اندرحکایت تعطیلی خانه پینما ایران
خانه پینما ایران تعطیل شد! خبری کوتاه که در چند روز گذشته فعالان صنعت کمیک را تحت تاثیر خود قرار دارد چرا که خانه پینما ایران تنها ارگان دولتی بود که در سال ۱۳۹۴ با ...
خانه پینما ایران تعطیل شد! خبری کوتاه که در چند روز گذشته فعالان صنعت کمیک را تحت تاثیر خود قرار دارد چرا که خانه پینما ایران تنها ارگان دولتی بود که در سال ۱۳۹۴ با هدف معرفی صنعت کمیک و هنرهای مصور و همچنین بومیسازی کمیک غربی تاسیس شد. اکنون بعد از پنج سال و البته شش ماه غیبت در اواخر کارنامه خود، این نهاد رسما منحل شده است.
شاید بتوان تاثیرگذارترین اقدام خانه پینما را برگزاری رقابت دیزاتن در دو سال پیش دانست. مسابقهای با محوریت کمیک که با وجود نداشتن خروجی مستقیم باعث گردهم آمدن نسلی جدید از هنرمندان کمیک ایران و معرفی این نسل به ناشران کمیک در جهت جهشی در فرهنگ کمیک ایران شد که در دو سال اخیر با فعالیتهای انتشارات خراسان، کمیکا و هنرمندان این عرصه شاهدش بودیم. به غیر از آن حمایت خانه پینما از هنرمندان و جمعآوری و تلاش برای گسترش آثار مصور در ایران بیدریغ بود. اما حالا بعد از پایان یافتن کار این موسسه آیا مشکلات پیشآمده برای فعالین این حوزه در ایران غیرقابل جبران است؟
«سام سلماسی» طراح کمیک و کارشناس این حوزه اعتقاد دارد که خانه پینما ایران کمک خاصی به رشد و توسعه این صنعت در ایران نداشته است. به باور سلماسی، کمیک بوک در ایران به صورت خودجوش جا باز کرد و نه با کمک نهادهای دولتی: «رویداد دیزاتن که از این نهاد برگزار شد نیز یک اتلاف وقت و انرژی بود و هزینههای آن میتوانست در جای بهتری برای سرمایهگذاری در کمیک نویسی منظور شود.»
سلماسی با تاکید بر این نکته که خانه پینما تاثیر خاصی روی صنعت کمیک در ایران نداشته، میگوید که انیمیشنسازی و کاریکاتور و کمیک نیازی به نهادهای دولتی ندارند: «فقط فضای باز کاری و سرمایهگذاری لازم است و کار خوب، خودش به نمایش در میآید. او میگوید که نگاه دولت باید اینطور باشد که کمیک را مانند یک مدیای سرگرمی در نظر بگیرند: «بگذارند هر کس که ذوقی در این زمینه دارد، آثارش را منتشر کند.»
او در پاسخ به این سوال که اگر خانه پینما هیچ تاثیری نداشته، چه نهادی و با چه ویژگیهایی میتواند جایگزین مناسبی باشد به ویجیاتو میگوید: «اگر هم قرار است ارگانی در این زمینه وجود داشته باشد اولا باید زیر نظر اشخاص حرفهای این هنر و صنعت اداره شود و نه کسی که کمیک را فقط به مثابه کمیک استریپ بداند و یا کل دنیای این کتابها، صرفا به مطالعه تن تن پرداخته باشد و الباقی داستانها را در وادی قصههای ابرقهرمانی بگنجاند. این افراد جایگاهی در راس ارگان مورد نیاز کمیک در ایران ندارند و وظیفهای که یک ارگان در این زمینه میتواند داشته باشد یکی تبلیغ و جذب سرمایه و دومی ترویج آثار کمیک و فرهنگسازی آن در کشور است.»
اما فارغ از صحبتهای سلماسی باید گفت از بین رفتن این ارگان حتی اگر کمترین تاثیرهای ممکنه را دارا باشد هنوز به این معناست که صنعت کمیک تنها سنگر دولتی خود را از دست داده اس. علیرقم پیگیریهای ویجیاتو نسبت به یافتن دلیل منحل شدن خانه پینما و صحبت با مسئولین این ارگان، آنها علاقهای به دادن اطلاعات بیشتر نشان ندادند و تمام اطلاعات در این بازه زمانی تنها به متنی که «محمد مسعودی» مدیر سابق پینما ایران در سایت این ارگان قرار داده خلاصه میشود
شما چقدر با صنعت کمیک در ایران آشنا هستید و آیا آثار بومی را دنبال میکنید؟ فکر میکنید که یک ارگان دولتی در این زمینه چه کاری میتواند انجام دهد؟ دیدگاههای خود را با ویجیاتو در میان بگذارید.
تماشا کنید: ویجی لاگ – چطور کمیک بوک خواندن را شروع کنیم؟
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.