ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقالات

چرا بازی Balatro یک انتخاب درست در لیست نامزدهای گیم اواردز است؟

بالاترو؛ تعریف دقیق دگم نبودن!

محمدرضا نوروزی
نوشته شده توسط محمدرضا نوروزی | ۱۹ آذر ۱۴۰۳ | ۲۲:۰۰

احتمالا وقتی نام بازی بالاترو را بین نامزدهای بهترین بازی سال از نگاه مراسم گیم اواردز دیدید، تعجب کردید. چرا یک بازی ساده و مستقل باید در لیست چنین آثار بزرگی جای داشته باشد و مگر این بازی چه ویژگی به خصوصی دارد که چنین افتخاری نصیبش شده است؟ امروز با هم نگاهی به بازی Balatro خواهیم انداخت و ویژگی‌های طلایی این بازی را بررسی خواهیم کرد. با ادامه این مطلب همراه ویجیاتو باشید.

طراحی بازی، هنر واقعا جالبی است. تنها چیزی که در طراحی بازی احتیاج دارید، یک قلم و کاغذ و فکری روشن و آزاد است تا به شما اجازه دهد تا خلق کنید. در طراحی بازی لازم نیست تا چیز عجیبی خلق کنید، مهم آن است که محصول نهایی جذاب، متعادل و نهایتا سرگرم‌کننده باشد و بازیکن نه‌ تنها به تکرار مجدد بازی فکر کند، بلکه بارها و بارها بازی شما را تجربه کند.

معرفی بازی Balatro

اگر در کلاس‌های طراحی بازی شرکت کنید، یک سری بازی محبوب هستند که در آموزش به عنوان الگو استفاده می‌شوند و در این میان می‌توان به آثار ساده‌ای مثل سنگ کاغذ قیچی یا بازی‌های پیچیده‌تری مثل کارت بازی یا شطرنج اشاره کرد. بسیاری اعتقاد دارند که این بازی‌ها در بهینه‌ترین حالت خود قرار دارند، این به آن معنی است که در صورتی که المان‌های بیشتری به این بازی‌ها اضافه شود، یا بیش از حد پیچیده می‌شوند یا این که تعادل خود را از دست می‌دهند.

در چنین شرایطی فرض کنید که یک بازی‌ساز خوش ذوق بیاید و یکی از این بازی‌ها را از نو خلق کند. حتی ایده‌اش هم جرات بسیاری می‌خواهد نه؟ بازی Balatro دقیقا از دل چنین ایده‌ای خلق شده و یک بازی‌ساز کانادایی خوش‌ ذوق به نام LocalThunk  این پروژه جذاب را به تنهایی پیش برده است.

بازی Balatro

بالاترو تا حد زیادی از اصول اولیه طراحی بازی پیروی می‌کند و سعی دارد تا تک به تک آن‌ها را رعایت کند. برای مثال اگرچه توضیح دقیق بازی روی کاغذ کار راحتی نیست، اما به شکل عجیبی آن را سریع یاد می‌گیرید و تمام آموزش بازیکن در طول دست‌های مختلف شکل روگ‌لایک خواهد گرفت. آموزش ساده، یکی از اولین مراحل طراحی یک بازی جذاب و استاندارد است و بازی Balatro به زیباترین شکل ممکن بازیکن خود را وارد بازی می‌کند.

جذابیت دیگر بالاترو، اعتیادآوری آن است که به دلیل گیم‌پلی اقناع کننده و Rewarding بازی شکل گرفته است. هر دست از بازی، به شکل قابل قبولی جوایز خود را با بازیکن تقسیم می‌کند و پک‌ها و جوایز ارائه شده در هر دست شما را مجاب می‌کند که بازی را ادامه دهید و بی‌صبرانه منتظر خرید کارت‌های جوکر بعدی خود باشید.

نهایتا می‌توان به مراحل متنوع بازی، باس‌فایت‌ها و چالش‌هایی اشاره کرد که واقعا سخت و چالش‌برانگیز هستند، اما آن‌قدر جذاب و اصولی طراحی شده‌اند که بارها و بارها هر یک را تجربه می‌کنید و در صورتی که شکست بخورید، حاضر هستید تا این چرخه را تا جایی که شارژ موبایل یا وقتتان تمام شود ادامه دهید. در واقع می‌توان گفت که بازی Balatro پیسینگ بسیار استانداردی دارد و مراحل بازی به شکل جذابی کارگردانی شده و بازیکن را خسته نمی‌کند.

چرا بازی Balatro کاندید بازی سال است؟

اما چرا گفتم بالاترو «تا حد زیادی» از اصول اولیه طراحی بازی پیروی می‌کند؟ چون یک اشکال ریز در بازی وجود دارد که اندکی بالانس آن را به هم می‌زند و آن عدم تعادل برخی از کارت‌های جوکر بازی با کلیت گیم‌پلی است به گونه‌ای که یک سری از کارت‌ها آنقدر قدرتمند هستند که حداقل تا اواسط بازی، سیستم پیشروی شما را عمیقا دگرگون کرده و بازی را بیش از حد ساده می‌کنند. در مقابل یک‌سری کارت نه‌چندان مهم هم وجود دارد که اگر بدشانس باشید، مجبورید تا از اول بازی کار خود را با این کارت‌ها شروع کنید و احتمالا خیلی زود با شکست مواجه می‌شوید. نکته مهم اما اینجا است که دقت کنیم، بالاترو تعریف جدید یک بازی قدیمی است و چنین مواردی ابدا از ارزش بازی کم نمی‌کند.

بازی Balatro از آن اتفاق‌هایی است که صنعت به آن بیش از پیش احتیاج دارد. آثار جذابی که با ذوق و علاقه ساخته می‌شوند و به جای آن که یک تجربه‌ آنلاین حوصله‌سربر باشند و جیب من و شما را بر سر خرید‌های درون برنامه‌ای تیغ بزنند، سعی می‌کنند تا با خلاقیت خود شما را به معنی واقعی کلمه سرگرم کنند و سرگرمی، دقیقا اولین هدفی است که یک بازی ویدیویی وظیفه دارد آن را به سرانجام برساند.

معرفی و بررسی بازی balatro

بالاترو به بسیاری از بازی‌سازان صنعت ثابت می‌کند که یک بازی خلاقانه لزوما نباید یک ساخته کاملا اورجینال باشد و می‌توان با کمی خلاقیت و الهام از آثار بزرگ، تجربه‌ای خلق کرد که به مراتب از منبع اقتباس خود جذاب‌تر و اعتیادآور باشد و این بزرگ‌ترین پیامی است که نامزد شدن بازی در مراسم گیم اواردز به مخاطب خود می‌رساند.

امیدوارم تا بازیسازان دیگر هم به خود این اجازه را بدهند که کاوش کنند، خلاقیت به خرج دهند و در کل از تغییر نترسند و به قول معروف دگم نباشند! کمی چاشنی خلاقیت و ریسک می‌تواند منجر به خلق آثار جذابی مثل بازی Balatro شود. حتی اگر شما هم علاقه‌مند به ساخت بازی هستید، می‌توانید سعی کنید که ایده‌های خود را به یک بازی جذاب تبدیل کنید. چه می‌دانید؟ شاید یک روز هم بازی شما سر از لیست نامزدهای گیم اواردز درآورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی