از اقتباس سهگانه انیمیشن Batman: Knightfall رونمایی شد
اقتباس یکی از مهمترین آرکهای داستانی تاریخ بتمن به فهم مخاطبین
در طول رویداد انیمیشن Annecy از اقتباس جدید انیمیشنی Batman: Knightfall بتمن رونمایی شد. داستانی که در قیاس با دیگر ماجراهای قهرمان گاتهام و به باور مخاطبان، کمتر مورد لطف دیسی بوده است.
برای طرفداران قدیمی کمیکهای DC داستان Knightfall یکی از مهمترین و مشهورترین آرکهای تاریخ بتمن به شمار میرود. این داستان بیش از هر چیز به خاطر صحنه نمادینی شناخته میشود که در آن «بین» (Bane)، ویلن قدرتمند و نابغه دنیای دیسی، کمر بتمن را میشکند.
در جریان جشنواره بینالمللی انیمیشن Annecy ۲۰۲۶، «پیتر گیراردی»، معاون اجرایی Warner Bros. Animation، هنگام معرفی این پروژه در برابر جمعیت پرشور حاضر در جشنواره به اهمیت ویژه منبع اقتباس آن اشاره کرد:
همه شما میدانید که این داستان چه جایگاه مهمی در اسطورهشناسی بتمن دارد. مقیاس و تاثیر آن به قدری بزرگ است که روایت آن در قالب سه فیلم انجام میشود. بنابراین با یک سهگانه کامل انیمیشنی روبهرو هستیم.
نخستین قسمت این مجموعه با عنوان Batman: Knightfall Part 1 در جشنواره انسی به نمایش درآمد و با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد. تماشاگران بهویژه از طنز داستان، صحنههای اکشن خشن و نقش پررنگ «تیم دریک»، سومین رابین دنیای بتمن، استقبال کردند.
گیراردی همچنین توضیح داد:
سالها این داستان را کنار گذاشته بودیم، چون میخواستیم آن را به بهترین شکل ممکن بسازیم. برای انجام این کار به تیم مناسبی احتیاج داشتیم.
در این فیلم، «انسون مونت» صداپیشگی بتمن، «مایکل ماندو» نقش بین و «پابلو شرایبر» نقش ژان-پل ولی یا همان «آزریل» را برعهده دارند.
تولید انیمیشن هم توسط استودیوی کرهای Studio Mir انجام شده است؛ استودیویی که پیش از این روی آثاری مانند: "The Legend of Korra" - "X-Men '97" - "My Adventures With Superman" و "Young Justice: Outsiders" کار کرده بود. کارگردانی فیلم را «جف ومستر» برعهده دارد و فیلمنامه آن توسط «جرمی آدامز» نوشته شده است.

نخستین نکتهای که درباره این فیلم جلب توجه میکند، خشونت بالای آن است. «دیسی» در سالهای اخیر سابقه ساخت انیمیشنهای بزرگسالانه متعددی را داشته و از زمان انتشار "The Killing Joke" در سال ۲۰۱۶ توانسته تا آثار «ردهبندیشده» متعددی را روانه بازار کند.
«نایتفال» هم از همان دقایق ابتدایی نشان میدهد که قصد دارد چهرهای بیرحم و خطرناک از گاتهام ارائه دهد. فیلم با صحنهای آغاز میشود که در آن آزریل گروهی از قاچاقچیان انسان را به شکلی بسیار خشن از میان برمیدارد. استفاده از شمشیرهای شعلهور و نمایش مستقیم خشونت، از همان ابتدا فضای تیره و جهنمی داستان را مشخص میکند.

«بین» هم در این انیمیشن تفاوت زیادی با نسخه کریستوفر نولان یا حتی نسخه طنزآمیز سریال "Harley Quinn" دارد چراکه در این مورد با هیولایی عظیمالجثه، ترسناک و در عین حال فوقالعاده باهوش روبهرو هستیم. قدرت فیزیکی او تنها بخشی از تهدید محسوب میشود؛ زیرا نقشه پیچیدهاش به تدریج در طول فیلم آشکار میشود و به یکی از نقاط قوت داستان تبدیل شده است.
سومین رابین این عنوان که در سالهای گذشته کمتر در آثار سینمایی و تلویزیونی DC مورد توجه قرار گرفته، در اینجا شخصیتی شوخطبع، باهوش و توانمند در کارآگاهی دارد. او به خوبی درد و رنج «بروس وین» پس از مرگ «جیسون تاد» را درک میکند و تمام تلاشش را برای کمک به قهرمان خود به کار میگیرد.
در پایان نمایش فیلم، پیتر گیراردی بار دیگر به کیفیت پروژه اشاره کرد و چنین گفت:
ما تاکنون انیمیشنهای زیادی را بر اساس کمیکهای «دیسی» ساختهایم، اما این [بتمن] یکی از بهترین آنهاست.
این میزان از هایپ شدن تنها آغاز یک سهگانه است، اما اگر واکنش تماشاگران جشنواره انسی را متر و معیار مناسبی درنظر بگیریم، به نظر میرسد DC یکی از موفقترین اقتباسهای انیمیشنی سالهای اخیر خود را در اختیار دارد.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.