ایکس باکس سری ایکس دقیقاً چقدر قدرتمند است؟
بالاخره به موعد مقرر رسیدیم. بعد از ماهها انتشار تیزر تریلر، بلاگ پست و حتی چند افشاگری گاه و بیگاه بالاخره میتوانیم به حقایق ایکس باکس سری ایکس پی ببریم. وبسایت یوروگیمر و بخش دیجیتال ...
برای درک بهتر مطلب، این مقالات را هم بخوانید:
- ایکس باکس سری ایکس دقیقاً چقدر قدرتمند است؟
- تفاوتی که رهگیری پرتو در ایکس باکس سری ایکس ایجاد میکند
- چطور سختافزار ایکس باکس سری ایکس به بهینهترین شکل ممکن طراحی شد؟
این وبسایت توانسته حافظه قابل افزایش NVMe را به چشم ببیند، برای نخستین بار طعم رهگیری پرتو قوت گرفته از سختافزار را بچشد و تماشا کند که چطور مستعدترین توسعهدهندگان مایکروسافت به دنبال بهبود برخی از تحسینبرانگیزترین بازیهای موجود برای ایکس باکس جدید هستند. تیم یوروگیمر توانسته قابلیتهای هوشمندانه سازگاری با نسلهای قبل را ببیند و مشخصات کامل و رسمی ایکس باکس سری ایکس را نیز منتشر کرده است.
اطلاعات درباره ایکس باکس سری ایکس بسیار زیاد است و فعلا در این مطلب به سراغ مشخصات سختافزاری و قدرت پردازشی خالص میرویم.
در زمینه قدرت، همهچیز با چیپست پروژه اسکارلت آغاز میشود. پردازنده دستگاه با فرآیند بهبودیافته و ۷ نانومتری شرکت TSMC ساخته شده که بهبودهایی گسترده در تکنولوژی مورد اشاره ایجاد میکند. چیپ دستگاه یک قطعه سیلیکونی ۳۶۰ میلیمتر مکعبی است (به مراتب کوچکتر از آنچه قبلا تصور میکردیم) که همراه با ورژنهایی شخصیسازی شده از هستههای پردازنده Zen 2 ایامدی و ۱۲.۱۵۵ ترافلاپس قدرت پردازش گرافیکی از راه میرسد.
همانطور که انتظار میرفت، ۸ هسته پردازشی و ۱۶ رشته در این کنسول به کار گرفته شده که از طریق دو واحد ۴ هستهای از راه میرسد و یک هسته پردازنده (یا دو رشته) برای اجرای سیستم عامل دستگاه رزرو شدهاند. مایکروسافت وعده بهبود عملکرد ۴ برابری در عملکرد هر هسته و همینطور تمام سختافزار را نسبت به ایکس باکس وان ایکس میدهد - و سرعت پردازنده با پیک فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز شدیدا تحسینبرانگیز است.
این برای زمانیست که SMT -یا هایپر تردینگ- غیرفعال باشد. جالب اینکه توسعهدهندگان میتوانند انتخاب کنند که هشت هسته فیزیکی را با کلاک بالاتر به کار بگیرند یا از تمام هستهها و رشتهها با فرکانس پایینتر ۳.۶ گیگاهرتز استفاده کنند. این فرکانسها کاملا قفل شدهاند و بسته به بارگذاری یا وضعیت حرارت تغییر نمیکنند - نکتهای که مایکروسافت بارها در جلسه با یوروگیمر به آن اشاره کرده.
از نقطه نظر یک توسعهدهنده بازی، انتظار داریم بسیاری از آنها به هشت هسته بچسبند چون بازیهای آنها با توزیعی ساخته میشوند که معمولا روی هفت هسته و هفت رشته کاری تنظیم شدهاند.
و بنابراین برای آنکه کاری وسیعتر انجام دهند، برای اینکه ۱۴ رشته سختافزار را به کار بگیرند، باید این کار را به سیستم بسپرند. اما بعد شما باید وظایف را حتی موثرتر از قبل میان آنها تقسیم کنید. به این ترتیب داریم متوجه میشویم که بسیاری از توسعهدهندگان -وقتی با آنها در مورد انتخابهایشان برای زمان لانچ صحبت میکنیم- به سراغ SMT غیرفعال و کلاک بالاتر میروند.
هسته پردازنده هم شخصیسازی شده - خصوصا برای امنیت، قدرت و پرفورمنس بالاتر. و با ۷۶ مگابایت SRAM روی چیپست، تصورش منطقی است که کش غولآسای L3 در چیپهای دسکتاپ Zen 2 به طرقی کاهش یافته باشد. دقیقا همین پردازنده سری ایکس در سرورهای کلادی استفاده شده که جایگزین مدلهای مبتنی بر ایکس باکس وان xCloud میشوند.
برای این کار، AMD یک ارور کارکشن EEC برای GDDR6 ساخته که هیچ تاثیری بر پرفورمنس نمیگذارد (در واقع چیزی به نام G6 سازگار با EEC نداریم، بنابراین ایامدی و مایکروسافت راهکار مخصوص خودشان را توسعه دادهاند) و قابلیتهای مجازیسازی هم در دستگاه به کار رفته. و این ما را به نخستین قابلیت بسیار هیجانانگیز دستگاه میرساند: پردازنده سری ایکس قادر به اجرای همزمان چهار بازی ایکس باکس وان اس روی چیپستی یکسان است و شامل یک انکودر داخلی ویدیو جدید میشود که تا شش برابر سریعتر و قابل اتکاتر از انکودر اکسترنال فعلی در سرورهای xCloud است.
اندرو گوسن بار دیگر توضیح میدهد:
۱۲ ترافلاپس از همان ابتدا هدف اصلی ما بود. ما به دنبال افزایش حداقل دو برابری عملکرد نسبت به ایکس باکس وان بودیم تا قادر به رسیدن به اهداف 4K و ۶۰ فریم و همینطور ۱۲۰ فریم باشیم. و میخواستیم این بهبود دو برابری به صورت یکپارچه روی تمام بازیها اعمال شود.
برای رسیدن به این مهم، ما هدفمان را روی افزایش ۲ برابری پرفورمنس ترافلاپسی ست کردیم و میدانستیم بهبودهای معماری، پرفورمنس موثر را به مراتب بالاتر از دو برابر خواهند برد. به چند دلیل، حتی قبل از اینکه بهبودهای معماری اصلا مد نظر قرار داده شوند، هدفمان را دو برابر کردن پرفورمنس خالص ترافلاپس قرار دادیم.
اما علاوه بر این، در مراحل نخست طراحی، برایمان دشوار است که دقیقا پیشبینی کنیم بهبودهای ناشی از معماری جدید در بدترین شرایط چطور خواهد بود. هدف ما دو برابر کردن تمام موارد بود، نه صرفا به صورت میانگین. بنابراین عملیترین راه مهندسی برای حصول اطمینان از بهبود دو برابری در بدترین شرایط در تمام بازیها این بود که به سراغ عملکرد ترافلاپسی خالص دو برابر بهتر برویم. بعد تلاشهایمان را معطوف این کردیم که پرفورمنس موثر به کمک بهبودهای معماری و قابلیتهای تازه، از قبل هم بهتر شود.
کنسول |
ایکس باکس وان ایکس | ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس وان اس |
پردازنده |
8x Custom Jaguar Cores at 2.13GHz |
8x Zen 2 Cores at 3.8GHz (3.6GHz with SMT) |
8x Custom Jaguar Cores at 1.75GHz |
پردازشگر گرافیکی |
6 TFLOPs, 40 CUs at 1.172GHz |
12 TFLOPs, 52 CUs at 1.825GHz |
1.4 TFLOPS, 12 CUs at 914MHz |
ابعاد دای |
366.94mm2 |
360.45mm2 |
227.1mm2 |
فرآیند ساخت چیپست | TSMC 16nmFF+ |
TSMC 7nm Enhanced |
TSMC 16nmFF |
حافظه رم |
12GB GDDR5 |
16GB GDDR6 |
8GB DDR3, 32MB ESRAM |
پهنای باند حافظه |
326GB/s |
10GB at 560GB/s, 6GB at 336GB/s |
68GB/s, ESRAM at 219GB/s |
حافظه داخلی |
1TB HDD |
1TB Custom NVMe SSD |
1TB HDD |
توان عملیاتی ورودی و خروجی |
120MB/s |
2.4GB/s (Raw), 4.8GB/s (Compressed) |
120MB/s |
حافظه قابل افزایش |
- |
1TB Expansion Card |
- |
حافظه اکسترنال |
USB 3.2 HDD Support |
USB 3.2 HDD Support |
USB 3.2 HDD Support |
درایو نوری |
4K UHD Blu-ray Drive |
4K UHD Blu-ray Drive |
4K UHD Blu-ray Drive |
هدف پرفورمنس |
4K at 60fps - up to 120fps |
4K at 60fps - up to 120fps |
1080p at 30fps up to 60fps |
با این همه، حتی پورتهایی که به زحمت از قابلیتهای جدید سری ایکس استفاده میکنند هم نتایجی تحسینبرانگیز از خود به نمایش میگذارند. مایک رینور و کالین پنتی از استودیو Coalition ورژنی از گیرز 5 را روی سری ایکس به نمایش درمیآورند که تنها ظرف دو هفته ساخته شده. توسعهدهندگان بازی با اپیک گیمر همکاری کردهاند تا آنریل انجین ۴ را روی سری ایکس به اجرا در آورند و بعد سپس تمام مشخصات گرافیکی را به اندازه تنظیمات اولترا روی پیسی بالا بردهاند، برخوردهای سایه بهبودیافته و همینطور نورپردازی سراسری (مبتنی بر نرمافزار) آنریل انجین ۴ را به آن افزودهاند.
علاوه بر این، کاتسینهای گیرز 5 -که روی ایکس باکس وان ایکس به صورت ۳۰ فریم اجرا میشوند- به شکلی بینقص به ۶۰ فریم رسیدند. در اینباره جلوتر بیشتر صحبت میکنیم، اما یک نکته بسیار تحسینبرانگیز وجود دارد. نتایج بنچمارکها نشان میدهد که همین پورت دو هفتهای و غیر بهینه، از همین حالا عملکردی بسیار بسیار شبیه به RTX 2080 دارد.
نسبت به جایی که اکنون هستیم و با نگاهی به تجربهای که از سختافزار با این بازی خاص به دستآوردهایم، به نظرم کاملا هیجانزدهایم که ببینیم این دستگاه چطور عمل میکند. گیرز 5 بهینه خواهد شد و بنابراین چیزی که امروز میبینید در زمان لانچ ایکس باکس سری ایکس هم آنجا خواهد بود. این بازی از Smart Delivery پشتیبانی میکند و بنابراین اگر بازی را روی هر فرمی داشته باشید، نسخه سری ایکس را به رایگان دریافت میکنید.
این نمایشی تحسینبرانگیز برای عنوانی است که تا امروز حتی به قابلیتهای نسل بعد پردازشگر گرافیکی جدید سری ایکس دسترسی ندارد. در حال حاضر، تعیین دقیق بهبودهایی که در کیفیت بصری و پرفورمنس به مرور زمان پیش خواهد آمد دشوار است به خاطر اینکه فاکتورهایی موازی با دستگاههای نسل فعلی وجود دارد. ترکیب سختافزار جدید و رابط برنامهنویسی جدید امکان تقسیم وظایف بسیار متفاوت را روی پردازشگر گرافیکی میسر میکند.
یادگیری ماشین مسئلهایست که قبلا به آن پرداختهایم، به صورت خاص در معماری تورینگ انویدیا و آپاسکیل مبتنی بر هوش مصنوعی این شرکت که DLSS نامیده میشود. معماری RDNA 2 مورد استفاده در سری ایکس همتایانی برای هستههای تنسور انویدیا ندارد، اما مایکروسافت و ایامدی به سراغ یک راهکار بهینه با استفاده از هستههای استاندارد شیدر رفتهاند. با پردازش بیش از ۱۲ ترافلاپس از FP32 (نقاط شناور)، RDNA 2 امکان رسیدن به رقم دو برابری با FP16 را میسر میکند. با این همه، وظایف یادگیری ماشین معمولا با دقتی به مراتب پایینتر از این انجام میشود و یعنی شیدرهای RDNA 2 حتی از این هم بیشتر تطابقیافتهاند.
گوسن اضافه میکند:
با فراگیرتر شدن پردازشگرهای گرافیکی و افزایش عملکرد، پردازش هندسی بیشتر و بیشتر وابسته به کارکرد ثابت بلوکهای موزاییکی پردازشگر گرافیکی شده است. مش شیدینگ به توسعهدهندگان اجازه میدهد کاملا این کارکردهای ثابت و تنگناآور را کنار زده و جایگزینهایی برای قطعات موجود در پایپلاین پردازشگر گرافیکی فراهم آورند. افزون بر عملکرد، مش شیدینگ به توسعهدهندگان آزادی عمل و اجازه ذخیره حافظه بیشتر را میدهد. مش شیدینگ به توسعهدهندگان بازی اجازه میدهد که جزییات را در اشکال و انیمیشنهای اشیا افزایش داده و صحنههای پیچیدهتر را بدون هیچ تاثیر بر نرخ فریم رندر کنند.
اما همهچیز به همینجا ختم نمیشود. پردازشگر گرافیکی سری ایکس به عنوان مثال این امکان را فراهم میکند که وظایف بدون دخالت پردازنده با شیدرها به اشتراک گذاشته شود و بخش اعظمی از وظایف به هستههای Zen 2 سپرده شده و اطلاعات روی پردازشگر گرافیکی باقی میماند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
مشخصات قدرتش با یه لپ تاپ 10 الی 13 میلیونی یکی هستش، در ضمن بازی ها در لپ تاپ گرافیک بهتری دارند تا کنسول
Lap top 20 melioni ham ba in moshakhasat nist
کنترلش دوباره باتری قلمی میخوره
بابا مایکروسافت سر جدت سال ۲۰۲۰ دست از این باتری قلمی برنمیداری؟؟؟؟؟؟؟
باتری قلمی خیلی بهتره. البته اگر خیلی از باتری بدت میاد میتونی باتری مخصوص خودش رو بخری که روی دسته شارژ میشه و میتونی جداگونه هم شارژش کنی.
اره از باتری قلمی بدم میاد چون مثل تو نیستم که مایکرو بخواد برا یه باتری لیتیومی پول اضافی ازم بگیره و ریشم بخنده
تو میخوای به ریشت بخنده خوددانی:)
در ضمن عصر باتری قلمی برا کنترل ها خیلی وقته سر اومده شما چند نسل عقبی
ps3 هم لیتیومی بود
نه خیر این دفعه شارژ هم میشه
2080ti نه اونی که نوشتی
نه هادی جان مطمئنم درست نوشتم، با سورس هم چک کردم. طبیعتا به خاطر رهگیری پرتو عملکردش به RTX 2080 خیلی نزدیکتره تا 2080 Ti.
مرسی ازت.
سلام؛ چرا microsoft & sony در سخت افزار کنسول هایشان از کارت های گرافیک Geforce Nvidia استفاده نمی کنند؟
آیا به صرفه است از منظر اقتصادی که در حال حاضر ps4 & xbox one را بخریم یا منتظر ps5 & xbox one series x بمانیم؟
این سوالیه که متاسفانه به اقتصاد بیثبات کشور بستگی داره. توی یه کشور نرمال با وضعیت نرمال قطعا میگفتم برای نسل بعد صبر کن اما توی این وضعیت به نظرم نقد رو بچسب و کنسول نسل فعلی بخر که انبوهی از بازی هم براش هست، خدا میدونه تا عرضه کنسولهای نسل بعد دلار به چه نقاطی برسه.
با این چیز هایی که تو ایکس باکس جدید گذاشتن حداقل این کنسول باید 500 دلاری باشه
موافقین؟؟
500 دلار قیمت کاملا منطقی ای براش خواهد بود، در مجموع مشخصه که برای فروش این کنسول ضرر چند صد دلاری متحمل میشن و بعید نیست حتی تا 400 دلار هم بیان پایین. باید دید در هر صورت.
مایکروسافت جدیدا سیاست جذب مشتری به هر نحوی رو در پیش گرفته و الان روی ایکس باکس وان ایکس داره ضرر میده و قیمت تمام شده اش از قیمت فروشش بالاتره ولی اونها روی خرید بازی و فروش اشتراک ها و در نهایت جذب کاربر به اکوسیستم مایکروسافت متمرکز شدن که در بلند مدت خیلی خوب جواب میده
سلام عالی بود، به نظرم پلی استیشن 5 قدرتمندتر باشه مثلا اگر ایکس باکس سری ایکس ۱۲.۱۵۵ ترافلاپس قدرت پردازش گرافیکی داشته باشه سونی 5 میتونه تا 15 ترافلاپس قدرت پردازش گرافیکی داشته باشه، ولی تا زمان معرفی کامل این دو کنسول نمیشه قطعا نظر داد که کدومشون قوی تره.
به نظر من مایکروسافت از نظر مهندسی سخت افزار و نرم افزار خیلی بهتر از سونی هست و تنها برگ برنده سونی بازی های انحصاریش هست که اونم مایکروسافت براش در بلند مدت برنامه داره.
عالی بود ممنون از مقاله کامل اینطور که پیدایش این کنسول سنگ تموم گذاشته و رقابت سختی نسل ۹خواهد بود
ممنون جناب ضیای عزیز، مقاله خیلی خوبی بود. امیدوارم کنسول PS5 هم از تکنولوژی های مشابه استفاده کنه تا شاهد یه رقابت اساسی باشیم.
مایکروسافت که سنگ تمام گذاشته و گویا جهش خیلی بیشتری نسبت به نسل قبل شاهد هستیم.
اقای ضیایی ادامه مقاله رو هم ترجمه کنید منتظریم
امروز تا آخر شب همراهمون باش و تمام مقاله رو به تفکیک موضوعی میذاریم توی سایت
سلام،دوستان به نظر شما سریال arrow رو ادامه میدن؟
البته امیدوارم اگه ادامه میدن اولیور زنده بشه شخصیت اصلی دخترش نباش و به هر حال گند نزنن چون به نظرم پلیان فصل ۷ و ۸ قشنگ بود
سلام دوستم، ارو رو نمیدونم ولی سوالی در مورد ایکس باکس سری ایکس داشتی هستم در خدمتت :دی
به نظرتون قدرت سخت افزاری ps5 درقیاس با این کنسول چه جوری خواهد بود؟احتمالش هست که قدرت سخت افزاری ps5 بیشتر از اکس باکس سری اکس باشه؟!
ببین واقعا تشخیصش سخته، تصور من حداقل تا این لحظه این بوده که سونی جواب گرفته این نسل از قدرت پردازشی یه ذره بالاتر کنسولش (صرفا از جنبه تبلیغاتی و بازی کردن با آمار و ارقامی که توی دنیای واقعی خیلی تفاوت معناداری ایجاد نمیکنن) و حاضر هم هست هر میزان ضرر ممکن رو متحمل بشه تا روی کاغذ دست بالا رو داشته باشه. راهکار برای جبران ضرر قیمت کنسول هم زیاده و یکیش عرضه بازیها روی پیسیه که داره با هورایزن زیرو داون شروع میشه و به نظرم با Dreams هم ادامه پیدا میکنه.