ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

۱۶ بازی که سال‌ها از معرفی‌شان می‌گذرد و خبری از آن‌ها نیست

توسعه بازی‌های ویدیویی معمولا در خفا و به شکلی کاملا محرمانه انجام می‌شود. درحالی که برخی توسعه‌دهندگان و ناشران به شفافیت هرچه بیشتر اعتقاد دارد، بسیاری دیگر ترجیح می‌دهند اخبار چندانی درباره پروژه‌های شدیدا مورد ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۰

توسعه بازی‌های ویدیویی معمولا در خفا و به شکلی کاملا محرمانه انجام می‌شود. درحالی که برخی توسعه‌دهندگان و ناشران به شفافیت هرچه بیشتر اعتقاد دارد، بسیاری دیگر ترجیح می‌دهند اخبار چندانی درباره پروژه‌های شدیدا مورد انتظار خود منتشر نکنند. طی دو نسل اخیرِ کنسول‌های بازی، شاهد معرفی چندین بازی بوده‌ایم که ظاهرا در نوعی برزخ به سر می‌برند؛ این بازی‌ها سال‌ها در سکوت خبری بوده‌اندو از سوی دیگر هیچوقت به صورت رسمی کنسل نشده‌اند.

در این مقاله، به سراغ ۱۶ بازی این چنینی می‌رویم و بنابر اطلاعاتی که از آن‌ها در دسترس است، می‌گوییم که توسعه آن‌ها کماکان ادامه دارد، متوقف شده است یا اینکه سازندگان در جهنم بی‌پایان توسعه به سر می‌برند. از سوی دیگر، از این هم می‌گوییم که چند وقت است بازی معرفی شده و دیگر اطلاعاتی از آن در دسترس نبوده. با ویجیاتو همراه باشید.


In the Valley of Gods

تاریخ معرفی: ۲ سال و ۴ ماه پیش

در جریان مراسم The Game Awards 2017، استدیو Campo Santo از In the Valley of Gods رونمایی کرد که یک بازی ادونچر اول‌شخص در مصر دهه ۱۹۲۰ میلادی بوده و داستان دو مستندساز را در مقبره نفرتیتی روایت می‌کند. درست مانند Firewatch، بازی قبلی همین استودیو، In the Valley of the قرار است تجربه‌ای بالانس از ماجراجویی و داستانی بسیار احساسی باشد.

مدت کوتاهی بعد از معرفی بازی، شرکت والو استودیوی Campo Santo را خرید. در آن زمان، استودیو گفت که به توسعه In the Valley of Gods ادامه می‌دهد اما سال بعدش، یکی از موسسین شرکت اعلام کرد که توسعه بازی در حالت تعلیق است چون اعضای استودیو به سراغ پروژه‌های دیگر مانند Half-Life: Alyx رفته‌اند. توسعه این بازی هنوز متوقف است اما صفحه مخصوص آن را کماکان می‌توان در استیم یافت.

وضعیت: در حالت تعلیق


Witchfire

تاریخ معرفی: ۲ سال و ۴ ماه پیش

Witchfire بازی جدید استودیوی The Astronauts (خالقین The Vanishing of Ethan Carter) است که در جریان گیم آواردز سال ۲۰۱۷ رونمایی شد.

بعد از رونمایی، استودیوی مورد اشاره برای بیش از یک سال در سکوت خبری بود، اما توسعه این شوتر اول‌شخص در ژانر «دارک فانتزی» همچنان ادامه دارد. The Astronauts اکنون هر از چندگاهی در وب‌سایت رسمی خود اخباری منتشر می‌کند و در آخرین مطلب خود به تشریح فلسفه طراحی نوار سلامت دشمنان بازی پرداخت.

اگر به دنبال یک تاریخ عرضه دقیق برای Witchfire هستید، استودیو می‌گوید «بازی زمانی تمام می‌شود که تمام شود». بنابراین بله، خبری از تاریخ دقیق نیست.

وضعیت: در دست توسعه


Metroid Prime 4

تاریخ معرفی: ۲ سال و ۱۰ ماه پیش

متروید پرایم 4 شدیدا مورد انتظار در جریان E3 2017 بود که بالاخره معرفی شد، آن هم حدود ۱۰ سال بعد از عرضه متروید پرایم 3.

بعد از عدم نمایش بازی در E3 2018 و بعد گیم آواردز همان سال، نینتندو بالاخره سکوت یک سال و نیمه‌اش را شکست و گفت که پروژه دوباره از نو آغاز شده و حالا Retro Studios (سازنده سه‌گانه اصلی) مجددا توسعه بازی را برعهده گرفته. (بنابر گزارش‌ها، تا قبل از این پروژه توسط باندای نامکو پیش برده می‌شد).

همانطور که انتظار می‌رفت سکوت خبری بعد از انتقال پروژه به Retro هم ادامه یافت. آخرین چیزی که درباره بازی شنیدیم این بود که یکی از اعضای اصلی تیم هنری استودیوی DICE که قبلا روی بتلفیلد 5 و Mirror's Edge Catalyst کار کرده به تیم ساخت متروید پیوسته.

وضعیت: در دست توسعه


Skull & Bones

تاریخ معرفی: ۲ سال و ۱۰ ماه پیش

در جریان E3 2017، یوبیسافت از Skull & Bones رونمایی کرد که راجع به دزدان دریایی بوده و یک بخش چندنفره رقابتی و یک بخش تک‌نفره داستانی هم دارد.

Skull & Bones از زمان معرفی دو بار تاخیر خورده. یک بار تاریخ انتشارش از پاییز ۲۰۱۸ به بازه ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۰ تغییر کرد و یک بار دیگر هم شنیدیم که بازی در تاریخی بعد از ماه مارس ۲۰۲۰ عرضه می‌شود. تاخیر دوم در ماه مه ۲۰۱۹ اعلام شد و از آن به بعد، محتویات چندانی در کانال‌های یوبیسافت سنگاپور در شبکه‌های اجتماعی دیده نمی‌شود. گفتنی است که بازی قرار بود قبل از تاخیر یک نسخه بتا (که هنوز می‌توانید برایش ثبت نام کنید) داشته باشد که تکلیف آن هم روشن نیست.

وضعیت: در دست توسعه


Payday 3

تاریخ معرفی: ۳ سال و ۱۰ ماه پیش

Payday 3 برای نخستین بار در ماه مه ۲۰۱۶ معرفی شد، زمانی که تیم توسعه Starbreeze توانست حقوق مربوط به این فرنچایز را از ناشر قبلی، یعنی 505Games دریافت کند.

در ماه فوریه همان سال Starbreeze روند توسعه بازی را کلید زد و همان موقع گفت که «هر چقدر زمان لازم بدانیم روی بازی کار خواهیم کرد».

بعد از این بود که برای دو سال در سکوت خبری رفتیم و Starbreeze هم در این مدت با مشکلات مالی مواجه شد و مجبور به تغییر ساختار درون سازمانی. تغییرات مورد نظر در ماه دسامبر به پایان رسید و تیم توسعه خاطر نشان کرد که اولویت را روی توسعه بازی Payday گذاشته است.

Payday 3 قرار است در بازه حدودی ۲۰۲۲ الی ۲۰۲۳ عرضه شود و Starbreeze ظاهرا اکنون به دنبال یک ناشر جدید می‌گردد.

وضعیت: در دست توسعه


The Talos Principle 2

تاریخ معرفی: ۳ سال و ۱۱ ماه پیش

نسخه دنباله بازی معمایی The Talos Principle در سال ۲۰۱۶ و در جریان Nordic Game Conference معرفی شد. طی حدودا ۴ سالی که از معرفی بازی می‌گذرد، استودیوی Croteam هیچ اطلاعاتی را به صورت رسمی از دنباله بازی تحسین شده‌اش منتشر نکرده.

اگرچه بازی هنوز تاریخ عرضه دقیقی ندارد، یکی از سازندگان بازی به نام دنیل لوچیک در سال ۲۰۱۹ توضیحاتی درباره پروژه ارائه کرد. او می‌گوید: «اگرچه تا حد مشخصی مشغول کار [روی The Talos Principle 2] هستیم، اما فعلا تمام تمرکزمان بر Serious Sam 4 معطوف است. ما تیمی کوچک هستیم و پیش بردن همه‌جانبه چندین پروژه برایمان دشوار است».

بنابر اطلاعات درج شده در استیم، Serious Sam 4 در سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شود و یعنی امسال Croteam قادر به معطوف کردن دوباره تمرکز خود بر دنباله The Talos Principle خواهد بود.

وضعیت: در دست توسعه


Two Worlds III

تاریخ معرفی: ۴ سال و ۱ ماه پیش

استودیو TopWare Interactive زمانی از Two Worlds III در سال ۲۰۱۶ رونمایی کرد که هنوز چیزی بیشتر از مفاهیم اولیه بازی ساخته نشده بود. در آن زمان، انتظار می‌رفت توسعه بازی سه سال طول کشیده و در سال ۲۰۱۹ شاهد عرضه‌اش باشیم.

اندکی مانده به پایان سال ۲۰۱۹، خبرگزاری‌ها به سراغ TopWare رفتند و مشخص شد بعد از گذشت چهار سال از معرفی، بازی هنوز در مرحله پیش‌تولید است و احتمالا در بازه حدودی ۲۰۲۲ الی ۲۰۲۳ منتشر شود.

وضعیت: در دست توسعه


System Shock 3

تاریخ معرفی: ۴ سال و ۴ ماه پیش

طرفداران سیستم شاک به صبر ایوب عادت دارند. سومین نسخه از این فرنچایز در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و این یعنی ۱۶ سال بعد از عرضه System Shock 2.

درحالی که استودیو OtherSide مشغول کار روی بزرگ‌ترین پروژه خود تا آن روز بود، به مدت سه سال هیچ‌ خبری درباره بازی نشنیدیم. در ماه سپتامبر گذشته اما یک تریلر گیم‌پلی از بازی منتشر شد و بعد در ماه فوریه‌ گزارش‌هایی منتشر شدند مبنی بر اینکه روند توسعه بازی از زمان مقرر «عقب افتاده» و تمام تیم سازنده بازی هم تعدیل شده.

اما همین یکی-دو هفته گذشته یکی از سخنگویان Nightdive Studios (شرکتی که آی‌پی System Shock را در اختیار دارد) به IGN گفت: «استودیوی OtherSide حقوق ساخت System Shock 3 را از ما لایسنس کرده. ما هیچ اطلاعیه از آن‌ها دریافت نکرده‌ایم که باعث شود فکر کنیم تغییری در وضعیت به وجود آمده است».

وضعیت: در دست توسعه


Red Ash: The Indelible Legend

تاریخ معرفی: ۴ سال و ۹ ماه پیش

بعد از جدایی کیجی اینافونه، خالق سری بازی مگامن از کپکام، او استودیویی جدید به نام Comcept تاسیس کرد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، Comcept خبر از ساخت یک دنباله معنوی برای Mega Man Legends داد که Red Ash: The Indelivle Legends نام دارد و به سرعت یک کمپین کیک‌استارتری هم برایش به راه افتاد. Red Ash توانست اندکی کمتر از هدف‌گذاری ۸۰۰ هزار دلاری‌اش جمع کند و بعد درست چند روز پیش از اتمام کمپین، یک ناشر چینی به نام Fuze روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

در ۵ سالی که حدودا از آن زمان می‌گذرد، Comcept بازی Mighty No. 9، بعد ReCore و بعد یک بازی موبایلی دیگر به نام Dragons & Colonies را عرضه کرده و در این میان هیچ خبری از Red Ash به گوشمان نرسیده. اکانت رسمی بازی در توییتر هم از اکتبر سال ۲۰۱۵ تا امروز هیچ فعالیتی نداشته.

وضعیت: در جهنم توسعه


Wild

تاریخ معرفی: ۵ سال و ۸ ماه پیش

میشل آنسل، خالق دو سری بازی محبوب Rayman و Beyond Good And Evil در گیمزکام ۲۰۱۴ از یک بازی جهان‌باز جاه‌طلبانه که در انحصار پلی استیشن ۴ است رونمایی کرد. این بازی شدیدا نویدبخش به نظر می‌رسید و بعد در هفته گیم پاریس ۲۰۱۵ هم جزییات بیشتری درباره‌اش منتشر شد.

متاسفانه اما این آخرین باری بود چیزی از Wild شنیدیم و تنها چیزی که دست‌مان را گرفته، چند پست اینستاگرامی از آنسل در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ است. آنسل اکنون مدیریت تیم توسعه Beyond Good and Evil 2 (که جلوتر بیشتر درباره‌اش حرف می‌زنیم) را در یوبیسافت برعهده گرفته و سال‌ها از آخرین صحبت‌اش راجع به Wild می‌گذرد.

اما نکته امیدوارکننده اینکه تیم توسعه Wild مدتی پیش دو آگهی استخدام منتشر کرد و سایت رسمی بازی هم با چند تصویر هنری تازه به‌روزرسانی شده.

وضعیت: در دست توسعه


Dead Island 2

تاریخ معرفی: ۵ سال و ۱۰ ماه پیش

در جریان E3 2014، شرکت Deep Silver خبر از ساخت Dead Island 2 داد و این‌طور بود که یکی از پرتلاطم‌ترین روندهای توسعه در تاریخ بازی‌های مدرن آغاز شد. استودیوی Techland که نسخه اول را ساخته بود ابتدا در پروژه دخیل بود، اما بعد تمرکزش را روی Dying Light گذاشت و به این ترتیب بازی به تیم Yager سپرده شد که قبلا Spec Ops: The Line را ساخته.

مصائب Dead Island 2 زمانی آغاز شد که شنیدیم بازی به جای بهار ۲۰۱۵، در سال ۲۰۱۶ عرضه می‌شود. چند ماه بعد، Deep Silver گفت به خاطر اختلاف نظر درباره پروژه، تیم Yager را کنار گذاشته و Sumo Digital، سازنده Little Big Planet 3 حالا سکان را به دست دارد و به این ترتیب باز هم سه سال دیگر در سکوت خبری ماندیم.

در ماه آگوست ۲۰۱۹، شرکت THQ Nordic اعلام کرد Dead Island 2 بار دیگر به استودیویی دیگر سپرده شده. این بار نوبت Dambuster Studios (سازنده Homefront: The Revolution) بود که پروژه را پیش ببرد. بنابراین بازی حالا به دست سومین توسعه‌دهنده‌اش افتاده و کار توسعه کماکان با مشقت فراوان ادامه دارد.

وضعیت: در دست توسعه


Deep Down

تاریخ معرفی: ۷ سال و ۲ ماه پیش

بازی Deep Down را یادتان هست که در جریان مراسم رونمایی پلی استیشن 4 در اوایل سال ۲۰۱۳ به نمایش درآمد؟ اگر فکر می‌کردید بازی در سکوت خبری عرضه شده سخت در اشتباه هستید. با گذشت ۷ سال از رونمایی، کپکام هنوز تاریخ عرضه بازی را مشخص یا آن را کنسل نکرده است.

بازی رایگان Deep Down قرار بود یک بتای محدود در فوریه ۲۰۱۴ برای بازیکنان ژاپنی داشته باشد که بعدا به «تابستان» همان سال موکول شد. تابستان هم گذشت و تا فوریه بعدی، کپکام هیچ صحبتی از بازی نکرد. اما در آن ماه گفته شد که بازی در حال پشت سر گذاشتن تغییراتی اساسی است که دلیل آن‌ها «نگرانی از ناتوانی بازی در جلب مخاطب» بوده. دو سال بعد، کپکام دومین علامت تجاری Deep Down را ثبت کرد که تا همین امروز اعتبار دارد.

دو سال دیگر هم در سکوت گذشت و بعد یوشینوری اونو، تهیه‌کننده بازی در جریان یک مصاحبه با یوروگیمر اشاره‌ای کوتاه به Deep Down داشت. او می‌گوید اعضای تیم توسعه اصلی بازی دیگر کنار یکدیگر نیستند اما پروژه رها نشده است. او خاطر نشان کرد تا زمانی که کپکام علامت تجاری بازی را نگه دارد، «یعنی کاملا بیخیال بازی نشده‌ایم».

وضعیت: در حالت تعلیق


Star Citizen

تاریخ معرفی: ۷ سال و ۶ ماه پیش

برخلاف دیگر بازی‌های حاضر در این لیست، Star Citizen همین حالا در فاز آلفا (با قیمت ۴۵ دلار) قابل بازیست اما برنامه زمانی خاصی برای عرضه نسخه نهایی‌اش اعلام نشده. روند توسعه هیچ یک از بازی‌های این لیست به اندازه استار سیتیزن بغرنج نبوده.

از زمان معرفی بازی و راه‌اندازی کمپین جمع سرمایه‌ عمومی‌اش، این پروژه جاه‌طلبانه که توسط کریس رابرتس، فیلم‌ساز و بازی‌ساز کهنه‌کار، ساخته می‌شود قادر به جذب سرمایه ۲۷۵ میلیون دلاری از ۲.۵ میلیون حامی مختلف بوده است و ۴۶ میلیون دلار دیگر هم سرمایه خصوصی جذب کرده. این بازی با اختلاف فراوان، موفقیت‌آمیزترین کمپین جمع سرمایه عمومی تاریخ ویدیوگیم را داشته.

اما علی‌رغم تمام این سرمایه‌ها و مدت زمان توسعه ۷ سال و نیمه، استار سیتزین هنوز عرضه نشده. در واقع هنوز اصلا وارد فاز بتا هم نشده و نسخه فعلی Alpha 3.8 است. بدتر از این، کریس رابرتس به خبرگزاری فوربز می‌گوید دیگر هیچ ایده‌ای ندارد که بازی چه زمانی عرضه خواهد شد.

در سال ۲۰۱۵، رابرتس از یک بخش تک‌نفره جداگانه برای استار سیتیزن رونمایی کرد که Squadron 42 نام داشته و چندین ستاره شهیر هالیوودی در آن ایفای نقش می‌کنند. نخستین قسمت از این بخش سه اپیزودی قرار بود پاییز همان سال عرضه شود اما بعد یک سال تاخیر خورد. یک سال بعد، باز هم تاخیر خورد.

بازی هنوز با عرضه فاصله زیادی دارد و تاریخ انتشارش هم دائما تغییر می‌کند: برای مثال نسخه بتای Squadron 42 اخیر از سه‌ماهه دوم ۲۰۲۰ به سه‌ماهه سوم همین سال موکول شد. نقشه راه بازی نشان می‌دهد تا روز ششم مارس، حتی یکی از چپترهای نخستین اپیزود هم نهایی نشده.

این بازی چندین بار هم جنجال‌آفرینی کرده. برای مثال بسته‌های الحاقی بازی قیمت‌گذاری عجیب و غریب دارند و شرایط استرداد پول بازی هم به بیش از ۱۰۰ مورد شکایت به کمیسیون مبادلات فدرال آمریکا منجر شده. از سوی دیگر، به خاطر استفاده از موتور CryEngine، یک درگیری حقوقی طولانی‌مدت هم میان سازندگان بازی و شرکت کرایتک شکل گرفته.

وضعیت: (ظاهرا برای همیشه) در دست توسعه


Agent

تاریخ معرفی: ۱۰ سال و ۱۰ ماه پیش

در جریان E3 2019، سونی از بازی Agent رونمایی کرد که توسط راکستار توسعه می‌یافت و قرار بود در انحصار پلی استیشن 3 باشد. سهم هاوسر، هم‌موسس راکستار گیمز این بازی را «غایی‌ترین بازی شوتر» خواند و Agent قرار بود روایت‌گر «دوران اوج جنگ سرد در دهه ۱۹۷۰» باشد. هیچوقت تاریخ عرضه‌ای برای بازی اعلام نشد اما یکی از صفحات بازی در وب‌سایت راکستار به تاریخ عرضه در سال ۲۰۱۰ اشاره داشت.

سال ۲۰۱۰ آمد و رفت و در سال ۲۰۱۱ بود که Take-Two گفت بازی هنوز در دست توسعه است. بعد از دو سال سکوت دیگر، راکستار به شکلی بی‌سر و صدا علامت تجاری Agent و لوگوی آن را تمدید کرد و همین اتفاق در سال ۲۰۱۴ و بعد ۲۰۱۶ هم تکرار شد.

در سال ۲۰۱۸، تقریبا یک دهه بعد از رونمایی بازی، راکستار رسما بیخیال علامت تجاری Agent شد. دو منبع مختلف به وب‌سایت پالیگان گفتند که برخی لوکیشن‌ها و ماموریت‌های Agent سر از Grand Theft Auto V درآوردند و همین باعث شد تصور کنیم Agent مدت‌هاست که در قید حیات به سر نمی‌برد.

اما علی‌رغم این تصور و همینطور کنار گذاشتن علامت تجاری بازی، راکستار هیچوقت به صورت رسمی پروژه را کنسل نکرد و صفحه آن در وب‌سایت شرکت کماکان قابل دسترسی است.

وضعیت: در جهنم توسعه


Beyond Good & Evil 2

تاریخ معرفی: ۱۱ سال و ۱۰ ماه پیش

در سال ۲۰۰۸، یوبیسافت تریلری زیبا برای نسخه دنباله Beyond Good & Evil ساخته میشل آنسل به نمایش درآورد. در ماه مه همان سال ویدیویی منتسب به گیم‌پلی بازی منتشر شد و در سال ۲۰۱۰ یوبیسافت تایید کرد ساخت دنباله هنوز ادامه داد. یک بار دیگر در همان سال بود که میشل آنسل گفت بازی روی کنسول‌های وقت عرضه نمی‌شود و ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 قادر به اجرای بازی نیستند.

در سال ۲۰۱۲ توسعه بازی کماکان ادامه داشت اما آنسل درگیر پروژه Rayman Legends شد و همین موضوع کار روی Beyond Good & Evil 2 را کند کرد.

اگرچه هیچ اطلاعات تازه‌ای منتشر نشد، اما یوبیسافت بار دیگر در سال ۲۰۱۴ تایید کرد توسعه بازی ادامه دارد. آنسل همین کار را در سال ۲۰۱۶ هم تکرار کرد اما بعد از ۸ سال صبر، طرفداران دیگر با عینک بدبینی به ادعاهای یوبیسافت و سخنگویانش نگاه می‎کردند.

اما یک سال بعد و زمانی که آنسل یک تصویر هنری از ماماگو منتشر و تایید کرد بازی در فاز پیش‌تولید است، بذر امید دوباره در دلمان کاشته شد. دو روز بعد یوبیسافت نسخه دنباله را رسما تایید کرد و سپس یک رونمایی بزرگ در E3 2017 داشتیم. از آن زمان یوبیسافت رویکردی شفاف‌تر در قبال اخبار بازی در پیش گرفته و هر از چندگاهی جزییات بیشتر از گیم‌پلی یا تصاویر هنری بازی را به اشتراک می‌گذارد.

Beyond Good & Evil 2 هنوز تاریخ عرضه دقیقی ندارد و می‌دانیم که طی سال مالی فعلی یوبیسافت (که ۳۱ مارس ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد) نیز عرضه نخواهد شد. بنابراین در بهترین حالت، بازی پس از سه‌ماهه نخست ۲۰۲۱ عرضه می‌شود و ۱۳ سال بعد از نخستین تریلر رونمایی‌اش.

وضعیت: در دست توسعه

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • khezrisiavash
    khezrisiavash | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

    هرچی بازی خوبه یا نمیاد یا دیر میاد بازی بدا سر وقت میان

  • وحید
    وحید | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

    بازی Witchfire مثل اینکه خیلی خفنه، امیدوارم هر چه زودتر منتشر بشه

  • Reza_Dark
    Reza_Dark | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

    وای عاشق dead island هستم
    کاش زودتر بیاد نسخه دوش
    مقاله محشر مثل همیشه⚘?

  • ehsansh8964
    ehsansh8964 | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

    مورد انتظارترینشون برای من System Shock 3 هست

مطالب پیشنهادی