ورود به ویجیاتو

بازیابی رمز عبور

ورود با شبکه‌های اجتماعی

کاربر جدید هستی؟ ثبت نام کن

ثبت‌نام در ویجیاتو

ثبت نام با شبکه‌های اجتماعی

قبلا تو ویجیاتو ثبت نام کردی؟ وارد شو.

بازیابی رمز عبور

میتونی وارد ویجیاتو بشی یا ثبت نام کنی

کرونا و تغییر سرنوشت سینماها پس از فروکش کردن اپیدمی

کرونا و عوارض غیرقابل‌انکارش

۰

حتی اگر زنجیره‌ این اپیدمی قطع و ویروس کرونا برای مدتی خاموش شود، نفوذ استودیوها نسبت به سینماها بیش‌ از پیش می‌شود. این یک واقعیت است که در همین دوران چند ماهه به وجود آمده است.

«ایمی سایمتز» بازیگر، نویسنده و کارگردان، فیلم سینمایی جدید خود به نام She Dies Tomorrow را در خانه‌ای مرموز در غرب هالیوود کلید زد. «کیت لین شیل» در این فیلم حضور دارد. او ایفاگر نقش «امی» زن مضطرب است که برای اولین بار صاحب‌خانه شده و به دوست هنرمندش (جین آدامز) می‌گوید فردا خواهد مرد. فیلم She Dies Tomorrow قرار بود برای نخستین بار در SXSW به نمایش درآید اما شیوع ویروس کرونا این کنگره را لغو کرد تا نخستین فیلم «سایمتز» در یک اکران خصوصی نمایش داده شود. او در مهمانی جمع‌وجور پس از اکران گفت: «این روزها همه‌چیز واگیردار و مسری است.» در این مهمانی تنها نوشیدنی سرو شد و پذیرایی دیگری در کار نبود، «سایمتز» در همین رابطه گفت: «از همه عذرخواهی می‌کنم.»

کرونا

در برهه زمانی بسیار عجیبی هستیم. نویسندگان بدون مزد روی فیلم‌نامه‌های شخصی کار می‌کنند و عوامل سینما سخت مشغول کار روی پروژه‌های نانوشته هستند و هیچ عجله‌ای برای رساندن فیلم‌ها به مرحله تولید وجود ندارد! چراغ تولید در استودیوها و سرویس‌های پخش خاموش شده. از جمله آن‌ها می‌توان به توقف پروژه‌هایی چون فیلم الویس پریسلی برادران وارنر به علت ابتلای «تام هنکس» به ویروس کرونا در استرالیا، آخرین دوئل (The Last Duel) از پروژه‌های دیزنی/فاکس با ستارگانی مثل «مت دیمن» و «بن افلک» در ایرلند، پرندگان بهشتی (Birds of Paradise) سونی/آمازون با بازی «رزمند پایک» و بلبل (The Nightingale) با بازی داکوتا و ال فانینگ از محصولات سونی/تری استار اشاره کرد.

در حال حاضر سینماهای ملی باز است اما سالن‌های AMC و Regal برای حفظ فاصله ایمنی میان افراد، ظرفیت‌های خود را تا 50 درصد کاهش دادند و آینده سینما در هاله‌ای از ابهام است.  بازیگر معروف «جینجر راجرز» سال‌ها پیش در رابطه با ازدحام مخاطبان در سینما برای دل‌خوشی به رویای هالیوود می‌خواند: «ما در پول غرقیم» اما تصور نمی‌کرد کم‌تر از یک قرن بعد، این دل‌خوشی دسته‌جمعی از مواردی است که برای مصونیت از کرونا باید از آن دوری کرد!

«تد موندورف» مدیر سینماهای Arclight می‌گوید: «ما باید جایی برای آرامش مردم داشته باشیم. تکلیف این‌همه کودکی که در خانه‌ها هستند چه می‌شود، می‌توانیم با رعایت اقدامات پیشگیرانه، روند طبیعی‌مان را ادامه و از ایجاد تشنج در مردم جلوگیری کنیم.» اما او لزوما درست نمی‌گوید.

این هفته هالیوود با خشم به تماشای آمار باکس آفیس نشسته چرا که تمام ارقام کاهش چند درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که علت آن به شیوع کرونا برمی‌گردد. نظرسنجی‌های سینماهای Landmark درباره فیلم Emma نشان می‌دهد که مخاطبان فیلم‌های تجربی به‌شدت افت کرده و این برای باکس آفیسی که در سال 2019 خروجی همچون فیلم انگل (Parasite) داشت اصلاً خبر خوبی نیست. همچنین Landmark از کاهش 15 درصدی فروش نسبت به هفته قبل خبر داد.

کرونا

زنجیره‌های اصلی فیلم شباهت بسیاری به افراد میان‌سال دارند: سیستم ایمنی آن‌ها حتی پیش از شیوع ویروس کرونا ضعیف بوده و به همین دلیل حالا ارزش سهام آن‌ها در سراسر دنیا افت بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند. در حال حاضر ارزش هر سهم شرکت AMC به‌عنوان بزرگ‌ترین سالن‌های زنجیره‌ای سینمای واندای چین، کم‌تر از سه دلار است و Cineworld به‌عنوان صاحب سالن‌های Regal از بسته شدن سینماها آسیب زیادی دیده است.

یک پخش‌کننده فیلم می‌گوید: «اگر اوضاع سود ناخالص وحشتناک باشد، سینماها ارزش بازماندن ندارند.» البته لازم به ذکر است که تابه‌حال بسیاری از سالن‌های کوچک در سراسر دنیا بسته شده و اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

استودیوهای درگیر تولید فیلم جیمز باند جدید، یکی پس از دیگری از نمایش آخرین فیلم از این سری یعنی «No Time to Die» انصراف دادند و تعویق اکران آن در 25 نوامبر، از تبلیغات میلیونی جلوگیری کرد اتفاقی که البته برای A Quiet Place Part II پارامونت و Mulan دیزنی نیفتاد.

کرونا

«کریس آرونسون» مدیر پخش پارامونت پیکچرز درباره تعویق اکران A Quiet Place Part II به زمانی نامشخص می‌گوید: «ما هزینه کردیم و منکر این نیستیم اما هیچ‌کس نمی‌داند این دوره چقدر طول می‌کشد و امیدواریم کوتاه باشد. ما باید آنچه برای ایمنی و سلامت عمومی جامعه نیاز است را به‌علاوه چیزی که برای سینما صحیح است انجام دهیم».

اما وقتی استودیوها فیلم‌های پرزرق‌وبرقی که مخاطبان را به سینما می‌کشانند را از صف اکران خارج کنند، ضربه مهلکی به شرکای خود می‌زنند. در صورت باز بودن سینماها مردم تا ابد به تماشای Call of the Wild و Onward نمی‌نشینند و اکران فیلم‌های بی‌رمق عوارض جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

سالن‌های AMC ،Regal ،Arclight ،Pacific نه‌تنها موارد بهداشتی را به‌خوبی رعایت می‌کنند بلکه به فاصله ایمنی بین مخاطبان تیز توجه ویژه‌ای دارند. سالن‌های Indie نیز اکران فیلم‌ها را با تعداد محدودی تماشاگر ادامه می‌دهند.

Landmark برنامه فشرده‌ای را تهیه‌کرده که با کاهش ساعت کاری بتواند مخاطبان بیش‌تری را در هر نمایش جای دهد. «چارلز اس کوهن» مدیر Landmark می‌گوید:

در این روزهای ناآرام، سرگرمی‌های خانگی طرفداران بسیاری دارد. اگر اوضاع پر چالش‌تر شود، شاید مخاطبان بتوانند اولین نمایش فیلم‌های موردعلاقه‌شان را در خانه ببینند.

از آنسو «تام هنکس» به طرفدارانش این اطمینان را می‌دهد که می‌توانند از پس بیماری کرونا برآیند اما هیچ تضمینی وجود ندارد که سینماها بتوانند از این سطح از رکود، جان سالم به در ببرند. سینماهای بسیاری ورشکست شدند و مشخص نیست که در این اوضاع استودیوها تمایل دارند به شرکای خود کمک کنند یا نه. درحالی‌که CinemaCon بر تماشای فیلم در سینماها تأکید دارد، جمعیت زیادی ترجیح می‌دهند به‌راحتی فیلم‌های موردعلاقه‌شان را در خانه ببینند. مثلاً می‌توانند Star Trek: Picard و The Mandalorian را از طریق دیزنی پلاس، The Outsider را از اچ بی او و یا سریال Altered Carbon را از نتفلیکس ببینند و این اتفاق باعث می‌شود سرویس‌های پخش بتوانند جایگاه خود را در بازار خرسی (بازاری با روند نزولی) حفظ کنند.

کرونا

گفته می‌شود استودیوها برای بازگشت سرمایه میلیون دلاری خود به درآمد سینماهای جهانی نیاز دارند مثلاً دیزنی پلاس به‌زودی قادر به صدور وثیقه بانکی برای مارول نیست. درهرصورت وقتی‌که سالن‌های سینما بازگشایی شود، استودیوها برای منافع خود مجبورند به سینماها کمک کنند، چه از طریق هموار کردن شرایط و چه از طریق سهیم شدن در درآمدهای جاری.

آرونسون می‌گوید: «باید امیدوار باشیم که آن‌ها بتوانند موجبات کمبود محتوا را فراهم کنند. نمی‌دانیم شرایط چطور پیش می‌رود اما وقتی از بحران خارج شویم اشتیاق فراوانی برای محتواهای ما وجود دارد و می‌توانیم خیلی زود به حالت اول برگردیم.»

ویروس کرونا باعث برتری سرویس‌های پخش نسبت به سینماها شده است. دیزنی پلاس وعده داده که قسمت دوم انیمیشن «فروزن» را سه ماه زودتر پخش می‌کند و یک سری فیلم قرار است زودتر از موعد به این شبکه بیایند. در نهایت باید ببینیم این مهمان ناخوانده کشنده، سرنوشت دنیای سینما را به چه سمت و سویی می‌برد.


بیشتر بخوانید

  • ویروس کرونا حدود ۲۰ میلیارد دلار به سینما ضرر می‌زند

تماشا کنید: برنامه ویدیویی ویجیاتو – چرا پیدا کردن زیرنویس فارسی سخت شده؟

منبع: indiewire

.کپی شد https://vgto.ir/3dx

نظر تو چیه ؟

avatar
1000
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی کن
ورود
بارگذاری...
ثبت نام
بارگذاری...