازیهای شوتر – کوآپ فعلی بازار است که در سال ۲۰۲۴ عرضه شد. زمانی که بازی در دسترس گیمرها قرار گرفت، خودش را یک عنوان فوقالعاده نشان داد که حرفهایی برای گفتن داشت. Helldivers 2 صرفا دردسترس کاربران پلیاستیشن ۵ و پیسی بود. این بازی توسط استودیوی Arrowhead Game Studios ساخته شده بود و به میانگین متای ۸۳ نیز دست پیدا کرد. اما صرفا یک اشتباه کوچک باعث شد تا این بازی تا مرز فروپاشی پیش برود.
از آنجایی که سونی ناشر این بازی است، آنها جندی پیش اعلام کردند تا گیمرها برای تجربه این بازی باید اکانت پلیاستیشن بسازند و این چیزی نبود که پیسی گیمرها از شنیدنش خوشحال باشند. پس از آن، نقدهای پرشمار منفی این بازی نیز در استیم شروع شد و گیمرها این بازی را ریفاند میکردند! در کمتر از یک روز، بیش از صدها هزار نقد منفی درباره این بازی ثبت شد. این نقدها بهقدری بود که سونی را مجبور به عقبنشینی و نهایتا هل دایورز ۲ سربلند بیرون آمد.
نظر شما چیست؟ کدام تصمیم اشتباه باعث شد تا از سازندگان و ناشران یک بازی عصبانی شوید؟ نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
کلا ریبوت MW با هر نسخه ای که منتشر میشه هی بدتر میشه
امیدوارم بلک آپس 6 اینجوری نشه
سلام من از چند سال قبل ویجیاتو رو دنبال میکنم ولی تازه اکانت ساختم
چیزی که باعث شد اورواچ ۲ اینقدر منفور بشه pay to win بودنش نبود قرار بود بخش co-op داستانی به بازی اضافه بشه با قابلیت گرفتن یه سری ایتم واسه هر هیرو که همچین اتفاقی نیفتاد و عملا همون بازی قبلیو بدون هیچ تغییری دوباره دادن بیرون فقط از 6v6 شده بود 5v5 و لوت باکساش حذف شده بود و بتل پس بهش اضافه شده بود چیزی که باعث شد اینقدر منفور بشه فقط این بود که هیچکدوم از قول هایی که بلیزارد داده بود که انجام بشه عملا انجام نشده بود فقط اسم بازی از اورواچ شده بود اورواچ ۲ سیستم رنک هم به شدت مزخرف شده بود
در واقع واچ داگز اون چیزی که نشون دادن بود ولی دقیقه نودی عوضش کردن.
حتی کد های شیدر و تکسچر ها توی خود فایل های بازی بود و کامل بدون هیچ نقصی اجرا میشد.
چراش معلوم نیست ولی شایعه هستش که سونی به یوبی پول داده که گرافیک PC رو پایین بیاره تا قدرت کم کنسولش نسبت به PC معلوم نشه
آخه چرا این حرف رو باور می کنید؟ مگر مدیران ارشد یک کمپانی بزرگ و پولدار مثل یوبی سافت، بچه هستند که احساساتی بشوند و نسخه PC رو ضعیف کنند؟ مگر فقیر هستند که رشوه سونی رو قبول کنند؟ ارزش سهام و تمام شرکت های زیر مجموعه یوبی سافت، حتی شاید از خود سونی هم بیشتر باشه، مگر مشاور و تحلیل گر و سهامداران کلان ندارند؟ بی صاحب که نیست کار اقتصاد در دنیا (همه جا که مثل اینجا نیست !)
فکر تحلیل گر و منطقی داشته باشید و این شایعات رو باور نکنید.
بله. معمولا نمایش یک بازی رو خیلی خوب درمیارند و روی کامپیوترهای خیلی قوی اجرا میشه تا مخاطب رو جذب کنه ولی در نهایت به خاطر محدودیت سخت افزاری اکثر کامپوترهایی که در خانه های مردم هست و کنسول ها، محصول نهایی اون کیفیت رو نداره، صدها مورد اینگونه نمایش ها تا حالا برگزار شده و نشون داده که محصول نهایی فرق داره
یوبیسافت منابع مالی نامحدود مثل راک استار یا بتزا نداره.
برای همین از هر فرصت مالی که بتونن استفاده میکنن
تازه
مشکل سخت افزار ضعیف بیشتر اینجا پیدا میشه تا اونجا
درود و سپاس بر نویسنده محترم
ولچ داگز هرچی هست بجز اشتباه.
این دروغ محضه
*واچ
یوبیساف گرافیک بازی Watch Dogs رو از عمد آورده پایین تا اینطوری قدرت کنسول رو نسبت به کامپیوتر ضعیف جلوه نده
چرا؟ مگر مدیران یک کمپانی بزرگ، تصمیمات رو بر اساس احساس و تعصب و عشقی می گیرند؟ چرا این موضوع رو باور می کنید؟
آخه دلیل دیگه ای وجود نداره
بله. معمولا نمایش یک بازی رو خیلی خوب درمیارند و روی کامپیوترهای خیلی قوی اجرا میشه تا مخاطب رو جذب کنه ولی در نهایت به خاطر محدودیت سخت افزاری اکثر کامپوترهایی که در خانه های مردم هست و کنسول ها، محصول نهایی اون کیفیت رو نداره، صدها مورد اینگونه نمایش ها تا حالا برگزار شده و نشون داده که محصول نهایی فرق داره
فقط نمایش نیست
تو کد های بازی پیدا شده و خیلی هم خوب کار میکنه
یاد efootball بخیر که وقتی امد کل اینترنت شده بود عکس مسی و رونالدو باگ خورده😂
Gta trilogy
فکر نمی کنم حداقل از نظر مالی برای راکستار شکست حساب بشه چون طبق محاسبات تو اولین گزارش مالی بعد از عرضه بازی ، فروش بازی ۱۰ میلیون نسخه تخمین زده میشد !
هیچوقت اینکه میگن اوور واچ pay to win هست رو درک نکردم
آخه pay to win یعنی تو بتونی با پرداخت پول بیشتر برد خودت رو تضمین کنی یا مثلا آیتمهایی بگیری که احتمال برد رو ببرن بالا
تو اوور واچ هیچکدوم از اینا نیست
یعنی درسته کاراکترا قفل هستن ولی می تونی با رفتن چندتا کوئست تمامشون رو باز کنی و تازه داخل بتل پس هم همیشه کاراکترا تو بخش رایگان بود
بعلاوه داخل سیزن جدید همینم دیگه نیست و تمام کاراکترا عملا از روز اول برات باز هستن
تنها چیز گرونی که توش مونده الان اسکین هاش هست و واقعا بازم خیلی غیر منطقیه به یه بازی بگی pay to win چون صرفا اسکینهای گرونی داره(تازه اسکین هایی که خود بازی بهت کردیت رایگان میده که بخریشون)
چون اون اسکین ها کمو (Camo) دارن. یعنی رنگشون طوری هستش دیدنت رو برای طرف مقابل سخت میکنه.
مثلاً اسکین پویزن آیوی تو فورتنایت سبز چمنی هستش با مو قرمز به رنگ گل رز. همچین چیزی رو مگه میشه دید؟
بله ولی فورتنایت فرق می کنه
فورتنایت یه بازی بتل رویال با یک مپ گستردهست ولی اوور واچ با وجود تعدد مپ ولی مپ های وسیعی نداره
بعلاوه امکان نداره کسی نتونه کس دیگهای رو در اوور واچ ببینه
جدای از اینکه اسکینها تاثیر خاصی در مخفی شدن ندارن، بالای سر تمام کاراکترها health bar به رنگ قرمز کاملا مشخصه و حتی اگر خود شخص رو نبینی یه خط کلفت و قرمز بالا سرشون رو قطعا می تونید ببینید
تازه تمام اینا بدون تمام ابیلیتی های اسکن کردن محیط و صدای قدم ها داخل بازی هست
ما تو رینبو و کانتر هم همچین اسکین های داشتیم
بعدشم این نوار بیشتر برای بازی های کند تر صدق میکنه نه سرعتی چون حتی اگر یک ثانیه عقب بمونی کارت تمومه