خانه های نمادین در فیلم ها | از قلعه متحرک هاول تا دالانهای هاگوارتز
معماری به سبک سینمایی
سینما مدتهاست که بستری برای خلق شخصیتهای زنده، بلکه مکانهای بینظیر و خاطرهانگیز بوده است. در همین جهت خانه های درون فیلمها تنها پس زمینهای برای طرح یک داستان نیستند، بلکه موجودات زندهای هستند که دنیای درونی شخصیتها و وضعیت عاطفی آنها را منعکس میکنند. هر کدام از این ساختمانها به نمادی از ایدههایی تبدیل میشوند که کارگردانان میخواستند به مخاطب خود منتقل کنند. اکنون در این مقاله ویجیاتو به چند خانه نمادین از فیلمهای معروفی میپردازیم که اثری زنده در حافظه بینندگان به جا گذاشتهاند.
قلعه متحرک هاول | کارگردان هایائو میازاکی
در قلعه متحرک هاول هایائو میازاکی، یک خانه عجیب و غریب نقش اصلی را در داستان بازی میکند و به عنوان نمادی از جادو و تغییر عمل میکند. قلعه متحرک هاول فقط یک ساختمان نیست، بلکه یک موجود زنده است که در جهان های زیبا و در عین حال خطرناک سفر میکند. معماری پیچیده، رنگهای کمانی و توانایی حرکت آن فضایی از جادو و رمز و راز را ایجاد میکند که برای همه جذاب است. این قلعه بازتابی از وضعیت درونی صاحب خود است و نشان میدهد که چگونه تجربیات عمیق و پنهان میتوانند واقعیت بیرونی را تغییر دهند.
هتل بزرگ بوداپست | کارگردان وس اندرسون
هتل بزرگ بوداپست که توسط وس اندرسون ساخته شده است، یک پدیده بصری شگفت انگیز است. این هتل زیبا و عجیب که هوشمندانه با رنگهای پاستیلی تزئین شده، زرق و برق گمشده اروپای قدیمی را به تصویر میکشد. هر گوشه از ساختمان، از لابی باشکوه گرفته تا اتاقهای دنج، مملو از جزئیاتی است که فضایی منحصر به فرد ایجاد میکند و داستان خودش را روایت میکند. هتل فقط یک پس زمینه برای داستان نیست. بلکه این هتل شخصیت و کاریزمای خود کارگردان را با اشتیاق به زیبایی شناسی اشرافیت منحط و تقارن تزلزل ناپذیر دارد.
بالا | کارگردان پیت داکتر
خانه پیرمرد بداخلاق کارل فردریکسن از انیمیشن Up نماد رویاها و نوستالژی است. این شامل دههها خاطرات انباشته شده از همسر قهرمان داستان است که اندکی قبل از سفر مشترکشان درگذشت. خانه مانند جعبهای پر از تجربیات است: مفهومی نشاط آور برای وسیلهای برای مقابله با ضرر افسردگی، موضوعی مهم برای پروژههای درمانی پیکسار. تصویر ماجراهای شگفت انگیز این فیلم با احساس گرما و ناامیدی کامل از احتمال از دست دادن خانه متمایز میشود که نشان دهنده اهمیت معنوی و فیزیکی خانه برای شخصیت اصلی داستان است.
خانواده آدامز | بری ساننفلد
خانه آدامز یک ساختمان نمادین است که تجسم ژانر گوتیک در گروتسک ترین معنای آن است. این خانه با فضای تاریک، معماری پیچیده و انبوه زوایای اسرارآمیز، مکان مناسبی برای زندگی یک خانواده عجیب و غریب و مرموز است. تاریکی بالای سقف عمارت چنان غلیظ میشود که همین امید به اینکه پرتوی نور از میان ابرها بگذرد پوچ به نظر میرسد. خندهدارتر این است که چقدر این فضای گوتیک شخصیتها را آرام میکند: هرچه فضا تاریکتر باشد، در کنار خانواده آدامز جهنمی راحتتر و سرگرمکنندهتر است. این یعنی یک خانه شیرین برای یک خانواده خاص و نه چندان شیرین!
هری پاتر و تالار اسرار | کارگردان کریس کلمبوس
اگرچه هری پاتر سالهای زیادی را در مدرسه جادوگری هاگوارتز گذراند، اما در حومه لندن بزرگ شد. و بهترین خاطرات کودکی او نه تنها با هاگوارتز، بلکه با خانه خانواده ویزلی مرتبط است - یک کلبه چند طبقه ساده که فقط با چند طلسم و یک کلمه صادقانه نگه داشته شده است. بر خلاف خانه خاص ویزلیها، که مانند هر ساختمان دیگری در حومه انگلیس است، کلبه ویزلی مکانی خاص است که مملو از جادو، گرمای خانوادگی و بی نظمی دنج است. ساختار جادویی که عبارت «دنج و کوچک، اما پر از احساس» را در بر میگیرد. از اساس این خانه با نسبتهای نامنظم، اتاقهای فراوان برای همه اعضای خانواده گسترده و جزئیات رنگارنگ آن را به مکانی منحصر به فرد تبدیل کرده است. نکته اصلی این است که هری همیشه در آنجا مورد استقبال قرار میگیرد و این نکته خوب داستان است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
قلعه متحرک هاول یکی از فراموش نشدنی ترین خانه های دنیاست ، هتل ترانسیلوانیا و خانه فرودو در ارباب حلقه ها و موتل نورمن در روانی هیچکاک
طبق نظر شخصی من، "قلعه متحرک هاول" بهترین اثر هایائو میازاکیه. البته باقی آثار مثل پسر و مرغماهیخوار و شهر اشباح و... هم فوقالعاده و آثار بینظیریاند؛ ولی شخصا طراحی و انیمیشن و داستان قلعه متحرک هاول بیشتر نظرم رو به خودش جلب کرد و با علایقم سازگار تره.
شک ندارم جز ماندگارترین آثار میازاکی که چندینبار همه دیدن، واین خودش گویای کیفیت کار این فیلمسازه!