نینجاها و ساموراییها؛ ناجیان سبک هک اند اسلش هاردکور در نسل جدید
اژدها باز میگردد
اگر رویدادهای اخیر دنیای گیم را دنبال کرده باشید، قطعا متوجه شدهاید که بازیهای بسیاری با محوریت ژاپن فئودال، نینجاها و ساموراییها و البته مبارزات اکشن هاردکور مبتنی بر شمشیرزنی و سبک هک اند اسلش یکی از پایههای ثابت این نمایشها بودند که اوج این اتفاق در مراسم Developers Direct و بازگشت شکوهمندانه سری نینجا گایدن رقم خورد. در طول این یادداشت، به عنوان یک طرفدار نگاهی به بازیهای هاردکور خواهیم انداخت و در ادامه به موج جدید این بازیها و البته سبک و سیاق جدیدشان میپردازیم. با ویجیاتو همراه باشید.
نگاهی به بازیهای هاردکور در طول زمان
شاید اگر میان جمعی از گیمرهای جوان بحثی در رابطه با بازیهای سخت و اصطلاحا هاردکور شروع کنیم، اکثر گیمرهای جوان خیلی سریع به یاد عناوین سولزلایک و آثاری مثل Dark Souls یا Nioh و Lies of P بیفتند و علت اصلی این اتفاق را میتوان در موفقیت گسترده بازیهای استودیو فرام سافتور و میازاکی پیدا کرد؛ اما مفهوم درجه سختی همیشه به این صورت نبوده است.
در گذشته، بازیهای آرکید حسابی میان جوانها به محبوبیت رسیده بودند و سازندگان تا جایی که میتوانستند، این بازیها را سخت میساختند تا بازیکنها خیلی سریع شکست خورده و برای کسب رکورد بهتر، سکههای خود را داخل ماشین انداخته و بازی را از ابتدا شروع کنند. همین اتفاق در دوران بازیهای کارتیجی که حافظه کمتری هم داشتند تکرار شد. در واقع میتوان گفت که به دلیل حافظه بسیار کم این کارتها و عدم وجود قابلیت ذخیرهسازی بازی، سازندهها آنقدر درجه سختی این بازیها را بالا میبردند که بازیکن نتواند به این راحتی به پایان بازی برسد و به همین دلیل، ارزش تکرار بازیها بالا میرفت.
گذشت تا تکنولوژی پیشرفت کرد و حالا بازیکن میتواند بازی خود را در هر لحظه ذخیره کند و مشاغل زندگی هم باعث شده تا خیلی حال و حوصله تجربههای سخت را نداشته باشد و بخواهد خیلی سریع بازی مورد نظر خود را تجربه کند. به همین دلیل آثار سخت و هاردکور کمتر از قبل ساخته شدند. اما همیشه دستهای از گیمرها بودند که از این سبک آثار لذت میبردند و زحمتی که میکشیدند تا باسهای بازی را یکی پس از دیگری نابود کرده و در کل استعداد خود را به چالش بکشند برایشان سرگرمکننده و ارزشمند بود. به همین دلیل، ساخت بازیهای هاردکور و سرسخت متوقف نشده و برخی از استودیوها، کماکان به ساخت این بازیها ادامه دادند.
اما عمدتا بازیهای هاردکور در این دوران زیرمجموعه چه سبکی از بازیها قرار میگرفتند؟ بستگی به زمانه و البته توجه گیمرها داشت و برای مثال در یک دوره آثار پلتفرمر این وظیفه را برعهده داشتند یا مثلا در حال حاضر ژانر سولزلایک و به طور کل بازیهای نقشآفرینی تعداد زیادی از بازیهای هاردکور را در بر دارند.
اما یکی از بازیهایی که در طول حیاتش به عنوان یکی از سختترین بازیهای تاریخ شناخته میشد، سری نینجا گایدن است. این سری بازی که در دوران NES حسابی محبوب بود، کار خود را به عنوان یک اکشن پلتفرمر بسیار سخت آغاز کرد و توانست یک سهگانه موفق را به جای بگذارد. این پایان کار سری نبود و در سال 2004، اولین نسخه از ریبوت این سری با حال و هوای سه بعدی و در سبک هک اند اسلش به بازار آمد و به یکی از بهترین و البته سختترین بازیهای ایکس باکس اورجینال تبدیل شد طوری که هرگاه اسمی از یک بازی دشوار به میان میآمد، خیلی راحت میتوانستید طرفدارانی را پیدا کنید که نام نینجا گایدن را فریاد میزنند.
اگرچه تا اوایل دهه دوم قرن 21 اوضاع این سری بازی و خصوصا عناوین اکشن هاردکور و سبک هک اند اسلش فوقالعاده بود، اما کمرنگ شدن این سبک از بازیها در دهه دوم و در ادامه ظهور سولزلایکها باعث شد تا تمرکز طرفداران بازیهای هاردکور روی این ژانر متمرکز شود.
سبک هک اند اسلش و اکشن، میزبان جدید بازیهای هاردکور
به عنوان یک طرفدار سرسخت بازیهای هاردکور و همچنین دنیای نینجاها و ساموراییها، امسال سال فوقالعادهای برای من بود. قسمت جدید اونیموشا و نزدیک شدن به انتشار بازی Phantom Blade 0 و البته همکاری پلاتینیوم گیمز، استاد ساخت بازیهای اکشن با استودیو تیم نینجا جهت ساخت نسخه جدیدی از سری محبوب نینجا گایدن که سالها است زیر خاک مانده، اتفاق فوقالعادهای محسوب میشود. این تازه پایان کار نبود و معرفی و انتشار ریمستر با کیفیت یکی از محبوبترین بازیهای سری یعنی قسمت دوم، آن هم در حالی که مدتها خیال میکردیم به دلیل ناپدید شدن کدهای بازی باید فاتحه آن را بخوانیم، یک هدیه دوست داشتنی به ما گیمرهای هاردکور بود.
به نظر محبوبیت آثار شرقی و سو پیدا کردن علاقه بسیاری از گیمرها به افسانههای ژاپنی و چینی باعث شده تا شاهد بازگشت دوباره این آثار در قالبی مدرن و بهروز باشیم و این فوقالعاده است. اگر تا قبل از این گیمرهای علاقهمند به سبک هاردکور باید میان آثار ایندی و سولز یکی را انتخاب میکردند، حالا به نظر میرسد که قرار است تا موجی از بازیهای هک اند اسلش نینجایی، سامورایی در پیش داشته باشیم که به کل تجربه متفاوتی را روبهروی ما قرار میدهد.
بازیهای سولزلایک بازیکن را به صبر کردن، دفاع کردن و در نهایت ضد حمله به موقع خلاصه تشویق میکنند و طی این آثار، بازیکن وظیفه دارد تا شخصیت خود را در منوهای پیچیده تقویت کرده و به صورت نقشآفرینی بازی را پیش ببرد، اما نینجا گایدن و دوستانش نگاه متفاوتی به درجه سختی دارند. این جا همه چیز سرعت است و بازی هم برای عاشقان سرعت ساخته شده است. شما باید در کمترین زمان تعداد بسیار زیادی از دشمنان عصابانی را تکه تکه کنید و با تغییر سلاح خود در زمان مناسب، چه در آسمان و چه در زمین با دشمنان خود روبهرو شوید. اینجا باید در لحظه تصمیم بگیرید و با سرعت و استفاده از کمبوهای مناسب، غولها و باسهای بازی را به سزای اعمالشان برسانید و آنقدر در این راه کشته شوید تا بتوانید یک الگوریتم سریع و مناسب برای پیشروی در بازی پیدا کنید.
تمام این موارد از ویژگیهایی است که قرار است با بازگشت دوباره نینجا گایدن و بازیهای هم سبک و برادرش دوباره تجربه کنیم و این یک تنوع عالی برای گیمرهایی است که در سالهای اخیر از یک دست شدن بازیها خسته شدهاند. اگرچه در نگاه اول ممکن است روند این بازیها در طولانی مدت تکراری شود، اما ظهور تکنولوژیهای جدید و البته کسب تجربه سازندهها طی چند سال سکوت بازیهای این سبک قطعا به آنها کمک خواهد کرد تا با خلاقیت خود بتوانند آثار فوقالعادهای را به ما تحویل دهند.
دموهای منتشر شده از اثری مثل Phantom Blade 0 و رضایت بالای طرفداران از آثاری مثل ووکانگ که لزوما از قالب معمول سولزلایک تبعیت نمیکنند در کنار ظهور مجدد بازیهای سرسختی مثل نینجا گایدن و البته بازگشت دوباره اونیموشا، همگی خبر از یک آینده فوقالعاده جذاب برای طرفداران بازیهای هاردکور دارند و به نظر باید منتظر یک عصر طلایی برای این سبک از بازیها باشیم.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.