ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازی Astro Bot
مقالات

چرا بازی Astro Bot اهمیت زیادی برای پلی‌استیشن خواهد داشت؟

رباتی که حالا نماد پلی‌استیشن است!

علیرضا طالقانی
نوشته شده توسط علیرضا طالقانی | ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ | ۲۲:۰۰

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که روزی عنوان Astro Bot به یکی از مهم‌ترین عناوین پلی‌استیشن تبدیل شود. عنوانی که تازه در سال ۲۰۱۳ و همزمان با انتشار کنسول پلی‌استیشن ۴ از دل یک بازی کاملا مستقل و تبلیغاتی بیرون آمد و حالا به قدری مهم شده که سورپرایز یکی از برنامه‌های تابستانی پلی‌استیشن است. اما چرا و چگونه اهمیت این عنوان زیاد شده؟ در ادامه با ویجیاتو همراه باشید. 


Astro Bot

در طول سی سال گذشته کاراکترها و عناوین زیادی نمادی برای برند پلی‌استیشن شدند. از کرش بندیکوت و کریتوس بگیریم تا کاراکتر بامزه سری Little Big Planets و حالا ربات دوست‌داشتنی استرو بات! تیم اسوبی (Team Asobi) در سال ۲۰۱۲ بخشی از استودیوی ژاپن بود و در اولین قدم بازی پلی‌روم را به عنوان اثری رایگان و تبلیغاتی برای کنسول PS4 ساخت. در این اثر بود که برای اولین بار شاهد ربات Astro Bot بودیم. ربات بانمکی که در مینی‌گیم‌ها نقش یک راهنما را ایفا می‌کرد و بازیکن را با قابلیت‌های دوربین و کنترلر دوال‌شاک آشنا می‌کرد. 

در آن زمان به نظر نمی‌رسید که کاراکتر استرو بات، تبدیل به المانی مهم برای پلی‌استیشن شود. حتی در سال ۲۰۱۷ هم عنوان Astro Bot Rescue Mission هم به بازار آمد تا صرفا اثری باشد که قابلیت‌های سخت‌افزار وی‌آر را به بهترین حالت ممکن نشان دهد. اما در کنار ارائه این قابلیت‌ها، بازی‌های استرو بات جذاب و سرگرم‌کننده بودند. از همان زمان می‌شد احساس کرد که این ربات می‌تواند بیش از این‌ها خودش را به بازیکنان نشان دهد. سال ۲۰۲۰ و با انتشار عنوان Astro's Playroom، باری دیگر از این سری برای نشان دادن قابلیت‌های کنترلر دوال‌سنس استفاده شد اما تیم اسوبی در کنار این مورد، پایه‌های دیگری را هم بنا کرد که حالا امروز سازه آن را مشاهده می‌کنیم. 

در طول دو دهه اخیر تمرکز پلی‌استیشن به بازی‌های داستان‌محور و با جلوه‌های بصری چشم‌گیر معطوف و تمرکز روی عناوینی که فقط و فقط اهداف سرگرم‌کننده داشته باشند کم شده بود. در دوران کنسول PS3 سری Little Big Planets از سوی استودیوی مدیا مولکول توسعه داده شد اما هرگز نتوانست نسل جدید مخاطبان بازی‌های ویدیویی را به خود جذب کند. به عبارتی می‌توان گفت که این سری نتوانست جایگاهی که سری کرش بندیکوت به آن دست یافته بود را تصاحب کند. نبود یک عنوان پلتفرمر سرگرم‌کننده در میان بازی‌های پلی‌استیشن به وضوح احساس می‌شد و سونی هم برای جبران این کمبود تصمیم گرفت تا با اکتیویژن توافق کند و ریمستر سه‌گانه کرش بندیکوت را به طور انحصاری زمانی برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر کند. طرفداران سال‌ها بود که چنین درخواستی داشتند و بالاخره پس از مدت‌ها این اتفاق صورت گرفت و توانست نفس دوباره‌ای به بازی‌های پلتفرمر پلی‌استیشن بدهد. 

با این حال، همچنان سونی عنوان برجسته‌ای نداشت که بتواند این جای خالی را به بهترین شکل و به صورت اختصاصی پر کند. عنوانی که به طور کامل محصول پلی‌استیشن باشد و هویت منحصر به فرد خودش را داشته باشد؛ اینجا بود که تیم اسوبی تازه خودش را نشان داد. استرو پلی‌روم، به لحاظ ساختار گیم‌دیزاین و پلتفرمر، یکی از بهترین‌های بازار بود. محتوا و ادای احترامی که این بازی به تاریخچه پلی‌استیشن داشت، یکی از اتفاقاتی بود که به دل دوست‌داران این کنسول می‌نشست. در کنار آن، لول دیزاین و استفاده کامل سازندگان از قابلیت‌های دوال‌سنس و البته هزینه رایگان آن، همه دست به دست هم دادند تا استرو بتواند خودش را به همه ثابت کند. 

رایگان بودن این بازی باعث شد تا تمامی کاربران کنسول PS5 قادر باشند تا این بازی را تجربه کنند و تیم اسوبی هم با ایجاد حس نوستالژی سعی داشت تا خودش را به اثری ماندگار تبدیل کند و می‌توان گفت که آن‌ها با موفقیت به این هدف رسیدند. در سال ۲۰۲۱، پس از آنکه استودیوی ژاپن توسط سونی بسته شد، تیم اسوبی از این تعطیلی در امان ماند و با پشتیبانی سونی به استودیویی کاملا مستقل تبدیل شد. استودیویی که حالا در این سه سال فرصت داشته تا یک عنوان پلتفرمر بسیار عمیق‌تر و جذاب‌تر برای پلتفرم پلی‌استیشن بسازد. 

Astro Bot Free PS5 Game

اهمیت استرو بات حالا به‌قدری شده که سونی آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین بازی‌های امسالش در نظر گرفته است. در سال‌هایی که استودیوهای فرست‌ پارتی پلی‌استیشن وضعیت توسعه پیچیده و طولانی‌مدتی را می‌گذرانند و شاید سال‌ها با انتشار بازی‌ آن‌ها فاصله داشته باشیم، تیم اسوبی با ساخت یک نماد دوست‌داشتنی جلو آمده و دستان خالی پلی‌استیشن را در سال ۲۰۲۴ پر می‌کند و قصد دارد تا جایگاه خودش را بیش از پیش ثابت کند. حالا این ربات بامزه یک مسکات (Mascot) و نماد پلی‌استیشن است؛ او آمده تا تاریخ و میراث پلی‌استیشن را به مخاطبان و دوست‌دارانش نشان دهد و نسل‌های مختلف گیمینگ را مجذوب خودش کند.  

با انتشار اطلاعات بازی Astro Bot متوجه می‌شویم که سونی بودجه بسیار بیشتری برای این بازی در نظر گرفته است و حالا روی فروش آن حساب ویژه‌ای باز کرده است. وجود بیش از پنجاه سیاره و هشتاد مرحله نشان از آن دارد که تیم اسوبی هم حالا خودش را جدی گرفته و قصد دارد محصولی ارائه دهد تا سرگرمی خالص باشد. 

وجود و انتشار بازی استرو بات نه‌تنها اتفاق مثبتی برای بازی‌های پلتفرمر است بلکه می‌تواند یک برگ برنده پنهان برای سونی و پلی‌استیشن هم باشد. در روزگاری که نینتندو با سری سوپرماریو سرگرمی خالص را تعریف می‌کند، کرش بندیکوت به طور رسمی زیر پرچم ایکس باکس قرار دارد، استرو بات یک نیاز اساسی برای پلی‌استیشن است. اینکه تیم اسوبی چقدر صبورانه قدم برداشت، محصولات باکیفیت و سرگرم‌کننده خلق کرد و شخصیتی نمادین ساخت، شایسته تحسین است و شخصا امید زیادی دارم که بازی جدید بتواند به اهداف خودش برسد و به یکی از موفق‌ترین بازی‌های سال تبدیل شود. 

بازی Astro Bot در تاریخ ۶ سپتامبر (۱۶ شهریور) برای کنسول PS5 منتشر خواهد شد. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • iman-generous
    iman-generous | ۱۵ خرداد ۱۴۰۳

    درود و سپاس

مطالب پیشنهادی