نظرات طرفداران چطور به ساخت ریمستر Command & Conquer کمک میکند؟
فرنچایز Command & Conquer جشن ۲۵ سالگیاش را امسال با نسخه ریمستر قسمت اول جشن میگیرد. با توجه به اینکه چند وقتی هست که پروسه ساخت ریمستر نسخه اورجینال C&C و نخستین Red Alert شروع شده، ...
فرنچایز Command & Conquer جشن ۲۵ سالگیاش را امسال با نسخه ریمستر قسمت اول جشن میگیرد. با توجه به اینکه چند وقتی هست که پروسه ساخت ریمستر نسخه اورجینال C&C و نخستین Red Alert شروع شده، دیگر با زمان عرضه آن فاصله زیادی نداریم و خیلی زود میتوانیم به تجربه این بازیهای استراتژی کلاسیک بپردازیم.
خبر معرفی نسخه ریمستر C&C واقعا سورپرایز کننده بود؛ چرا که الکترونیک آرتز نشان داده که خیلی طرفدرار ریمستر کردن بازیهای قدیمی خود نیست. بنابراین شاید برایتان سوال باشد که چرا الکترونیک آرتز به فکر عرضه Command & Conquer Remastered Collection افتاده.
Command & Conquer Remastered Collection دقیقا بعد از واکنشهای شدیدی که معرفی بازی موبایلی Command & Conquer: Rivals به همراه داشت، معرفی شد. به نوعی میشد گفت که الکترونیک آرتز مثل همیشه میخواست با عرضه یک نسخه از سری C&C روی موبایل، دوباره نام این فرنچایز را بر سر زبانها بیندازد. اما مسئله این بود که طرفداران دو آتشه سری، منتظر یک C&C روی موبایل نبودند.
البته خود الکترونیک آرتز هنوز اعلام نکرده که چرا به ساخت ریمستر C&C چراغ سبز نشان داده اما میتوان گفت که به لطف طرفداران سرسخت سری، توسعهدهندگانش متوجه پتانسیل بالای این مجموعه شدند و سعی دارند از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. زمانی که الکترونیک آرتز بالاخره تصمیمش را برای ساخت ریمستر C&C گرفت، تهیه کنندگانش را فرستاد تا با استودیو Petroglyph (استودیویی متشکل از افرادی که روی C&Cهای اورجینال کار کرده بودند) در مورد آن صحبت کند.
صحبتهای الکترونیک آرتز با Petroglyph به این نتیجه رسید که «بیایید مردم را برگردانیم به جایی که همهچیز شروع شد» و به جای اینکه سراغ بازیهای جدیدتر مجموعه برویم، C&C اورجینال را احیا کنیم. البته در طول پروسه ساخت، قرار بر این شد که اولین Red Alert هم به این پکیج اضافه شود.
به قول جیم وسلا (تهیهکننده بازی) جرقه ساخت ریمستر C&C، ماجراجویی جذابی را رقم زد که با پا گذاشتن در آن، تلاش برای ادای احترام به تمام جنبههای استراتژیهای بلادرنگ کلاسیک قوت گرفت. جیم وسلا میگوید: «خب به نظر میرسید که جای درستی را برای شروع انتخاب کرده بودیم و خیلی هم مورد لطف طرفداران سری قرار گرفتیم. اما دیدیم که طرفداران بازی خیلی بیشتر از اینها میخواهند. ما هم متوجه این موضوع شدیم و گفتیم چرا که نه».
جامعه طرفداران بازی در ابتدای مسیر، مشارکت بالایی در پروسه ساخت ریمستر C&C داشتند. Petroglyph نیز به شدت در سابردیت Command & Conquer فعال بود و برای طرفداران بازی از ویژگیهای نسخه ریمستر میگفت و تصاویری از نمونههای اولیه بازی در اختیارشان میگذاشت.
وسلا پروسه ساخت بازی را به کمپینهای کیکاستارتر تشبیه میکند و از تاثیر بالایی که ارتباط با طرفداران روی بازی گذاشت میگوید. «اوایل ایده اینکه با جامعه طرفداران بازی تعامل داشته باشم را خیلی دوست داشتم. منظورم این است که ایدهها و نظراتی که ارائه میکردند خیلی با ارزش بود. چراکه باعث میشد روی چیزی تمرکز کنیم که آنها از ما میخواستند».
نظرات کاربران برای تیم توسعه دهنده عین یک منبع راهنما برای ساخت ریمستری فوقالعاده از Command & Conquer عمل کرده. جامعه طرفداران بازی حتی برای ریمستر فوتیجهای FMV قدیمی نیز به تیم سازنده کمک کرده و در بسیاری موراد عملا به آنها گفته که بهتر است روی چه چیزهایی تمرکز کنند. برای مثال تیم توسعهدهنده قصد تغییر رابط کاربری بازی را داشت. تصمیمی که طرفداران با آن موافق نبودند و در نهایت رابط کاربری ریمستر C&C، شباهت زیادی به چیزی پیدا کرد که در نسخه اورجینال شاهدش بودیم.
شاید بد نباشد بدانید که حتی باکسآرت نسخههای محدود فیزیکی بازی هم توسط یکی از طرفداران طراحی شده. به عقیده وسلا ارتباط با جامعه طرفداران، یک فرآیند موفق در پروسه ساخت ریمستر C&C بوده؛ ارتباطی که او حاضر است در بازیهای بعدی خود نیز تکرارش کند و باور دارد که صنعت ویدیو گیم نیز میتواند از آن نفع ببرد.
با نگاه کردن به گیمپلی برخی مراحل کلاسیک بازی از طریق تماسهای ویدیویی Zoom، به خوبی میتوان این نفعی که وسلا در موردش صحبت میکند را در ریمستر C&C دید. همه چیز ریمستر Command & Conquer، مثل یک تونل زمان است که خاطرات خوش گذشته را تداعی میکند. حتی موسیقیهای بازی هم که حالا به لطف مهارت فرانک کلیپاکی جان دوبارهای گرفته، حس و حال نوستالژیک خود را حفظ کرده.
ریمستر C&C طوری ساخته شده تا همهچیز برای مخاطب قدیمی آشنا به نظر برسد. البته تغییرات مهمی در بازی صورت گرفته که از میان آن میتوان به بهبود ویژگی زوم کردن، سرورهای اختصاصی و تماشای بازپخش رقابتها اشاره کرد. در کل ریمستر C&C برای مخاطب قدیمی سری، نوستالژیک و جذاب به نظر میرسد اما وسلا فعلا حاضر نیست در مورد آینده این سری محبوب بیشتر صحبت کند.
به گفته او، تمام تمرکز فعلی تیم روی کامل کردن پروژه ریمستر C&C گذاشته شده و الکترونیک آرتز و Petroglyph برای دیدن نتیجه آن خیلی هیجان زده هستند. «ما میخواهیم فعلا همین پروژه را به اتمام برسانیم، واکنش کاربران را بررسی کنیم و بعد ببینیم که فرنچایز را در آینده میتوان به کدام سمت برد».
با این حال اگر قرار باشد ریمستر نسخههای دیگر C&C هم ساخته شوند، به نظر میرسد که Petroglyph با شیوهای که در پیش گرفت، بهترین گزینه برای انجام این کار باشد. Command & Conquer Remastered Collection پنجم ژوئن ۲۰۲۰ (۱۶ خرداد ۱۳۹۹) روی پیسی عرضه خواهد شد.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.