آیا Dreams، انحصاری دیگر سونی روی پی سی عرضه میشود؟
اگر فقط یک بازی انحصاری پلی استیشن وجود داشته باشد که شایسته است روی پی سی عرضه شود، آن بازی Dreams است. بخشی از Dreams بازی است و بخشی دیگرش پلتفرمی برای خلق هر آنچه ...
اگر فقط یک بازی انحصاری پلی استیشن وجود داشته باشد که شایسته است روی پی سی عرضه شود، آن بازی Dreams است. بخشی از Dreams بازی است و بخشی دیگرش پلتفرمی برای خلق هر آنچه که فکرش را میکنید. بعضیها با Dreams بازی میسازند و بعضی دیگر کاراکتر، مکانیک، موسیقی و حتی فیلم. مشکل اینجاست که هر چیزی درون Dreams ساخته میشود، در پلی استیشن 4 محبوس میشود.
خوشبختانه اما استودیو Media Molecule، سازنده این بازی متوجه شده که بازیکنان در وضعیت فعلی کمی محدودیت دارند. در ادامه میخواهیم تمام اطلاعاتی که پیرامون عرضه Dreams روی پی سی وجود دارد و Media Molecule به آن اشاره کرده را با هم مرور کنیم.
همموسس Media Molecule میگوید Dreams روزی برای پی سی عرضه میشود
کریم اتونی، همموسس و کارگردان هنری استودیو Media Molecule در View Conference 2019 و در گفتگو با وبسایت GameIndustry.biz گفت که نسخه پی سی Dreams بخضی از برنامههایشان است. گرچه نباید خیلی هم برایش هیجانزده شویم چون به این زودیها هم خبری از آن نیست.
او میگوید: «پاسخ به هر سوالی 'بله' است اما اول لازم است که Dreams به دست آدمهای زیادی برسد. هدف ما این است که Dreams برای ۲۰ سال عمر کند و آن را گسترش دهیم و به آن اضافه کنیم و بهبود بخشیم. اما عمدتا مدلی پلی استیشن برای یک بازی این است که به بازار عرضه شود و در عرض همان یک هفته اول بازگشت مالی داشته باشد. میدانید؟ اگر هم بازی خوبی باشد برای دو یا سه دنباله ادامه پیدا میکند.
ولی شرایط برای Dreams متفاوت است: «نیاز داریم که به یک جمعیت مخاطبینی برسیم و سپس رشدش دهیم. اما این قطعا جزو رویاهایمان است که یک ورژن Pro تهیه کنیم که بازی را گسترش میدهد. فقط وابسته به چیزهای زیادی است.»
حرفهای اتونی دقیقا آن چیزی که دنبالش میگردیم نیست ولی با توجه به نگاه بلندمدت Media Molecule برای Dreams منطقی به نظر میرسد. تضمینی نیست ولی اگر Dreams به جایگاهی که میخواهد برسد، روزی برای پی سی هم عرضه میشود.
Dreams در ۱۴ فوریه منتشر میشود
بعد از حدود یک سال در حالت دسترسی زودهنگام (Early Access)، ورژن کامل Dreams قرار است ۱۴ فوریه برابر با ۲۵ بهمن برای پلی استیشن 4 عرضه شود. ورژن کامل همراه با بخش داستانی تکنفرهای همراه خواهد بود که Media Molecule سالهاست آن را نمایش میدهد و کاملا توسط ابزارهایی ساخته شده که همه بازیکنها میتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
سرعت انتشار محتوای جدید برای Dreams میتواند به ما این آگاهی را هم بدهد که چقدر باید منتظر عرضهی آن روی پی سی باشیم. در حال حاضر بازی هر چند ماه یکبار یک پچ بزرگ دریافت میکند. با توجه به اتمام توسعه بخش تک نفرهی بازی، شاید در آینده آپدیتهای مهمی را مشاهده کنیم.
خروجی گرفتن از پروژهها هم در برنامه است
Media Molecule برنامه دارد تا به تولیدکنندگان این امکان را بدهد که از پروژههایشان برای اجرا روی پلتفرمهای دیگر خروجی بگیرند. در حال حاضر به گفته کریم اتونی، خروجی گرفتن محدود به ویدیوها و مواردی این چنینی است ولی برنامهاش وجود دارد که بشود یک بازی کامل درون Dreams ساخت و از آن برای یک کنسول یا دستگاه دیگر خروجی گرفت. مثلا یک بازی موبایل اندرویدی درون Dreams بسازید و بعد روی گوشیتان بازی کنید!
فوقالعاده است که چنین ابزاری وجود داشته باشد ولی ضدحال هم هست که نمیشود از آن روی پلتفرم دیگری استفاده کرد و همهاش درون Dreams پلی استیشن 4 محصور شده.
مجوز تجاری Dreams هم در راه است
تصور کنید که پای Dreams نشستهاید و اپلیکیشن یا گیمی طراحی کردهاید و قادرید آن را بفروشید. یک روزی این اتفاق هم امکانپذیر میشود. در مصاحبهای که بالاتر به آن اشاره کردیم اتونی میگوید که آنها دنبال دریافت مجوزهای تجاری هستند تا هر چیزی که درون این بازی ساخته میشود مالک داشته باشد و مالکش بتواند آن را بفروشد.
جای خوشحالی دارد که سونی و Media Molecule به مالکیت محتوا اهمیت میدهند ولی زمانی که این ابزار روی پی سی عرضه شود قطعا با شدت بیشتری میشود محتوایی تولید کرد و به فروش گذاشت. در حال حاضر اما هر چه در Dreams ساخته میشود کاربردش سرگرم کردن دیگران یا اضافه کردنش به رزومهتان است.
همین حالا هم چیزهای فوقالعادهای درون Dreams ساخته شده
برای مثال نسخه دیمیک The Last of Us که درون Dreams ساخته شده را تماشا کنید:
یا این نسخه دیمیک شده سایبرپانک برای پلی استیشن ۱:
و چندین و چند ویدیو و محتوای جذاب دیگری که میتوانید با جستجوی واژه Dreams در یوتیوب تماشا کنید. Dreams نیامده پر است از محتوای فوق العاده.
Dreams روی پی سی چطور خواهد بود؟
Dreams روی پلی استیشن 4 کنترلر کنسول را تبدیل به نشانگر ماوس میکند و دوربین هم با آنالوگها میچرخد. به همین راحتی میتوان چنین کنترلی را روی ماوس و کیبورد هم متصور شد. اما کنترلر دوال شاک 4 پلی استیشن وسیله کاملی برای طراحی نیست و بسیاری از تولیدکنندهها با دو کنترلر Move طراحی میکنند. برتری ویژه کنترلر Move امکان کنترل عمق صفحه است و میگذارد به عمق نمایشگر هم دسترسی داشته باشید.
ولی با ماوس و کیبورد نمیتوان Move را هم شبیهسازی کرد ولی درون واقعیت مجازی چرا. پشتیبانی از هدست واقعیت مجازی سونی برای Dreams در دستور کار است و اگر نسخه پی سی هم در کار باشد، هدستهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده پی سی میتوانند ابزارهای خوبی باشند.
تماشا کنید: سال آخر پلی استیشن 4
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.