ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

۱۶ نکته مهم در تریلر گیم‌پلی ۱۸ دقیقه‌ای Ghost of Tsushima

چند روز پیش بالاخره توانستیم یک تریلر تازه از گیم‌پلی بازی Ghost of Tsushima تماشا کنیم و استودیوی ساکرپانچ با این نمایش ۱۸ دقیقه‌ای به هیچ وجه ناامیدمان نکرد. در این ۱۸ دقیقه توانستیم جزییات ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

چند روز پیش بالاخره توانستیم یک تریلر تازه از گیم‌پلی بازی Ghost of Tsushima تماشا کنیم و استودیوی ساکرپانچ با این نمایش ۱۸ دقیقه‌ای به هیچ وجه ناامیدمان نکرد. در این ۱۸ دقیقه توانستیم جزییات بسیار زیادی راجع به سیستم اکتشاف جهان، مبارزه، شخصی‌سازی، حالت تصویربرداری و حتی روباه‌های کوچک و نازی که به قهرمان داستان کمک می‌کنند دریافت کنیم.

اما برای اینکه بتوانیم تا آخرین قطره اطلاعات درون این تریلر را بیرون بکشیم، فریم به فریم نمایش Ghost of Tsushima را تماشا کردیم و بنابراین این شما و این هم ۱۶ نکته مهم در تریلر بازی.

خبری از رابط کاربری نیست، جهان به شما می‌گوید کجا بروید

Ghost of Tsushima جهانی عظیم و زیبا دارد و حیف است اگر با مکانیک‌های رایج مانند نقشه، قطب‌نما و نشانگرهای ماموریت، این جهان اسپویل شود. اما نبود این قابلیت‌ها هم مشخصا این چالش را به وجود خواهد آورد که نخواهیم دانست باید به کجا برویم. ساکر پانچ برای حل این مشکل، اطلاعات لازم برای یافتن ماموریت‌ها، اماکن و اهداف مختلف را درون خود جهان تعبیه کرده است. برای مثال اگر یک ماموریت خاص را دریافت کنید، «وزش باد» مسیر را نشان خواهد داد و با دنبال کردن برگ‌هایی که روی زمین غلت می‌خورند به هدف خواهید رسید.

این موضوع مشخصا راجع به مقاصدیست که از پیش از آن‌ها باخبرید اما Ghost of Tsushima از محیط برای آشنا ساختن شما با مناطقی که نمی‌دانید اصلا وجود دارند هم استفاده می‌کند. بنابراین اگر درختی با ظاهر عجیب یا ساختمانی نمادین را در محیط می‌بینید، به احتمال زیاد جایی بسیار جالب برای اکتشاف هم همان حوالی وجود دارد. حتی حیوانات هم به کمک شما می‌آیند، مثلا پرندگان شما را به اشخاص مختلف رسانده و روباه‌ها هم به سمت معابد هدایت‌تان می‌کنند.

رویدادهای رندوم

کافیست یک پلک کوچک بزنید و این لحظه را در ابتدای تریلر از دست خواهید داد که جین (کاراکتر اصلی بازی) از بغل یک خرس وحشی عبور می‌کند. این هیولا دارد دو نفر را به هوا پرتاب می‌کند و همین باعث می‌شود فکر کنیم مثل سری Far Cry، شاهد اتفاقاتی رندوم در جهان بازی خواهیم بود. با توجه به اینکه تمرکز بازی بر نگاهیست که افراد این جهان به جین دارند، می‌توان حدس زد رویدادهای متعددی اتفاق خواهند افتاد که به پاداش‌های ساده یا ماموریت‌های بزرگ‌تر منجر می‌شود.

سیستم مبارزه درباره دقت، جاخالی دادن و ضربات مرگبار است

به عنوان یک سامورایی، مبارزه برای شما بیشتر درباره دقت به خرج دادن خواهد f,n تا اینکه تمام دکمه‌های کنترلر را زیر انگشتان‌تان خرد کنید. جاخالی‌های ظریف و دقیق می‌توانند فرصتی به شما بدهند که با یک ضربه کاری دشمنان را از پای در بیاورید و حتی گاهی می‌توانید با یک ضربه، چند دشمن را به خاک و خون بکشید. از طرف دیگر، دشمنان هم نوعی نوار خستگی دارند و وقتی با ضربات پیاپی به استقبال‌شان بروید، از نفس افتاده و بی‌دفاع می‌شوند. در واقع به نظر می‌رسد با چیزی شبیه به رویکرد Star Wars Jedi: Fallen Order نسبت به ژانر سولزلایک طرف هستیم، اما همه‌چیز با سرعت بیشتری دنبال می‌شود. ضمنا اگر احساس کردید دشمنان‌تان واقعا ماهرانه با شما جنگیده‌اند، می‌توانید به جسدشان هم تعظیم کنید.

دوئل با دشمنان

اگر به دنبال رویکردی مستقیم‌تر و شرافتمندانه‌تر باشید، Ghost of Tsushima به شما اجازه می‌دهد با سیستم Standoff مبارزات تک-به-تک با دشمنان داشته باشید. این یعنی موضوع فراتر از دوئل‌هاییست که در مسیر خطی داستان اتفاق می‌افتند و زندگی یک سامورایی را در هر لحظه تجربه خواهید کرد. در نمایش گیم‌پلی بازی جین به یکی از مقرهای مغول‌ها رفته و یکی از گاردها را دعوت به دوئل می‌کند.

دوربین کات می‌خورد و دو مبارز را در حالی که به یکدیگر نزدیک می‌شوند نشان می‌دهد، سپس با یک افکت سینمایی، شاهد زومی نرم روی محیط نبرد هستیم. تمام این ماجرا ظرف چند ثانیه اتفاق می‌افتد اما باز هم باعث می‌شود مبارزه پیش رو شکلی بسیار دراماتیک پیدا کند. حواس‌تان باشد که وقتی حریف‌تان را سلاخی می‌کنید، بقیه دوستانش دیگر اهمیتی به شرافت و دوئل نمی‌دهند و به جانتان می‌افتند.

مواضع برای از پا در آوردن دشمنان مختلف کاربردی هستند

وقتی جین با دشمنی مواجه می‌شود که شمشیر سنگین به دست دارد، ژست بدن خودش را از «موضع سنگ» به «موضع آب» تغییر می‌‌دهد. ژست‌های مختلف میزان آسیب متفاوتی روی انواع دشمنان وارد می‌کنند و می‌توانید بازتاب این موضوع را در چگونگی دست گرفتن شمشیر از سوی جین ببینید. موضع آب باعث می‌شود او شمشیرش را افقی مقابل صورتش بگیرد و موضع سنگ باعث می‌شود به سراغ ژست عمودی برود. گفته می‌شود حداقل سه موضع مختلف در بازی وجود دارد اما هنوز نتوانسته‌ایم سومی را به چشم ببینیم.

گزینه‌های مبارزه مختلف

تا به امروز دو سبک مختلف -یعنی مبارزه مستقیم و مخفی‌کاری- را در گیم‌پلی مشاهده کرده‌ایم اما هنوز مشخص نیست که آیا یک سبک بر دیگری ارجحیت خواهد داشت یا خیر. چیزی که می‌دانیم اینست که کاراکتر شما به مرور زمان تکنیک‌های جدید می‌آموزد و از یک سامورایی، به «شبح» تبدیل می‌شود.

در مخفی‌کاری قادر به ترساندن دشمنان هستید

Ghost of Tsushima

اگرچه مبارزه مستقیم به نظر سرراست و باحال به نظر می‌رسد، امکان مخفی‌کاری هم هست. سازندگان بازی این سبک را «غیر شرافتمندانه» توصیف می‌کنند اما حقیقت اینست که با این رویکرد می‌توانید از حقه‌هایی کثیف استفاده کنید که شرایط را به نفع شما برمی‌گردانند. می‌توانید حواس دشمنان را پرت و شرایط را برای کشتن مخفیانه آن‌ها آماده کنید، یا می‌توانید با دود آن‌ها را کور کرده و بدون هیچ زحمت بکشیدشان. با کشاندن تعدادی از دشمنان به یک نقطه، امکان کشتن زنجیره‌ای آن‌ها هم مثل بتمن مهیا خواهد بود. اگر به اندازه کافی به این کارها ادامه دهید، معدود دشمنان باقی مانده وحشت‌زده می‌شوند و کشتن آن‌ها هم دیگر آب خوردن خواهد بود.

تنوع زیاد اسلحه

همانطور که از یک سامورایی انتظار می‌رود، قهرمان بازی در دوران حمله مغول‌ها به انبوهی ابزار مختلف دسترسی دارد. تنها در این تریلر ۱۸ دقیقه‌ای توانستیم برخی از آن‌ها را به چشم ببینیم و تردیدی نیست که در جریان بازی هم بی‌شمار سلاح دیگر به دستمان می‌رسید. بنابراین گذشته از کاتانای کلاسیک، جین یک نیم‌کمان و یک کمان بلند هم دارد که به ترتیب برای پرتاب تیرهای سریع و تیرهای سنگین کاربرد دارند. او کونای هم دارد که نوعی خنجر قابل پرتاب است. اما تعداد این سلاح محدود بوده و باید دائما حواس‌تان به اینونتوری جین باشد.

چارم‌های قدرتمند

Ghost of Tsushima

گذشته از انتخاب لباس‌های مناسب، جین می‌تواند چارم‌هایی نیز بیابد که توانایی‌های مختلف او را بهبود می‌بخشند. برای مثال یک چارم به نام Okuninushi به او اجازه می‌دهد بیرون از مبارزه به آرامی سلامتی خود را بازیابی کند و چارم دیگری به نام Unseen Respite باعث می‌شود به ازای استفاده از هر بمب دودزا، ۲۵ درصد از سلامتی او بازیابی شود. در ابتدا تعداد چارم‌های قابل استفاده محدود خواهد بود اما با یافتن معابدی به نام Inari قادر به افزایش چارم‌ها خواهید بود. به بیان دیگر، وقتی یک روباه خوشگل نگاهی معنادار به شما می‌اندازد، باید حتما دنبالش کنید.

قلاب

سکیرو برو کنار که جین هم یک قلاب دارد که با آن به هوا می‌رود. سامورایی مورد علاقه جدید ما می‌تواند با استفاده از این قلاب وارد حالات مختلف در میان زمان و هوا شود و تردیدی نیست که با آن قادر به رسیدن به نقاط مرتفع‌تر نقشه و گشت‌وگذار هرچه بیشتر نیز خواهیم بود. وقتی جین در محیط مبارزه جابه‌جا می‌شد، نشانگرهای مختلفی هم در نقاط گوناگون دیدیم که یعنی این قلاب احتمالا کاربردهای دیگری هم داشته باشد.

سیستم کرفتینگ هم احتمالا در بازی باشد

اگرچه ساکر پانچ به صورت دقیق اشاره‌ای به سیستم کرفتینگ در جهان Ghost of Tsushima نکرده، اشارات مختلفی در رابط کاربری به این قابلیت شد. هنگامی که جین در تریلر گیم‌پلی اسب خود را می‌راند، گاهی بامبو جمع می‌کند. وقتی هم که در حال حرکت هستید، می‌توان دید که برخی دسته‌های بامبو از میان سایر گیاهان برق می‌زنند و این یعنی احتمالا باید منتظر عنصری مهم در گیم‌پلی باشیم. از آن‌جایی که ظاهرا مهمات جین محدود است، احتمالا مثل Assassin's Creed Odyssey و Horizon: Zero Dawn قادر به ساخت تیر برای کمان و کارهایی از این دست باشیم.

سیستم انرژی احتمالا در مبارزات حیاتی باشد

Ghost of Tsushima

یک‌سری عنصر در رابط کاربری بازی دیده‌ایم که هنوز توضیح دقیقی برایشان نداریم. یکی از آن‌ها نقاط زرد رنگ درخشان روی صفحه، نشانگرهای L1 و R1 و یک نوار قرمز رنگ در گوشه پایین سمت چپ تصویر است. با یک قتل موفقیت‌آمیز، نقاط زرد و نوار قرمز هر دو پر می‌شوند و وقتی ضربات سنگین‌تر وارد می‌کنید، سطح نقاط زرد کاهش می‌یابد. نزدیک‌ترین حدس‌مان اینست که این‌ها به سطح انرژی جین ارتباط دارند.

علی‌رغم تمام خون‌ریزی‌ها، بازی برای زندگی احترام قائل است

علی‌رغم اینکه قرار است بخش اعظمی از گیم‌پلی بازی را مشغول قلع و قمع مغولان با کاتانا باشید، بازی همچنان قرار است به مراسم‌ها و سنت‌های فرهنگ ژاپن ادای احترام کند. در جریان بخش مبارزه سامورایی، جین در برابر مغول کشته شده تعظیم می‌کنید و در جایی دیگر هم دیدیم که جین در یک معبد مشغول دعاست. توجه به جزییات در این لحظات واقعا معرکه به نظر می‌رسد و شاید بتوانیم همینطور که ملت را می‌کشیم، چند چیز جالب هم راجع به فرهنگ و دین جین یاد بگیریم.

لباس‌ها مهم و شدیدا قابل شخصی‌سازی هستند

Ghost of Tsushima

لباس و زرهی که برای جین انتخاب می‌کنید علاوه بر تغییر ظاهر او، تاثیرات مکانیکی هم خواهند داشت. ساکرپانچ هنوز به صورت عمیق به این المان بازی نپرداخته اما به نظر واضح می‌رسد که وقتی مثلا زره کامل سامورایی به تن کرده‌اید، آزادی عمل بسیاری در مبارزات سرراست خواهید داشت اما احتمالا نه‌چندان در سکانس‌های مخفی‌کاری. عکس همین موضوع درباره لباس نینجای تماما مشکلی جین هم مصداق دارد. بنابراین سبک بازی‌تان هرچیزی که باشد، می‌توانید لباس جین را شخصی‌سازی کنید و به کمک گل‌های پخش شده در سراسر بازی، رنگشان را هم تغییر دهید.

بنچمارکی تازه برای فوتو مد

Ghost of Tsushima

بازی قبلی ساکر پانچ، یعنی Infamous Second Son به جرئت یکی از اولین عناوینی بود که فوتو مد یا حالت تصویربرداری را در بازی‌های ویدیویی استاندارد کرد. حالا Ghost of Tsushima قرار است این حالت را حتی از قبل هم بیشتر به پیش براند. انبوهی از تنظیمات مختلف برای انتخاب بهترین قاب ممکن وجود دارد و حتی می‌توانید محیط را هم دستکاری کنید. مثلا شاید بخواهید باد علف‌های پیرامون جین را تکان دهد یا انبوهی از کرم‌های شب‌تاب و برگ‌های معلق در هوا پیرامون او را در بر بگیرند. حتی می‌توانید برای محتویات ویدیویی بازی، موزیک پس‌زمینه را هم انتخاب کنید. دیگر چه می‌خواهید؟

گزینه‌های مختلف برای تجربه بازی

Ghost of Tsushima

اگر بخواهید یک تجربه تمام و عیار از یک ماجراجویی ژاپنی به دست آورید، ساکر پانچ هوایتان را دارد. از همان ابتدای بازی می‌توانید گزینه‌های مختلف را دستکاری کنید و مثلا به سراغ صداپیشگی و زیرنویس ژاپنی بروید یا اصلا حالت «سینمای سامورایی» را روشن کنید. این حالت اگرچه اندکی احمقانه به نظر می‌رسد، اما واقعا زیبا از آب درآمده و به شما اجازه می‌دهید با قرار دادن یک فیلتر سیاه و سفید روی صفحه، تجربه‌ای بسیار نزدیک به فیلم‌های سامورایی کلاسیک داشته باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • ehsansh8964
    ehsansh8964 | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

    از شرافتمندترین بازی‌هاست

  • ...KIAN...
    ...KIAN... | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

    بنظرم پتانسیل اینو داره که از سکیرو بهتر باشه

    • niki15
      niki15 | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

      این بازی open world هست ولی فکر کنم sekiro اینطوری نبود ؟

  • Javad
    Javad | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

    Wow nice game
    :)

  • sinavalizade
    sinavalizade | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

    از کجا باید تریلر رو ببینم ؟

مطالب پیشنهادی