ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

لطفا انتظار گرافیک فک‌برانداز از نسل جدید نداشته باشید

دو روزی از رویداد معرفی بازی‌های پلی استیشن 5 و البته خود کنسول می‌گذرد و همچنان می‌توان در مورد بخش به بخش این لایو استریم یک ساعته یادداشت‌ها و مقالات مختلفی نوشت. از تحلیل ظاهر ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

دو روزی از رویداد معرفی بازی‌های پلی استیشن 5 و البته خود کنسول می‌گذرد و همچنان می‌توان در مورد بخش به بخش این لایو استریم یک ساعته یادداشت‌ها و مقالات مختلفی نوشت. از تحلیل ظاهر و قیمت احتمالی کنسول، بررسی بازی‌های معرفی شده و ده‌ها موضوع جذاب دیگر که بگذریم، یکی از موضوعاتی که نظرم را به شخصه جلب کرد، انتقاد شدید کاربران در آپارات و اینستاگرام ویجیاتو از گرافیک و جلوه‌های بصری بازی‌های رونمایی شده بود. موضوعی که اتفاقا ماه پیش شایان در ترجمه یکی از مقالات فوربز در موردش نوشته بود اما آن مقاله هم با گلایه‌های متعددی رو به رو شد.

حالا که با برگزاری مراسم اینساید ایکس باکس در ماه گذشته و ایونت سونی اطلاعات و درک بهتری از بازی‌های نسل بعدی کنسول‌ها داریم، شاید بهتر باشد دوباره در مورد این موضوع صحبت کنیم. فارغ از اینکه به نظرم بسیاری از بازی‌های نمایش داده شده روی هر دو کنسول، گرافیک فنی و هنری دل‌انگیزی داشتند مثل Gran Turismo 7 که نورپردازی واقع‌گرایانه و سطح بالای جزییاتش تا حدی هوش از سر می‌برد یا Hellblade جدید که حداقل میان پرده‌هایش دست کمی از یک سکانس سینمایی جذاب نداشتند. اما در هر صورت مهم‌ترین نکته این است که همگی باید سطح انتظاراتمان را از جهش گرافیکی در نسل نهم پایین‌تر ببریم.

شاید مقاله قبلی که در این باره نوشته شد به اشتباه این پیغام را مخابره می‌کرد که بازی‌های جدید ایکس باکس سری ایکس قرار نیست گرافیک خارق‌العاده‌ای داشته باشند و همین موضوع برای عصبانی کردن طرفداران این کنسول کافی بوده یا از آنجایی که چشممان هنوز به جمال بازی‌های انحصاری پلی استیشن 5 روشن نشده بود، امید داشتید که این تحلیل درست نباشد اما راستش را بخواهید این موضوع هیچ ربطی به سونی، مایکروسافت و قدرت سخت‌افزاری کنسول‌هایشان ندارد.

بازی Gran Turismo 7
کم شدن شیب پیشرفت یک حقیقت است

بله، سرعت پیشرفت تکنولوژی و علم روز به روز بیشتر می‌شود. هیچکس این ادعا را انکار نمی‌کند اما از طرفی ما در سال ۲۰۲۰ در بسیاری از زمینه‌ها از جمله ویدیو گیم به سطحی از کیفیت و پیشرفت رسیده‌ایم که تغییرات و پیشرفت‌های جدید نسبت به گذشته بسیار جزئی‌تر و غیر قابل محسوس‌تر هستند. برای درک بهتر بیاید دوباره نگاهی به دوره بازی‌های سه بعدی یا همان نسل پنجم کنسول‌ها داشته باشیم. پیش از این نسل و عرضه کنسول‌هایی چون پلی استیشن ۱ هیچ بازی ویدیویی با گرافیک سه بعدی وجود نداشت و حالا کنسول‌های جدید دست به انقلابی مهم در تاریخ زده بودند. اصلا بیاید سری محبوب GTA را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید:

نسخه دوم بازی با زاویه دید از بالا به پایین و گرافیک دو بعدی‌اش در برابر GTA 3 با گرافیک سه‌بعدی و دنیای بزرگترش چنان کم می‌آورد که انگار بین این دو بازی یک قرن فاصله است در حالی که این فاصله به کمتر از ۲ سال می‌رسد. صد در صد که همان GTA 3 در برابر بازی‌های امروزی و آخرین شاهکار راکستار یعنی Red Dead Redemption 2 مثل یک شوخی زشت می‌ماند. انیمیشن‌ها بی‌نهایت واقع‌گرایانه‌تر شده‌اند، جزییات به شکل دیوانه‌واری بیشتر شده و هزاران پیشرفت دیگر که خودتان بهتر می‌دانید اما این سطح تفاوت تقریبا در همان ابعاد فاصله بین دو نسخه است.

بازی Red Dead Redemption 2

بیشتر بازی‌های امروزی به اندازه کافی واقع‌گرایانه و طبیعی هستند. این بازی‌ها سال‌هاست که چون واقعیت در دنیایی سه بعدی اتفاق می‌افتند، چرخه پویا روز و شب و حتی آب و هوایی دارند. دیگر قرار نیست دنیای آن‌ها ۴ بعدی شود و پیشرفت شگرف عجیب غریبی آن هم در چند سال اتفاق بیافتد. تازه اتفاقا بسیاری از سازنده‌ها ترجیح می‌دهند از گرافیک بیش از حد واقعی دوری کنند. می‌پرسید چرا؟ پیشنهاد می‌کنم یادداشت قدیمی‌ام در مورد دره وهمی را از دست ندهید.

نسل نهم درباره داشتن تجربه‌ای یکپارچه و بی‌نقص است نه فوتورئالیسم

بازی‌های نسل نهم کنسول‌ها بیشتر از آنکه بخواهند سبک فوتورئالیسم را به دنیای بازی‌های ویدیویی بیاورند، می‌خواهند همان تجربه نسل پیش شما را صیقل دهند. ترکیب رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم برای بیشتر بازی‌های امروزی به اندازه‌ای کافی است تا با نسخه عادی کنسولی‌شان فرسنگ‌ها فاصله بگیرند و در نسل بعد قرار نیست برای دستیابی به چنین تجربه‌ای هزاران دلار خرج کامپیوتر شخصی خود کنید تا تازه شاید بتواند برخی بازی‌ها را با این کیفیت و نرم و روانی اجرا کند.

شاید نسخه بعدی Forza Horizon همچنان نتواند فیزیکی چون واقعیت و تجربه‌ ماشین‌سواری کاملا واقع‌گرایانه‌ای برایتان به ارمغان بیاورد اما در عوض به لطف تکنولوژی Ray Tracing بازتاب نور از سطح خیس کاپوت دیوانه‌تان خواهد کرد. به اندازه رفتن از دنیای دو بعدی به سه‌بعدی خیره کننده نیست اما تجربه دیداری گذشته را کامل می‌کند.

بازی GTA 2
در بهترین حالت باید چند سال صبر کنیم

یکی از کامنت‌های جالبی که میان ده‌ها هزار کامنت رد و بدل شده در شب ایونت بسیار تکرار می‌شد و به خوبی در ذهنم باقی مانده، نظری با این محتوا بود که «الان لست آو آس ۲ که گرافیک بهتری از اینا داره». قطعا همینطور است و هیچ تعجبی ندارد. هر چند که ماموریت اصلی بازی‌های لانچ کنسول‌ها این است که قدرت سخت‌افزاری دستگاه را به رخ بکشند اما این عناوین نتیجه اولین تجربه بازی‌سازان با سخت‌افزار جدید است. با این دید به این قضیه نگاه کنید که The Last of Us 2 و Killzone Shadow Fall هر دو روی یک کنسول با سخت‌افزار یکسان منتشر شده و به زودی زود عرضه شود اما تفاوت بین آن‌ها واقعا محسوس است.

سال‌ها زمان می‌برد تا سازندگان با سخت‌افزار پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس خو بگیرند و البته در این مدت زمان شیوه کاری آن‌ها، ابزارها و امکانات خودشان نیز زیر و رو می‌شود. مقایسه یک بازی آخر نسلی آن هم ساخته شده به دست ناتی‌داگ که بارها ما را با جلوه‌های بصری بی‌نظیرش مدهوش کرده با اولین عناوین انحصاری کنسول بعدی چندان منصفانه نیست.

و در نهایت چرا باید کمتر به گرافیک اهمیت دهیم؟

بازی Ratchet and Clank Rift Apart

اما مهم‌ترین موضوع این است که اصلا چرا انقدر به گرافیک اهمیت می‌دهیم؟ اشتباه نکنید، جذابیت و زیبایی این عنصر مهم در بازی‌های ویدیویی را زیر سوال نمی‌برم. احتمالا اگر سعدی تا به امروز زنده بود و دنیای خارق‌العاده ویدیو گیم را از دست نمی‌داد، بخشی از غزل معروفش را به «اشتر به 4K در حالت است و طرب / گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری» تغییر می‌داد. همه ما از تجربه بازی‌های مورد علاقه‌مان با گرافیک واقع‌گرایانه لذت می‌بریم.

اما واقعا فکر نمی‌کنید گیم‌پلی اولویت بالاتری دارد؟ همین گیم‌پلی نیست که باعث می‌شود شیفته بازی‌های بسیار ساده و کم حجمی چون ماینکرفت شویم؟ از بین تمامی بازی‌های معرفی شده در ایونت سونی، نگاهی به Ratchet and Clank جدید بیاندازید. خوشبختانه بازی آنقدر خوش رنگ و لعاب است که از گرافیکش هیچ شکایتی نداشته باشیم اما مطمئنم که هیچ کدام از ما هنگام تماشای تریلرش در وهله اول عاشق جلوه‌های دیداری‌اش نشدیم.


دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (64 مورد)
  • Asasd
    Asasd | ۱۷ مهر ۱۳۹۹

    واقعا مسخرست شرکتها فیلم سازی میتونن فیلمهای تخیلی واقی پشت پرده سبز درست کنن پلی استیشن یا xbox نمیتونه ققط پول در میارن

  • امیرحسین
    امیرحسین | ۳۱ تیر ۱۳۹۹

    سلام آقای پدرام بهادری.
    این مقاله مال یک ماه پیش هست بنابراین نمی دونم می خونید یا نه فقط خواستم این مطلب رو بگم.
    اگر خوندید که چه بهتر اگه نخوندید هم اشکالی نداره.
    یک چیزی که نظرم رو جلب کرد این بود که شما جواب هر کسی که در وبسایت تون نظر می ذاره رو می دید. به نظرم این که به نظرات دیگران احترام می گذارید و جواب شون رو می دید و تبادل نظر و بحث می کنید خوبه مثلا من سایت هایی رو دیده ام که کاربران سوال مهمی رو می پرسند اما جواب نمی گیرند.
    این که شما با کاربران تون در ارتباط هستید و بهشون احترام می گذارید رو تحسین می کنم اما اگر هر چیزی بیش از حد بشه به نظرم خوب نیست و فکر می کنم یه عده بهتون اهانت می کنند یا مزاحم میشن که این اصلا خوب نیست. تصمیم گرفتم اینو بگم تا کسی موجب رنجش تون نشه و لزومی هم نداره جواب همه رو بدید. یه عده بدون هیچ منطقی میان یه چیزی می نویسند هر چند کوتاه اما همون جمله ی کوتاه اعصاب آدم رو خورد می کنه، اینو چون خودم وبلاگ نویسم و تجربه کردم میگم. برای مثال در پایین بدون منطقی نوشتند:


    خیلی بد بود.

    مقاله زرد .. ویجیاتو حالت خوبه ؟

    مقاله های این سایت همش زرده

  • هادی
    هادی | ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

    نرم افزار ساخت بازی خیلی مهمه که پیداست سال به سال بهتر میشن_ مثل همین بازی های آخر نسلی پلی استیشن۴،توشیما و حالا هم پارت تو

  • احسان
    احسان | ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

    بالاخره بعد از کلی انتظار، دیدم یک مجله این مسئله که "کم شدن شیب پیشرفت یک حقیقت است" را مطرح کرد؛ دقیقاً ما از PS1 تا PS4 هر سری شاهد انقلاب های فراوانی بودیم، اما اگر با نگاهی عمیق و وسیع به تفاوت PS4 و PS5 بنگریم، دیگر خبری از این شیب پیشرفت نیست و تنها می توانیم پیشرفت هایی اندکی نظیر Ray Tracing را ببینیم (که آنچنان به افزایش این شیب کمک نمی کند). باید این را درک کرد که نهایت کار و واقعی ترین بازی ها، همین تکنولوژی VR خواهد بود چرا که شما در نهایت بازی را به واقعیت آوردید و عناصر بازی را با واقعیت درگیر ساختید.
    ** اگر بازی تفاوتی میان واقعیت و مجاز ایجاد نکند، دیگر آن چیزی که بعضی افراد برای فرار از آن در واقعیت به مجاز (یا همان بازی ها) روی می آورند را برطرف نخواهد کرد! **

  • ared
    ared | ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

    فقط NFS

  • Hanna
    Hanna | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

    قبل از هر چیزی بگم که شخصا موافق فوتورئال نیستم و بازی با گرافیک جذاب اما غیر واقعی (مثل رچت اند کلنک جدید با اون حجم غریب جزئیات محیطی) رو ترجیح می دم، اما نظر من این نبود گرافیک نزدیک به فوتو رئال به دلیل این هست که نسل تازه شروع شده. همین حالا هم قابل باور نیست که کنسولی که داره بازی جدید ناتی داگ رو اجرا می کنه، همونی هست که داشت Knack رو اجرا می کرد. یا کنسول بازی دیترویت، با کنسول بازی کیل زون شدو فال یکی هست.
    من فکر می کنم باید منتظر دو چیز بود. بازی های سال سوم نسل جدید، وقتی که تکنولوژی تولید به کیفیت دموی آنریل انجین پنج رسیده، و همچنین منتظر بازی های بررگتر سونی باشیم که برای زمان اعلام قیمت نگه داشته. هر چند اون ها هم (مثل بازی تیم دوم ناتی داگ یا سانتا مونیکا یا کوجیما پروداکشنز) مطمئنا با بازی های بعدی همین استودیو ها تفاوت خواهند داشت.
    و‌برعکس نظریات غالب، من فکر می کنم دستکم بازی های سینمایی داستان محور، مثل آثار سوپر مسیو (که پیشتر اعلام کرده بود چند بازی برای سونی در دست ساخت داره) یا بازی های کیج، اگر به فوتورئال نرسن، به دلیل نگاه هنرمندانه سازنده خواهد بود.

  • saeid_biologist
    saeid_biologist | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

    خیلی ممنونم از مقاله خیلی عالی که نوشتید. برای من هم اول گیم پلی مهمه بعد داستان بازی و تازه بعد از اینها گرافیک مهمه.

  • Alireza
    Alireza | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

    برای من شرط لازم جلوه بصریه. شرط کافی گیم پلی.
    اگه واقع گرایانه نباشه اصن نمیرم سراغش که ببینم داستان بازی از چه قراره.
    و واقعا از کاستی های گرافیکی این نسل بیذارم.
    مثلا بازیکن فوتبال رو ورداری ببری از سر تا پاش موشن کپچر بگیری و آخر سر دهنش رو مثل پیاله گلی توی بازی تحویل بدی.
    واقعا بازی های نسل فعلی ارضام نمیکنن
    امیدوارم ری تریسینگ و ترافلاپس بیشتر بتونه تا حدودی این مشکل رو برطرف کنه.

    • Mostafa-Sadr-Khosravi
      Mostafa-Sadr-Khosravi | ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

      09012076035

  • Mohammad Amin
    Mohammad Amin | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

    یادداشت خوبی بود پدرام جان

    این رو باید قبول کنیم که تغییرات دنیای گیم مثل قبل ، کلی نیست. بلکه جز به جز هست. جزئیات هم همیشه اونقدر ملموس و قابل درک نیستن که بخواییم بگیم ( واو!!! چه تغییری… ) مثل بعضی بازی های میان نسلی یا لانچ که اومدن فقط بعضی از تغییرات گرافیکی رو به رخ بکشند. و البته که هم باید با قبل سازگار باشند و هم با استفاده روی نسل جدید ، تفاوتی ایجاد کنند که مخاطب راضی بشه همون اول نسل ، کنسول جدید رو بخره. [[ موقع نوشتن این متن ، یاد این بیت شعر از سعدی افتادم که می گفت : (( تن آدمی شریف است به جان آدمیت / نه!! همین لباس زیباست نشان آدمیت )) ]]
    امیدوارم به این تغییری که ایجاد کردم دقت کرده باشید و منظورم رو گرفته باشید.
    تفاوت گرافیک میان دو نسل ، به همین مقدار ریز است. ولی این تغییر ، برای کنسول جدید بسیار تاثیر گذار هست ولی برای مخاطب تغییر چندانی نسبت به نسل قبل ندارد. و با گذر زمان و ساخت گیم های کامل تر این تغییر بیشتر نمایان میشه.
    ولی بهتر بود به جای اینکه معمولا به تغییر گرافیک توجه میشد ؛ به گیم پلی هم توجه میشد.

    • Mohammad Amin
      Mohammad Amin | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

      (( لطفا اشتباه برداشت نکنید. گرافیک و جذابیت بسیار مهم است ولی گیم پلی باید در اولویت اول باشد. به خاطر همین هست که معمولا بازی هایی که سال دوم به بعد برای کنسول ساخته می شوند ؛ معمولا نمرات بالاتر و گیم پلی بهتری دارند. چون اون موقع گیم پلی هست که حرف اول رو میزنه. ))


      امیدوارم متن خوبی نوشته باشم. چون من خودم تا به حال کنسول نداشتم و با توجه به مقاله ها و ... نظرم رو گفتم.

      • پدرام بهادری
        پدرام بهادری | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

        با حرفات موافقم محمد امین جان.

  • Hadi
    Hadi | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

    همه بجز شما در وهله اول عاشق جلوه‌های دیداری راچت اند کلانک شدند..شما عینکت رو حتما یادت رفته بود بزنی..

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

      والا راستش عینکی نیستم ولی منکر زیبایی بازی نشدم، ولی به نظرم واقعا عامل اصلی جذابیت گیم‌پلی سریع و هیجان‌انگیز بازی بود.

  • ehsansh8964
    ehsansh8964 | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

    شیب پیشرفت فنی گرافیک شاید کم شده باشه ولی شیب خلاقیت و نوآوری داره بالا میره
    داستان ها و پیچش های داستانی هم دارن به شدت پیشرفت میکنن
    احتمالا اواسط نسل همه چیز به توازن برسه
    من که آینده‌ی روشنی برای نسل بعد متصورم

  • Hossein.Alb
    Hossein.Alb | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    سلام امید وارم حالتون خوب باشه ...
    به نظر من پیشرفت گرافیکی محسوسی که در بازی ها از نسل شش شروع شد و تا الان که اواخر نسل هشت هست ادامه داره توقع جامعه گیمر ها رو از گرافیک بالا برده به طوری که هنوز هم گیمر ها توقع پیشرفت گرافیکی دارند اما به نظرم الان و برای نسل نه به اندازه کافی گرافیک و تکنولوژی های بازی سازی پیشرفت کردند و الان رسالت اصلی نسل نه این هست که سه تا از محدودیت های اصلی و بزرگ کنسول های نسل هشت که شامل: فریم ریت پایین ، رزولوشن خروجی پایین و به طبع محدودیت هایی در تکستچر گذاری رو بر طرف کنند و مقدار کمی هم بهبود گرافیکی در بازی ها به وجود بیاره اما در رابطه با گیمپلی ، گیمپلی با گرافیک رابطه مستقیم داره یعنی به نظرم بازی که فاقد ارزش ها و جذابیت های گرافیکی باشه ، هر چقدر هم از گیمپلی خوبی برخوردار باشه باز هم به یک بازی ایده آل تبدیل نمیشه اما بر عکسش هم وجود داره که اگر یک بازی شاهکار گرافیکی باشه اما گیمپلی خوبی نداشته باشه بازهم یک بازی خوب نمیشه . . .
    ممنونم که نظرم رو تا اینجا خوندید?

  • سید محمد جواد مرتضوی
    سید محمد جواد مرتضوی | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    البته به این شکلی که دوستان ویجیاتو ورود کردن به مسئله گرافیک یه ذره نامید کننده هست، و دلایل بسیاری هست که این مسئله گفته شده رو زیر سوال میبره. الان اگر فرض رو بزارین بر اینکه ما توی دوتا کنفرانس سونی و مایکرو دنبال بازی بودیم که گرافیک فک برانداز داشته باشه، مثل دفعه قبل the order 1886 یا son of Rome خب ندیدیم و فکر کنم نخواهیم دید چرا، چون باعث نابودی هر شرکتی میشه که این مدل بازی را خواهد ساخت، مثل ردی ات دن که دیگه نتونست توی ادامه نسل بازی خاصی رو ارائه بده و کرایتک هم ترکید، بقیه شرکت ها قاعدتاً درس میگیرن و فقط حمله نمیکنن به گرافیک، که این کار رو بکنن و بخش های دیگه مشکل داشته باشه همین سایت های خبری خارجی و داخلی و حتی خود شما ازش نمیگزرین و همیشه این مدل بازی ها رو از لیست خوب ها خارج خواهید کرد، البته در کنفرانس های بعدی مطمئنا از این مدل بازی های خطی و گرافیک دار منتظر ما هستن. نکته دیگه ای که میشه مهم دونست، ارتقاء کلی گرافیک هست بازم اونم جای بحث داره و نباید ازش ناراحت بود، الان حدوداً از نسل ۶ و ۷ و ۸ داریم مدل های سه بعدی میبینیم و دیگه به کمال رسیدن و الان زمان صیقل

    • سید محمد جواد مرتضوی
      سید محمد جواد مرتضوی | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

      دادن هر چه بیشتر اونجاست و صیقل دادن محیط ها، یکی از مشکلات عدم رسیدن به گرافیک های بالا نورپردازی مصنوعی اونا بود، و باعث میشد نشه یک تابش آفتاب داغ زیبا و جذاب و واقعی رو درون بازی دید، که توی این نسل قراره اضافه بشه و چندین عملکرد دیگه که خودتون استاد هستین، در آخر هم بگم الان اگه هورایزن رو مبدأ نسل بعد بدونیم، واقعا ناشکری هستش که بگیم گرافیکش خیلی بالا نرفته و ظلم کردن به بازی جهان بازی به این شکل هست، الان شما برید تریلر های گیم پلی و بقیه تریلر ها رو نگاه کنید، می‌بینید گرافیک به شدت صیقل خورده، الان از اساتید سایت که دارای ادعا هستن و توی رسانه تلویزیون هم کار میکنند، انتظار میره که مخاطب رو راهنمایی که الان باید به چه نکات جدیدی از تصویر دقت کنه و به نور، پویایی محیط و هزار تا چیز دیگه ، و در انتها میگم که یکی از انتظاراتی که طرفداران توی نسخه قبلی هورایزن داشتن پرواز بود، حالا چرا نبود، برای اینکه پرواز باعث می شد مسافت زیادی رو توی بازی حرکت کرد و میرسیم به لود کردن خود محیط که مشکل بود و نمیشد بالای آسمون صفحه لودینگ گذاشت، این نکات که بازی نسل بعدی ساخته میشه، البته همه

      • سید محمد جواد مرتضوی
        سید محمد جواد مرتضوی | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

        اینا اول کار هست و باید منتظر شرکت بزرگ سانتامونیکا با گاد آور جدید موند، تا تمام تکنولوژی های صدا ، ssd ، رهگیری نور، گرافیک بالاتر ، فناوری دسته جدید، پویای کل سرزمین میانه. تمام

        • K.one
          K.one | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

          تو برو قرآنتو بخون باوا

  • Persian gamer
    Persian gamer | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    سلام من از سال ۱۳۹۷ تا الان سایت های روزیاتو و دیجیاتو و ویجیاتو را دنبال میکنم به نظر من شما بهتر از بقیه سایت های همسایه هستید سایت تون به روز هست و رابط کاربری خوبی را دارد‌ به نظرم تا چند سال دیگه بهترین سایت ایران میشوید


    ببخشید به نظرتون ps5اول نسل۹ ارزش خرید داره یا نه؟؟؟


    کاربران گرامی و پدرام لطفا جواب بدید

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

      وال تو ایران فکر کنم اول از همه بستگی به نرخ دلار و وضعیت اقتصادیمون داره :))))

  • Noob
    Noob | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    گرافیک god of war و Last Standing و LoU2 بی نظیره! البته که تا آخر که نه حتی تا وسطای نسل 9 هم از این بازیای خوب خواهیم داشت ولی چیزی که انتظار می رفت بهتر شدن دینامیک حرکتی کارکترها بوده... البته تقصیر سونی و اپیک هست که توقع ها رو با رونمایی از Unreal Engine 5 بردن بالا ولی مثلاً نگاه کنین تاثیر هوش مصنوعی رو دینامیک حرکتی کارکتر رو که بنا بر شرایط و حتی سرعت حرکت و ... نحوه حرکت و تصمیم گیریش فرق میکنه... بعد این حرفا رو بذارین کنار بعضی بازیا که رونمایی شد از sack boy بگیر با اون هیت باکسش و اینکه Sack boy یه ماشین بازی خوب برای PS3 داده بعد الآن دو و نیم بعدی میخواد بده بیرون تا اون بازی اسبه و توت فرنگی و کوکتل سیخی... به خدا ظلمه رو SSD اونا رو بریزی D:

  • DERAX
    DERAX | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    داداش چقد احتمال میدی Red Dead Redemption 2 برای کنسول های نسل نهم میاد ؟ به نظرت مثل gta v پورت به نسل نسل نهم ؟

  • Sackboy
    Sackboy | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    مطلب بسیار جالبی بود. هر چند از جهاتی با پاراگراف آخر مشکل دارم و به نظرم این مساله، بازی به بازی خیلی فرق می کنه. مثلا در بازی های دیوید کیج قطعا داستان اولویت اول تا گیم پلی.
    اما از این موضوع که بگذریم، به نظر من یه اتفاقی که جاهای دیگه هم تا حدی افتاده و تو گیم هم داره میفته، اینه که سخت افزار به یه پختگی خوبی رسیده و حالا دیگه بیشتر پیشرفت نرم افزاره که تعیین کنندس. به نظرم کم کم اختلاف گرافیک بازی ها بین استودیو های مختلف و اینجین های مختلف بیشتر می شه تا کنسول های مختلف. البته که همین الانم این اتفاق افتاده!

  • hamed
    hamed | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    اقای پدرام به نظرتون کی به گرافیک فوتورعال میرسیم من به شخصه معتقد هستم گرافیگ بازی ها اخر نسل مشخص میشه ولی یه چیزی که ذهنمو درگیر کرده اینه که اگه فیلم شیر شاه رو نگاه کرده باشید جلوه های بصری فوقولاده طبیعی بود و جالب اینجاست تو یه مقاله میخوندم که فیلم رو درون یک بازی واقعیت مجازی فیلم برداری کردن مگه میشه؟

  • عمران
    عمران | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    باید از این دیدگاه به موضوع نگاه کرد که جلوه بصری بازیها (گرافیک) از خیلی وقت پیش به حد خوب و عالی اش رسیده و طبیعی هست که گرافیک بازی ها آنچنان پیشرفت نداشته باشند چون همانطور که گفتم از قبل پیشرفت اش آغاز شده بوده و شما رو مجذوب خودش نکند. ولی موردی که بطور شخصی با آن مشکل دارم عبارت نسل هست. به نظرم تا نسل هشتم تغییرات محسوس بود ولی این نسل با نسل قبل یعنی هشتم فکر نمی کنم. بیشتر بهبود عملکرد هست نه لزوما تغییرات بنیادی. بطور مثال GOW گرافیک اش دیگر قرار هست از این خوبی که هست دیگر چقدر جلوتر برود؟ یا همین ghost of Tsushima و Final Fantasy 7. من به شخص، محتوا ترجیح میدم تا گرافیک را چون تا الان هم فکر میکنم گرافیک بازیها چشم نواز هستند. یک بازی که واقعا برای من Hype زیادی ایجاد کرده بازی Elden Ring هست که بیشتر بجای گرافیک برای من باس های عجیب و غریب و بطرز شگفت آوری جدید و غیر تکراریش جذاب خواهد بود.

  • Ramin
    Ramin | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    اون تریلر هلبلید دو که من دیدم هیچ تفاوتی با واقعیت نداشت حالا باید بیاد ببینیم چی میشه.. احتمالا جولای دوباره تریلر جدیدی ازش بیاد یا گیم پلی.. تایید هم شده با انریل ۵ ساخته میشه

  • Mostafa-Sadr-Khosravi
    Mostafa-Sadr-Khosravi | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    حرفاتو قبول دارم اولویت گیم پلی به گرافیک و اینکه این تازه شروع نسل نهمه و... ولی خدایی عنوانThe future of gaming برا PS5 و کلا نسل نهم درست نیست شاید نسل دهم یا...

  • mani
    mani | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    ولی انصافا خودمونیما هر نویسنده دیگه ای بود این چند تا کامنت منفی میدید طرفو قهوه ای میکرد? میگفت ..یل(قصد پاچه خواری ندارم ننویسید پاچه خواری نکن،بخوام همچین حرکتی هم بزنم مطمئن باشید هیچ سودی برام نداره)

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

      آره چون قهوه‌ای کردن هم دیگه کار جذاب و باحالی به نظر میاد ولی خب به نظرم به خاطر همین تبادل نظرها هممون کلی چیز یاد می‌گیریم که خیلی بهتره. تو کامنت‌ها فحش و منفی بدید به من، ولی از دیدگاه خودتون هم دفاع کنید یه بحث خوب از داخلش شکل بگیره.

  • Amir
    Amir | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    شدیدا موافقم باهاتون
    وقتی تریلر infamous که لانچ ps4 بود رو دیدم تفاوت گرافیکی با نسل ۷ کاملا مشهود بود
    اما الان به شخصه بین horizon 1 و ۲ هیچ تفاوتی حس نمی کنم
    ممنون از یادداشت

    • سید محمد جواد مرتضوی
      سید محمد جواد مرتضوی | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

      البته بهتره بری تریلر و گیم پلی هورایزن یک رو دوباره نگاه کنی.

  • Uncle-STULIN
    Uncle-STULIN | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    چرا این قدر چرت وپرت میگید واقعیت همینه که توی مقاله گفته شده.

    اگه گرافیک واقعی میخواید باید تا آخر نسل صبر کنید.


    ممنون از مقاله خوبتون.

  • mani
    mani | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    اقا پدرام دمت گرم
    با اینا کار نداشته باش پارسال تو سایت دیجیاتو رفتم(کم میرم اونجا بیشتر میرفتم روزیاتو )شانسن یه مقاله دیدم که زده بود این سایت درست شده اومدم و با ویجیاتو اشنا شدم
    از اون موقع دنبال میکنم و از مقاله هاتون خیلی راضیم درسته یه سری ضعف دارید ولی عالیه
    بازم میگم به اینا اهمیت ندید و کارتون رو همین طوری ادامه بدید چند سال دیگ میشید بهترین سایت گیمینگ ایران

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

      دمت گرم مانی جان، خیلی خوشحالم دنبال میکنی. اگه ایراد و مشکلی دیدی حتما بگو بهمون.

  • Seyed Amirho3ein
    Seyed Amirho3ein | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    آقا پدرام پس این بتمن جدید کی معرفی میشه؟

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

      والا به خدا همه رو سرکار گذاشتن. صد ساله قراره بتمن جدید و بازی جدید راکستدی معرفی شه :)))))

      • Seyed Amirho3ein
        Seyed Amirho3ein | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

        فکر کنم این دفعه مونترال میخواد بتمن جدید معرفی کنه?
        راکستدی هم داره رو سوپرمن کار میکنه

  • محمد
    محمد | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    مقاله خوبی نبود اینم بگم که گرت توریسمو گرافیک خاصی نداشت گیم پلی هم مالی نبود

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

      در مورد گرن توریسمو آره خیلی برای قضاوت زوده ولی به نظرم گرافیک خوبی داشت. اما در مورد مقاله، چرا خوب نبود محمد جان؟‌ کامنت زیری رو ببین چقدر خوب مخالفتش رو ابراز کرده.

      • محمد
        محمد | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

        نه بحث من قلم شما نیست بحث من موضوع مقاله هست گرافیک نسل بعد یعنی هل بلید 2 یا بازی های اینده زوده بخوایم بگیم گرافیک فک براندازی نخواهیم داشت

  • Phantasmagoria
    Phantasmagoria | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    به نظر من اون دموی انریل انجین جدید که اپیک گیمز منتشر کرد از نظر گرافیکی واقعا فک برانداز بود. نبود واقعا؟ به نظرم اون خیلی دموی مهمی بود با توجه به اینکه in game هم بود. توی دمو اشاره کردن که سطح جزییات به حدی بالا میره که از تکنیک های vfx میشه تو گیم استفاده کرد. اینطوری ینی میشه امیدوار بود یه چی مثل هابیت یا اونجرز تو نسل جدید دید.


    اما این اتفاق به هیچ وجه تو اول نسل مشخص نیست. شما تمام مقالتون بر این اساس بود که اره نسل بعد قرار نیست اتفاق خاصی بیوفته بعد اخرش میگین همیشه اول نسل با اخر نسل فرق می کنه و مثل اوردین. الان یعنی شما یطورایی حرف خودتون رو نقض نکردید؟


    یک سوال. وقتی تو نسل قبل، یه بازی لانچ مثل کال آو دیوتی 3 رو پلی استیشن 3 بازی کردید هیچ وقت فکرشو میکردید اخر نسل با یه چیزی مثل لست آو اس رو همون کنسول طرف شید؟ یا حداقل اون موقع پیش بینی کرده بودن که قراره اینقدر پیشرفت گرافیکی اتفاق بیوفته؟


    یادداشت شما و نظر شما محترم اما به نظرم هم شما هم آقای ضیایی هم نویسنده مقاله فوربز دارید تا حدی اشتباه میزنید.

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

      آهان حالا این شد یه کامنت خوب و دوست داشتنی.
      ۱- ببین در مورد دموی انریل انجین، یه چیزی که تجربه در مورد دموهای گرافیکی بهمون ثابت کرده اینه که تقریبا هیچ وقت موفق نمی‌شیم چنین سطحی از جزییات و گرافیک رو تو یه بازی کامل ببینیم. تعجبی هم نداره، دموها صرفا یه Showcase گرافیکین که در داخلشون خبری از پیچیدگی‌های ساخت یه بازی نیست. ساده‌ترین تفاوتش اینه که نهایت این دموها می‌خوان یه محیط مشخصی و یه سری فعالیت رو نشون بدن. هیچ بازی‌ای قرار نیست انقدر ساده و مختصر باشه. اگه مثال از این نسل و قبل‌تر می‌خوای، همون دمویی که کوانتیک دریم منتشر کرد، مثال خیلی خوبی باشه. بعد از کوانتوم دریم دیترویت رو ساخت که خیلی گرافیک خوبی داشت ولی واقعا به اندازه دمو خوب بود؟ نه. اصلا چرا راه دور بریم، چقدر پیش میاد یه بازی نهایی شبیه تریلرهای معرفیش تو نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها باشه؟ واچ داگز ۱ رو یادته؟

      • پدرام بهادری
        پدرام بهادری | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

        ۲- در مورد اینکه من خودم رو نقض کردم یا اینکه آیا فکرش رو می‌کردم لست آو آس ۱ اون شکلی بشه یا نه. احتمالا اشتباه متوجه منظورم شدی. حرفم این بود که در کل شیب پیشرفت گرافیکی کم شده، اون تغییرات شگرفی که تو نسل پنجم نسبت به چهارم دیدیم، تو ششم به پنجم کمتر شده بود و این روند ادامه داره. در آخر اشاره کردم که اگه هم قراره یه تغییر به نسبت محسوسی اتفاق بیوفته الان وقتش نیست. مثل همیشه در انتهای نسل به اون نقطه اوج می‌رسیم. رسیدن به این نقطه اوج حرف قبلیم رو نقض نمی‌کنه.

        ۳- قطعا احتمال همچین چیزی هست. نه من قدرت مافوق بشری پیشگویی دارم نه شما و هیچکس دیگه. من با استناد به تئوری Uncanny Valley و روندی که گرافیک تا به امروز داشته، چنین نظری رو دارم. شاید هم اشتباه کنم و در طولانی مدت ثابت شه اشتباه می‌کنم. مهم صحبت و تبادل نظر در مورد همین موضوعاته. خوشبختانه تو هم به جای اینکه صرفا بگی «من مخالفم تو بو میدی» تصمیم گرفتی نظرت رو با دلایل و شواهد مختلف همراه کنی و واقعا از این بابت بهت تبریک میگم. این میشه یه بحث مفید و خوب.

        • Phantasmagoria
          Phantasmagoria | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

          حقیقت اینجاست که ده سال دیگه هیچکی نمیگه «اه اه لست آو اس چقدر گرافیکش پایینه»، برخلاف اینکه اگه سال 2019 یه بازی از سال 2008 بذارن جلوتون براتون یه طوریه.

          الان بحث بین خوب و خوب تر، عالی و عالی تر هست و نه بد و خوب یا زشت و عالی. این به این معنا نیست که فاصله بین خوب و عالی کمتر از بد و خوب باشه.

          در کل ممنون که با کاربرا تعامل دارید و این چیزیه که شمارو از بقیه سایتا متمایز می کنه. همینطور ادامه بدید. با تشکر

      • Phantasmagoria
        Phantasmagoria | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

        برای مورد اول: درهرصورت دیدیم که لست آو آس 2 تونست یه گرافیک حتی بهتر از دموی کوانتیک دریم بیرون بده اونم in game نه یه چیز سینمایی اسکریپت شده مثل دیترویت. چیزی که اپیک گیمز نشون داد یه شرکتی میتونه اواخر نسل به اون پتانسیل برسونه، و واقعا چیز کمی نبود. اگه فیلد vfx با گیم پیوندش قوی تر شه دیگه فرقی بین فیلمای تخیلی با بازی وجود نخواهد داشت و این خودش حداقل به نظر من خیلی گپ گنده ایه که نسل قبل اونقدر نتونست تفاوت ایجاد بکنه.

        مورد دوم: متوجه شدم.


        مورد سوم: منم قطعا نظرم از شما برتره نه چیزی منم خواستم نظرمو بگم. اگه اشتباه نکنم تئوری uncanny valley درباره اینه که هیچ وقت به واقعیت خالص نزدیک نمیشه گیم به دلایل روانشناختی. نکته اینجاست که اگه مثلا واقعیت خالص رو بی نهایت یا صفر بگیریم، هرچقدر حد رو به سمت این دو ببریم تغییرات مشخص هستن ولی هیچ وقت به اون نمیرسن. از ریاضی بیایم بیرون، همین دموی انریل انجین خودش کاملا واضحه که واقعیت نیست اما جزییات به طرز سرسام اوری بالا بودن.

        • Phantasmagoria
          Phantasmagoria | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

          منم نه نظرم از شما برتره نه چیزی* ببخشید ترسیدم اشتباه منظورو برسونم.

  • DERAX
    DERAX | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    داداش خیلی مقاله بدی بود

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

      داداش به این شکل از مقالات میگن یادداشت. در مورد یه موضوعی یه نظر یا پیش‌بینی داری، در موردش می‌نویسی و برای نظرت چند تا دلیل میاری. اصلا هدف نهایی این نیست که باهام به توافق برسیم لزوما. ممکنه من اشتباه کنم، ممکنه تو اشتباه کرده باشی. اما در عوض میشه کلی بحث و تبادل نظر کرد که در جریانش کلی یادگیری برای دو طرف اتفاق میوفته. من برای پشتیبانی از ایده مقاله‌ام، دو مبحث کلی «دره وهمی» و «کم شدن پیشرفت گرافیکی به مرور زمان» رو مطرح کردم. اگه به نظرت قراره تو نسل نهم بازی‌هایی با گرافیک واقع‌گرایانه ببینیم، تو هم از دلایلت بگو تا بتونیم بحث کنیم.

  • Pedram
    Pedram | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    به شخصه باهاتون موافقم

  • rayan
    rayan | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    همین است آف پارت دوم هم گرافیک دهن سوزی نداره! دث استرندینگ رو نگاه! پارسال اومد! rdr2!
    برای اینکه بخواید گرافیک شبیه به واقعیت داشته باشید به ۴۰ ترافلاپ احتیاج هست

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

      بحث قدرت سخت‌افزاری مهمه قطعا و حرفت درسته. اما گرافیک شبیه به واقعیت یه هدف خیلی خطرناکیه که اگر می‌خواد برای مخاطب جذاب باشه، هیچ نقصی نباید داشته باشه. این حرف من نیست. بر اساس تئوری دره وهمی، هر چقدر یه ربات یا در بحث ما یه کاراکتر بازی به واقعیت نزدیک‌تر شه، علاقه مخاطب بهش بیشتر میشه. تا اینکه یهو یه دره پیش میاد. اونجا جاییه که کاراکتر مورد نظر به واقعیت خیلی شبیهه اما به خاطر یه سری تفاوت‌ها یه حس خیلی ناخوشایندی ایجاد میکنه. حسی که با دیدن خیلی از ربات‌های انسان نما میشه تجربه‌اش کرد. برای همین سازنده‌ها ترجیح می‌دن اصلا از واقع‌گرایی پرهیز کنن.

      • rayan
        rayan | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

        کلا تو نسل بعد بهش میرسن و چیز غریبی نیس

        • پدرام بهادری
          پدرام بهادری | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

          منظورت نسل نهمه؟ واقعا بعید می‌دونم ولی خب گذر زمان مشخص می‌کنه. آخر نسل می‌بینمت تو بخش کامنت‌ها :D

  • جیسون
    جیسون | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    خیلی بد بود

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

      خیلی کامنت مختصریه. دلیل مخالفتت چیه؟

  • Ali
    Ali | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    مقاله زرد .. ویجیاتو حالت خوبه ؟

    • rayan
      rayan | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

      مقاله های این سایت همش زرده

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

      چرا زرد؟ با کدوم قسمتش مخالفی؟ بیا از دلایل مخالفتت بگو. تو مطلب قبلی که ترجمه یکی از مطالب Forbes بود هم همین صحبت‌ها رد و بدل شد. حالا یه ماه گذشته و اکثریت که می‌گفتن نسل بعدی قراره خیلی خفن باشه، شکایت دارن که چرا گرافیک تغییری نکرده. خب پس بالاخره درست بود پیش‌بینی‌هامون یا غلط؟ :)))

  • قال الذکر
    قال الذکر | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    این وعده های مربوط به گرافیک های عالی نسل 9 از سوی خود تولید کنندگان مطرح شده پس خودشون توفع ایجاد کردند

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

      ببین تا یه جایی که خب بحث تبلیغاته. هیچ ماست فروشی نمیاد بگه «ماست من ترشه». دوم اینکه به اون صورت من ندیدم وعده خاصی داده بشه که قراره با یه جهش گرافیکی باور نکردنی رو به رو شیم. در نهایت هم اینکه ما به عنوان مخاطب می‌تونیم انتظاراتمون رو پایین و بالا ببریم، نمی‌تونیم؟

  • MCX
    MCX | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    چه مقاله بچگانه و چرتی پرتی بود ?????

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

      یه بار دیگه کامل در مورد این موضوع مفصل‌تر حرف زدیم که دقیقا جوابی واسه کامنتی مثل شما باشه. به نظرت بهتر نیست از دلایل مخالفتت بگی تا بتونیم یه بحث و گفتگو خوبی داشته باشیم؟

مطالب پیشنهادی