ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شوهی یوشیدا: استودیوی Japan Studio به دلیل از بین رفتن بازار بازی‌های AA تعطیل شد
اخبار و گزارش‌ها

شوهی یوشیدا: استودیوی Japan Studio به دلیل از بین رفتن بازار بازی‌های AA تعطیل شد

استودیویی با عناوین جذاب و خاطره‌انگیز

سپهر هامونی
نوشته شده توسط سپهر هامونی | ۱ اسفند ۱۴۰۳ | ۲۰:۰۰

مدیر اجرایی سابق پلی‌استیشن، اعلام کرد که بسته شدن استودیوی Japan Studio نتیجه‌ تغییرات بازار و سخت شدن شرایط برای توسعه‌ بازی‌های AA بود.

وی در پادکست +Sacred Symbols توضیح داد که بازار به سمتی پیش رفت که دیگر فضای مناسبی برای بازی‌های این استودیو باقی نماند.

طبق گفته‌ یوشیدا، پلی‌استیشن در طول سال‌های اخیر به دنبال بازی‌های AAA بوده و بازی‌های کوچک‌تر مانند عناوین Japan Studio دیگر جایی در استراتژی این شرکت نداشته‌اند. وی اذعان کرد که در دوران مدیریتش، یکی از چالش‌های بزرگ، موفقیت در زمینه‌ی بازی‌های سرویس‌محور و همچنین توسعه‌ی بازی‌های بزرگ و پرطرفدار در ژاپن بوده است.

او به این نکته اشاره کرد که بجز Gran Turismo پلی‌استیشن محصولات باکیفیت زیادی داشته اما عناوین موفق در سطح AAA چندان زیاد نبوده‌اند. به گفته‌ی وی، در سال‌های اخیر بازار بازی‌های ویدیویی دچار تغییرات زیادی شده و با رشد بازی‌های مستقل (Indie) بازار بازی‌های AA تقریبا از بین رفته است.

یکی از نمونه‌های مطرح‌شده توسط یوشیدا، بازی Gravity Rush 2 بود. پس از انتشار این بازی، کیچیرو تویاما، کارگردان آن، سعی کرد یک عنوان جدید را توسعه دهد اما هیچ‌کدام از ایده‌های او مورد تایید سونی قرار نگرفتند. به گفته‌ یوشیدا، سونی در آن زمان فقط به دنبال بازی‌های بزرگ و پرهزینه بود و این موضوع باعث شد که پروژه‌های کوچک‌تر به سرانجام نرسند.

اما در نهایت، پس از تعطیلی این استودیو، تویاما توانست به صورت مستقل فعالیت کند و بازی Slitterhead را توسعه دهد. یوشیدا همچنین اشاره کرد که بازی Ratatan که به نوعی دنباله‌ معنوی Patapon محسوب می‌شود، نمونه‌ای از بازی‌هایی است که سونی دیگر به ساخت آن‌ها تمایلی ندارد، اما همچنان میراث استودیو ژاپن را زنده نگه داشته است.

سونی در تاریخ ۱ آوریل ۲۰۲۱ رسما اعلام کرد که استودیوی Japan Studio تعطیل شده و ساختار جدیدی برای آن در نظر گرفته شده است. اکثر کارمندان این استودیو به دلیل تمدید نشدن قراردادهایشان از شرکت خارج شدند. این استودیو که سابقه‌ ساخت عناوینی مانند Ape Escape، Gravity Rush و Knack را در کارنامه داشت، در نهایت به دلیل تغییر استراتژی سونی و تمرکز بیشتر روی بازی‌های AAA از ادامه‌ی فعالیت بازماند.

مطلب پیشنهادی
پلی‌استیشن، جاده‌ای هیجان‌انگیز به دنیای بازی‌ها
تاریخچه کنسول‌ های پلی استیشن
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی