گرافیک بهتر بازیهای قدیمی چگونه روی ایکس باکس سری ایکس امکانپذیر میشود؟
[vc_row][vc_column width="2/3" offset="vc_col-lg-offset-2"][vc_column_text]ایکس باکس نسل بعد براساس سه کلمه کلیدی توسعه یافته: قدرت، سرعت و سازگاری. مایکروسافت بدون تردید تمام تلاش خود را کرده تا سیگنالی که به مشتریان میدهد براساس همین سه رکن باشد. ...
[vc_row][vc_column width="2/3" offset="vc_col-lg-offset-2"][vc_column_text]ایکس باکس نسل بعد براساس سه کلمه کلیدی توسعه یافته: قدرت، سرعت و سازگاری. مایکروسافت بدون تردید تمام تلاش خود را کرده تا سیگنالی که به مشتریان میدهد براساس همین سه رکن باشد. در پنجمین مقاله از سری مقالات ایکس باکس سری ایکس به سراغ رکن «سازگاری» به کمک Backward Compatibility و دیگر ابداعات مایکروسافت میرویم. کنسول جدیدتان قرار است دقیقاً چقدر با سه نسل قبل سازگار باشد و با آنها چه میکند؟
برای درک بهتر مطلب، این مقالات را هم بخوانید:
- ایکس باکس سری ایکس دقیقاً چقدر قدرتمند است؟
- تفاوتی که رهگیری پرتو در ایکس باکس سری ایکس ایجاد میکند
- چطور سختافزار ایکس باکس سری ایکس به بهینهترین شکل ممکن طراحی شد؟
- حافظه سریعتر چطور سرعت تمام سیستم ایکس باکس سری ایکس را بالاتر میبرد؟
مایکروسافت سازگاری را رکن سوم تلاشهایش برای نسل بعد قرار داده است، این شرکت با فراهم آوردن سازگاری با عناوین ایکس باکس ۳۶۰ حرکتی برجسته از نظر فن سرویس انجام داد و برای نخستین بار آن را در E3 2015 به مخاطبانی که باورشان نمیشد نشان داد. این شرکت به همین زودی تایید کرده لیست فعلی عناوین ایکس باکس اورجینال و ایکس باکس ۳۶۰ با سری ایکس سازگاری خواهد داشت و تمام تجهیزات جانبی هم آنطور که باید کار خواهند کرد. (که توضیح میدهد چرا همچنان از USB Type-A به جای استاندارد جدید USB-C استفاده شده). بنابراین بله، نیازی نیست کنترلر یا فرمان گرانقیمتتان را عوض کنید.
فراتر از این، برای هیچکس جای غافلگیری ندارد که سری ایکس از لحاظ فنی قادر به اجرای تمام کاتالوگ ایکس باکس وان است، اما این بار خبری از یک لایه شبیهسازی نیست - این قابلیت در سطح سختافزاری به کار گرفته شده. بازیها از کلاک پردازنده و پردازشگر گرافیکی سری ایکس بیشترین بهره را میبرند (ایکس باکس وان ایکس برای مقایسه تنها از ۵۰ درصد از مجموع قدرت پردازشی خود برای سازگاری با نسل قبل استفاده میکرد). این یعنی پرفورمنس بالاتر میتوان بازیهای 4K ایکس باکس سری ایکس را با ۶۰ فریم روان اجرا کرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="5/6" offset="vc_col-lg-offset-1"][vg-beforeafter image1="81026" title1="HDR On" image2="81025" title2="HDR Off"][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="2/3" offset="vc_col-lg-offset-2"][vc_column_text]با این همه، تیم سازگاری ایکس باکس به فراتر گذاشتن گامها معروف است و برخی از ابداعات اولیه آنها در سری ایکس دهان را آب میاندازد. مایکروسافت از پیش وعده وضوح تصویر بالاتر، نرخ فریم باثباتتر و لودینگ سریعتر را داده، اما دموهای اولیه از این هم نویدبخشتر هستند - این همان اشارهای بود که فیل اسپنسر در بلاگ پست اخیرش راجع به سری ایکس به اجرای عناوین وان اس با رزولوشن بالاتر در کنسول جدید کرد. دیجیتال فاندری Gears of War Ultimate Edition را با دو برابر رزولوشن بالاتر در هر محور تماشا کرد که یعنی یک بازی 1080p به رزولوشن 4K خالص میرسد. این نسخه تکاملیافته متد Heutchy است که برای آوردن عناوین ایکس باکس ۳۶۰ از 720p به 4K افتاده شد و معمولا هم به نتایجی خارقالعاده میرسد. نکته مهم اینکه تیم سازگاری با نسل قبل تمام کارهای سخت را در سطح سیستمی هندل میکند - توسعهدهندگان مجبور به هیچگونه مشارکتی در این پروسه نیستند.
پگی لو، مدیر برنامه سازگاری در ایکس باکس میگوید:
در حال کشف راههایی برای بهبود هرچه بیشتر هستیم، شاید لیستی گزینش شده از بازیها. چیزهایی که به دنبالشان هستیم شامل بهبود رزولوشن بازیها و بهبود نرخ فریم -شاید دو برابر کردنشان!- میشود. و روشی که برای این کار داریم کشف چندین متد مختلف است. بنابراین میدانیم که قبلا با متد Heutchy چه میکردیم، شاید اندکی تغییرش دهیم، متدهای دیگری هم برای کشف داریم».[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="5/6" offset="vc_col-lg-offset-1"][vg-beforeafter image1="81028" title1="HDR On" image2="81027" title2="HDR Off"][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="2/3" offset="vc_col-lg-offset-2"][vc_column_text]آنچه امروز توضیح نمیدهیم تمام آن متدها هستند، چون هنوز در پروسه سر در آوردن از بهترین متد برای سری ایکس هستیم، اما میخواهم مطمئن باشید که ما راهکاری داریم که میتوانیم همیشه به آن بازگردیم و همیشه هم به پیش راندن ادامه میدهیم».
در حضور دیجیتال فاندری، مایکروسافت دو نمایشگر OLED الجی راه انداخت، یکی Gears of War Ultimate را با 1080p استانداردش روی ایکس باکس وان ایکس (این بازی هیچوقت آپگرید وان ایکس را دریافت نکرد) نمایش میدهد و دیگری با 4K خالص روی سری ایکس. بنابر اطلاعات دیباگ روی صفحه، کنسول بازی را با رزولوشن بالاتر اجرا میکند - با مقیاس ۲.۰ و تعداد پیکسل ۳۸۴۰x۲۱۶۰. ذات نمایش این فاکتور دقیق در مقیاسبندی، این سوال را بهوجود میآورد که بالا مقیاس بالاتر هم امکانپذیر است؟ مثلا اسکیل شدن عناوین 720p و 900p به 4K خالص. این سوالیست که فعلا بیپاسخ مانده اما وقتی مطرح میشود لو میخندد.
مزایای دیگری هم در راه است و دارندگان نمایشگرهای HDR عاشق دومین قابلیت کنسول در زمینه سازگاری میشوند. هیلو 5 نسخهای بهبودیافته برای ایکس باکس وان ایکس دارد که دامنه داینامیک بالا در آن واقعا متقاعدکننده است؛ با اینکه 343Industries هیچوقت این بازی را همراه با پشتیبانی از HDR منتشر نکرد. کلاود ماراییس، مهندس نرمافزار مایکروسافت این را نشان دیجیتال فاندری داد که یک الگوریتم یادگیری ماشین چطور میتواند با یادگیری از تکنولوژی HDR پیشرفته Gears 5، قادر به گرفتن خروجی HDR از محتویات SDR در عناوین نسلهای قبل است. خبری از HDR تقلبی نیست. ماراییس یک نقشه حرارتی از تصویر را نشان میدهد که روشنایی هر المان روی صفحه را به نمایش درآورده و به وضوح نشان میدهد هایلایتها فراتر از طیف SDR هستند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="5/6" offset="vc_col-lg-offset-1"][vc_single_image image="81024" img_size="large" alignment="center"][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="2/3" offset="vc_col-lg-offset-2"][vc_column_text]ماراییس اضافه میکند:
این را در تئوری میتوان در تمام بازیها به کار گرفت. به نظرم ما هنوز در حال کار روی تجربه کاربری و چیزهایی از این دست هستیم، اما این یک دموی فنی است. بنابراین این [هیلو 5] چهار سال از عمرش گذشته، بنابراین بیایید پا را فراتر گذاشته و همین حالا سراغ یک بازی ۱۹-۲۰ ساله برویم - این بازی Fusion Fenzy است. آن موقع هنوز چیزی به نام HDR وجود نداشت، هیچکس چیزی درباره HDR نمیدانست. بازیها فقط از بافرهای ۸-بیتی پشتی استفاده میکردند».
این لحظهای عجیب است. بازی Fusion Frenzy که بازیای برای نخستین ایکس باکس است از طریق سازگاری با نسل قبل با رزولوشن ۱۶ برابر اجرا میشود، و اینبار با HDR بسیار متقاعدکننده و واقعی. این قابلیتی در سطح سیستم ایکس باکس سری ایکس است که یعنی روی تمام بازیهای سازگار که حالت HDR خودشان را ندارند اعمال میشود - و همانطور که ماراییس نشان میدهد، موضوع به تمام لایبرری ایکس باکس بسط داده میشود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایکس باکس بهتر از همیشه تو نسل ۹ظاهر میشه اینطور که پیداس?
سونی احتمالا یکی موضوعاتی که روش زوم میکنه اینه که تو سال ۲۰۲۰ کنترلر ایکس باکس همچنان باتری لیتیومی نداره و باید باتری قلمی استفاده کنید
این مایکرو خودش سوژه میده دست سونی
اخه یکی نیست تو اون خرابشده بگه چراااا زورتون میاد باتری لیتیومی بذارید
بسه دیگه سیاست های غلط
اینهمه تو نسل قبل با کله خوردید زمین بس نبود واقعا
باتری موضوعی نیست که سونی خودش رو بخاطرش کوچیک کنه،
در ضمن، اینکه حق انتخاب رو به مشتری بدی که از چه باتری ایی بخواد استفاده کنه، نشونه مشتری مداری کامل مایکرو هست،
خودم باتری شارژی قلمی ظرفیت بالا دارم، با یه بار شارژ، بیش از 10 روز بازی میکنم با ایکس باکس،
ps4 هم دارم، دسته اون رو باید تقریبا هرروز بزنم توی شارژ،
خب وقتی تمام سناریو ها تجربه میشه، مشخص میشه که وقتی انتخاب دست مشتری باشه، مشتری بنابر شرایط و سناریو خودش، هرطور میخواد استفاده میکنه
دقیقاً درست میگی. من Xbox 360 داشتم و هیچ وقت دغدغهی باتری برام آزاردهنده نبود.
تازه یه حسن بزرگی هم که داره اینه که میتونی خودت باتری شارژی بندازی، بعد که عمرشون تموم شد و مستهلک شدن، باتری نو بذاری. روی دستهای که باتری داخلی غیرقابل تعویض داره، این عمل خیلی سختتره چون هم باید باز کنی دسته رو، هم بری خود باتری اورجینال سونی رو بخری.
خود مایکروسافت هم برای کسانی که لازم دارن، کیت باتری شارژی مخصوص تولید میکنه.
مشخصات قدرتش با یه لپ تاپ 10 الی 13 میلیونی یکی هستش، در ضمن بازی ها در لپ تاپ گرافیک بهتری دارند تا کنسول
چی میگی داداش یا از کامپیوتر چیزی سر درنمیاری یا متعصبی
چی میگی ناموسا ؟
لپ تاپ ۱۳ میلیونی ؟
ینی قدرت این اندازه 1050 Ti ؟
۱۲ ترافلاپ این ینی ۰/۳ ترافلاپ از 2080 Super قوی تره
همچیین لپتاپی ۴۰ میلیون پولشه
اقا لطفا این کامنت هارو اجازه ندین بزارن تو سایت
البته من بعید میدونم شما چیزی از کارت گرافیک سرت بشه
چرا اجازه ندن کامنت بدن؟ آزادی هست که کامنت بدن، اگر هم اشتباه بگن یاد میگیرن. نمیشه که فقط چیزی که شما دوست داری رو اجازه بدن که. ایشون حرفشون اشتباه بوده، شما هم جوابشون رو دادید. الان یه سری آدم از همین دو تا کامنت، چیز یاد میگیرن.
داداش تو سال ۹۸ داریم زندگی میکنیم ها نه ۹۴