ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

ریمستر سه‌گانه Mass Effect: انتظارات ما از این رویا چیست؟

یکی از پدیده‌های جالب نسل هشتم از همان ابتدا ریمسترها بودند. به طوری که در سال‌های اخیر، ریمیک و ریمستر عناوین قدیمی تبدیل به یک از برنامه­‌های اصلی سازندگان و ناشران شده است. بازی­های محبوب ...

سعید محمدی یزدی
نوشته شده توسط سعید محمدی یزدی | ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۰

یکی از پدیده‌های جالب نسل هشتم از همان ابتدا ریمسترها بودند. به طوری که در سال‌های اخیر، ریمیک و ریمستر عناوین قدیمی تبدیل به یک از برنامه­‌های اصلی سازندگان و ناشران شده است. بازی­های محبوب زیادی با ارتقا سطح گیم‌پلی و گرافیکشان برای بازی کردن در سخت افزارهای قوی نسل هشتم مناسب سازی شدند. تقریبا جمله‌گی هم مورد استقبال گیمرها قرار گرفتند. اصلا چه چیزی هیجان انگیزتر از اینکه یک بازی که سال‌ها پیش با لحظه لحظه‌­اش خاطره ساخته‌ای را دوباره با شکل و شمایلی پیشرفته‌تر تجربه کنی؟

در میان لیست -حالا دیگر بلند بالای- بازی‌های ریمستر شده، عناوین متنوعی حضور دارند. از رزیدنت ایول و بایوشاک تا کرش بندیکوت و تونی هاوک. اما همچنان بازی‌های زیادی هم وجود دارند که گیمرها منتظر حضور دوباره­‌ی آن‌ها با سر و شکلی درخور نسل هشتم و نهم هستند و در محافل مختلف گمانه زنی های متنوعی درباره­‌‌‌شان می­‌کنند. یکی از این عناوین که در این مطلب می­‌خواهیم به آن بپردازیم، فرنچایز باشکوه BioWare  یعنی مس افکت است. یک نقش آفرینی علمی تخیلی که یکی از محبوب‌ترین و قوی‌ترین عناوین نسل هفتم بود. علی رغم نمایش ضعیفش با Mass Effect: Andromeda در نسل هشتم، طرفداران این فرنچایز امیدوارند بازسازی درخوری از سه گانه­­‌ی اصلی آن را در آغاز نسل نهم ببینند.

ریمستر Mass Effect

اما این انتظار چقدر به واقعیت نزدیک است؟ آیا EA و BioWare اصلا برنامه­‌ای برای این منظور دارند؟ سیاست الکترونیک آرتز در این نسل اجتناب از بازنشر عناوین قدیمی بوده است. اما در یکی دو سال اخیر این سیاست به وضوح دچار تغییر شده و عناوینی همچون Burnout  و Command and Conquer بازسازی و بازنشر شدند و روزنه­‌ی امید را برای طرفداران دیگر بازی­‌های کلاسیک EA باز کردند که شاید بازسازی بعدی، بازی محبوبشان باشد.

تا قبل از رویداد EA Play امیدهای زیادی برای معرفی این مجموعه وجود داشت. اما بعد از اینکه هیچ صحبتی از مس افکت در رویداد EA Play به میان نیامد، امیدها ناامید شدند، البته نه کاملا. همچنان شایعاتی در محافل هواداری این بازی دست به دست می­‌شود. طرفداران امیدوارند که مس افکت سورپرایز EA برای آنها در آستانه­‌ی نسل نهم باشد. با توجه به تقویم نسبتا خالی EA برای پنجره­‌ی سال نوی میلادی؛ احتمالا در پاییز یک شگفتانه‌­ی نسبتا بزرگ انتظارمان را می­کشد. اما اینکه آن شگفتانه بازسازی سه­‌گانه مس افکت باشد...اجازه بدهید خوشبین، امیدوار و کمی رویاپرداز باشیم.

بیشتر بخوانید:

ریمستر Mass Effect 2

فرض می‌کنیم مس افکت بازسازی و منتشر شد، چه انتظاراتی باید از آن داشته باشیم؟ اولین چیزی که هر گیمری از یک نسخه‌ی ریمستر شده انتظار دارد بهبود بصری آن است. مس افکت در یک دنیای میان کهکشانی روایت می‌شود. با سفرهای بین سیاره‌ای، آسمان‌های پر از ماه و ستاره، سفینه‌های غول پیکر و موجودات عجیب و غریب. که در نسخه‌های اصلی بازی همه به زیباترین شکل ممکن طراحی شده بودند و پیمایش جهان آن را لذت بخش می‌کردند.

گرافیک فنی بازی هم در زمان خودش پیشرو و انقلابی محسوب می‌شد، اما حالا در آستانه‌ی نسل نهم استانداردها تغییر کرده و گیمرها به کمتر از وضوح تصویر FHD و فریم ریت 60fps راضی نمی‌شوند. جدا از بحث رزولوشن، ارتقا سطح مدل ها، تکسچرها و جزئیات محیط؛ و همچنین نورپردازی پویاتر نیز انتظارات معقول و منطقی‌ا‌ی به نظر می‌رسند. تصور طبیعت زنده‌تر، معماری دقیق‌تر و آسمان پرستاره‌تر در دنیای این بازی هر بازیکنی را تهییج میکند. شاید رسیدن به سطح گرافیک چشم نواز عنوان ناموفق Mass Effect: Andromeda  کم‌ترین توقع ممکن برای این بازسازی باشد.

Mass Effect: Andromeda گرافیک جذاب
عنوان Mass Effect: Andromeda که علی رغم نمایش ضعیفش، منظره‌های بدیع و زیبایی را پیش چشم مخاطب قرار داد.

در رابطه با گیم‌پلی، باتوجه به اینکه این بازی -در هر سه نسخه- به لحاظ مکانیسم ها و سازو کارهای نقش آفرینی و تیراندازی جزو عناوین پیشرو در عصر خود بود، نباید انتظار تغییر چندانی از آن داشت. شاید کمی بهینه سازی در درخت مهارت‌ها و طراحی سلاح‌ها و همچنین قابلیت های چندنفره‌ی آفلاین و آنلاین برای بازی قابل انتظار باشد؛ اما نه بیشتر. در بحث محتوا هم اگر بنا به بازسازی سه‌گانه با تمام DLCهایش باشد، محتوای داستانی و روایت بازی بیش از کافی خواهد بود. فقط می‌ماند قیمت گذاری. از آنجایی که با یک عنوان قدیمی مواجه هستیم که انتشار آن مورد استقبال گسترده‌ی مخاطبان قرار خواهد گرفت؛ بعید است EA قیمت غیرعادی‌ای برای آن درنظر بگیرد. البته وقتی پای پول وسط می‌آید از EA هیچ چیز بعید نیست.

به طور کلی همان‌طور که بررسی کردیم، فعلا روی کاغذ خبری از ریمستر مس افکت نیست. اما با توجه به شایعات و البته پتانسیل بالای این عنوان برای بالا بردن آمار فروش و سوددهی BioWare و EA، احتمال پرداختن به آن توسط این دو در آینده‌ی نزدیک دور از ذهن نیست. از سوی دیگر تغییر سیاست EA برای انتشار بازی‌هایش روی استیم، حاکی از تمرکز این ناشر روی افزایش محبوبیت و گسترده تر کردن پایگاه بازیکنانش است. حالا چه چیزی بهتر از ریمستر یک عنوان محبوب و تاریخی با هزینه‌ی کم و سودآوری بالا؟ اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد، باید در همین تابستان یا پاییز پیش رو رسما از آن رونمایی شود. برای مطمئن شدن از این مهم، ظاهرا برای ما چاره‌ای جز نوشیدن از جام تلخ انتظار نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • سینا
    سینا | ۱۲ تیر ۱۳۹۹

    من که تجربهشون نکردم . امیدوارم ریمستر mass effect و dead space برای نسل بعد بیاد.(یا حتی نسخه جدیدشون)

  • اسکارفیس
    اسکارفیس | ۱۲ تیر ۱۳۹۹

    بیا بیا که دلم برات کبابه

مطالب پیشنهادی