انیمیشن فروزن ۲: مصاحبه با سرپرستان بخش انیمیشن و داستان نویسی
بخش اعظمی از داستان منجمد 2 به تفاوت میان داستانها و اسطورهها میپردازد و حتی آنا و السا را نیز در این ردهبندی قرار میدهد. آنا یک شخصیت داستانی است و السا شخصیتی اسطورهای. تیم ...
بخش اعظمی از داستان منجمد 2 به تفاوت میان داستانها و اسطورهها میپردازد و حتی آنا و السا را نیز در این ردهبندی قرار میدهد. آنا یک شخصیت داستانی است و السا شخصیتی اسطورهای. تیم مسئول هدایت این جنبه منجمد 2 جزئیاتی در رابطه با طراحی و نحوه روایت داستان شاهدختها را در جلسه پرسش و پاسخی در اختیار ما گذاشتند.
در یک نشست زودهنگام خبری برای منجمد 2 در استودیوهای انیمیشن والت دیزنی، اسکرین رنت و سایر رسانههای خبری حاضر شدند تا از توضیحات هنرمندان دخیل در این پروژه گزارش تهیه کنند. آنها درباره فعالیتهای خود در به تصویر کشیدن آخرین ماجراجویی السا و آنا صحبت کردند و حتی جزئیاتی درباره وقایع پشتصحنه و درباره پروسه تولید این انیمیشن با حضار به اشتراک گذاشتند.
پس از نشست آنها- مارک اسمیت (سرپرست داستانسرایی)، بکی برسی (سرپرست انیمیشن)، مارلون وست (سرپرست جلوههای انیمیشن)، هیون-مین لی (ناظر انیمیشن-آنا) گریسلدا ساستراویناتا-لمی(هنرمند بخش جلوههای بصری) و وین اونتن (ناظر انیمیشن-السا) به تعدادی از سؤالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ دادند.
آیا صداپیشگانی که صداگذاری شخصیتها را بر عهده دارند را حین خلق شخصیتها در نظر میگیرید؟ و وقتی مشغول طراحی فیزیک آنها هستید چگونگی ادای دیالوگها در برنامهریزی حرکات آنها تأثیری دارد؟
هیون-مین لی (ناظر انیمیشن-آنا): خوب بله بخش بزرگی از آن هستند. وقتی صداپیشگان دارند صدا ضبط میکنند معمولاً تنها در مقابل یک میکروفون میایستند. اما بااینحال از آنها فیلمبرداری نیز میکنیم. و همیشه جزئیات و ظرافتهای بسیاری در نحوه ایستادن آنها و حالت چهره آنها در حین ضبط دیده میشود. از سوی دیگر ما انیمیشن را بر اساس صدای از پیش ضبطشده طراحی میکنیم، درنتیجه وقت گوش دادن به صدا که میشود، صدها بار به آن گوش میکنیم تا تمامی صداهای ضبطشده حتی نفس کشیدنها و دم و بازدمها، همه احساساتی که در بخش بخش دیالوگها تزریقشده را بررسی کنیم. پس فکر کنم وقتی فیلم آنها را در حال ضبط دیالوگها میبینیم به ما ایدههای خوب و رفرنسهای کارآمدی میدهد تا آنها را در تاروپود چهره شخصیتها هنگامیکه این دیالوگها را ادا میکنند استفاده کنیم. پس بله این موردی است که بر روی مطالعه آنوقت بسیاری میگذاریم.
در نشست خبری منجمد، شما درباره اینکه چطور خوانندگی ایدینا منزل را مشاهده کردید صبحت کردید و چطور نفس گرفتنها را با او انجام دادید تا بتوانید آن را به فیلم اضافه کنید. آیا این کار را برای حرکات موزون نیز انجام دادید؟
وین اونتن (ناظر انیمیشن- السا): بله! برای آهنگها انجام دادیم. به موضوع جالبی اشاره کردید چون همانطور که هیون-مین گفت، او مقابل یک میکروفون ایستاده است. و بخش اعظم آن را ما نمیتوانیم ببینیم چون در اتاق ضبط است اما بااینحال میتوان مشاهده کرد که بدن در چه حالتی قرار داد و ما میتوانیم از آن حالات و حرکات بهعنوان رفرنس استفاده کنیم. او شاید حرکتی کاملاً متفاوت در انیمیشن انجام دهد اما بااینوجود، حرکتی در حین تولید این صدا رخ میدهد و شما میتوانید از آن بهعنوان پایه استفاده کنید.
بکی برسی (سرپرست انیمیشن): بله ما برای تعادل برقرار کردن میان دینامیک سکانس و شخصیت اهمیت ویژهای قائل هستیم. تعامل میان بدن و دم و بازدم شخصیت با حس و حال صحنه باید در تعادل باشد.
وین اونتن: بله...
بکی برسی: پس این نوع تعادل وجود دارد. چون اگر خیلی آن را شبیه به ایدینا کنیم ممکن است کمی زیادهروی باشد، متوجه هستید؟ چون ایدینا در هنگام خوانندگی و ضبط صدا فعالیت بدنی بالایی دارد.
وین اونتن: بله، یکی از چیزهایی که ما میخواستیم به آن وفادار بمانیم، غرق شدن در لحظه است. البته خواسته ما این است که تا جای ممکن باورپذیر باشد. چون بهعنوانمثال اگر تنها دهان شخصیت حرکت کند اما واقعیت پذیر نباشد، این موضوع حواس بینندگان را پرت میکند. و درعینحال اگر زیادهروی کنیم باز هم میتواند اثر معکوس روی بینندگان داشته باشد و حواس آنان را از توجه به داستان پرت کند. پس میتوان گفت بیشتر مدنظر قرار دادن تماشاگران است. مثل یک اعتماد متقابل. ما داریم یک داستان روایت میکنیم و نمیخواهیم آنها از آن داستان بیرون پرت شوند.
یک سؤال درباره لباسهای السا داشتم. ما درباره آنا کمی صحبت کردیم. اما در اولین فیلم السا یک لباس از یخ میسازد و در این فیلم دیدم که در سکانس اقیانوس، لباس او به کریستال بر روی پوستش تبدیل میشود. پس آیا او قرار است لباس خودش را در این دنباله نیز خلق کند؟ یا این طراحی جدید لباس اوست؟
گریسلدا ساستراویناتا-لمی: فکر کنم پاسخ این سؤال را خواهید گرفت و به نظرم طراح لباس میتواند به این سؤال بهتر از من جواب بدهد.
هیون-مین لی: انتظار...
گریسلدا ساستراویناتا-لمی: خلاصه بخواهم پاسخ دهم، بله.
پس این فیلم دنباله فیلم اول است. ما السا را میبینیم که بیشتر از قدرتهایش استفاده کرده و با آن خو میگیرد. آیا از شخصیت فروزون در شگفت انگیزان دو الهام گرفتهاید؟ مثلاً، اینکه چطور از قدرتهای یخیاش بیشتر استفاده میکند؟ آیا با تیم پیکسار درباره چگونگی استفاده او از قدرتهایش صحبت کردید؟
مارلون وست (سرپرست جلوههای انیمیشنی): ما با آنها هیچوقت حرف نمیزنیم(میخندد) شوخی به کنار میدانید، حتی پیش از فروزون شخصیتهای دیگری وجود داشتند که یخ از دستشان پرتاب میکردند. پسکار ما این بود که السا را از این شخصیتها متمایز کنیم. میدانید او طراحیهای منحصربهفرد بسیاری در برف خود دارد.برف برای استفاده السا خود را آماده میکند و جادوی او نیز نیاز بهپیش سازی قبل از استفاده دارد. پس ما بیشتر مشغول کمک به داستان و طراحی تولید و پشتیبانی السا و پرورش شخصیت او در طی این دو فیلم بودیم؛ شما السا را در کودکی میبینید که به یک شکل از جادویش استفاده میکند. در ادامه او را میبینید که تقریباً غیرقابلکنترل آن را خلق میکند. در این فیلم او به خواست خود از جادویش استفاده میکند و اشیایی را میسازد. قطعات بزرگ جادویی را بهسرعت خلق میکند. پس ما کمتر به جزئیات یخ و برف در حین خلق اشیای یخی جادویی برای السا توجه میکنیم، چون.. این کار تقریباً برای او ذهنی است. او چیزی را در ذهنش متصور میشود و آن را به واقعیت تبدیل میکند. پس بله ما تقریباً از شخصیتهای دیگری که یخ محور هستند راهمان را سوا کردهایم.
وین اونتن: بله بله. بهعنوانمثال او جادوی اورژانسی دیگری نیز دارد.
مارلون وست: بله.
وین اونتن: در بخش دریای تاریک که در تریلر میبینیم. و در فیلم شاهد این بخش به شکل گستردهتر خواهید بود... دارم سعی میکنم به یاد بیاورم که چه چیزهایی را در تریلر دیدهاید.
مارلون وست: مراقب باش.
وین اونتن: یکی از چیزهایی که در ابتدای کار وقتی با انیماتورهای این پروژه صحبت کردیم این بود که من کلیپهای مختلفی از ابرقهرمانان را نشانشان دادم و گفتم ما این کارها را نخواهیم کرد. ما حقیقتاً به مکانیسمهایی که در فیلم اول به نمایش گذاشتیم اهمیت میدهیم. از سوی دیگر السا ظرافت دارد. او بهنوبه خود برای ملکه شدن تربیتشده است. اما یک ظرافت جذابی در او نیز وجود دارد. بهعنوانمثال حالت انگشتانش وقتی در حال استفاده از جادوست ظریف و زیباست. و پنجه مانند نیست. ما چنین چیزی را در فیلم اول داشتیم. اما اگر به خاطر داشته باشید در فیلم اول هانس به او میگوید هیولایی نباش که آنها فکر میکنند هستی، ما در سکانسی که السا موردحمله آن افراد قرار میگیرد شاهد شکل گرفتن آن پنجه و اشکال هیولا مانندیم. پسازآن اجتناب کردیم. منبع الهام ما مارتا گراهام است و از آن ایدههای بسیاری میگیریم چون در حقیقت با حرکات باظرافت السا تطابق دارد. همانطور که به فروزون اشاره کردید من میخواستم مطمئن شوم که ما کارهایی که آنها انجام دادهاند را تکرار نمیکنیم و فکر میکنم محقق کردن آن امر سادهای است چون ما السا را بهعنوان یک شخصیت شکل دادهایم و هویت او تفکیکشده و متمایز است. اما برای اطمینان بیشتر به عملکرد آنها چشم داشتیم. و به نظر میرسید آنها حرکاتی مانند اسکیت سواری سرعتی را پیاده کردهاند. فکر میکنم منبع الهام آنها اسکیت سواری سرعتی است اما مطمئن نیستم دقیقاً همان حس را نیز منتقل میکند. و برخلاف اسکیت سواری و حرکات ورزشی ما بیشتر از مارتا گراهام و حرکات موزون مدرن الهام میگیریم.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.