ماجرای موتوری که بازیهای قبلی پلی استیشن را برای پلی استیشن 5 ریمستر میکند
چند روز پیش استریمر شناخته شدهای که او را با نام HipHopGamer میشناسید در یکی از استریمهایش اعلام کرد که از وجود یک موتور مخصوص ریمستر کردن بازیها برای پلی استیشن 5 و قابلیتهایی که ...
چند روز پیش استریمر شناخته شدهای که او را با نام HipHopGamer میشناسید در یکی از استریمهایش اعلام کرد که از وجود یک موتور مخصوص ریمستر کردن بازیها برای پلی استیشن 5 و قابلیتهایی که دارد باخبر است. از آن زمان شایعات حول وجود چنین قابلیتی برای کنسول بعدی سونی بالا گرفته و گفته میشود این موتور به بازیسازها اجازه میدهد بازیها را از دوران پلی استیشن 1 گرفته تا پلی استیشن 4 روی کنسول جدید پلی استیشن 5 اجرا کنند.
بنا به چند دلیل، این یک قابلیت بسیار مهم برای سونی و دارندگان پلی استیشن 5 است. این موتور احتمالا به کاربر اجازه میدهد که دیسک بازی قدیمی خودش را درون دستگاه بگذارد و بازی قدیمی را به شکل بهتری روی پلی استیشن 5 اجرا کند.
پلی استیشن 4 به هیچ عنوان نمیتواند بازیهای نسلهای قبلی پلی استیشن را به همان شکلی که قبلا بودند (و بدون ریمستر شدن یا عرضه مستقیم روی پلی استیشن 4) روی سخت افزار خودش اجرا کند. در عوض، سونی مرتبا پلی استیشن ناو، سرویسی ماهیانه برای استریم بازیها را جلو انداخته تا مشکل عدم اجرای بازیهای قدیمی حل شود.
گرچه تعداد زیادی از بازیهای پلی استیشن 4 را میتوان از سرویس ماهیانه پلی استیشن ناو دانلود و سپس بازی کرد ولی کاتالوگ نسلهای قبلی همگی باید استریم شوند تا قابل اجرا باشند. کاملا روشن است که سونی هیچگاه قصد نداشته پلی استیشن 4 را به قابلیت اجرای دیسکهای قدیمی مجهز کند که اتفاق خوشایندی برای کلکسیوندارها از دوران پلی استیشن 1 یا پلی استیشن 2 نیست.
گرچه اصلا معلوم نیست چرا دیسکهای پلی استیشن 1 و پلی استیشن 2 قابلیت اجرا روی پلی استیشن 4 را ندارند ولی حداقل میدانیم چه اتفاقی برای بازیهای پلی استیشن 3 رخ داده. بدنامی پلی استیشن 3 در زمینه سخت بودن توسعه بازی برایش یک بحث رایج در نسل هفتم بود و بسیاری از توسعهدهندگانی که برایش بازی ساختند به این موضوع اذعان میکردند.
گرچه سختافزار کنسول گاهی اوقات خروجی حیرتانگیزی داشت (مثل کاری که ناتیداگ با سری آنچارتد کرد) ولی بیشتر توسعهدهندگان بازی ساختن برای رقیبش، ایکس باکس 360 را به خاطر معماری مناسبی که داشت سادهتر میدیدند.
اگر اخبار مربوط به موتور ریمستر کردن حقیقت داشته باشد، پس خبر خیلی مهمی به خصوص برای طرفداران بازیهای پلی استیشن 3 خواهد بود که چشم به خرید کنسول جدید سونی در انتهای سال ۲۰۲۰ دوختهاند. دلیل عدم توانایی پلی استیشن 4 در اجرای بازیهای نسل قبلش را اگر با دو نسل ابتدایی کنسولهای سونی مقایسه کنیم اندکی واضحتر میشود و وجود یک موتور ریمستر کننده میتواند بار بزرگی از روی دوش توسعهدهندههایی که میخواهند یک بازی را از دوران پلی استیشن 3 به نسل نهم بیاورند برمیدارد.
اول از همه، این موتور به توسعهدهندگان و تمام تیمهای داخلی سونی اجازه میدهد دسترسی سادهتری هنگام کار روی یک عنوان خاص پلی استیشن 3 داشته باشند تا بتوانند آن را برای پلی استیشن 5 آپاسکیل و ریمستر کنند. جالب اینکه، این عملیات احتمالا مشابه همان قابلیتی باشد که سونی برای دو مدل ابتدایی پلی استیشن 3 در سال ۲۰۰۶ ممکن ساخته بود.
مدلهای ۲۰ و ۶۰ گیگابایتی پلی استیشن 3 تنها ورژنهای کنسول بودند که اجازه اجرای بازی های پلی استیشنهای قبلی را به لحاظ سختافزاری میدادند. بعضی مدلها مثل ورژن ۴۰ گیگابایتی، قابلیتهای سختافزاری کمتری داشتند ولی با شبیهساز نرمافزاری این مهم را ممکن کرده بودند.
دو راه موجود برای شبیهسازی بازیهای پلی استیشن 1 و پلی استیشن 2 روی پلی استیشن 3 منجر به مشکلاتی شد که سونی را مجبور به ساخت یک سایت برای اطلاعرسانی آنها به کاربران کرد. مثلا Metal Gear Solid 3 مشکل افت فریم داشت. اگر چنین ماجرایی برای پلی استیشن 5 هم پیش بیاید، احتمالا نیاز به چنین سایتی دوباره حس میشود تا بدانیم کدام بازیها را بهتر است روی همان سختافزار قدیمی یا پلتفرمی دیگر بازی کنیم.
با موتور ریمستر پلی استیشن 5 یک اتفاق دیگر هم حاصل میشود. آینده ریمسترها و کسانی که ریمستر میسازند بسیار مبهم و وابسته به دروغ یا حقیقی بودن این شایعه است. ریمسترهایی مثل Uncharted The Nathan Drake Collection و The God of War Collection ساخته شده بودند تا از فقدان قابلیت اجرای بازیهای قدیمی روی کنسول جدید کسب درآمد کنند.
اگر این موتور بتواند بازیهای قدیمی را خیلی ساده به کنسولهای جدید بیاورد، پس استودیوهای ریمسترسازی مثل Bluepoint Games باید به فکر یک ایده جدید باشند.
حالا که صحبت از بلوپوینت شد این را هم بگویم که در ردیت بحث راجع به این شرکت بسیار زیاد است. بسیاری معتقدند که اصلا همین استودیو بلوپوینت گیمز در حال ساخت موتور ریمسترساز برای پلی استیشن 5 است. پروژه بزرگ و مهمی که چندین ماه است از آن صحبت میکنند میتواند انجینی باشد که همه بازیهای پلی استیشن در طول تاریخ را میتواند روی پلی استیشن 5 اجرا کند.
با این حال، گرچه موتور بازیسازی بلوپوینت میتواند بسیار وسوسهانگیز باشد ولی این را در نظر بگیرید که ممکن است پروژه جدید آنها فقط یک بازی جدید باشد و بس، نه یک تکنولوژی این چنینی.
پلی استیشن 5 در تعطیلات سال جاری میلادی به بازار جهانی عرضه خواهد شد و انتظار میرود که طی ماههای آتی و پیش از برگزاری نمایشگاه E3 به صورت کامل معرفی شود. بعضی شایعات به این اشاره دارند که در بهمن ماه امسال سونی برنامهای مهم تدارک دیده و زودتر از آنچه فکرش را میکردیم میتوانیم کنسول جدید را ببینیم.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
این یک رقابت ظاهری بین شرکتهاست..همشون با همه هستن برای جیب شما..سامسونگ.هواوی.سونی.مایکروسافت..خواهید دید که در آخر همشون با هم هستن..خیلی وقت \یش میتونستن دوربین 200 مگا\یکسلی رو گوشیهاشون بگذارن و یا دید در شب و زوم300 برابری واقعی..ولی اینکار 2 سال اینده میکنند.چون دیگه این تکنولوزیه که باید فدای ثروت بشه.4 سال بیش این بست تو اینستا گفتم بیجم نابود کردن و از دسترس کلا خارج شد..
کاش سونی و مایکروسافت یکی میشدن
سونی مثل کاردان هنری و مایکروسافت مثل کارگردان فنیه
مایکروسافت میگه چه بازی برای وان چه سری ایکس بسازید برای اینکه روی ایکس کلود بیاد نیاز به کار اضافه ای نیست !!!!!!
اگه سونی و مایکروسافت باهم ادغام بشن اون موقع پی اِس هم مثله ایکس باکس سطحش میاد پایین تا زمانی که سونی هست چ احتیاجی به ایکس باکس هست آخه! سونی خیلی بهتر داره پیش میره و طرفدارایه بیشتری داره درمقابله ایکس باکس ،دیوونس مگه ادغام بشه!
اگه ادغام میشدن هیچ رقابتی نبود کنسول های بازیشون قیمت بالای ۷۰۰ دلار داشتند بازی هاشم گرونتر بود
همچنین چیزی به نام گیم پس نبود
یا شرکتی مثل دیسکورد رو نمیخریدند
میشه ببینید چ بلایی سر دیسکورد اومد؟
داریم بررسی میکنیم تا ببینیم محدودیت دسترسی از کدوم سمته. ایران یا خود دیسکورد. خبر میدیم.
این نسل احتمالا موفقیت نسل قبل رو تکرار نمیکنه
شاید پلی استیشن بتونه معلوم نیست چون بازی های انحصاریش خفنه همیشه
تمام دادهها نشون میده که پلی استیشن و ایکس باکس نسل بعد هر دو بسیار قدرتمند خواهند بود. از طرفی بازار برای سونی مثل دوره PS4 بیرقیب نیست و مایکروسافت هم با وجود قدرت زیادی که برای نسل بعد داره ولی همچنان جلوی ارتش قدرتمند سونی باید وایسه. به نظرم نسل بعد هیجانانگیزترین نسل رقابت این دو تا شرکته و این به نفع همه ماست.