پیشرفت و بهبود در بازیهایی که عرضهی سالیانه را تجربه میکنند کار دشواری است. کاری دشوار که تیم ویژوال کانسپتس به خوبی از پس آن برآمده است؛ اما همچنان جا برای اندکی بهبود بیشتر به چشم میخورد. عناوینی که به شکل سالانه عرضه میشوند (بخوانید بازیهای شبیهساز ورزشی) همواره روی مرز باریکی از جنس تکرار و نوآوری راه میروند. گاه به طرف یکی از این دو میروند و گاه با حفظ فرمول امتحانپسداده نسخههای قبلی، ریسکی به جان نمیخرند. عنوان WWE 2K24 نیز بعد از یافتن ثبات نسبی در نسخهی پیشین خود، حالا روی همین مرز باریک حرکت میکند. گاه از حجم بالای محتوای دسته اول غافلگیرتان میکند و گاه با نمایش برخی از کاستیها، یادآور میشود که 2K انتشار این بازی را بر عهده دارد. در ادامه با بررسی ویجیاتو از بازی WWE 2K24 همراه باشید.
اگر طرفدار WWE یا آنطور که در کشورمان شناخته میشود «کشتیکج» باشید، حتما تا به امروز برای یک بار هم که شده بازی ویدئویی از آن را تجربه کردهاید. سری بازیهایی که فراز و نشیبهای بسیاری را تحمل کردند و حالا با چشماندازی که ویژوال کانسپتس برای بازی در نظر دارد، به عنوانی استاندارد تبدیل شده است. استاندارد به این معنا که دیگر شاهد تغییرات بزرگ و ناگهانی برای تغییر بالانس بازی نیستیم. کنترل همان چیزی است که به یاد میآوریم و مکانیکها اندک تغییراتی (آن هم صرفا در راستای بهبود) به خود دیدهاند. بیش از ۲۴۰ سوپراستار قابل بازی با فرمهای مبارزه و البته کمبوهای متنوع، از آن دست پیشنهادهایی است که دوستداران بازیهای Brawler را به وجد میآورد. ترکیب شدن این سوپراستارها (که البته تعدادی از آنها، نسخههای مختلف از یک سوپر استار هستند) با مودهای قدیم و جدید بازی، تنوع خارقالعادهای به مبارزات بخشیده است. همواره چیزهای جدیدی برای دیدن و کشف کردن وجود دارد و همواره یک سوپراستار و یا ترکیب تگتیم هستند که غافلگیرتان کنند.
از بین مودهای تازه اضافهشده، هر کدام نقاط قوت خود را دارند. مسابقات «آمبولانس» عمق خوبی دارند و ممکن است هر لحظه به نفع یا ضررتان تمام شوند. چند بخشی شدن مکانیکهای مبارزه در این حالت بازی، فرصت برابری به دو طرف مسابقه میدهد تا از پس حریف و استراتژیهایش بربیاید. مسابقات «تابوت» مستقیمتر دنبال میشوند و با این حال، یک اشتباه میتواند روند بازی را در این بخش هم تغییر دهد. سوپراستارهای سنگینتر در ظاهر برای این سری مسابقه انتخاب بهتری به نظر میرسند (آندرتیکر و کین را به یاد بیاورید)؛ اما سازندگان توانستهاند تا تعادل خوبی بین کلاس وزنی هر سوپراستار و سبک مبارزهی او ایجاد کنند. حالت مسابقات «داور مهمان» نیز به بهترین شکل ممکن پیاده شده است.
اگرچه این اولین بار نیست که حضور داور مهمان در یک بازی WWE را شاهد هستیم؛ اما بهجرئت میتوان گفت که خوانش WWE 2K24 از این بعد دنیای کشتی حرفهای، بسیار جذاب است. قبل از هر چیز باید تصمیم بگیرید که تا چه اندازه میخواهید به داور و تصمیماتش سختگیر باشید. اگر این سختگیری از حدی بیشتر باشد، ممکن است برگزارکنندگان مسابقات در حین انجام آن، داوری جدید را به رینگ بفرستند و مسابقه تبدیل به یک مسابقهی سه نفره شود. آشوب جایی معنا پیدا میکند که بدانیم حضور مربیها نیز در چنین مسابقاتی آزاد است و گاه داور باید با مزاحمتهای آنها نیز دست و پنجه نرم کند. در WWE 2K24 شما همواره با دریایی از امکانهای مختلف طرف هستید که به شکلی برابر در اختیار شما و رقیبانتان قرار میگیرد. اینکه چه زمانی و با چه شدتی از هر یک استفاده کنید، انتخاب شماست.
برای مثال اولین مواجههی خود من با این حالت، زمانی بود که در یک مسابقه آنلاین، داور برای جبران دهنکجی حریف، بازی را کاملا به سود من برگرداند. شک ندارم که اگر قرار بود داور طبق روال عادی مسابقه را پیش ببرد، هرگز شانس برنده شدن نداشتم؛ اما بهواسطهی داینامیک جذاب داور و سوپراستارها، قبل از ورود داور جدید به رینگ به عنوان برنده شناخته شدم. جذابیت سناریو و تنوعشان باعث میشود بارها و بارها به دل مسابقات آنلاین و آفلاین بازی بزنید و هر بار با یک غافلگیری جدید مواجه شوید. اگرچه بخش «داور مهمان» میتوانست با قرار گرفتن در مودهای بیشتر و ترکیب با حالتهای بازی بیشتر، جذابیت دوچندانی داشته باشد؛ اما ترکیب کنونی و محدود کردن کار به مسابقات یک در برابر یک، برای شروع مناسب بهنظر میرسد.
تمام بخشهای داستانی: ۳۵ ساعت
کامل کردن تمامی بخشها: ۱۰۰ ساعت
یکی از مفهومهایی که سبب میشود تا WWE 2K24 موفقتر از هر عنوان ورزشی دیگری عمل کند، توجه به ذات مسابقاتی است که از آنها الهام گرفته. سمت چپ بالای تصویر، همواره ستارههایی به چشم میخورند که میزان رضایت هواداران از مسابقهی در حال انجام را نشان میدهند. تنوع ضربات، همراهی با مخاطب حاضر در سالن، رفت و برگشت بین دو سوپراستار و ... جزو المانهایی هستند که روی میزان ستارههای دریافتی در هر مسابقه موثر هستند. بالا بردن ستارهها، یعنی گرفتن امتیاز بیشتر و این یعنی یک مسابقهی ریسک/جایزه درجه یک. خیلی مواقع میتوانید زودتر مسابقه را تمام کنید و بهواسطهی برتری اول مسابقه، بازی را به نام خودتان جاودان کنید. گاهی هم ممکن است با تعلل و یکی-دو اشتباه، بازی برده را صرفا برای جذابتر کردنش برای تماشاگر ببازید. ایجاد تعادل بین میزان جایزه دریافتی از هر مسابقه و البته مدیریت مبارزه، ترکیبی است که موفقیت بازی را تضمین میکند.
شخصیسازی را هم از یاد نبریم. بعدی که همواره در سری WWE به آن توجه شده است و 2K24 نیز با دست پر به استقبال هواداران این بخش آمده. نکتهای که همواره از شخصیسازی بازی دوست داشتهام، توجه آن به بالانس است. اینکه میتوانید با گشت زدن در فرومهای مختلف و چند تغییر ساده، سوپراستار محبوبتان را به نسخهای از سالهای گذشتهی خود تبدیل کنید. با قدرت کمتر یا بیشتر. اگر هم حوصله نداشته باشید، میتوانید ساختههای دیگران را دانلود و تجربه کنید. موردی که باعث شد همان ساعتهای ابتدایی تجربه بازی کردن با براک لزنر و البته سیام پانک را داشته باشم و بهجرئت باید گفت که کامیونیتی بازی کار خود را به بهترین شکل انجام دادهاند. دیگر مهم نیست که چه سوپراستاری به بازی اضافه و یا از آن کم میشود. با ابزار شخصیسازی درجه یکی که ویژوال کانسپتس در اختیارمان قرار داده است، میتوان به راحتی سوپراستارهای محبوب را از بخش ساختههای کاربران دریافت کرد.
فکر میکنم امروز کار سازندگان از همیشه سختتر است. از حالا و تا حدود یک سال دیگر که نسخهی جدیدی از WWE را ببینیم، لیستی از غافلگیریهای احتمالی آن در ذهن داریم. غافلگیریهایی که اگر تامین شوند، نسخهی بعدی را تبدیل به یک بازی افسانهای خواهند کرد و اگر غیر از این باشد، ساخته ویژوال کانسپتس هم درگیر فرمول تکرار خواهد شد. تا آن زمان، از ساختهی لذتبخششان با بیش از چند صد سوپراستار قابل انتخاب و کلی حالت بازی متنوع لذت ببرید.
نقد و بررسی WWE 2K24 بر اساس نسخه Xbox Series X انجام شده است.
خلاصه بگم که...
سرانجام WWE 2K24 به تعادلی خوب بین عرضهی سالیانه و اضافه کردن محتواهای جدید رسیده است. تجربهای لذتبخش که میتوانست با اندکی تغییرات، بینقص باشد؛ اما با چنین ناشر و سیاستهای عرضهی سودجویانهای، همین هم غنیمت است.
میخرمش...
اگر هوادار کشتیکج و یا بازیهای Brawler باشید، WWE 2K24 آنقدر ارزش تکرار بالا و محتوای زیادی دارد که تا ساعتها سرگرمتان خواهد کرد. چه در بخش تکنفره و چه آنلاین، بازی بهشدت سرگرمکننده عمل میکند و ارزش هزینه کردن را دارد.
نمیخرمش...
اگر سناریوهای WWE برایتان نخنما شدهاند و از دیدن چندبارهی فوقستارههای این شرکت در حال تکه و پاره کردن یکدیگر لذت نمیبرید، پرداختن پول برای این بازی اشتباه است. بهنظرم قبل از هرچیز باید هوادار کشتیکج باشید تا از محصول ویژوال کانسپتس لذت ببرید.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
کشتی کجم کشتی کج قدیم
اتفاقا تو نسل نهم عالی شدن بازیای کشتی کج
من ۲۲ رو بازی کردم ۲۳ رو هم داشتپو به تازگی ۲۴ رو خریدم،هر کدوم واسه خودشون عالی بودن و این آخریه خیلی جذاب تر هم شده
ایرانیا: