ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

Senua’s Saga: Hellblade II قرار نیست God of War ایکس باکس باشد

معرفی بازی Senua's Saga: Hellblade II در مراسم The Game Awards 2019 خارج از حد تصور بود. نه اینکه فقط تریلر خوش‌ساختی بود، نه، به خاطر آنکه روی ایکس باکس سری ایکس نمایش داده شد. ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۳:۰۰

معرفی بازی Senua's Saga: Hellblade II در مراسم The Game Awards 2019 خارج از حد تصور بود. نه اینکه فقط تریلر خوش‌ساختی بود، نه، به خاطر آنکه روی ایکس باکس سری ایکس نمایش داده شد. اولین بازی ایکس باکس جدید با گرافیکی حیرت‌آور که تمام و کمال روی کنسول اجرا می‌شود و یک انیمیشن نیست. بعد از این تریلر، همهمه‌های اینترنتی زیادی شد که مایکروسافت یک God of War جدید آماده کرده تا در برابر سونی دستش خالی نباشد. اما چنین تصوری بیشتر از این نمی‌تواند اشتباه باشد.

Hellblade یک بازی مستقلِ AAA بود

Senua's Saga: Hellblade II

تعریف بازی AAA یا Triple A ساده است. به بازی‌های کلان بودجه‌ای که ناشران بزرگی با تیم‌های بازاریابی و تبلیغاتی پشت آن‌ها هستند بازی Triple A می‌گویند. و بازی مستقل هم درست در سمت دیگر ماجرا به بازی‌هایی می‌گویند که توسط تیمی کوچک با منابع محدود ساخته می‌شود. جایی که استودیو Ninja Theory با بازی Hellblade: Senua's Sacrifice هدف قرار داد، میان این دو بود. نه یک بازی خیلی بزرگ و نه یک بازی کاملا مستقل.

Tameem Antoniades، موسس استودیو نینجا تئوری و کارگردان و نویسنده Hellblade بارها در موقعیت‌های مختلف گفته که هدف آن‌ها بازگرداندن بازی‌های سایز متوسطی است که سال‌هاست فراموش شده‌اند و استودیو نینجا تئوری با فلسفه ساخت بازی‌های مستقل AAA جلو خواهد رفت. این موضوع با خریداری شدن استودیوی نینجا تئوری توسط مایکروسافت تغییری نکرده و حقایق و وقایع نشان می‌دهد نگرانی‌ها در مورد فراموش شدن هدفی که این استودیو لندنی دنبال می‌کند اساسی ندارد.

نینجا تئوری با حدود ۱۰۰ کارمندی که در اختیار دارد حالا ۴ پروژه همزمان (و نه لزوما بازی) را پیش می‌برد که طبق تعریف مدل توسعه‌ی جدید Dreadnought همگی در کنار هم و زیر یک پرچم پیش می‌روند و توسعه‌ی همه‌ی آن‌ها به مرور با مخاطبان به اشتراک گذاشته می‌شود. البته شاید بهتر باشد بازی ‌Bleeding Edge را از این بحث به طور کل فاکتور بگیریم.

 

وقتی تریلر Project Mara که دو هفته پیش معرفی شد را تماشا کنید و در مورد The Insight Project بیشتر بخوانید و آن را در کنار پروژه‌ی بزرگ‌تر Senua's Saga: Hellblade II قرار دهید متوجه می‌شوید که منظور از در کنار هم بودن و پیشروی زیر یک پرچم چیست. هر سه پروژه روی مشکلات روحی و روان‌پریشی متمرکز هستند و حتی در تریلر پروژه مارا می‌توان صورت ملینا یورگنس، بازیگر نقش سنوا در هلبلید را دید. The Insight Project هم هنوز نزدیک به یک محصول قابل بازی نیست ولی مشخصا هدف مشابهی را دنبال می‌کند.

پس به همه کسانی که نگران بودند و هستند که نینجا تئوری بعد از خریداری شدن توسط مایکروسافت از مسیر خودش دور شده باید گفت که سخت در اشتباه هستند و نینجاهای لندن بیشتر از همیشه دغدغه‌ی مبارزه با یکی از مهم‌ترین مشکلات قرن ۲۱، بیماری‌های روحی را از طریق بازی‌های ویدیویی دارند؛ دغدغه‌ای که در دنیای مدرن امروز تحسین برانگیز و بسیار حائز اهمیت است.

آیا Senua's Saga: Hellblade II بازی بزرگی خواهد بود؟

Senua's Saga: Hellblade II

دام متیوز، مدیر تجاری و بازرگانی نینجا تئوری در اولین قسمت از سری ویدیوهای The Dreadnought Diaries می‌گوید: «تیم‌هایی که روی همه‌ی این پروژه‌ها کار می‌کنند روی هم رفته هنوز هم از تعداد افرادی که روی یک بازی Triple A معمولی کار می‌کنند کمتر است.»

تیم سازنده Senua's Saga: Hellblade II ولی دوبرابر گذشته شده. ۴۰ نفر روی این بازی کار می‌کنند که اگر یک مقایسه ساده و سرانگشتی هم بکنید متوجه خواهید شد قیاس این پروژه با دیگر بازی‌های Triple A که در طول سال بازی می‌کنیم خارج از بحث خواهد بود، چه رسد به مقایسه‌اش با تیم سانتا مونیکایی که God of War می‌سازد. ولی متیوز به نکته جالب دیگری اشاره می‌کند که هدف نینجا تئوری برای Hellblade II را هم واضح بیان می‌دارد: «با یک تیم ۲۰ نفره، Hellblade ثابت کرد که تیم‌های کوچک‌تر و متمرکزتر، بازی‌های تاثیرگذاری ارائه می‌دهند در حالی که تکنولوژی پیشرویی هم ارائه می‌کنند.»


گفتگو با رضا علوی، مدیر ارشد طراحی در ایکس باکس


Hellblade پیامی داشت: مبارزه با بیماری‌های روحی. و این پیام را در قالب داستانی میخکوب کننده بیان کرد. بازی برخلاف ساخته‌های قبلی نینجا تئوری گیم‌پلی پیچیده و سیستم مبارزه‌ی عمیقی نداشت ولی با ارائه صدای سه بعدی و نجوا در گوش گیمر، حس و حال فرد مبتلا به بیماری روحی را فراتر از هر استاندارد دیگری در دنیای بازی‌های ویدیویی امکان‌پذیر ساخت.

Hellblade هدفی داشت، به آن دست یافت و حالا تمام انرژی نینجا تئوری صرف آن شده تا الهام‌بخش دیگران باشند، آن هم با ۳ پروژه هدفمند که هر کدام بخش کوچکی از تیمی بزرگ را درگیر می‌سازد و نویسندگانی که به خوبی روایت سفر یک قهرمان را در دل تاریک‌ترین افسانه‌ها و حماسه‌های اسکاندیناوی پیش خواهند برد.

رگناروک را در God of War های بعدی خواهیم دید و مطمئنیم که بی‌نظیر خواهد بود ولی داستان سنوا و خیزشی که با او در Hellblade II تجربه خواهیم کرد قطعا ریشه عمیقی در فلسفه و تاریخ ادیان خواهد داشت. خدایان و غول‌های اسکاندیناوی آماده باشند، سال‌های سختی با کریتوس و سنوا در پیش دارند.

آینده چه خواهد شد؟

Senua's Saga: Hellblade II

اما آیا مالک نینجا تئوری، می‌گذارد آن‌ها هر کاری که دوست دارند بکنند و فارغ از تصمیم‌های تجاری، به فکر ساخت محصولات هدف‌دار و کوچکتر باشند؟ آیا خبری از پروژه‌هایی در ابعاد DmC: Devil May Cry یا Enslaved: Odyssey to the West نیست؟ انتونیادز پاسخی قانع‌کننده می‌دهد: «ما مقصود جدیدی داریم: متفاوت باشیم، ریسک‌های خلاقانه بیشتری بپذیریم و کمک کنیم تا دیگران همینکار را بکنند. پس این‌ها پروژه‌هایی هستند که طی چند سال آینده ما را تعریف می‌کنند.»

بنابراین Senua's Saga: Hellblade II قرار نیست God of War ایکس باکس باشد ولی قطعا بازی مهمی خواهد بود.


تماشا کنید: با ایکس باکس سری ایکس از خیلی نزدیک آشنا شوید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • ps●xbox
    ps●xbox | ۱۵ بهمن ۱۳۹۸

    واقعا چقدر فن بوی هستید این بازی جون ۴ جوون که جنون خودکشی داشتن رو نجات داده این گیم همون بازییه که علامت های درو دیواراشو طراح محیط گاد اف وار ازش کپی برداری کرده این همون بازییه که داستانش مو به تن ادم سیخ میکرد و حسی که به ادم وارد میکرد غیر قابل توصیف بود و تو سال انتشارش ده ها جوایز در زمینه های مختلف گرفت حتی ملنا جوایز بهترین ایفای نقش در بازی های ویدیویی گرفت شما هنوز چیزی از هلبلید ۲ ندیدی و قضاوتش میکنید حتی یه گیمپلی هم از ان منتشر نشده به قول کورلی بارلوگ بازیی بزرگ تر از گاد اف وار تو کاندیدای سال ۲۰۱۸ بود (رد دد ) اینم در نظر بگیرید که بلیدینگ ادج پروژه کوچکی نیست

  • Pedram
    Pedram | ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

    کل بحثتون این بود که می‌خواستین بگین هلبلید بازی چندان بزرگی نیست، سانتا مونیکا اگه هنر داشت سه گانه به اون عظمت رو که افراد متخصص و هنرمندش با تلاش زیاد ساخته بودن رو نگه می داشت، نه اینکه با یه گاد آف وار جدید که هیچ ربطی به این مجموعه نداره گند بزنه به ریشه هاش، یه سری ها هم که انگار برند پلی استیشن رو تازه از نسل هشتم شناختن بیان از کار زشتش دفاع کنن

    • Ali gamer
      Ali gamer | ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

      میگم همین بازی که از آخرین god of war میگی شده بهترین بازی سال بفهم

      • Ali gamer
        Ali gamer | ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

        داستان god of war 4 ادامه مجموعه های قبلی هستن و تازه یکی از بهترین بازی تاریخ و بهترین بازی پلی استیشن 4 است

      • Reza
        Reza | ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

        اره سکیرو هم بهترین بازی سال شده ?? ول کنید این حرفای بهترین بازی سالو اینارو هیچ ربطی نداره وکاملا الکی هست بعدش هل بلید ۱ بهترین بازی تاثیر گزار سال شد.

        • acc
          acc | ۲۱ اسفند ۱۳۹۸

          ادم نفهم، تو چه میفهمی from software چیه

    • محسن وفانژاد
      محسن وفانژاد | ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

      نمی‌دونم چطوری این برداشت رو کردی. من خیلی به کارهای نینجا تئوری علاقه دارم و به نظرم ارزشمندترین بازیشون هلبلید بوده و بیشتر از هر بازی دیگه‌ای منتظر قسمت دومم. بحثم اینه که کلا قیاس این دو تا اشتباهه و هدف‌گذاری نینجا تئوری با هلبلید اساسا رقابت با گاد آو وار سانتا مونیکا نیست و یه هدف ارزشمند دیگه‌ای رو دنبال می‌کنه. از بحث‌های سونی بهتره یا مایکروسافت بهتره فاصله بگیری، متوجه اصل موضوع میشی.

    • Frhn
      Frhn | ۱۵ بهمن ۱۳۹۸

      اولا که هل‌بلید واقعا بازی ارزشمندیه و اصلا قرار نیست بره زیر سوال
      ثانیا داستان کریتوس تو یونان دیگه تموم شده بود و سه انتخابی که داشت سانتا مونیکا این بود که بازی رو ادامه بده که واقعا تکراری و خسته کننده میشد اونم بعد از ۶بازی تو دنیای یونان
      یا یه بازی تو حال و هوای خدای جنگ بده ولی داستان دیگه‌ای رو دنبال کنه
      یا اینکا کلا حال و هوای بازی رو عوض کنه و ببرتش یجای دیگه که منم اول مخالف بودم ولی تا الان بازی زو ۸۰درصد کردم و به جرعت میگم‌ جزو ۵بازی برتر نسله

  • ManUtd
    ManUtd | ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

    به امید موفقیتش

مطالب پیشنهادی