مایکروسافت طی ماههای اخیر، ایکس باکس سری ایکس را در مرکز توجهها قرار داده. کار را با رونمایی از طراحی و نام کنسول در گیم آواردز شروع شد و طی هفته اخیر هم شاهد انتشار جزییات فراوان از ایکس باکس سری ایکس بودیم که مسائلی مانند قدرت پردازشی ۱۲ ترافلاپسی دستگاه را تایید میکرد. نوعی اعتماد به نفس خاص در رویکرد مایکروسافت است. فیل اسپنسر، مدیر برند ایکس باکس ظاهرا از سالها پیش در حال فراهم آوردن مقدمات برای نسل نهم بوده و حالا میتوانیم ثمره برنامهریزی طولانیمدت او را ببینیم. همین باعث شده یک سوال بزرگ در ذهن همه شکل بگیرد: سونی کجاست؟
چه بخش کامنتهای ویجیاتو را بگردیم و چه سابردیتها را، مشخصاً همه تشنه اندکی اطلاعات بیشتر راجع به پلی استیشن 5 هستند. سونی البته زودتر از مایکروسافت دست به کار شد و در ماه آوریل ۲۰۱۹ اطلاعاتی جالب را در قالب یک مقاله از وبسایت وایرد منتشر کرد. اما بعد از یک مقاله دیگر در ماه اکتبر سال گذشته، هیچچیز راجع به کنسول سونی نشنیدهایم؛ و وقتی میگویم هیچچیز، منظورم اخباری است که واقعاً ارزش توجه داشته باشد، نه رونمایی از لوگوی دستگاه. مایکروسافت اینبار به شکلی متفاوت بازی میکند و مشخصاً توپ را به زمین سونی انداخته است.
سونی تا به این لحظه طوری رفتار کرده که انگار میخواهد شرایط رونمایی از پلی استیشن 4 را تکرار کند. این بار هم مایکروسافت گام نخست را برداشته (درست مثل کنفرانسهای خبری E3 2013، حتی با اینکه اختلاف دو کنفرانس چیزی بیشتر از چند ساعت نبود). اینکه سونی فرصتی داشت تا بعد از ایکس باکس وارد عمل شود، اتفاقی جادویی برای پلی استیشن 4 بود. ژاپنیها توانستند از انتقادات وارد شده به ایکس باکس وان بیشترین نفع را برده و آن را به بزرگترین نقطه قوت پلی استیشن 4 تبدیل کنند.
این استراتژی دیگر آنقدرها عملی نیست و یک دلیل ساده دارد: مردم از رویکرد مایکروسافت در قبال ایکس باکس سری ایکس عصبانی نیستند. نه اینکه دوم بودن مزایای خودش را ندارد، اما تکرار موفقیت سونی در سال ۲۰۱۳ و بنا کردن فونداسیون برای تصاحب بازار جهانی دشوارتر شده. سونی حالا باید نسبت به اعلامیههایی از سوی ایکس باکس واکنش نشان دهد که چیزی جز تمجید را برای مایکروسافت به همراه نداشتهاند.
اما هم سونی و هم گیمرها میدانند که پلی استیشن در یک زمینه قطعا دست بالا را دارد و آن چیزی نیست جز بازیهای انحصاری. و به نظرم علت تمام صبوری سونی را باید در بازیها جستجو کرد. سونی در نسل هشتم و با شرایطی که برای ایکس باکس رقم خورد، به اهمیت چیزی که از قبل میدانست بیشتر پی برد: کنسول برای بازی کردن است. بنابراین همهچیز باید بر بازی کردن متمرکز باشد و اینکه چطور میتوان تجربهای بهتر از بازیها به دست آورد.
علیرغم تمام اعلامیههای ایکس باکس و مانورش روی خود کنسول، فقط دو بازی برای سری ایکس میشناسیم. نخست هیلو که سالها پیش معرفی شد و دیگری Senua’s Saga: Hellblade II که فقط یک تیزر جذاب داشت و هیچ یک از دو بازی لزوماً اطمینان خاطری از لحاظ با کیفیت بودن به کسی نمیدهند. هیلو طرفداران خودش را دارد و همیشه میفروشد، اما همه میدانیم که بعد از جدایی بانجی، هیلو دیگر آنچیزی که قبلا بود نشد. از سوی دیگر، قسمت اول Hellblade هم (به دلایل مختلف مثل کوچک بودن تیم نینجا تئوری) چیزی بیشتر از یک بازی خوب با پتانسیلهای از دست رفته نبود.
هدفم تخریب بازیهای مایکروسافت نیست، صرفا میخواهم بگویم هرچقدر هم که از سختافزار سری ایکس مطمئن باشیم، همواره نوعی حس بیاعتمادی نسبت به عناوین انحصاری ایکس باکس وجود دارد؛ ترس از اینکه باز هم شرایط ایکس باکس وان تکرار شده و عناوین برجسته کنسول به چند فورتزا و چند بازی کوچک تحسینبرانگیز مثل Ori and the Blind Forest و Cuphead محدود شود.
مایکروسافت برای حل این مشکل بالغ بر ۱۵ استودیوی مختلف خریده و میگوید همگی در حال ساخت عناوینی برجسته برای ایکس باکس سری ایکس هستند. اما شعار «بهترین لاینآپ تاریخ» را هم ابتدای نسل هشتم از دهان مایکروسافت شنیدیم و نتیجه کار را هم دیدیم. سونی در این میان و حداقل در این حوزه، جایگاه تثبیتشدهتری دارد. فرنچایزهای شناخته شده، فرمولهای جواب پس داده و استودیوهای مستعد، نتیجه تلاشهای سونی در نسل هفتم و هشتم است و وقتی مایکروسافت برای چند سال طولانی سعی میکرد با Backward Compatibility و سرویسهای مشابه دلبری کند، سونی داشت غاییترین تیم ممکن را برای کنسولش تشکیل میداد.
برگردیم به بحث اصلی.
تصورش سخت نیست که سونی از همین حالا دستی نسبتاً پر برای نسل بعد داشته باشد و بخواهد کنسول را در کنار بازیها رونمایی کند. این اصلیترین راه برای کنار زدن تمام هیاهوهای ایکس باکس و قرار دادن پلی استیشن 5 در مرکز توجهها خواهد بود. بیایید فرض کنیم سونی برای مثال یک آنچارتد جدید در دست دارد (فقط داریم فرض میکنیم و بعید است چنین عنوانی تا به این لحظه در دست توسعه بوده باشد) و میداند که رونمایی از آن در کنار کنسول، تا حد خوبی به وجهه کنسول کمک خواهد کرد.
حالا فرض کنیم سازندگان بازی به وقت بیشتری برای نمایش ساخته خود نیاز دارند. در چنین شرایطی، کاملاً منطقی خواهد بود که سونی آنقدر صبوری به خرج دهد تا تمام چرخدندههای این ساعت بزرگ کنار یکدیگر قرار بگیرند و زمانی دست به رونمایی از کنسول بزند که سازندگان بازیهای مختلف، معماران دستگاه، طراحان کنسول و همینطور تیم مارکتینگ بیشترین اعتماد به نفس را داشته باشند.
یک رونمایی ناگهانی از هرآنچه سونی در دست دارد در نهایت تاثیرگذارتر از انتشار تکه و پاره اخبار مثل رویکرد مایکروسافت خواهد بود. یک مراسم یک ساعته که در آن هم کنسول را ببینیم، هم چند بازی انحصاری و شخص ثالث جدید نمایش داده شود و هم از مشخصات سختافزاری و سرویسها رونمایی میگردد، به مراتب تاثیرگذارتر از سهم ۱۰ دقیقهای مایکروسافت از گیم آواردز یا بلاگ پست فیل اسپنسر در ایکس باکس وایر خواهد بود.
سونی هنوز فرصت زیادی برای برگرداندن بازی دارد و نسل آتی، نسلیست که برنده آن شرکتی خواهد بود که ورقهایش را بهتر بازی کند.
برنامه ویدیویی ویجیاتو – چرا پلی استیشن 5 نیامده شانس موفقیت بیشتری دارد؟
واقعا که . مگه مایکروسافت چیکارتون کرده الان Elder Scrolls 6 بیاد تمام ورق ها بر میگرده به سمت مایکروسافت ببین کی گفتم این نسل رقابت تنگاتنگی و نمیشه پیشبینی کرد و اینکه بخاطره فن بوی بازیتون خیلی ناراحت شدم
دوستان اگه زخمتی نیست فقط فقط فقط برین ویژگی های کنترلر جدید ps5 رو بخونین مغزتون هنگ میکنه اصلا نمی فهمین این چیزا چطوری کار می کنن مثل تکنولوژی هیپتیک فیدبک که خیلی از سازنده های بازی بهش نظر خیلی مثبتی داشتن.تریگر های طتبیقی، یعنی چی یعنی وقتی شما با یک کمان شلیک می کنید مقاومت تریگر برای فرو رفتن فرق می کنه تا وقتی با یک کلت کمری شلیک می کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! من واقعا نمی دونم دیگه چی بگم. هیپتیک فیدبکم یه قابلیت جدید به جای المیچر های قدیمی که دیگه ویبره نیست و در واقع پالس های مغناطیسی و صوتیه. تازه خیلی دیگه از قابلیت های منحصر به فرد دیگه هم مونده که خود سونی گفته هنوز چیزی از اونا نگفته .خب حالا کی بهتره؟ تازه فقط تو بخش کنترلر!تازه جالب تر اینکه این دو تا مورد کوچیک که من بالا گفتم فقط مال سونیه(ثبت اختراع شده) مایکروسافت یا هر شرکت دیگه ای حتی اگه بخان هم نمی تونن داشته باشنش.دیگه قانون زندگی اینه دیگه……
سلطان سخت افزار های بازی ps5………………………………………………………………………
منظورتون از نسل بعد چیه دقیقا ps5 با xbox زور بزنن تازه برسن به نسل الان بازیهای pc
سونی میخواد به اضافه بازی های ماجرایی مثل لست اف اس و گاد اف وار و غیره تو فکر ژانر ریسینگ هم باشه رییس برند پلی استیشن میگفت میخوان به جای افزایش رزولوشن گرن توریسمو فریم ریت اونو افزایش بدن و در جایی به اندازه ۱۲۰ یا ۲۴۰ fps بزارن در حالی که رزولوشن ۴k داره چون خیلی مهمه که گیم ریسینگ روان باشه و اگه کمی هم به فکر روح بخشیدن به گرن توریسمو باشن ایکس باکس از حیث ریس حرفی نداره که بزنه و گرز او وار هم که لول هست میمونه قدرت که اگه ps5 pro معرفی بشه و با سری ایکس براری کنه مایکروسافت شکست خوردست اما مسئله دیگه قیمت بازیاس که تو هر نسل افزایش پیدا میکنه و اگه اینبار هم افزایش پیدا کنه واقعا فروش کنسول در اکثر بازارها افت میکنه به خصوص در ایران چرا که فقط چن سال میکشه بتونن بازیاشو مثل ps4 کپی بریزن در حالت سر به فلک کشیدن مسلّم کنسول باید هم ps4مونو بفروشیم هم به اندازه دو تا ps4 دیگه پول بزاریم تا تهیش کنیم?
قول داداین برای مایکرسافتم یه مقاله یا ویدئو بنویسید! ممنون
اینا همش تئوریه اگر سونی هرچی معرفی کنه ،مایکروسافت قبلا معرفی کرده باشه چی؟
بخش بازی رو موافقم سونی تکلیفش با مشتریاش مشخصه اگر عاشق بازی های ادونچر و اکشن هستی مشتری سونی هستی اگر نه باید ببینی کدوم کنسول بازی های مولتی رو بهتر اجرا میکنه و خدماتش بهتره !!! اما مایکروسافت همچنین دسته بندی ایجاد نکرده که مثلا سونی بازی های سینماتیک اکشن ادونچر خوراکشه نینتندو بازی های فامیلی و فان و … اما در مورد مایکروسافت همچین دسته بندی وجود نداره.
چی میشه که یه تیم معتبر بخواد یه پلتفرمو سرکوب کنه همه میدونن مایکروسافت بجز سخت افزار های شگفت انگیزی که رو میکنه صاحب بهترین بازی ریسینگ تاریخ و صاحب یکی از پر مخاطب ترین شوتر های اول شخصه که گیم اف د یر هم شده همچینین بازی هایی که رمدی برای این پلتفرم رو میکنه شما تو این مطلب به غیر از این ها از سرویس محبوب گیم پس بحث درستی نکردید و با زبون بی زبانی گفتید که هیلو و هلبلید فقط تریلرند و هیچی بجز چنتا فیلم نیستند یک بارم پستی گذاشتید که گفتید هلبلبید دو هیچوقت به پای گاد اف وار نمیرسد چی شده نکنه هلبلید دو رو بازی کردید!!!!
سلام خدمت نویسنده عزیز خسته نباشی
به نظر من اصلا تیتر مناسبی رو برا مطلب انتخاب نکردید با کمال احترام
چون همین الان هم دست بالارو سونی داره از همه نظر
خود من توی نسل قبل طرفدار ۳۶۰ بودم ولی توی این نسل باید قبول کرد که مایکرو واقعا از همه لحاظ چه سخت افزار چه بازی انحصاری واقعا ضعیف بود
شما همین سال ۲۰۲۰ رو نگاه کنی کلا مایکرو تعطیل کرده انحصاریارو ولی سونی از همین dreams گرفته که منتشر شده تا nioh و last و ghost که تا ۶ ماه آینده منتشر میشه همه جوره عالی ظاهر شده
اینایی که عرض کردم ینی احترام سونی به گیمرهایی که کنسولو خریدن احترام به اونا تا لحظه آخر وهمه دست به دست هم میدن که سونی نسل جدید رو با خوشبینی و اعتماد به نفس شروع کنه و تمام کسایی که ps4 داشتن با خیال راحت به کنسول جدید کوچ کنن. به نظر من از همین الانم نتیجه نسل بعد با افتضاحاتی که مایکرو به بار آورده و اصرار به ادامه اونا کاملا مشخصه.
به نظر من مایکرو اصلا اعتماد به نفس نداره که هیچ
یجورایی کلا سردرگمه و این اصلا خوب نیس.
بازم میگم اینا نظر منه با توجه به چیزایی که تو این نسل از این دوتا دیدم