ناشر بازی: Xbox Game Studios | مدت زمان بازی: 20 ساعت |
سازنده بازی: Obsidian Entertainment | کامل کردن بازی: 60 ساعت |
بگذارید روراست باشم. بنده بهعنوان طرفدار دیرینه استودیو Obsidian، نهتنها از Avowed انتظاری جز یک بازی نقشآفرینی صرفا قابل قبول نداشتم، بلکه حتی با دیدن نمایشها و تریلرهایش اشتیاق چندانی پیدا نمیکردم. در هیچ نقطهای از بازهای که منتظر Avowed بودیم، این بازی را بهچشم قاتل الدر اسکرولز یا یک نقشآفرینی عظیم و انقلابی نمیدیدم؛ چیزی که کارگردان این بازی بارها و بارها در مصاحبههای خود توضیح داده بود. و با این حال، کماکان انتظاراتی از این عنوان بهوجود آمد که در نهایت آن را بهعنوانی بحثبرانگیز میان گیمرها تبدیل کرد.
حالا که Avowed را بازی کردم، باید بگویم که بله، «اِواود» از نظر جاهطلبی و وسعتش حتی در رویاهایش نمیتواند در مقیاس یک Baldur's Gate 3 یا Kingdom Come: Deliverance 2 ظاهر شود. و البته که اواود کمبودهایی دارد که قابل چشمپوشی نیستند. اما حقیقتا انتظار نداشتم که با تمام این اوصاف، این بازی بسیار فراتر از چیزی که فکر میکردم مرا در دنیای خود غرق کند. پس با بررسی این بازی در ویجیاتو همراه باشید.
همانطور که احتمالا میدانید، Avowed در واقع بخشی از دنیای مجموعه بازیهای نقشآفرینی Pillars of Eternity است که برخلاف آن دو بازی (که CRPGهایی بودند که به بازیهای Infinity Engine همچون دو نسخه اول Baldur's Gate ادای دین میکردند)، یک تجربه اکشن-نقشآفرینی اول شخص/سوم شخص است. داستان Avowed حدودا سه سال بعد از وقایع Pillars of Eternity 2: Deadfire آغاز میشود. شما یکی از ماموران امپراطوری Aedyr هستید که برای بررسی اخباری مبنی بر وقوع یک طاعون مرموز بهنام Dreamscourge، به سرزمینهای شمالی The Living Lands فرستاده شدهاید. اما شما نه یک فرد عادی، بلکه گونهای از نژاد کمیاب خدامانندان یا Godlikeها هستید. خدامانندان در واقع افرادی از نژادهای متمدن هستند که هنگام تولد، ویژگیهای بصری خاصی که به یکی از خدایان دنیای Eora مرتبط هستند را به ارث میبرند و ظاهری نامتعارف پیدا میکنند. نکته اینجاست که شما حتی در میان خدامانندان هم نامتعارف هستید، چرا که برخلاف خدامانندان عادی که ویژگیهای ظاهریشان بهوضوح به یکی از خدایان مرتبط است، خدای شما نامعلوم و متفاوت با تمام گونههای دیگر این نژاد است.
شما در نهایت به The Living Lands میرسید و متوجه میشوید Dreamscourge بیماریای است که میتواند به روح هر موجود زندهای نفوذ کند، هوشیاری و سلامت روانی آن را تا مرز دیوانگی مطلق از بین ببرد و با رشد قارچهای متعدد روی صورت و بدن آن (مشابه آنچه که در مجموعه The Last of Us میبینیم)، آن موجود مفلوک را به یک Dreamthrall تبدیل کند. از طرفی دیگر با رسیدن به The Living Lands، صدایی مرموز شما را به خود میخواند. صدایی که احتمالا هم با هویت شما در ارتباط است و هم با این طاعون دیوانهوار. حال شما باید سر از راز این طاعون درآورید و در این راه، با گروهها و افراد مختلفی که در این سرزمین زندگی میکنند سر و کله بزنید.
علیرغم اینکه Avowed عضوی از مجموعه Pillars of Eternity است، ایکس باکس و ابسیدین همواره آن را بهعنوان تجربهای مستقل و قابل دسترسی برای بازیکنان تازهوارد تبلیغ میکردند. اما حقیقت این است که داستان اواود بهشدت روی آشنایی شما با دنیای Eora و وقایع بازیهای قبلی تکیه میکند. نهتنها این، بلکه نحوه نویسندگی دیالوگهای بازی بهشدت متکی به توضیحات یا بهاصطلاح اکسپوزیشن است (متاسفانه بنده دو بازی قبلی سری را تجربه نکردم، اما حدس میزنم آنها هم به همین شکل روایت میشوند). شخصیتهای بازی دائما به اصطلاحات، وقایع تاریخی، دینها و خدایان، فرهنگها و حتی اتفاقات بازیهای قبلی اشاره میکنند و اگرچه بازی یک فرهنگ لغت کوچک درون دیالوگهایش قرار داده تا بتوانید معنی اصطلاحات مختلف را متوجه شوید، اما در نهایت ناآشنایی با دنیای Pillars ممکن است به گیج شدن شما و عدم برقراری ارتباط کافی با داستان بازی منجر شود. حتی ممکن است وقایع کلیدی و پیچشهای داستانی بازی برای شمایی که به این دنیا تازهوارد هستید کمی معمولی و قابل پیشبینی بهنظر برسد، در حالی که یک هوادار Pillars با آنها شگفتزده و ذوقزده میشود.
بههمین دلیل اگر نظر بازیکنان مختلف را بپرسید، احتمالا اختلاف نظر قابل توجهی در مورد داستان Avowed حس خواهید کرد. بهنظر بنده بهعنوان یک تازهوارد به این مجموعه، داستان اواود شاید در حد ساختههای پیشین ابسیدین بهیادماندنی نباشد، اما همچنان تا حد خوبی جالب و جذاب است. همچنین طبق سنت همیشگی بازیهای ابسیدین، در این بازی نیز حق انتخاب قابل توجهی در نحوه انجام کوئستها و به سرانجام رساندن داستانشان دارید. اما اینجاست که به نقطهای که اواود را به بازی بحثبرانگیزی تبدیل کرده است میرسیم.
بازی در کوئستهایش حق انتخاب قابل قبولی فراهم میکند. اما به جز آن، Avowed به هیچ وجه بازی واکنشپذیری نیست. همانطور که شاید در کلیپها و ویدیوهای یوتیوب دیده باشید، بازی هیچکدام از سیستمهای پویایی که در امثال Kingdom Come Deliverance یا The Elder Scrolls یا حتی عنوانی همچون The Outer Worlds میبینید را ندارد. اولا که تمام اشیاء محیط بازی فاقد فیزیک هستند و گویی با منگنه به دیوار یا میز خود چسبیدهاند (اگر شیء خاصی قابل تعامل یا شکستن باشد، بازی آن را با علامت مشخص میکند). دوما اکثر NPCهایی که در شهرها و محیطهای دیگر میبینید هیچ وقت از نقطه خود تکان نمیخورند و به جز مواقعی که قرار است با شما دیالوگ داشته باشند، هیچ گاه به شما واکنش نشان نمیدهند، حتی اگر به آنها حمله کنید. و منظورم این نیست که شما به آنها ضربه بزنید و آنها هیچ کاری در مقابلتان انجام ندهند. منظورم این است که آنها اصلا ضربه نمیخورند، یعنی هیت باکسی برایشان تعیین نشده است. در واقع ضربه زدن به آنها برابر است با ضربه زدن به هوا و دیوار. پس اگر دوست داشتید همچون Fallout New Vegas و The Outer Worlds بتوانید تک تک NPCهای Avowed را بهقتل برسانید، قرار است سخت ناامید شوید.
ببینید، من هم از وجود چنین کمبودی در بازی خوشحال نیستم. مخصوصا وقتی در نظر بگیریم که این بازی با قیمت 70 دلاری بهفروش میرسد. اتفاقا بعد از دیدن نمایشهای معمولی بازی، دیدن کلیپهایی که از ضعفهای بازی در اینترنت پخش میشد نیز هیجان من برای تجربه آن را بیش از پیش کاهش داد. با این حال، Avowed به قدری غافلگیرم کرد که اکنون هیچ اهمیتی به ضعفهایش نمیدهم. بگذارید بگویم چرا.
در درجه اول این بازی واقعا زیباست. شاید The Living Lands در عمل سرزمین چندان واکنشپذیر و پویایی نباشد، اما بهلطف طراحی هنری درجه یک آبسیدین و استفاده درست از تکنولوژیهای موتور آنریل انجین 5، محیطهایی بسیار چشمنواز برایتان فراهم میکند و بعضا شما را با منظرههایی مواجه میکند که برای چند ده ثانیه میخکوب شوید، درست همانند لحظاتی که در Skyrim برایتان پیش میآمد (در ادامه بیشتر راجع به شباهت بازی با اسکایریم صحبت خواهم کرد). اما تیم فنی ابسیدین را صرفا نباید برای گرافیک زیبای Avowed تحسین کرد؛ این بازی علیرغم استفاده از آنریل انجین 5 و بهکارگیری تکنولوژیهایی همچون رهگیری پرتو و Lumen، تا حد زیادی روان و بهینه اجرا میشود. بنده روی کامپیوتر خود با کارت گرافیک RTX 3070، پردازنده i5 12600K و 32 گیگابایت رم در رزولوشن 1440p، تنظیمات گرافیکی High و DLSS Quality تقریبا همواره بین 60 تا 80 فریم بر ثانیه دریافت میکردم. خوشبختانه بازی هوای گیمرهای دارای کارت گرافیک 8 گیگابایتی را نیز دارد و بازی در مصرف VRAM واقعا بهینه عمل میکند. اما طبیعتا یک عملکرد فنی خوب بهتنهایی برای شما بازی خوبی نمیسازد. پس بگذارید بگویم که Avowed یکی از سرگرمکنندهترین گشت و گذارهایی را دارد که در چند سال گذشته تجربه کردهام.
بنده همیشه Obsidian را استاد طراحی کوئستهای چندشاخه و صرفا معمولی در طراحی جهانهای قابل گشت و گذار میدیدم. اما Avowed در زمینه گشت و گذار واقعا شگفتزدهام کرد، در حدی که میتوانم بگویم آخرین بار نقشه Elden Ring در این حد مرا درگیر خود کرده بود. جهان اواود در واقع به چهار منطقه نسبتا کوچک تقسیم میشود، اما هر کدام از این مناطق بهقدری از مسیرهای جانبی و پنهان پر شدهاند که بنده طی 15 ساعت ابتدایی خود با بازی، کوئستها را تا حد زیادی رها کردم و به گشت و گذار در منطقه پرداختم. در نظر داشته باشید که در یک Fallout New Vegas یا The Outer Worlds، امکان نداشت گشت و گذار را به انجام کوئستها ترجیح بدم.
خبر خوب این است که Avowed به خوبی گشت و گذار شما را با پاداش همراه میکند. ممکن است به گروهی از راهزنان برخورد کنین که روی سر رهبرشان جایزه وجود دارد. ممکن است پشت یک دیوار تخریبپذیر صندوقی پیدا کنید که یک لوت خوب و کمیاب به شما هدیه میدهد. ممکن است مسیر جدیدی به سمت یکی دیگر از بخشهای مپ پیدا کنید که در ادامه مسیرش، یک کوئست جانبی عمیق و طولانی وجود داشته باشد. حتی ممکن است به معبدی برخورد کنید که جزئیات جالب بیشتری از داستان و Lore بازی برایتان فاش کند. گشت و گذار Avowed دقیقا انرژی امثال Skyrim و Elden Ring را تداعی میکند. این آخرین دستاوردی بود که فکر میکردم یک بازی ابسیدین بتواند داشته باشد. خوشحالم که غافلگیر شدم.
طبیعتا گشت و گذار تنها بخشی نیست که Avowed یادآور اسکایریم است. همانطور که گفتیم، این عنوان یک بازی اکشن نقشآفرینی با دو زاویه دوربین اول شخص و سوم شخص است که میخواهد بهجای قرار دادن بازیکن در قید و بند کلاسبندیهای سنتی، یک سیستم پیشرفت و شخصیسازی پویا فراهم کند. در نتیجه دست شما برای ساخت سبک بازی شخصیتتان باز است؛ میتوانید یک جنگجوی سنتی شمشیر و سپری باشید، یا یک کمانگیر جادویی، یا یک هفتتیرکش مخفیکار که میتواند جادوهای یخی اجرا کند. همچنین در آیتمهایتان هم قابلیت انتخاب زیادی دارید. شمشیر و تبرهای بزرگ و کوچک، کتابها و چوبهای جادو، کمانها، تفنگها و انواع و اقسام سلاحهای مختلف دیگری در بازی وجود دارند که میتوانید آنها را به شکل ترکیبی با یکدیگر با هم استفاده کنید. مثلا میتوانید در یک دست شمشیر و در دست دیگر چوب جادویی داشته باشید، یا یک دست هفتتیر و دست دیگر سپر، یا یک پتک بزرگ با هر دو دست. یعنی دقیقا همان چیزی که در اسکایریم هم داشتید را در Avowed هم میتوانید تجربه کنید.
خوشبختانه ابزارهایی که در اختیار دارید صرفا متنوع نیستند، بلکه در عمل هم لذتبخشند. در مورد سلاحهای سرد با اینکه نمیتوان گفت آنها جزو بهترین سیستمهای مبارزه با سلاح سرد از زاویه اول شخص محسوب میشوند، اما در کل حس و حال خوبی دارند. شخصا از حسی که پتکها داشتند لذت بردم، چون بهخوبی میتوانید حس کنید که با ضرباتتان مشغول خرد کردن استخوانهای دشمن هستید. اما همین سلاحهای سرد از نظر لذت، چند طبقه با سیستم جادوی بازی اختلاف دارند. سیستم جادوگری Avowed یکی از لذتبخشترین و ارضاکنندهترین سیستمهای جادویی است که تاکنون در یک بازی با چنین سبکی دیدهام. آنها هم از نظر بصری چشمنوازند، هم قدرتمندند و هم کاربردی هستند، مخصوصا جادوهای مبتنی بر یخ که حسابی به کارتان میآیند. پیشنهاد میکنم اگر برای بار اول میخواهید Avowed را بازی کنید، حتما استفاده از جادو را مد نظر داشته باشید.
سیستمهای Avowed در کل ساده و سرراست هستند. تنها نکتهای که در این راستا جای بحث دارد، نحوه سطحبندی سلاحها و زرههای شما و دشمنانتان است. خلاصه مطلب این است که سطح یا Levelای که شخصیت شما دارد، اهمیت چندانی ندارد و صرفا برای باز کردن مهارتهای جدید و افزایش Statها به کار میرود. چیزی که در مبارزات حرف اصلی را میزند، سطح سلاح و زره شما در مقایسه با سطح دشمنتان است. برای مثال اگر شما شمشیر و زرهی دارید که سطحشان +2 است و با دشمنی با سطح +3 مواجه شوید، یک نماد جمجمه بالای سر آن دشمن ظاهر میشود. در نتیجه، شما صدمه کمتری به او میزنید و او صدمه بیشتری به شما میزند. البته باید اشاره کنم که این سیستم پیش از انتشار پچ روز انتشار بازی، عملکرد بسیار شدیدتری داشت و حتی یک عدد اختلاف سطح میان دشمنتان و تجهیزاتتان میتوانست کار شما را به مراتب سختتر کند. اما بعد از پچ، این سیستم بهمراتب کمتر از قبل سختگیری میکند و تجهیزات شما با حضور یک دشمن سطح بالاتر، همچنان میتوانند تا حد خوبی کمکتان کنند.
در مجموع، Avowed به هیچ وجه بازی جاهطلبی نیست. یا حداقل بهتر است بگوییم محصول نهایی بازی جاهطلبی نیست، چون اکنون میدانیم که ابسیدین خوابهای بهمراتب جاهطلبانهتری برای این بازی دیده بود و مشکلاتی که در توسعه بازی پیش آمدند، مسیر آن را تغییر دادند. اما چیزی که بهعنوان محصول نهایی از Avowed به دستانمان رسیده است هم واقعا محصول ارزشمندیست. بعید میدانم فردی بعد از تجربه این بازی بخواهد آن را جزو بهترین RPGهای تاریخ یا حتی مثلا 3 اثر برتر تاریخ ابسیدین قرار دهد، اما واقعا نمیتوان منکر شد که این عنوان یک تجربه تر و تمیز، نسبتا مختصر و مفید و بسیار سرگرمکننده است که علیرغم برخی از کمبودهایش، میتواند غافلگیرتان کند.
میخرمش...
اگر از طرفداران سری Pillars of Eternity هستید که احتمالا به پیشنهاد ما نیازی ندارید و تکلیف مشخص است. اما اگر بهدنبال یک تجربه نقشآفرینی نهچندان طولانی و عمیق اما سرگرمکننده هستید، Avowed یک گزینه عالی برای شماست.
نمیخرمش...
داستان بازی برای افرادی که آشنایی خاصی با Pillars of Eternity ندارند میتواند کمی خشک و خستهکننده باشد. همچنین اگر انتظار تجربههای سیستمیکی همچون Skyrim یا Kingdom Come Deliverance دارید، این بازی حالتان را خواهد گرفت.
بازی Avowed قطعا در مقایسه با برخی از RPGهای عظیم و موفقی که در یکی دو سال اخیر منتشر شدهاند و حتی امثال Skyrim، کمی زیر سایه قرار میگیرد. نواقصی همچون تعامل بسیار پایین با دنیای بازی برای یک عنوان ۷۰ دلاری قابل پوشش نیستند، اما نمیتوان انکار کرد که این بازی بهمراتب خوشساختتر و سرگرمکنندهتر از چیزیست که انتظار دارید. ضمنا باید گفت Avowed شاید بهترین اثر استودیو ابسیدین از نظر خلق دنیایی جذاب برای گشت و گذار باشد.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
گیمپلی این بازی و دیدم و مقایسش کردمش با اسکایریم و بقیه بازی های بتسدا... یعنی این بازی حتی تو کپی کردن هم خوب نیست، میتونم بگم تنها چیزی که avowed توش از الدر اسکرولز اسکایریم بهتر بود همون گرافیک و جلوه بصریش بود که البته اینکه سال ها باهم فاصله دارن توضیحش میده.
به نظر من این بازی نسبت به بازی های گذشته خوب نبود چه برسه به «بعضی» بازی های الان.