ناشر بازی: BANDAI NAMCO |
سازنده بازی: Grounding Inc |
انیمه Death Note را میتوان یکی از مجموعههایی دانست که چه در داخل ایران و چه در خارج از ایران حسابی محبوب بوده و افراد بسیاری را به سمت تماشای انیمههای ژاپنی جلب کرده است. به تازگی و طی اقدامی غیر منتظره، یک بازی ویدیویی جذاب با الهام از این انیمه در دسترس قرار گرفته که در طول این مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت. با ویجیاتو و بررسی بازی Death Note Killer Withing همراه ویجیاتو باشید.
از همان ابتدا که اولین تریلر بازی Death Note را دیدم، یک چیز کاملا مشخص بود و آن الهامگیری مستقیم بازی از روی سری Among Us بود. راستش را بخواهید Killer Within واقعا هم بوی امانگ آس میدهد، اما خبر خوب آن است که رنگ و لعاب Death Note در کنار این حس و حال یکی از بهترین بازیهای آنلاین حال حاضر را تحویل مخاطب داده است!
بازی تشکیل شده از دو تیم پنج نفره که یک جبهه شامل L و افراد گروه تجسس میشود و گروه دوم به کیرا و افراد او اختصاص پیدا میکند. گروه تجسس گران وظیفه دارند تا یک سری تسک را انجام داده و با زیر نظر گرفتن دیگر بازیکنان مشکوک (مثلا با کمک نصب دوربین داخل ساختمانها)، اطلاعات مورد نظر را ثبت و به L که سر دسته کاراگاههای بازی است تحویل دهند. این ماموریتها توسط بازیکنی که کنترل L را برعهده گرفته به اعضای تیم داده میشود. نهایتا طی جلسات آخر هر روز، اعضای تجسس به شخص مشکوک رای داده و به دستور L این شخص دستگیر خواهد شد. اگر شخص دفترچه مرگ را در اختیار داشته باشد مجرم است و در غیر این صورت، یک روز کامل به یکی از اعضای گروه تجسس زنجیر میشود.
در ادامه گروه Kira را داریم که متشکل از کیرا (صاحب دفترچه مرگ) و همراهان او میشود. افراد کیرا وظیفه دارند تا در میان گروه تجسس پنهان شده و سعی کنند تا کارت شناسایی آنها را برای کیرا به سرقت ببرند. کیرا نیز وظیفه دارد تا با به دست گرفتن نام قربانیها، آنها را با استفاده از دفترچه به قتل برساند. هدف آن است تا L طی این عملیات شناسایی و کشته شود. نکته جالب آن است که به مانند انیمه، در صورتی که گروه تجسس به کیرا مشکوک شود، او میتواند با انتقال دادن دفترچه به یکی از اعضا، نقش خود را عوض کند. همچنین در صورتی که یکی از افراد کیرا مسئول بازرسی فرد مشکوک باشد، میتواند به دروغ او را بیگناه نشان دهد و خلاصه میتوان گفت که کلیت بازی به همین موارد خلاصه میشود.
اگرچه گیمپلی بازی کمی پیچیده است، اما جذابیت هر دست از آن به دوش بازیکنانی است که در طول هر دست از Killer Within با آنها برخورد خواهید داشت. المان «گفت و گوی صوتی» بازیکنها، مهمترین عنصر این عنوان را تشکیل میدهد. صحبت کردن داخل بازی بسیار مهم است و حتی یک ویژگی بسیار جالب داخل آن وجود دارد که به بازیکن اجازه میدهد تا Voice Chat باقی بازیکنان را به صورت زیرنویس زنده دریافت کند! جالب این جا است که بازی از دو کانال صوتی کاملا مختلف پشتیبانی میکند که اولی به صورت کاملا گلوبال در دسترس بازیکنان سرور بوده و دومی مخصوص کیرا و افراد او است تا قاتل بتواند به راحتی دستورات خود را بدون جلب توجه صادر کند که این واقعا جالب است.
بازیکنان در طول هر دست با هم صحبت کرده و با استفاده از بازی روانی، یک دیگر را مجبور به انجام حرکتهای غیر منطقی میکنند و درست به مانند خود دث نوت، بازیکن مدام در تلاش است تا با به کار گیری بحثهای مختلف، هویت کیرا را تشخیص داده و یا با یافتن کارت شناسایی L او را نابود کند.
اما در مورد کلیت گیمپلی باید گفت که تسکهایی که بازیکنها داده میشود، عمدتا بسیار ساده بوده و تنوعی که در Among Us احساس میشد، در این بازی وجود ندارد و از همین رو، احساس میشود که در صورت تکرار بازی ممکن است تا احساس کنید تا همه چیز تکراری است. شخصا ترجیح میدادم که بازی تسکهای جذابتری برای ارائه داشته باشد و حداقل امید دارم که در آینده ویژگیهای جدیدتری به این عنوان اضافه شود، با این وجود اعتقاد دارم که این کمبود چندان هم به ضرر بازی نیست و بیش از آن که تمرکز بازیکن روی حل کردن تسکها باشد، توجه او به حرکات حریف متمرکز خواهد بود این امضایی است که که به DEATH NOTE Killer Within معنی میبخشد.
سرورهای بازی بسیار شلوغ بوده و بازیکن میتواند دوستان جدیدی پیدا کرده و با شرکت در بازیهای مختلف، جوایز جذاب بخش بتلپس را آزاد کند، اما خبر بد آن است که هیچ قانونی برای استفاده از بخش وویس چت در نظر گرفته نشده و عمده افراد به هنگام اشتباه هم تیمیها یا درست پیش نرفتن روند بازی، رفتارهای سمی و نه چندان دوستانهای از خود بروز میدهند و در طول تجربه خود، بارها و بارها شاهد دعوای بازیکنها با یک دیگر بودم.
هر چه بازیکنها حرفهایتر باشند، یافتن قاتل سختتر خواهد بود و در صورتی که افراد نادرستی داخل بازی شرکت کنند، ممکن است همه چیز بسیار زودتر از چیزی که فکر میکنید و با خروج بازیکن قاتل به پایان برسد و از همین رو، یک بلاتکلیفی خاصی داخل بازی احساس میشود. تمام مچهای بازی به صورت اتفاقهای ایجاد شده توسط بازیکن دنبال میشود و بازی خود سرور رسمی و به خصوصی را ارائه نمیدهد، از همین رو حس حضور یک سرور رسمی و قانونگذاری شده برای بازیکنانی که به صورت ناگهانی بازی را ترک کرده و یا رفتارهای غیرقابل قبولی از خود به جای گذاشتهاند احساس میشود.
از گیمپلی که بگذریم، به طراحی محیط بازی میرسیم که واقعا زیبا است و به هنگام نوشته شدن نام افراد داخل بازی، اتفاقات جالبی مثل تصادف ناگهانی ماشین و یا سکته افراد به شکل جالبی پیادهسازی میشود و در کل نحوه استفاده از آدمکهای داخل انیمه، لحظات نمادین و حال و هوای کلی بازی به شکل بسیار خوبی پیاده سازی شده است.
میخرمش...
بازی DEATH NOTE Killer Within یک تجربه 10 دلاری است که در صورتی که مهارت اجتماعی قابل قبولی دارد و انیمه را به خوبی دنبال کردهاید یا از طرفداران امانگ آس هستید، یکی از بهترین تجربههای آنلاین شما در سال جاری را رقم خواهد زد.
نمیخرمش...
در صورتی که توانایی استفاده از گفت و گوی صوتی را ندارید و یا انیمه Death Note را تماشا نکردهاید و در کل به آثاری مثل Among Us علاقه ندارید، این بازی برای شما ساخته نشده است. تحریم بودن سرورهای این عنوان و اجبار بازیکن به استفاده از ابزار گذر از تحریم از دیگر مشکلات این عنوان برای گیمرهای ایرانی محسوب میشود.
بازی DEATH NOTE Killer Within همان تجربهای است که طرفداران بازیهای گروهی مثل مافیا یا امانگ آس سالها انتظارش را میکشیدند و ترکیب المانهای این نوع از عناوین و انیمه بسیار محبوب Death Note یا دفترچه مرگ باعث شده تا یکی از جذابترین عناوین انیمهای چند سال اخیر را شاهد باشیم. محتوای ارائه شده در بازی با وجود قیمت 10 دلاری آن واقعا مناسب است و تجربه آن را حسابی پیشنهاد میکنم، اما جو منفی حاکم بر سرورهای بازی و نبود قوانینی برای جلوگیری از این نوع رفتارها باعث شده تا بسیاری از بازیکنان از تجربه عنوان مذکور ناامید شوند.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.