ورود به ویجیاتو

بازیابی رمز عبور

ورود با شبکه‌های اجتماعی

کاربر جدید هستی؟ ثبت نام کن

ثبت‌نام در ویجیاتو

ثبت نام با شبکه‌های اجتماعی

قبلا تو ویجیاتو ثبت نام کردی؟ وارد شو.

بازیابی رمز عبور

میتونی وارد ویجیاتو بشی یا ثبت نام کنی

نسل هشتم کنسول‌ها چه بازی‌هایی را بدهکار ما شد؟ [قسمت دوم]

عناوینی که در قسمت اول جا ماندند

۲۶
انارگیفت

با معرفی کنسول‌های نسل بعد و رونمایی رسمی از سر و هیکل این کنسول‌ها که قرار است احتمالا حداقل هفت هشت سالی را مهمان خانه‌های گیمرها باشند، رسما زمزمه‌های خداحافظی با  نسل فعلی کنسول‌ها ادا می‌شود. مایکروسافت با نسخه جدید هیلو طرفدارانش را پیش کنسول نسل فعلی‌اش نگه داشته و سونی دو حسن ختام قدرتمند خود (یعنی Ghost Of Tsushima و Last Of Us 2) را در تیرماه عرضه می‌کند تا تقریبا فاتحه بازی‌های انحصاری کنسول‌هایی که هم‌اکنون در کنار تلویزیون‌هایمان قرار دارند خوانده شود.

البته که بازی در همینجا به اتمام نمی‌رسد و عناوین ریز و درشت انحصاری دیگری برای هر دو کنسول در راه هستند ؛ مانند Tunic برای ایکس باکس وان یا نسخه جدید Battletoads دوست داشتنی برای این کنسول و همچنین نسخه جدید بازی رزمی محبوب Guilty Gear برای PS4 در کنار بازی چون LOST SOUL ASIDE که قرار است آوردگاه جدید و بزرگی برای کشور چین در صنعت بازی‌های ویدویی باشد. حتی می‌توان گفت که نسل فعلی همچنان برگ‌های برنده خوبی تا یک سال آینده دارد و گیمرها می‌توانند برای سایبرپانک ۲۰۷۷ و نسخه جدید واچداگز و اساسینز کرید و کرش باندیکوت و بازی جدید کاپیتان سوباسا و چندین عنوان دیگر منتظر بمانند اما موضوعی که در این میان مرا به فکر مشغول واداشته، همان چیزی است که در تیتر مطلب با شما به اشتراک گذاشتم: بازی‌هایی که دوست داشتیم روی این نسل ببینیم و نشد.

تقریبا هر هفته در لابه‌لای اخبار صنعت ویدیو گیم، می‌گشتم تا بلکه خبری از ساخت یک عنوان جدید از فرنچایزهای دوست داشتنی گذشته را پیدا کنم. منتظر بودم یکی از ناشرین آستین بالا بزند و به هواداران فلان فرنچایز خبر خوشی مبنی بر ساخت نسخه جدیدی از بازی یا یک ریمیک دوست داشتنی (نه یک ریمستر خالی!) بدهد. اما تا امروز این رویا محقق نشده و به نظر می‌رسد این نسل از کنسول‌ها هم بازی‌های زیادی را به ما بدهکار شدند؛ عناوینی که به دلایل مختلف از جمله سیاست‌های جدید شرکت‌های بازیسازی تا بالا رفتن هزینه ساخت بازی‌ها و… ریسک ساخت‌شان پایین بوده و چشممان به جمال مبارک آنها نیفتاد.

اما این عناوین کدام بازی‌ها هستند؟ در ادامه قسمت اول، در قسمت و نهایی باقی این بازی‌ها را باهم مرور می‌کنیم و نکته حائز اهمیت اینست که ترتیب نوشتن آنها لزوما به معنای پراهمیت بودن نیست، در واقع باید گفت تمامی این بازی‌های دوست داشتنی برای قشری خاص از هوادارانش یک اثر برتر به حساب می‌آیند و مدتهاست که چشم به راه تجربه جدیدی در آنها هستند.

Fatal Frame

سایلنت هیل تنها غایب بازی‌های وحشت در نسل جدید به شمار نمی‌آید و Tecmo Koei یکی دیگر از عناوین محشر خود در دنیای وحشت را نیز در نسل جدید به باد فراموشی سپردند. فتال فریم که که حال تقریبا بیست سال از عرضه نسخه اولش می‌گذرد عنوانی بود که توانست با درآمیختن فرهنگ فولکلور ژاپن و همچنین حضور ارواح در یک بازی ویدویی به جای زامبی‌ها و آدمخوارها و موجودات وحشتناک فیزیکی دیگر، نوع جدیدی از ترس را وارد این بازی‌ها کند.

آخرین بار فتال فریم از قابلیت‌های کنسول تقریبا شکست خورده نینتندو یعنی WiiU بهره‌مندی جالبی برد وکنترلر کنسول را تبدیل به یک دوربین عکاسی (که عنصر اصلی بازی به شمار می‌رود و با آن ارواح را می‌توان دید و شکار کرد) کرد. این موضوع در نسخه 3DS هم تکرار شده بود و به نظر می‌رسد که با ویژگی‌های جدید کنسول سوییچ نیز می‌شد خلاقیت‌هایی به خرج برد تا یک فتال فریم جدید را شاهد باشیم ولی ناشر هیچ چراغ سبزی برای ساخت نسخه جدید نشان نداده است.

البته ناگفته نماند تهیه‌کنندگان در مصاحبه‌های مطبوعاتی به ساخت نسخه جدیدی از این سری علاقه نشان دادند و تاکید کرده‌اند که همه چیز به تصمیم نینتندو برمی‌گردد، نینتندو هم گویا فعلا راضی نیست که بازی‌های رنگین و گوگولی مگولی‌اش به ارواح و قبض روح شدن آغشته شود و فعلا خبری از ساخت یک بازی جدید در این فرنچایز به گوش نمی‌رسد.

Driver

همانطور که فرقه آدمکشی یوبیسافت کمر به قتل سری دوست داشتنی شاهزاده پارسی زد، عنوان Watchdogs نیز رسما تبدیل به قاتل سری محبوب (و البته رو به افول) Driver شد. یوبیسافت با ساخت بازی San Francisco برای کنسول‌های نسل قبلی، روح جدیدی به این فرنچایز دمید که به مذاق برخی خوش آمد و برخی نیز آن را نپسندیدند، اما به نظر می‌رسد که این ناشر بی‌خیال این فرنچایز نشده بود و قصد ساخت یک عنوان جدید در این سری را داشت که در نهایت Watchdogs از دل این ایده بیرون آمد.

باید گفت که یوبیسافت از یک حرکت مارکتینگی استفاده کرد و در واقع یک درایور جدید عرضه کرد ولی به خاطر ضعف‌های پیاپی که بازی‌های درایور پیدا کرده بود، نام جدیدی روی آن برگزید و توانست با ساخت یک IP جدید، خلاقیت‌هایی در بازی بکارد که با روح عنوان درایور تضاد داشته باشد. واچ‌داگز توانست موفقیت نسبی به وجود بیاورد و با اینکه سرنوشت دنباله‌های آن نیز تقریبا شبیه به درایور شده و کماکان نسخه اول بهترین عنوان این سری است، اما فعلا برش بیشتری نسبت به برند درایور دارد و شاید نسخه جدید (که در سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شود) بتواند این سری را به اوج برگرداند، علی ایهالحال موضوعی که قطعی به نظر می‌رسد، بسته شدن پرونده بازی‌های Driver است.

Tenchu

FromSoftware سازنده عنوان تنچو نتوانست از این برند خود به درستی حمایت کند و با سیاست‌های اشتباه، تنچو را از عرش به فرش رساند و البته عذاب وجدانی که به این ناشر رسیده بود باعث شد که آنها برای گناه بزرگی که انجام دادند دست به ساخت Sekiro بزنند و روح سری تنچو را با این عنوان در نسل جدید بدمند. تنچو از زمان ورود به کنسول‌های نسل هفتم به یک سراشیبی عجیب فرو رفت و دو عنوان انحصاری که برای ایکس باکس ۳۶۰ از این سری عرضه شد، هر یک به نوعی شکست خوردند.

خاطرات خوش تنچوبازان به عناوین ده پانزده سال گذشته نظیر Tenchu: Time of the Assassins برمی‌گردد و آخرین ملاقات درست و درمانی که با این سری صورت گرفت به نسخه‌ای با نام Tenchu: Shadow Assassins برمی‌گردد که توانست عنوان بهتری نسبت به عناوین ایکس باکس ۳۶۰ باشد اما از آنجایی که ناشر بین‌المللی بازی یوبیسافت بود و FromSoftware هم با سری سولز گل کاشته بود، تنچو کم کم به دست فراموشی سپرده شد تا زمانی که گدازه‌های آن روی Sekiro روشن شد. با موفقیت بیش از حد Sekiro شاید بتوان امیدوار بود که تنچو بار دیگر به صحنه برمی‌گردد.

Bully 2

از همان سالی که بازی Bully برای کنسول پلی استیشن ۲ عرضه شد و سپس با اندک تغییرات جزیی برای ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شد، هواداران منتظر یک نسخه جدید از بازی راک استار بودند. خبر ساخت بولی ۲ سالهاست که در رسانه‌های گیم می‌چرخد و هربار بعد از اینکه این خبر رنگ و بوی جدی‌تری به خود می‌گیرد، تکذیب می‌شود و طرفداران را ناراحت می‌کند.

احتمالا می‌دانید راک استار زمانی که روی یک پروژه کار می‌کند، آن را به نحو بسیار سنگینی پیش می‌برد و پروسه ساخت بازی‌هایش طولانی است. این ناشر از زمان عرضه Bully تا به امروز عناوین جدیدی از سری Red Dead و Gta را عرضه کرده و شاید بتوان گفت که وقت کافی برای کار کردن روی این پروژه را پیدا نکرده است. همچنین نباید فراموش کرد که راک استار به ساخت و توسعه این دو عنوان بیشتر علاقه دارد که چرا احتمال پولسازی آنها بیشتر است.

خبر ساخت Bully در زمان جولان دادن کنسول‌های نسل هشتم هم چندین بار در رسانه‌ها پیچیده شد و حتی عکس‌هایی از بازی به بیرون درز کرد اما هنوز به طور قطعی مشخص نیست که برنامه‌ای برای ساخت دنباله این بازی در نظر گرفته شده است یا خیر، اساسا راک استار برای نسل بعدی هنوز برنامه دقیقی به جز GTA VI که آنهم به طور غیر رسمی معرفی شده، ندارد.

Sly , Banjo-Kazooie

بازی‌های پلتفرمر در نسل جدید کمتر مورد محبت ناشرین قرار گرفتند (لااقل روی کنسول‌های PS4 و ایکس باکس وان)، از سری رچت و کلانک کلا یک عنوان عرضه شد و کرش بندیکوت نیز شاهد بازسازی نسخه‌های قدیمی خود شد (هرچند عنوان جدید می‌تواند کمی دلخوشانه رفتار کند). از آنسو نینتندو با کنسول سوییچ خود تبدیل به جولانگاه این سبک بازی‌ها شد و توانست عناوین مختلفی از فرنچایزهای خود و دیگر ناشرین در این سبک را به دست گیمرها برساند اما آیا سونی و مایکروسافت هیچ برگ برنده‌ای در این میان نداشتند؟ مایکروسافت بانجو کازویی را فراموش کرد و سونی هم سری اسلای کوپر.

بانجو کازویی آخرین بار در بازی موفق Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts به نمایش در آمدند و اسلای کوپر و رفقای دزدش نیز در نسخه چهارم بازی روی کنسول پلی استیشن ۳ خوش درخشیدند. نکته جالب اینجاست که آخرین بازی هر دو عنوان توانست موفق آمیز ظاهر شود و معلوم نیست چرا ناشرین و سازندگان بازی تصمیم به فراموشی آنها گرفتند.

Syphon Filter

از کنسول پلی استیشن ۳ تا امروز، چشم طرفداران سایفون فیلتر به صفحه اخبار عرضه بازی‌ها دوخته شد و از نبود خبر عرضه یک عنوان جدید تر شد. سایفون فیلتر زمانی گل سر سبد بازی‌های اکشن به حساب می‌آمد و با هر شش بازی خود توانسته بود گوی رقابت را از رقبای خود در این زمینه برباید. تمامی بازی‌های این سری امتیاز خوبی داشته‌اند و مشخص نیست سونی چرا سایفون فیلتر را رسما به سطل زباله انداخته و قصد احیای آن را هم در سر ندارد.

سازنده سایفون فیلتر که این روزها با بازی Days Gone در بازار ظاهر شده در مصاحبه‌های خود تاکید کرده که ایده ساخت یک بازی جدید از این سری را در ذهن دارد اما سونی هیچ چراغ سبزی به آنها نشان نداده و به نظر می‌رسد برنامه جدیدی برای این بازی در دستور کار سونی قرار ندارد. با حال هرگز نباید گفت هرگز!

Parasite Eve

اسکوئر انیکس فرنچایزهای بسیاری را خلق کرده که اکثر آنها را به یک مسیر دنباله دار فرستاده و با یک بازی قناعت نکرده است اما برخی از این بازی‌ها نیز به گنجینه خاک خورده این کمپانی منتقل شده است. تا چندی پیش فرنچایز Front Mission هم جزو همین دسته‌ها بوده که با عرضه بازی ضعیف Left Alive دوباره جانی گرفت (که ای کاش نمی‌گرفت) و طرفداران احتمالا دوست ندارند چنین بلایی بر سر سری Parasite Eve هم بیاید. ورود شرکت اسکوئر به سبک وحشت و بقا با Parasite Eve، اتفاقی هیجان‌انگیز و در عین حال موفق بود. چراکه Parasite Eve از روی دست مابقی توسعه‌دهندگان کپی نمی‌کرد و بازی منحصر به فردی بود که نمونه‌اش را شاید نتوانید پیدا کنید.

نسخه دوم نیز روی پلی استیشن یک عرضه شد و به مراتب بهتر از قسمت اول بود. این بازی‌ها در واقع یک پیش‌درآمد برای رمانی به همین نام بودند و بعدا هم فیلمی از روی همین کتاب ساخته شد. نسخه سوم بازی روی کنسول قابل حمل سونی PSP نیز جزو بهترین بازی‌های این کنسول دستی به شمار می‌آید. ناگفته نماند جهان DIVA که بازی‌های این سری در آن جریان دارد، در بسیاری از مانگاها و بازی‌ها و کتب ژاپنی مورد استفاده قرار گرفته و تبدیل به یک بخش از فرهنگ وحشت ژاپن شده است. باید گفت . چه اسکوئر انیکس Parasite Eve را همان‌طوری که بود ریمیک کند (مانند کاری که به فاینال فانتزی ۷ کرد) و چه المان‌های نقش‌آفرینی را دستکاری کند تا مبارزات لذت‌بخش‌تر شوند، در هر صورت این بازی استحقاق یک ریمیک اساسی و یا لااقل دنباله‌ای جدید را دارد هرچند توجیهات مارکتینگی بعید است که چنین آرزویی را برای هواداران ایجاد کند.

Dead Space

عجیب بود که در این فهرست هیچ عنوانی از کمپانی مانند EA وجود نداشته باشد، ناشری که تقریبا همه گیمرها از دستش عاصی هستند و اگر بازی جدید Medal of Honor را چندی پیش معرفی نمی‌کرد، باید سری مدال را نیز در لیست می‌گنجاندیم. Dead Space یکی از فرنچایزهای قدرتمند ترسناک و علمی تخیلی در نسل گذشته بود که توانست روی هر سه کنسول (یعنی حتی Wii نینتندو) بدرخشد و برای خودش در بین طرفداران هر سه کنسول جایی باز کند. بازی یکی از IPهای موفق نسل قبل در این ژانر به حساب می‌آمد و سه‌گانه‌ای از روی آن ساخته شد که داستانی کامل را عرضه کرد اما اینکه سازندگان هیچ خلاقیت و ایده جدیدی برای ادامه این داستان در بستر نسل جدید کنسول‌ها نداشتند، موضوع عجیبی است.البته ناگفته نماند سازندگان بازی اعلام کردند که ایده‌ای برای ساخت یک بازی چهارم در ذهن داشتند اما بسته شدن Visceral Games مهر خاتمه‌ای بود بر هرچه آرزویی که در پی دنباله سازی Dead Space به وجود آمده بود.

شاید بیشترین عنوانی که توانست طرفدران تا حدی به این دنیایی شبیه به این فرنچایز در نسل کنونی وصل کند بازی Soma بود که البته هر دو بازی خوبی هستند اما برای طرفداران باید گفت که این کجا و آن کجا!

GTA

راک استار در نسل هشتم کنسول‌ها تنبلی بیش از حدی از خود نشان داد، شاید این حرف کمی تا قسمتی باعث شود تا مورد اتهام قرار بگیرم چرا که عنوان دوم بازی Red Dead به تنهایی می‌تواند یک کارنامه چندین ساله را درخشان سازد، اما در هر حال نمی‌توان از عدم عرضه یک عنوان جدید از GTA برای کنسول‌های نسل هشتم گلایه نداشت. قسمت پنجم این سری که هنوز هم جزو پرفروش‌ترین بازی‌ها در بسیاری از کشورها به شمار می‌رود، در واقع نسخه بهینه سازی شده‌ای از بازی عرضه شده در کنسول‌های نسل هفتم است و با اینکه این بهینه سازی و نسخه آنلاین آن بسیار جذاب است اما کافی نیست.

راک استار در کنار توسعه ذره ذره قسمت پنجم GTA، شاهکار بی‌بدیل خود یعنی رد دد ۲ را منتشر ساخت که از این حیث باید ممنون این کمپانی بود اما در هر حال این ناشر در کل عمر نسل هشتم، بازی جدیدی عرضه نکرد و ما را برای تجربه یک GTA جدید در کف گذاشت! نباید فراموش کرد که کنسول‌های نسل قبلی میزبان دو GTA شماره دار و یکی دو بازی فرعی در این فرنچایز بودند و عدم عرضه یک نسخه شماره‌دار جدید در سالهای کنونی، ناراحت کننده است.

دیگر بازی‌ها

می‌شد در این لیست به Fable نیز اشاره می‌کردیم اما عرضه یک عنوان کارتی از این فرنچایز با نام Fable Fortune باعث شد که نتوانیم درباره نبود یک نسخه جدید از این فرنچایز درست و حسابی غر بزنیم. کرایسیس Crysis از فراموش شدگان دیگر این نسل به حساب می‌آید که مورد بی‌مهری ناشر قرار گرفت و نهایتا قرار است شاهد یک ریمستر از این عنوان باشیم. همچنین این نسل فاقد یک بازی با برچسب مامور مخفی بریتانیایی یعنی ۰۰۷ بود و متاسفانه هیچ بازی به عنوان جیمز باند عرضه نشد تا هواداران را با خاطرات خوبی که از بازی‌های این سری دارند همراه سازد.

بازی Fable

Ridge Racer و همچنین برن‌آوت دو عنوان ریسینگ هستند که نسل حاضر از داشتن یک شماره جدید از آنها بی‌بهره بود (نسخه ریمستر برن‌آوت برای کنسول سوییچ عرضه شده که چنگی به دل نمی‌زند و نمی‌توان یک بازی جدید حسابش کرد). عنوان Siren را نیز نباید فراموش کرد که توسط سونی و سازنده‌اش به باد فراموشی سپرده شد تا کلا وحشت از نوع ژاپنی در نسل جدید عطایش به لقایش بخشیده شود.

در زمینه بازی‌های نقش آفرینی ژاپنی نیز باید به سری Suikoden اشاره کرد که توسط کونامی به کلکسیون بازی‌های خاک شده این ناشر ژاپنی ملحق شده است. بازی‌های گراندیا نیز از اسکوئر انیکس با اینکه شاهد یک کالکشن در نسل جدید بود اما نسخه جدیدی از آن عرضه نشد تا هواداران را به وجد بیاورد و در کنار آن سری Wild Arms نیز مانند چند سال گذشته شاهد عنوان جدیدی نبود و به نظر می‌رسد پرونده‌اش کلا بسته شده باشد.

.کپی شد https://vgto.ir/4xo

26
نظر تو چیه ؟

avatar
1000
12 نظرات
14 پاسخ ها
0 دنبال کنندگان
 
بیشترین واکنش
پرطرفدار ترین
13 نویسندگان دیدگاه
mjmkآرش پارساپورmani-safaeiحمیدAmirbob آخرین نویسندگان دیدگاه
  مشترک شدن  
جدید ترین قدیمی ترین بیشترین امتیاز
اطلاع رسانی کن
mjmk
کاربر
mjmk

سلام دوستان یادمه برای psone یه بازی خریده بودم به اسم سه لبه سایفون فیلتر (سه تا بازی تو یک دیسک) سویم بازی دیسک یه بازی شوتر اول شخص بود که شخصیت اصلی اولش یه کلت داشت و تو همون اتاق اصلی یه اصله قهوه ای رنگ مثل شلت گان بر میداشت بعد از در اتاق که اتومات بود خارج میشد اولین دشمن بازی که یه موجود عجیب (فضایی) بود رو میدید و باید میکشتیش و بازی ادامه داشت. تو بازی یه چیزی مثل لیزر قرمز بود که اگه بهش میخوردی کشته میشدی. الان اسم بازی رو فراموش کردم و… ادامه مطلب »

Amirbob
مهمان
Amirbob

نسل هشت یه الدر اسکرولز جدید به گیمر ها بدهکاره:(

urbo
مهمان
urbo

بولی برای پلی سه هم اومده بود و اتفاقا کیفیتش هم بهتر بود نسبت به سیصدوشصت.
سونی توی نسل هشت تو خیلی از سبک ها کوتاهی کرد مثل ریسینگ و شوتر و هک انداسلش و پلتفرمر. در حالی که پلی سه پراز انحصاری بود و تنوع و تعداد بسیار بیشتری داشت. امیدوارم پلی پنج هم مثل پلی سه پر انحصاری باشه.

Ali
مهمان
Ali

Elder Scrolls 6
جامونده
ایشالا برای لیست بعدی 🙂

Asghar
مهمان
Asghar

سایفون فیلتر و جیمزباندو خوب گفتی👍
بازی covert ops nuclear dawn که به قطار مرگ معروف بود توو نسل هشتم بازی پر هیجانی میشد ایده ی خوبی داشت
و بازی vigilant 8 که به ماشین جنگی معروف بود
نمیدونم چرا قدیما که گرافیک نبود ایده ها بهتر بود
ولی حالا که گرافیک هست ایده ها ضعیف شده
و از قدرت گرافیکی کنسولها خوب استفاده نمیشه

حمید
مهمان
حمید

ریمیک shadow of Colossusعالی بود ولی ای کاش دنباله بر این بازی ساخته میشد

حمید
مهمان
حمید

سری بازی ترسناک Siren هم تو نسل ۸ جاشون خالی بود کلا نسل ۸ بازی ترسناک سوم شخص بجز evil within نداشت متاسفانه

mani-safaei
کاربر
mani-safaei

سلام اقا پارساپور میشه یه مطلب خودتون یا همکارانتون تو دیجیاتو درمورد یه اپ که تایم داشته باش نزاره از گوشی استفاده کنی،من دو هفته دیگ ازمون مهم دارم و نمی تونم خودمو کنترل کنم خیلی از مطالب درسیمم تو تبلت هست نمیشه جمعش کرد
ببخشید اگه اینجا پیام دادم

PlagroundGames
کاربر
PlagroundGames

کلی سری بازی خفن میشد گفت که تو نسل هشت نبودن

Mohamad
مهمان
Mohamad

ناشر بازی کرایسیس یوبیسافت نیست

محمدرضا
مهمان
محمدرضا

Driver خیلی بازی قشنگی بود واقعا هیف شد

Mohammad
مهمان
Mohammad

جالب بود
ممنونم ارش جان
ای کاش isolation و سافرینگ هم دنباله ای میگرفتن

ورود
بارگذاری...
ثبت نام
بارگذاری...