درباره فیلم ترسناک اسپایدرمن چه میدانید؟
باید بدانیم اسپایدرمن همواره در دستان محکم و باثبات سونی و مارول نبوده است. در دهه هشتاد حقوق ساخت فیلم اسپایدرمن از راجر کورمن (Roger Corman) به کنون فیلمز (Cannon Films) منتقل شد. کیفیت کمپانی ...
باید بدانیم اسپایدرمن همواره در دستان محکم و باثبات سونی و مارول نبوده است. در دهه هشتاد حقوق ساخت فیلم اسپایدرمن از راجر کورمن (Roger Corman) به کنون فیلمز (Cannon Films) منتقل شد. کیفیت کمپانی کنونفیلمز هم چندان چنگی به دل نمیزد و اسپایدرمن با انتقال به این کمپانی از چاله به چاه افتاد.
قسمتی از مشکل این بود که آنها اساسا شخصیت اسپایدرمن را درک نکردند و تلاش کردند با آن کاری را انجام دهند که دیوید کراننبرگ با فیلم «مگس» (The Fly) انجام داد. آنها سراغ توبی هوپر، کارگردان کشتار با اره برقی در تگزاس (The Texas Chain Saw Massacre) رفتند و همچنین لزلی استیونس، سازنده سریال Outer Limits را استخدام کردند تا نسخهای عجیب و غریب از داستان پیشینه پیتر پارکر بسازند.
در این نسخه جدید به جای این که یک عنکبوت رادیواکتیو پیتر را گاز گرفته باشد، یک دانشمند به اسم دکتر زورک او را تحت بارش مستقیم اشعه قرار میدهد. پیتر که یک عکاس کارت شناسایی (به جای دانشآموز یا خبرنگار) بود تبدیل به یک عنکبوت آدمنمای هشت دست و پایی میشود که هیولاوار بودنِ بیش از حدش میل خودکشی را در او بیدار میکند. این عنکبوت-انسان برای رهبری موجودات جهش یافته دکتر زورک انتخاب شده اما نمیپذیرد و در عوض با مخلوقات او مبارزه میکند.
قابل درک است که استن لی از این تغییرات خرسند نبود و کنونفیلمز را متقاعد کرد تا این نسخه از فیلم را رها کنند.
تد نیوسام (Ted Newsom) و جان برانکاتو (John Brancato) نسخه جدید و معمولتری را ارائه دادند که اتفاقا شباهت زیادی به بازی اسپایدرمنِ جدید روی کنسول پیاسفور دارد. این نسخه فیلم همانند بازی، اوتو اکتاویوس (Otto Octavius) را به عنوان یک معلم و راهنما برای پیتر دانشجو به تصویر کشید.
در ایده جدید، همان حادثهای که باعث تغییر پیتر شد، اوتو را هم تبدیل به دکتر اکتاپوس کرد. او در ادامه یک نیروی طبیعی تازه کشف میکند و تصمیم میگیرد با استفاده از آن دنیا را تحت سلطه خودش دربیاورد. در نتیجه این وقایع شهر نیویورک همانند سایر بخشهای جهان در معرض تهدید قرار میگیرد.
جوزف زیتو (Joseph Zito) کسی که فیلم معروف چاک نوریس، Invasion USA را ساخت جایگزین توبی هوپر به عنوان کارگردان شد. برای فیلمنامه بارنی کوهن، خالق Sabrina the Teenage Witch و Forever Knight را به کار گرفتند. او صحنههای اکشن اضافه کرد و به دکتر اکتاپوس تکیه کلام «Okey-dokey» را داد. او همچنین هدف این شخصیت شرور را ساده سازی کرد، یعنی او به جای کشف نیروی پنجم صرفا توانایی کنترل جاذبه را داشت.
بودجه کنونفیلمز حدود بیست میلیون دلار بود که رقم نسبتا زیادی برای استودیو حساب میشد. البته بعد از شکست تجاری Superman IV: The Quest for Peace و Masters of the Universe، کمپانی بودجه را به کمتر از ده میلیون دلار کاهش داد. جوزف زیتو پس از این که متوجه شد نمیتواند فیلمش را با چنین بودجهای بسازد، پروژه را ترک کرد.
انتخاب بازیگران برای فیلم حقیقتا بلندپروازانه بود. تام کروز (البته در اوایل حرفهاش) به عنوان پیتر پارکر، باب هاسکینز به عنوان دکتر اکتاپوس، کریستوفر لی به عنوان دانشمند، لارن باکال یا کاترین هپبرن به عنوان خاله می، به همراه استن لی در نقش جی جونا جیمسون، سردبیر روزنامه Daily Bugle، نقشی که بیشتر نقش مکمل محسوب میشد تا کمئو (cameo به نقش بسیار کوتاهی میگویند که یک شخص معروف در یک فیلم بازی کند، برای مثال بازی ترامپ در فیلم تنها در خانه کمئو محسوب میشود).
همچنین اسکات لوا (Scott Leva)، بدل کار و مدل مارول نیز یکی از گزینههای نقش اصلی بود و تمام نسخههای اولیه را خوانده بود. او گفت:«تد نیوسام و جان برانکاتو فیلمنامه را نوشته بودند. خوب بود اما نیاز به کمی کار داشت. متاسفانه با هر بازنویسی نویسندههای دیگر، کیفیت فیلمنامه از خوب به بد و سپس افتضاح تغییر پیدا کرد.»
این پروژه پیش نرفت و تولید متوقف شد. البته پیش از متوقف شدنش، یک و نیم میلیون دلار خرج آماده سازی صحنه کردند.
نهایتا حقوق اسپایدرمن به کمپانی 21st Century انتقال یافت (با کمپانی فاکس قرن بیست و یکم اشتباه نشود). این کمپانی با شرکتهای Carolco و MGM همکاری کرد تا جیمز کامرون (کارگردان تایتانیک و آواتار) نسخه خودش از فیلم را بسازد. این همکاری به این معنی بود که آرنولد شوارتزنگر (Arnold Schwarzenegger) نقش دکتر اختاپوس را بازی میکند، فیلم شامل ناسزا و بددهنی و همچنین یک صحنه خاکبرسری قوی! بین پیتر پارکر و مریجین میشود. خوشبختانه پروژه در سال ۱۹۹۲ تعطیل شد.
در ۱۹۹۶ مارول ورشکست شد و به لطف فروش اسباببازیهایش در سال ۱۹۹۸ دوباره به صحنه برگشت. خیلی از داراییهایشان را به استودیوهای فیلم فروختند و اسپایدرمن در دستان شرکت فیلمسازی کلمبیا افتاد، یکی از زیرمجموعههای کمپانی سرگرمی فیلم سونی ( Sony Pictures Entertainment).
مارول تا جایی که توانست جواز شخصیتهایش را فروخت و فقط آنهایی که کسی نمیخواست باقی ماندند. میدانید، شخصیتهایی مثل کاپتان امریکا، آیرنمن، تور، بلکویدو، هاوکآی... اساسا شخصیتهای نامحبوب و نامشهور که امروز به لطف دیزنی به شخصیتهایی مشهور تبدیل شدند.
اگر توبی هوپر نسخه ترسناک شخصیت اسپایدرمن را میساخت شاید فیلمهای این ابرقهرمان همچنان دست کنونفیلمز بود. شاید مارول مجبور نمیشد درون بشکه داراییهایش شیرجه بزند و در این راستا دنیایی سینمایی مارول را بسازد. شاید منظره دنیای سینمای امروز چیز دیگری میبود و سینمای ابرقهرمانی معنی دیگری داشت.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
یه فیلم قبلا بود عنکبوتا حمله می کردند به انسان ها شاید اینم مثل اون ترسناک می شد که ارزش دیدن نمی داشت
هیچی