ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

Half-Life Alyx باید لحظه‌ای بزرگ برای واقعیت مجازی می‌بود، اما نبود

مطلب پیش روی شما یادداشتی از پاول تسی از وب‌سایت فوربز است که به شکلی شیوا و خلاصه یکی از عجایب امسال را توصیف کرده. با هم این یادداشت را می‌خوانیم. کدام بازی سال ۲۰۲۰ ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

مطلب پیش روی شما یادداشتی از پاول تسی از وب‌سایت فوربز است که به شکلی شیوا و خلاصه یکی از عجایب امسال را توصیف کرده. با هم این یادداشت را می‌خوانیم.


کدام بازی سال ۲۰۲۰ تا این لحظه بهترین نقدها را دریافت کرد؟ انیمال کراسینگ نبود،‌ دووم ایترنال یا حتی فاینال فانتزی 7 محبوب هم نبود. در واقع اگر پرسونا 5 رویال را یک بازی کاملا جدید به حساب نیاوریم، آن بازی Half-Life-Alyx خواهد بود که اکنون میانگین نمره ۹۳ را در متاکریتیک دریافت کرده، برابر با نمره بهترین بازی سال پیش.

چقدر درباره‌اش شنیده‌اید؟

هرجور به موضوع نگاه کنیم Half-Life Alyx درجه یک است. تقریبا هرکسی که تجربه‌اش کرده، از طرفداران گرفته تا منتقدان، چیزی جز ستایش برای برایش نداشته. بسیاری می‌گویند این نه‌تنها بهترین بازی واقعیت مجازی بازار است، بلکه یکی از بهترین بازی‌های سال‌های اخیر هم به حساب می‌آید.

معمولا برایم سوال بوده که چه چیزی دنیای واقعیت مجازی را دگرگون می‌کند، چیزی که آن را همه‌گیر کند. آیا یک هدست فوق ارزان می‌تواند چنین کاری کند؟‌یک هدست وایرلس چطور؟ چنین هدست‌هایی آمده‌اند و رفته‌اند. اما یک بازی پرچمدار چطور؟ بازی‌ای که همه به آن اشاره کنند و بگویند «این، به خاطر اینست که باید واقعیت مجازی بازی کنی».

Half-Life Alyx

هرجور به موضوع نگاه کنیم باید Half-Life: Alyx می‌بود. و با این‌حال سخت است فکر نکنیم به جای اینکه Alyx توجهی که پلتفرم واقعیت مجازی به آن نیاز مبرم دارد را به دست آورد، در عوض این خود پلتفرم واقعیت مجازی است که باعث شده گیمرها Alyx را کاملا نادیده بگیرند، آن هم با چنین نمره سر به فلک کشیده‌ای. اکثر مردم به خاطر عرضه انحصاری روی واقعیت مجازی قادر به تجربه‌اش نیستند و گرچه این اتفاق خوبیست، اما آنقدر خوب نیست که بازیکنان را به خرید هدست و کامپیوتر صرفا برای کسب این تجربه وادار کند (هرچند که اگر حاضر به این کار بودید هم هدست Valve Index آنقدرها در بازار موجود نبود).

Half-Life: Alyx از نظر تعداد بازیکنان همزمان یک بازی واقعیت مجازی روی استیم رکوردشکنی کرد. استیم‌چارتس پیک تعداد بازیکنان را ۱۶ هزار نفر نشان می‌دهد و SteamDB رقم بالاتر ۴۲ هزار نفر به هنگام لانچ بازی را نشان می‌دهد. اما این احتمالا بیشترین تعداد بازیکنی بود که بازی می‌توانست به دست آورد. استیم‌چارتس آمار روز گذشته را ۵ هزار نفر نشان می‌دهد و یعنی از این نظر، بازی حتی در جمع ۱۰۰ عنوان برتر استیم هم نیست؛ آن هم روی پلتفرم خود والو.

خلاصه بگویم، این باید بهترین طوفان ممکن برای افزایش تمایل به هدست‌های واقعیت مجازی می‌بود.

Half-Life Alyx

الف) همه به معنای واقعی کلمه در خانه‌هایشان گیر افتاده‌اند و کاری جز فرار از واقعیت از طریق بازی‌های ویدیویی ندارند.

ب) والو تلاش فراوانی را صرف ساخت این ورژن واقعیت مجازی از یکی از محبوب‌ترین فرنچایزهای تمام دوران کرده.

پ) هدست‌های واقعیت مجازی ارزان‌تر از همیشه شده‌اند (هرچند که به صورت خاص برای Alyx به قدرت سخت‌افزاری بالاتر نیاز دارید).

و با این‌حال... هیچ. تمام آنچه مردم درباره‌اش صحبت می‌کنند انیمال کراسینگ و فاینال فانتزی ۷ است. Half-Life Alyx دقیقا موضوع بحث یک روز بود و سپس همه از آن عبور کردند. ۹۵ درصد از افرادی که احتمالا به بازی علاقه‌مند بودند نمی‌توانستند تجربه‌اش کنند به خاطر اینکه روی واقعیت مجازی بود.

نمی‌دانم واقعیت مجازی باید چه کند تا کارش بگیرد. بیشتر و بیشتر محتمل می‌شود که هیچوقت آن «لحظه» فرا نرسد و اگر واقعیت مجازی به رشد خود ادامه دهد، روندی کُند خواهد بود. شاید به شکل دردناکی کُند، اما با این نرخ تعجب نخواهم کرد اگر حداقل برای یک یا دو دهه دیگر همینطور باقی ماند. خیلی ساده خبری از تمایل عمومی، به جز در میان گروهی مشخص از بازیکنان نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • RezaFreeman
    RezaFreeman | ۱۶ شهریور ۱۴۰۰

    خیلی ب به این بازی ظلم شد.گرافیکش خیلی عالی بود

    • RezaFreeman
      RezaFreeman | ۱۶ شهریور ۱۴۰۰

      همه چیزش طبیعی بود

  • نامجو
    نامجو | ۲۵ فروردین ۱۳۹۹

    دلیل نادیده گرفتن بازی توسط عموم در یک کلام: قیمت بالای دوربین های واقعیت مجازی.
    توجه کنید که قیمت بازی نه 60 دلار بلکه در عمل 1000 دلاره چون باید عینک واقعیت مجازی والو رو خریداری کنید مگر اینکه از قبل چنین عینکی رو داشته باشید. البته اگر والو تونسته باشه در این مدت 20 هزار نفر رو هم تشویق به خرید چنین عینکی کرده باشه و هزاران نفری که چنین عینک هایی رو دارن هم بازی رو تجربه کرده باشن، با توجه به تبلیغات نه چندان گران قیمت بازی فکر میکنم سازنده تونسته به سوددهی برسه.

  • PARSA07GH
    PARSA07GH | ۲۵ فروردین ۱۳۹۹

    هیچوقت خب تک بازی نمیتونه مردمو جذب یک پلتفرم یا... بشه.مث اینه یه پلتفرم به بازی خوب بده بگه بخاطر این بازی برین اونیکیو بفروشین انقد دلار بدین به این?ولی تو این مسیر میتونه کمک کنه.که کار سختیم هست.هلف لایف تونست کمکی بزرگ بکنه

مطالب پیشنهادی