ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

چرا Bloodborne 2 باید ساخته شود؟

Bloodborne یک آی‌پی جدید و انقلابی از هیدتاکا میازاکی و تیم From Software بود و به سرعت توانست به عنوان یکی از بهترین بازی‌های پلی‌استیشن 4، در صدر جداول فروش این پلتفرم قرار بگیرد. این ...

پرهام آقاخانی
نوشته شده توسط پرهام آقاخانی | ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

Bloodborne یک آی‌پی جدید و انقلابی از هیدتاکا میازاکی و تیم From Software بود و به سرعت توانست به عنوان یکی از بهترین بازی‌های پلی‌استیشن 4، در صدر جداول فروش این پلتفرم قرار بگیرد. این بازی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، به خاطر ترکیب گیم‌پلی پرسرعتش با عناصر وحشت لاوکرفتی، ساخته‌ای کاملا اصیل و متفاوت با هر عنوان دیگری در آن زمان بود و حتی بعد از پنج سال، واقعا بازی دیگری شبیه آن نبوده است.

فراهم سافتور فلسفه‌ی طراحی مبارزات چالش برانگیز و پیچیده را از بازی‌های محبوب دارک سولز استخراج کرده و آن را وارد محیط و داستانی کاملا اصیل کرد. با ترکیب این فرمول نیز با برخی تغییرات مفهومی در سیستم مبارزه و باس‌های هراس آور، سازندگان Bloodborne به دستورالعمل موفقیت‌آمیزی دست پیدا کرد. حالا زمان آن رسیده است که سازندگان بازی، برایش دنباله‌ای خلق کنند.

چرا Bloodborne 2 می‌بایست ساخته شود

شکوفایی در وحشت گوتیک

یکی از بهترین قسمت های بلادبورن، فضای آن است. هنگامی که بازیکنان برای اولین بار به یارنام قدم می‌گذارند، به معماری خیره کننده‌ی ویکتوریایی، خیابان‌های گسترده و بزرگ، ساکنین مجذوب کننده‌ی شهر و قرص ماهی که بالای شهر آویزان شده است، برخورد می‌کنند. همانند اکثر بازی‌های From Software، پیش زمینه‌ی داستانی و راهنمایی کمی به بازیکنان ارائه داده می‌شود و آن‌ها برای کشف این داستان، به داخل جهان بازی پرتاب می‌شوند تا خودشان آن را بیابند. با این که ممکن است بلادبودن ۲ بخواهد یارنام را کنار بگذارد، قطعا موردی برای حفظ زیبایی بصری مشابه آن در فضای جدید وجود دارد. زیرا محیط بلادبورن مشابه با طراحی گوتیک ویکتوریایی است و به وضوح مشخص است که آن طراحی، واقعا جای خود را در دل طرفداران باز کرده.

از نظر روایت و طراحی داستان، فرام سافتور کاری که هر شخص از آن‌ها انتظار داشت را انجام و به بازیکن اجازه داد که داستان را با کم‌ترین میزان راهنمایی، کشف کنند. کاملا واضح است که کسانی که در خیابان های یارنام سرگردان هستند، مشکلی دارند و بازیکنان برای کشف ماجرای Pale Bloodها و فسادی که هسته‌اش را در قلب شهر نهادینه کرده است، تلاش می‌کنند. داستان در ابتدا تنها همانند یک داستان ترسناک شروع می‌شود، اما به مرور این که بازیکنان، باس‌ها را شکست داده و از اسرار بیشتری در مورد یارنام پرده برمی‌دارند، تاثیرات لاوکرفتی شروع به آشکار کردن خود می‌کنند. این عنصر خودیابی، مورد علاقه‌ی عده‌ی بسیاری است و یکی از بزرگ‌ترین موارد درخواست شده برای بلادبورن ۲ به شمار می‌رود. یکی از Statهای بازی با نام Insight که بازیکنان به جمع‌آوری آن می‌پردازند، مستقیما به شرایط یارنام و یا شاید بهتر است بگوییم به مراتب درجه‌ای که بازیکن قادر به دیدن وضعیت یارنام است، گره خورده. با میزان Insight کافی، بازیکنان تازه متوجه موجودات بزرگ و بیگانه‌ای که از ساختمان‌ها آویزان هستند، شده و صدای Pale Bloodها را می‌شنوند.

به منظور بالا بردن سطح طراحی درخشان موجود در بلادبورن، باس‌ها نیز با پیشروی بیشتر بازیکنان در طول این عنوان، شروع به تکامل کرده و ظواهری انتزاعی‌تر و بیگانه‌تر به خود می‌گیرند. هنگامی که بازیکنان تازه شروع به کشف حقایق پشت پرده‌ی کلیسا و جریان انتقال خون می‌کنند، باس‌ها از موجودات و انسان‌های جهش یافته به Old Oneهای اصلی تغییر پیدا می‌کنند؛ موجوداتی بسیار قدیمی‌تر و قدرتمندتر از هر چیزی که به طور طبیعی در یارنام یافت می‌شود. برخی از بهترین باس‌های بلادبورن، موجودات بیگانه‌ای هستند که انگار مستقیما از صفحات کتاب مردگان یا همان Necronomicon بیرون آمده‌اند. پس جای تعجب ندارد که طرفداران این بازی می‌خواهند بیشتر با موجوداتی این چنینی مبارزه کنند.

چرا Bloodborne 2 می‌بایست ساخته شود

مبارزات سریع و چالش‌برانگیز

این یک راز نیست که فرام سافتور عاشق مبارزات چالش برانگیز است. الهاماتی که از دارک سولز گرفته شده را می‌توان به راحتی در مبارزات بلادبورن احساس کرد. از حملات قابل تشخیص دشمنان گرفته تا کشاندن آن‌ها به دنبال خود و به دور نقشه‌ی بازی، شباهت‌های بسیاری با Dark Souls وجود دارد. با این حال، مبارزات بلادبورن بسیار سریع‌تر انجام می‌شود و در صورت قبول کردن ریسک‌ها و حمله کردن در هر زمانی که دفاع دشمن کاملا باز است، به بازیکنان پاداش می‌دهد. دارک سولز بر استفاده از سپرها برای ضد حمله زدن و ایجاد موقعیت حمله اتکا داشت، ولی در بلادبورن همه‌چیز بر پایه‌ی جاخالی دادن و یا استفاده از سلاح گرم برای ضد حمله زدن است.

بازی حتی تا جایی پیش می‌رود که به خاطر پرخاشگر بودن، به بازیکن پاداش می‌دهد. بعد از دریافت کردن ضربه و به جای عقب نشینی کردن برای برنامه ریزی مجدد، اگر بازیکنان به یک دشمن صدمه بزنند، می توانند بخشی از سلامتی‌ای را که از دست داده‌اند را به دست آورند. مبارزات یکی از بهترین قسمت‌های بلادبورن و همچنین یکی از عمده دلایلی است که مردم به خاطر آن، بلادبورن ۲ را می‌خواهند. اضافه بر این، بلادبورن تعداد زیادی از سلاح‌های نزدیک‌زن و دوربرد را برای آزمایش کردن در اختیار بازیکنان قرار می‌داد. با وجود تعداد زیادی از Statهای مختلف برای ارتقا دادن، روش‌های بسیاری برای مبارزه کردن در بلادبورن وجود داشت و هر کدام از آن‌ها به خودی خود، خاص و قدرتمند محسوب می‌شدند.

روایت عمیق و جالب

کشف کردن ماهیت داستان بلادبورن نیز درست همانند بسیاری از بازی‌های دیگر فرام سافتور، نیازمند کندوکاو در داخل بازی بود. اما هنگامی که بازیکنان شروع به کشف آن می‌کنند، داستان به طرز شگفت‌آوری عمیق و جالب جلوه می‌کند. آنچه که در ابتدا به عنوان یک پاک‌سازی ساده از فساد شروع می‌شود، به سرعت به داستانی درباره‌ی نتایج اشتباه اعمال علمی، و ور رفتن کلیسا با قدرت‌هایی که نمی‌توانستند درک‌شان کنند، تبدیل می‌شود.

این امر فقط در محتوای اضافه‌ی بلادبورن با نام The Old Hunters گسترش می‌یابد؛ جایی که شکارچی وارد Hunter's Nightmare شده و شکارچیان قدیمی‌ای را که در هنگام آغاز فساد، آن‌جا حضور داشتند را شکست می‌دهد. نبردهایی که علیه لودویگ و لاورنس انجام می‌شد، نه تنها برخی از بهترین مبارزات بازی بودند، بلکه همچنین نشان دادند که چگونه اولین آزمایشات انجام شده با Pale Blood، بسیار خطرناک‌تر و فاسدکننده‌تر از چیزی بود که هر کدام از آن‌ها تصور می‌کردند.

سری دارک سولز به خاطر داستان گویی محیطی خود شناخته شده است و بلادبورن نیز این کار را به طرز شگفت‌انگیزی تکرار می‌کند. برای همین است که بسیاری از هواداران، ناامید هستند که دنباله‌ای در حال حاضر در دست توسعه نیست.

بلادبورن با یک پایان خیلی عجیب و مبهم به پایان رسید و با در نظر گرفتن میزان عجیب بودن آن، همواره جایی برای خلق یک داستان جدید وجود دارد. حتی اگر فرام سافتور تصمیم بگیرد که یارنام را کنار بگذارد، این امکان وجود دارد که بتوان روایت‌های جدیدی در مورد Old Oneها و قدرت خون آن‌ها نوشت. با این که داستان یارنام، کامل به نظر می‌آید، اما قطعا شکارچیان می‌توانند مقصود دیگری در یک محیط جدید بیابند.

هنگامی که بلادبورن در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد، توانست در قلب بسیاری از بازیکنان، جایگاهی به عنوان یکی از بهترین عناوین پلی‌استیشن 4 پیدا کند و پنج سال بعد، طرفدارانش همچنان مشتاقانه منتظر اخبار مربوط به دنباله‌ی آن هستند. بسیاری از بازیکنان، هر سال و در حالی که منتظر دومین نسخه‌ی سری هستند، به بلادبورن باز می‌گردند تا آن را همچنان زنده نگه دارند. اما این‌طور به نظر می‌رسد که هواداران، قبل از این که بتوانند در یک نسخه‌ی جدید به این فرنچایز بازگردند، باید هنوز هم مدت زمانی طولانی را به صبر کردن سپری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • oc-trian
    oc-trian | ۱۹ فروردین ۱۳۹۹

    شاید به هم ربط نداشته باشند اصلا ولی
    من از این بازی بیشتر از gow خوشم آمد
    همه چی این بازی کامل خیلی خوبه خیلی :)

  • Cvx
    Cvx | ۱۹ فروردین ۱۳۹۹

    ادمین ویجیاتو لطفا جواب بده . برای آقای علی صالحی مشکل پیش اومده به خاطر مصاحبه دیروز ؟

  • reza
    reza | ۱۹ فروردین ۱۳۹۹

    واقعا باید ساخته بشه
    بلادبورن اولین تجربه من تو این سبک از بازیا بود که باعث شد دارک سولز ۳ و بعدش سکیرو هم بازی کنم

    ولی بیشتر از همه دارک سولز پیر منو دراورد

  • Amirooo90
    Amirooo90 | ۱۸ فروردین ۱۳۹۹

    به خدا من به یه Dlc هم راضی م من عاشق این بازی م زندگی کردم توی یارنام اون Dlc old hunter هم که شاهکار بود شاهکار

مطالب پیشنهادی