ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پلی‌استیشن 5
اخبار و مقالات

پلی استیشن 5 از سرعت کلاک متغیر خودکار استفاده می‌کند

به گفته مارک سرنی، رئیس بخش معماری پلی‌استیشن 5،‌ این کنسول سونی از سرعت کلاک متغیر خودکار مبتنی بر فناوری SmartShift از شرکتAMD استفاده خواهد کرد. پس از ‌اینکه اعلام شد پلی‌استیشن 5 از فناوری ...

رضا میرزایی
نوشته شده توسط رضا میرزایی | ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

به گفته مارک سرنی، رئیس بخش معماری پلی‌استیشن 5،‌ این کنسول سونی از سرعت کلاک متغیر خودکار مبتنی بر فناوری SmartShift از شرکتAMD استفاده خواهد کرد. پس از ‌اینکه اعلام شد پلی‌استیشن 5 از فناوری سرعت کلاک متغیر استفاده می‌کند، بسیاری از سازندگان بازی که بازی‌های آنها با سرعت کلاک ثابت ساخته شده بود ابراز نگرانی کردند که مجبور خواهند شد بازی‌های خود را تغییر دهند و آنها را با سرعت کلاک متغیر هماهنگ کنند.

اما مارک سرنی در مصاحبه‌ای که با Digital Foundry داشت خیال همه را راحت کرد و گفت همه کار‌های تغییر سرعت کلاک در پلی‌استیشن 5 به صورت خودکار انجام می‌شود و هیچ مشکلی برای بازی‌های که دارای سرعت کلاک ثابت هستند پیش نخواهد آمد، پس سازندگان بازی به هیچ وجه نیازی به بهینه‌سازی و تغییر در بازی‌ها ندارند.

بنابراین از آنجا که پشتیبانی از کلاک ثابت برای توسعه بازی‌ها مفید خواهد بود و دست سازندگان برای تولید بازی بازتر است، پلی‌استیشن 5 از تمام بازی‌هایی که بر اساس سرعت کلاک ثابت ساخته شده‌اند پشتیبانی می‌کند اما تمامی بازی‌های پلی‌استیشن 5 که بعد از عرضه ‌این کنسول وارد بازار می‌شوند باید از فناوری SmartShift پشتیبانی کنند تا بتوان از حداکثر توان کنسول استفاده کرد. بنابراین بازی‌های پلی‌استیشن 5 که بعد از انتشار آن عرضه می‌شوند، از فرکانس‌های تقویت شده‌ای استفاده می‌کنند تا با این قدرت اضافی عملکرد بالاتری را شاهد باشیم.

پلی‌استیشن 5

البته همواره ‌این سوال مطرح بوده است که ‌این کنسول چگونه می‌تواند بوست کلاک در کارت گرافیک را در مدت زمان طولانی نگهدارد؟ در واقع بسیاری شک داشتند که پلی‌استیشن 5 بتواند سرعت 2.23GHz کارت گرافیک را در مدت زمان طولانی بازی‌ها حفظ کند. مارک سرنی در‌این باره می‌گوید:

یکی از پیشرفت‌های ما این بود که توانستیم مجموعه‌ای از فرکانس‌ها را پیدا کنیم که در آن تراکم حرارتی پردازنده و کارت گرافیک یکسان است. پس توانستیم خنک کننده‌های همسانی برای آنها در نظر بگیریم.

در آخر باید بپرسیم آیا ممکن است AMD از فناوری SmartShift در کارت‌های گرافیک RDNA 2 که برای کامپیوتر‌های شخصی عرضه می‌شود استفاده کند؟ برای پاسخ به ‌این سوال لازم نیست زیاد صبر کنیم چرا که AMD در اکتبر از کارت گرافیک RX Navi 2X رونمایی خواهد کرد.


تماشا کنید: در مراسم معرفی سخت‌افزار پلی استیشن 5 چه گذشت؟

تماشای نسخه باکیفیت در یوتیوب

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • محمد
    محمد | ۱۷ فروردین ۱۳۹۹

    توی یوتیوب یه کارشناسی خيلي قشنگ گفت واقعا که یه بازی غیر انحصاری واسه سری ایکس کیفیت بالاتری نسبت به 5 خواهد داشت و اینکه 5 سال آینده به بعد میتوته به مشکل بخوره با توجه به فاصله قدرتی بین این و سری ایکس

    • alireza
      alireza | ۱۷ فروردین ۱۳۹۹

      5سال دیگه مطمعن باش مث همین نسل کنسول میانسلی داریم استاد نمیخواد 5...6 سال بعدو فک کنی!!!

    • mikaeel
      mikaeel | ۱۷ فروردین ۱۳۹۹

      از کدوم فاصله حرف میزنی!! این نسل هم فاصله هست کو ما که تفاوت فاحشی نمی بینیم رو تلویزیون!!
      (تازه همین چند وقت پیشا ی خبر اومد راجب اینکه دموی رزیدنت اویل 3 رو پلی 4 پرو(4.2 ترافلاپس) نسبت به ایکس باکس وان ایکس(6ترافلاپس) هم فریم ریت بهتری داره هم تعداد پیکسل رندر شده بیشتر!!
      بعدشم فراموش نکن! گاد اف وار (بهترین بازی سال 2018) روی ی کنسول 2 ترافلاپسی اجرا میشه!
      دث استرندیگ بهترین گرافیک سال 2019 همچنین بهترین بازی نهایتا با 4 ترافلاپس اجرا میشه!!!
      پس بازی خوب بند به ترافلاپس نیست!!

  • امیرحسین
    امیرحسین | ۱۷ فروردین ۱۳۹۹

    یعنی مثلا تو جاهایی که جزئیات بازی کمتره ، فشار روی کارت گرافیک کمتر میشه ؟

    • mikaeel
      mikaeel | ۱۷ فروردین ۱۳۹۹

      دقیقاهمینطوره دوست عزیز!!!
      به زبان ساده پلستیشن 5 خودشو با بازی که روش اجرا میشه مطابقت میده!! مثلا شما اگه ی بازی سبک اجرا کنی که قدرت زیادی نخواد!! سرعت و کارایی پلستیشن 5 میاد پایین!!تا هم برق کمتری مصرف شه هم دستگاه حرارت کمتری تولید کنه!!! و نکته ی جالبش اینجاس این مطابقت با توجه به برنامه ای به دستگاه داده میشه به صورت خودکار و پویا صورت میگیره و هیچ ربطی به دمای محیط هم نداره!!
      و بلعکس شما اگه ی بازی اجرا کنی که نیاز به قدرت بالا داشته!!پلستیشن 5 خودشو با بازی مطابقت میده و راندمان سیستمو زیاد می کنه!!
      و ی نکته دیگه!! برای این ویژگی پلی 5(کلاک متغیر) یه قطعه ی مخصوص سخت افزاری گذاشتن تا سرعت و راندمان قطعاتو کنترل کنه!

  • mikaeel
    mikaeel | ۱۷ فروردین ۱۳۹۹

    هههههه!!! ی کار قشنگ دیگه از مارک سرنی!!! تقدیم به هواداران پلستیشن!!!
    دوستان سوالی دیگه ای هست مارک سرنی در خدمته!!

مطالب پیشنهادی