چرا الکترونیک آرتز و جنگ ستارگان باید از هم جدا شوند؟
حتی اگر چندان علاقهای به دنیای سینما نداشته باشید بعید است که نام جنگ ستارگان به گوشتان نخورده باشد. سری فیلمهای اپرای فضایی که اولین قسمت آن در اواخر دهه 70 میلادی اکران شد و ...
حتی اگر چندان علاقهای به دنیای سینما نداشته باشید بعید است که نام جنگ ستارگان به گوشتان نخورده باشد. سری فیلمهای اپرای فضایی که اولین قسمت آن در اواخر دهه 70 میلادی اکران شد و از همان ابتدا توانست در میان طرفداران دنیای علمی تخیلی محبوبیت زیادی به دست آورد. گستردگی دنیای سری فیلمها و فروش فوقالعاده آنها باعث شد که سازندگان بازیهای ویدیویی به فکر ساخت عناوینی بر پایه دنیای استاروارز بیفتند. عناوین پرشماری که برخی از آنها مانند بتلفرانتهای نسل ششم از کیفیت بالایی برخوردار بودند. اما همه اینها مربوط به زمانی میشود که هنوز الکترونیک آرتز (Electronic Arts) لایسنس ساخت بازیهای استاروارز را در اختیار نگرفته بود. در ادامه یادداشت مایکل لری، نویسنده سایت گیم روُلوشن را درباره این لایسنس میخوانیم.
انتظاراتی که هیچگاه برآورده نشدند
هنگامی که کمپانی الکترونیک آرتز و فرانچایز استاروارز در سال 2013 اعلام همکاری کردند، طرفداران نسبت به این قضیه بسیار خوشبین بودند. به هر حال وقتی صحبت از شراکت بین یکی از بزرگترین ناشران بازیهای ویدیویی و عظیمترین محصول فرهنگ عامه غرب در میان است، جای امیدواری زیادی برای موفقیت چنین پروژهایی وجود خواهد داشت. اما این پیشبینیها درست از آب درنیامدند. اکنون با انتشار خبری مبنی بر کنسل شدن عنوان جهان باز جنگ ستارگان، به نظر میرسد صلاح در این است که این شراکت به پایان برسد.
رابطه EA با مخاطبانش چند سالی است که شکراب شده و از سوی دیگر، طرفداران جنگ ستارگان همیشه به مشکل پسند بودن معروف بودهاند. ولی در متن اعلام همکاری که در سال 2013 منتشر شد، نام استودیوهای ویسرال (Visceral) و دایس به چشم میخورد که خیال هر دو گروه را تا حدودی راحت میکرد چرا که دو استودیو به ترتیب در ساخت عناوین علمی تخیلی و تیراندازی دستی بر آتش داشتند.
هنگامی که تریلر اولین نسخه بتلفرانت در همان سال به نمایش درآمد طرفداران به وجد آمدند. با توجه به این که از زمان عرضه آخرین عنوان شاخص در سری بتلفرانت حدودا هشت سال میگذشت، انتظارات از استودیوی دایس بسیار زیاد بود. اما با عرضه این عنوان هیچ کدام از توقعات برآورده نشدند. هم طرفداران و هم منتقدان از کمبود محتوای بازی گلایه داشتند. داشتن یک تجربه عمدتا مولتی پلیر (آن هم با تعداد بسیار اندک حالتها و مراحل) به قیمت 60 دلار نارضایتی بازیکنان را به دنبال داشت اما این سیزن پس 50 دلاری بود که باعث شد کاسه صبر بازیکنان لبریز شود. مکانیزمهای بازی به لطف دایس راضی کننده بودند ولی سیاستهای مالی الکترونیک آرتز حکم نابودی این عنوان را صادر کردند.
این یک تله است! (اشاره به دیالوگ معروف استاروارز)
در سالهای بعد از عرضه بازی، خبرهای چندان خوبی به گوش طرفداران نرسید. با بسته شدن استودیوی ویسرال، پروژه خانم امی هنیگ (Amy Hennig)، کارگردان و نویسنده سری آنچارتد، کنسل شد. دومین نسخه بتلفرانت نیز که قرار بود دارای محتوای قابل دانلود رایگان و یک بخش داستانی تک نفره باشد، پر شد از خریدهای درون برنامهای.
داستان همیشگی وعدههای توخالی الکترونیک آرتز، بسته شدن استودیوها و کنسل شدن پیدرپی بازیها نشان میدهد که چه قدر این کمپانی در برآورده کردن خواستههای طرفداران ناکام مانده. باید به آنها یادآوری کرد که بحث برسر جنگ ستارگان است، نه یک فرانچایز فراموش شده از دهه 80! همین بزرگی نام این سری است که باعث شده کمکاریها بیشتر به چشم بیایند.
با اینکه اعلام شده در سال 2020 شاهد یک استاروارز ساخته استودیوی ونکوور خواهیم بود، اما این Jedi: Fallen Order است که از اهمیت خاصی برخوردار بوده و میتواند تا حدودی اعتبار الکترونیک آرتز را در این شراکت بهبود ببخشد. البته این موضوع، فشار زیادی بر سازندگان متحمل میکند چراکه توقعات برای جبران گذشته اکنون روی دوش آنهاست. با توجه به سابقه خوب استودیوی ریاسپاون و موفقیت تایتانفال، میتوان تا حدودی امیدوار بود اما وقتی نام ناشر را میبینیم باید احتیاط کرد! یادمان نرود که دایس و بتلفرانت هم زوج خوبی به نظر میرسیدند اما سرنوشت خوبی در انتظارشان نبود.
وضعیت خوب به نظر نمیرسد
محصولات اخیر الکترونیک آرتز نشان میدهد حتی بزرگترین فرانچایزهای این کمپانی هم از گزند سیاستهای اشتباه آن، در امان نیستند. نه تنها عرضه محتوای قابل دانلود مس افکت اندرومدا کنسل شد، بلکه سری مس افکت با این بازی در لبه پرتگاه قرار گرفت. فروش بتلفیلد 5 آنقدر بد بود که کل انتظارات مالی کمپانی در سال 2019 را تغییر داد. Mirror's Edge Catalyst با اینکه در کل عنوان آنچنان بدی هم به شمار نمیرفت، ولی نتوانسته بود نقایص نسخه قبلی را برطرف کند و منتقدان به این موضوع خرده گرفتند.
مطمئنا همه بازیکنان دوست دارند الکترونیک آرتز که زمانی از خوش نام ترین ناشران بازیهای ویدیویی به شمار میرفت، دوباره به اوج برگردد و این امر غیرممکن نیست، ولی در آیندهای نزدیک بعید به نظر میرسد.
ماجرای لغو عناوین استاروارز البته تنها به سیاستهای این کمپانی برنمیگردد. پیش از این، دیگر سازندگان و ناشران هم با لایسنس این فرانچایز مشکلاتی داشتهاند. برای مثال پروژه تقریباً تکمیل شده Free Radical یعنی بتلفرانت 3 هم قبل از عرضه کنسل شد. عنوان هیجان انگیز استاروارز 1313 هم هیچگاه به مرحله تولید نرسید. در این میان عدم عرضه عناوین Battle of the Sith Lords و First Assault را هم نباید فراموش کرد.
در پایان باید گفت حتی اگر Jedi: Fallen Order جزو نامزدهای بهترین بازی سال هم قرار گیرد، نمیتوان گفت الکترونیک آرتز ناشری مناسب برای سری استاروارز است. شش سال از قرارداد همکاری میگذرد و این شرکت چیزی جز بیکاری کارمندانش و عرضه عناوینی که اصلا در حد و اندازه فیلمهای سالیان اخیر جنگ ستارگان (البته به جز Solo) نبوده، به ارمغان نیاورده است. شاید انتخاب یک ناشر برای سری بازیهای استاروارز کار سختی به نظر برسد ولی قضاوت در مورد این که این ناشر نباید الکترونیک آرتز باشد، بسیار ساده است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
من از آینده میام
بقیه: میریم زیر پست اول ویجیاتو کامنت میدیم
من: به یادگاری بماند
پست دومه البته اینجا
سلام من از 2021 اومدم
من از آینده اومدم
من از اینده جلو تری هستم
من از اونم آینده ترم ??
من از شما ها خیلی آینده ترم
من اینده تر ترم
من آینده تر تر تر ترم ?
من بسیار آینده ترم
من بسیاااااااااااااااااااااااار آینده تر تر تر م??
نیستی
چرا هستم
نیستی عزیزم
هستم?
نیستی فرزندم
هستم
?
ای ...
نیستی گلم
هستم گلم?
نیستی
هسسسسسسستم
ولش کن این بحث به جایی نمیرسه
نیستی عشقم
هیچکدومتون نیستین
سلام
جای یک بحث در سایت شما خالیه که در هیچ سایتی به اون پرداخته نشده !
بهترین شبیه ساز های بازی کنسول های مختلف در اندروید و ios .
تعدادیش رو من میگم :
Dolphin واسه نینتندو وی و گیم کیوب
Citra واسه نینتندو 3ds
Damon ps2 واسه پلی۲
Epsxe واسه پلی ۱
EGG ns emulator برای نینتندو سوئیچ
PPSSP برای شبیه سازی PSP
EmuPsVita - PSVita Emulator شبیه ساز بازی های PSvita روی اندروید و ios
و ....
ما فقط اسمشون رو شنیدم و مزایا و معایبشون رو نمیدونیم . اگر امکان داره مفصل بهش بپردازید که مقاله ای هست که فوق العادست و هیچ سایتی به اون نپرداخته . با تشکر
ممنون میشم در یک مثاله جامع
چرا اینجا میگی
?
یک سال گذشته
الان وقت این کارا نیس
بله به نظر من باید ویجیاتو دست از جنگ بی خود بی نتیجه برداره آخه الکترونیک ارتز میاد به نظر های یه سایت تو یه کشور جهان سوی اهمیت میده که هی مقاله مینویسید و رو اعصاب ما راه میرین باشه فقط لست با ان چارتر خوبه و فقط اونارو بازی میکنیم