ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

10 نسخه ریمستر بازی که هیچ نیازی به آن‌ها نداشتیم

بازسازی یا بازاریابی؟

علی جلالی
نوشته شده توسط علی جلالی | ۱۵ آبان ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰

امروزه بحث درباره بازسازی‌ها و ریمسترهای بازی‌های ویدیویی به اوج خود رسیده است. برخی، این بازی‌ها را فرصتی ارزشمند برای دسترسی بیشتر و حفظ بازی به عنوان یک اثر هنری می‌دانند، در حالی که دیگران این اقدام را اتلاف منابع و زمان می‌پندارند، به‌ویژه زمانی که بازی‌های نسبتا جدید با تغییرات جزئی دوباره عرضه می‌شوند. فارغ از اینکه شما با کدام جبهه هم‌نظر هستید، برخی از ریمسترها حقیقتا مورد تردید هستند. در این مقاله، به ده ریمستر اشاره می‌کنیم که علی‌رغم عرضه، استقبال چشمگیری از آن‌ها نشد. در حالی که بسیاری از طرفداران منتظر بازسازی‌ و ریمستر محبوب (مانند ریمستر Bloodborne یا پورت پی‌سی آن) هستند، این نمونه‌ها نشان می‌دهند که ناشران گاهی به جای خلق آثار جدید، به موفقیت‌های پیشین خود وابسته شده‌اند. با ویجیاتو همراه باشید.

Grand Theft Auto V

  • توسعه‌دهنده: راک‌استار

موفقیت و شهرت بی‌پایان GTA V در دنیای بازی، غیر قابل انکار است. این بازی که هشت سال پیش روی PS3 و ایکس باکس 360 عرضه شد، همچنان یکی از محبوب‌ترین عناوین در دنیای گیمینگ است. اما راک‌استار به جای تمرکز بر GTA VI که انتظار آن میان طرفداران بسیار زیاد است، در اقدامی به انتشار نسخه‌ای بهبود‌یافته از این بازی برای PS5 پرداخت. راک‌استار تلاش کرد با اضافه کردن برخی جزئیات گرافیکی، از برچسب «ریمستر» دوری کند، اما این نسخه مورد استقبال بازیکنان قرار نگرفت و تریلر معرفی آن در یوتیوب با واکنش‌های منفی بسیاری روبرو شد. بسیاری از طرفداران احساس کردند که این بازنشر تلاشی است برای بهره‌برداری از محبوبیت نسخه قبلی به‌جای تمرکز بر ارائه یک تجربه نو و تازه.

Life Is Strange

  • توسعه‌دهنده: اسکوئر انیکس

در فوریه ۲۰۲۲، اسکوئر انیکس نسخه ریمستری از بازی محبوب لایف ایز استرنج و پیش‌درآمد آن Before the Storm را عرضه کرد. نسخه‌های اصلی این دو بازی در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ منتشر شدند و همچنان از نظر بصری جذاب بودند. اما انتشار نسخه ریمستر آن، باعث سوالاتی شد؛ بسیاری از گیمرها این ریمستر را بی‌مورد دانستند و این پرسش را مطرح کردند که آیا واقعا نیاز به چنین نسخه‌ای وجود داشته است؟ 

اگرچه اسکوئر انیکس برخی بهبودهای گرافیکی جزئی در این نسخه ایجاد کرده بود، اما بسیاری معتقد بودند که این تغییرات به‌قدر کافی چشمگیر نبودند تا خرید دوباره بازی را توجیه کنند. بعلاوه اینکه نسخه ریمستر همراه با مشکلات فنی جدیدی عرضه شد که موجی از نارضایتی را در میان گیمرها به وجود آورد و این احساس را ایجاد کرد که این بازسازی بیشتر تلاشی برای جلب توجه به دنباله Life Is Strange: Double Exposure بوده است.

Call of Duty: Modern Warfare 2

  • توسعه‌دهنده: اکتیویژن

انتشار ریمستر Modern Warfare 2 با استقبال گسترده‌ای روبرو شد و این موضوع باعث شد طرفداران منتظر ریمستر مشابهی برای نسخه دوم باشند. با این حال، اکتیویژن تنها ریمستری از بخش کمپین بازی را عرضه کرد و بخش چندنفره محبوب آن را کنار گذاشت. این تصمیم باعث شد تا بسیاری از طرفداران که مشتاق تجربه دوباره مپ‌های پرخاطره بازی مانند ترمینال(Terminal) و راست (Rust) بودند، ناامید شوند. برخی معتقدند که این اقدام اکتیویژن برای جلوگیری از رقابت با نسخه‌های جدیدتر کالاف دیوتی بوده، اما این تصمیم تجربه‌ای نصفه و نیمه از بازی را به طرفداران ارائه کرد و باعث نارضایتی زیادی شد.

Braid

  • توسعه‌دهنده: Thekla, Inc

برید که یکی از بازی‌های مستقل شاخص دهه ۲۰۰۰ محسوب می‌شود، همچنان جایگاه ویژه‌ای در دنیای بازی‌های مستقل دارد. با وجود این، کمتر کسی انتظار داشت که این بازی نیاز به ریمستر داشته باشد. جاناتان بلو، طراح اصلی بازی، نسخه سالگردی از Braid را با بازطراحی جلوه‌های بصری و انیمیشن‌های بهبودیافته منتشر کرد، اما این نسخه نتوانست توجه گسترده‌ای جلب کند. حتی خود بلو نیز اذعان کرد که نسخه سالگرد فروش خوبی نداشت؛ چرا که نسخه اصلی بازی هنوز هم به اندازه کافی جذاب و دلپذیر بود و در دنیای امروز که بازی‌های مستقل متنوعی در دسترس هستند، این ریمستر انگیزه‌ای قوی برای خرید مجدد در گیمرها ایجاد نکرد.

Marvel's Spider-Man

  • توسعه‌دهنده: اینسامنیاک

پس از تنها دو سال از عرضه نسخه PS4 بازی اسپایدرمن، اینسامنیاک تصمیم گرفت نسخه ریمستری را برای PS5 عرضه کند. این نسخه شامل محتوای اضافی، لباس‌های جدید، و برخی تغییرات جزئی مانند تروفی‌های جدید بود. با این حال، بسیاری از طرفداران انتظار داشتند که این ارتقاء برای کاربران PS5 رایگان باشد و نیاز به پرداخت هزینه اضافی نباشد. علاوه بر این، تغییر چهره پیتر پارکر که شباهت بیشتری به بازیگر تام هالند پیدا کرد، به طرز شگفت‌آوری واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت. نارضایتی‌ها از سیاست‌های مالی این نسخه باعث شد تا بسیاری از گیمرها از خرید این بازسازی صرف‌نظر کنند و بر این باور باشند که این بازی به قدری جدید است که نیازی به بازسازی ندارد.

Batman: Return to Arkham

  • توسعه‌دهنده: راک‌استدی

در اکتبر ۲۰۱۶، راک‌استدی مجموعه‌ی Batman: Return to Arkham را عرضه کرد که شامل ریمستر دو بازی محبوب آرکام اسایلم و آرکام سیتی بود. این مجموعه تلاش کرد تا تجربه‌ای بازطراحی‌شده و به‌روزتر را برای نسل جدید گیمرها ارائه دهد و علاقه‌مندان قدیمی را به خاطرات خود بازگرداند. با این حال، استقبال طرفداران به‌شدت متفاوت بود. در حالی که برخی تغییرات بصری در این بازسازی انجام شده بود، بسیاری از گیمرها از این نسخه انتقاد کردند.

فضای اصلی و گرافیک تاریک و واقعی بازی به نوعی رنگ مصنوعی و روشن‌تری پیدا کرده بود که حس غرق شدن در دنیای گاتهام را کاهش می‌داد. اجرای محدود ۳۰ فریم بر ثانیه نیز از نقاط ضعف آن بود و اجازه نمی‌داد که تجربه‌ای روان و به‌روز برای گیمرهای امروزی فراهم شود. از سوی دیگر، عدم حضور نسخه آرکام اوریجینز در این مجموعه نیز مورد انتقاد قرار گرفت و این احساس را به طرفداران داد که مجموعه‌ی ریمستر به اندازه کافی کامل نیست. این عوامل سبب شد که ارزش خرید دوباره این بازی برای کسانی که نسخه اصلی را تجربه کرده بودند، کاهش یابد و بسیاری از علاقه‌مندان ترجیح دادند همان نسخه‌های اولیه را نگه دارند.

The Last of Us Part II Remastered

  • توسعه‌دهنده: ناتی داگ

در یک اقدام غیرمنتظره، ناتی داگ تنها سه سال پس از انتشار لست آو آس 2 برای PS4، نسخه ریمستر این بازی را برای PS5 عرضه کرد. این نسخه در میان گیمرها و طرفداران بازتاب‌های متفاوتی داشت و بسیاری را به این فکر واداشت که آیا واقعا این اقدام لازم بوده است. نسخه اصلی در زمان عرضه از نظر بصری در سطح بالایی قرار داشت و با یک به‌روزرسانی ۶۰ فریم بر ثانیه برای PS5، تجربه‌ای رضایت‌بخش به بسیاری از کاربران ارائه داد. 

نسخه ریمستر جدید، اگرچه شامل تغییرات کوچکی مانند افزودن گیم مود‌های بیشتر و بهبودهای جزئی گرافیکی بود، اما نیاز به پرداخت هزینه اضافی برای ارتقا باعث نارضایتی برخی شد. این نسخه به دلیل تغییرات محدود، برای کسانی که پیش‌تر نسخه PS4 را خریداری کرده بودند جذابیت چندانی نداشت، و از نظر بسیاری این ریمستر بیشتر به عنوان یک حرکت تجاری تلقی شد تا یک ارتقای واقعی برای بهبود تجربه بازیکنان.

Super Mario 3D All-Stars

  • توسعه‌دهنده: نینتندو

زمانی که نینتندو اعلام کرد مجموعه سوپر ماریو آل استارز را به مناسبت سی‌وپنجمین سالگرد انتشار بازی‌های سوپر ماریو عرضه می‌کند، هیجان گسترده‌ای در میان طرفداران به وجود آمد. این مجموعه شامل سه عنوان خاطره‌انگیز Super Mario 64، Super Mario Sunshine و Super Mario Galaxy بود و بسیاری این مجموعه را فرصتی ارزشمند برای بازگشت به دنیای قدیمی این بازی‌ها می‌دیدند. اما نحوه عرضه این مجموعه به‌طور چشمگیری انتقادات زیادی را برانگیخت.

نینتندو تصمیم گرفت فروش این مجموعه را به مدت محدود شش ماهه انجام دهد، که باعث شد بسیاری از طرفداران احساس کنند نینتندو از حقه‌های بازاریابی برای افزایش فروش استفاده کرده است. علاوه بر این، استفاده از فناوری شبیه‌سازی به جای بازسازی کامل این احساس را در گیمرها به وجود آورد که نینتندو به اندازه کافی به این پروژه توجه نکرده و کیفیت مورد انتظار را ارائه نداده است.

Horizon Zero Dawn Remastered

  • توسعه‌دهنده: گوریلا گیمز

سونی با اعلام ساخت ریمستر بازی هورایزن زیرو داون برای PS5، گیمرها را شگفت‌زده کرد و واکنش‌های مختلفی را برانگیخت. این بازی که در ابتدا برای PS4 عرضه شده بود، به عنوان یکی از برجسته‌ترین عناوین این کنسول شناخته می‌شد و از کیفیت بصری بالایی برخوردار بود. نسخه PS4 این بازی با پچ ۴K و  ۶۰ فریم بر ثانیه برای PS5، هنوز هم تجربه‌ای رضایت‌بخش ارائه می‌داد. با این حال، اعلام این ریمستر جدید باعث شد برخی گیمرها این سوال را مطرح کنند که آیا چنین اقدامی واقعا ضروری است یا تنها تلاشی از سوی سونی برای پر کردن برنامه زمانی انتشار بازی‌هایش محسوب می‌شود. 

اگرچه بهبودهایی از جمله واقع‌گرایی بیشتر در انیمیشن‌ها و همسان‌سازی کیفیت بصری با Horizon Forbidden West، انجام شده است، اما بسیاری از طرفداران حس می‌کنند که نسخه PS4 هنوز هم برای تجربه این بازی کافی است و این ریمستر بیشتر با اهداف تجاری ارائه شده است تا بهبود واقعی تجربه کاربران.

Days Gone Remastered

  • توسعه‌دهنده: سونی

با اینکه ریمستر Days Gone هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده، شایعات و گزارش‌هایی از منابع معتبر نشان می‌دهند که این پروژه در حال انجام است. دیز گان که در سال ۲۰۱۹ عرضه شد، یکی از عناوین بصری خیره‌کننده برای PS4 به حساب می‌آمد و توانست در زمان انتشار توجهات زیادی را به خود جلب کند. اما انتشار گزارش‌هایی درباره ریمستر این بازی سه سال پس از عرضه اولیه، واکنش‌های متفاوتی از سوی طرفداران به همراه داشته است. 

نسخه PS4 این بازی از طریق پچ رایگان توانایی اجرای با کیفیت ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه را بر روی PS5 دارد و همچنان از لحاظ بصری در سطحی رضایت‌بخش قرار دارد. بنظر می‌رسد که ریمستر این بازی ضرورتی نداشته و تنها در جهت بهره‌برداری تجاری و جلب توجه بازار عرضه می‌شود، نه برای ارائه تجربه‌ای ارتقا‌یافته و معنادار به بازیکنان.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • london is red
    london is red | 2 هفته قبل

    ریمستر اساسینز کرید روج و ۳

  • Mohammad-Nikhalat-Jahromi
    Mohammad-Nikhalat-Jahromi | 3 هفته قبل

    نصف این موارد افزایش دسترسی رو به وجود اورده پس نمیشه گفت نیازی نبوده مثلا دو نسخه اول سه‌گانه بتمن آرکام رو PS4 در دسترس نبود طبعتا بکوارد PS3 هم که نمیشه همینطور بازی های دیگه مثل Braid و خیلی از ریمسترهای دیگه !

    • KAFTARE-KAKOL-BESAR
      KAFTARE-KAKOL-BESAR | 3 هفته قبل

      ببین نکات مثبت داشتن ولی به عنوان یه ریمستر، نه خیلی خوب عمل کردند ،نه خیلی انتظار می‌رفت خوب عمل کنند و نه خیلی احساس نیاز به وجودشون احساس می شد.به علاوه ما صرفا از یک پورت برای کنسول نسل بعدی حرف نمی زنیم؛داریم از ریمستر حرف می‌زنیم که همه کم یا زیاد یه توقعاتی ازش دارن. البته یه ایرادی که به این نوشته میشه گرفت اینه که خیلی از این بازی ها به عنوان ریمستر معرفی نشدن . جی تی ای وی صرفا یه آپدیت برای نسل ۹ بود نه ریمستر.یه سری از این عناوین خودشون رو به عنوان ریمستر تبلیغ نکردن ؛ ولی اونایی که کردن حقشونه یکم بهشون ایراد وار کنیم

مطالب پیشنهادی