ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

چرا قیمت بازی‌های ویدیویی بزرگ باید متفاوت باشد

با نزدیک شدن به نسل بعدی و خبرهایی که از ۷۰ دلاری شدن بازی‌های جدید به گوش می‌رسد، صحبت در مورد قیمت بازی‌های ویدیویی به یکی از بحث‌های مهم چند وقت اخیر تبدیل شده است. ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۱

با نزدیک شدن به نسل بعدی و خبرهایی که از ۷۰ دلاری شدن بازی‌های جدید به گوش می‌رسد، صحبت در مورد قیمت بازی‌های ویدیویی به یکی از بحث‌های مهم چند وقت اخیر تبدیل شده است. به غیر از ما که دیگر به لطف نرخ دلار توانایی خرید بازی با هر برچسب قیمتی را نداریم، مصرف کنندگان خارجی بی‌شماری هم از این افزایش قیمت ناراضی هستند. از طرفی دیگر اما برخی از خبرنگاران و فعالیت حوزه بازی می‌گویند که این افزایش قیمت می‌تواند در نهایت به سود گیمرها تمام شود، موضوعی که پیش‌تر به یک مورد از آن‌ها پرداخته بودیم.

اما سوالی که در این میان به شخصه برای خود من پیش می‌آید این است که چه می‌شود اگر همه بازی‌های AAA یا کلان‌بودجه لزوما قیمتی یکسان نداشته باشند؟ قبل از آنکه نسبت به این سوال و پیامدهای آن موضع بگیرید، اجازه دهید در ادامه کمی بیشتر موضوع را باز کنم چرا که همین حالا نیز به نوعی با همین قضیه به شکلی غیر رسمی مواجه هستیم. پس در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.

سیستم نمره‌دهی و ارزش‌گذاری بازی‌ها مدت‌هاست که آن معنای عادی و همیشگی‌اش را از دست داده است. اگر نمی‌دانید در مورد چی صحبت می‌کنم، پیشنهاد می‌کنم سری به این مقاله بزنید. اما اگر هم چندان حوصله‌اش را ندارید، باید بگویم خلاصه‌اش این است که مقیاس ۱ تا ۱۰ نمره‌دهی در دنیای بازی‌ها تفاوت زیادی با سینما، تلویزیون و هر سیستم ارزش‌گذاری دیگر دارد و این اتفاق در یکی دو دهه اخیر اتفاق افتاده است.

قیمت بازی ها

اگر بخواهیم مقیاس ۱ تا ۱۰ را به صورت مساوی ارزش‌گذاری کنیم، عنوانی با نمره ۵ باید حکم بازی متوسط را داشته باشد در حالی که با معیارهای امروزی این صفت بیشتر در مورد بازی‌هایی با میانگین یا نمره کمتر از ۷۰ و ۷ صدق می‌کند. فراوانی نمرات بازی‌ها در محدوده ۷ تا ۱۰ آنقدر زیاد است که بر خلاف مدیوم‌های دیگر، بازی‌های ویدیویی در متاکریتیک با میانگین کمتر از ۷۵ به عنوان متوسط یا زرد شناخته می‌شوند، در حالی که این محدوده در دنیای سینما کمی‌ منطقی‌تر و برای فیلم‌های زیر ۶۰ است.

اینکه چرا این اتفاق در مقیاس همیشگی ۱ تا ۱۰ افتاده و چه معنایی دارد، موضوعی است که در همان مقاله به طور مفصل به آن پرداخته‌ام اما این سیستم ارزش‌گذاری یک مشکل بزرگ دیگر هم دارد، ایرادی که به طور ناخودآگاه حتی به قضاوت‌های روزانه ما هم سرایت کرده و کمتر متوجه‌اش می‌شویم. اینکه هنگام قضاوت بازی‌های بزرگ یا همان AAA کمتر به برچسب قیمت یکسان آن‌ها توجه می‌کنیم.

به هر حال یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها برای قضاوت در مورد یک بازی ویدیویی قیمت عرضه آن‌هاست. به همین خاطر بازی‌های مستقل حتی گاهی با وجود مشکلات بیشتر و محتوای کمتر به اندازه عناوین بزرگ شانس کسب نمرات بالاتری دارند. چرا؟ چون به طبع انتظارمان از یک بازی ۳۰ یا ۱۵ دلاری بسیاری کمتر است. اما بازی‌های بزرگ از بهترین انحصاری‌های سونی و مایکروسافت گرفته تا فیفا و کال آو دیوتی که هر سال کمپانی‌های دیگر تحویل‌مان می‌دهند، همگی قیمتی یکسان دارند و این موضوع به نظرم قضاوت منصفانه در حق آن‌ها را سخت‌تر می‌کند.

فیفا ۲۰

گزارش‌های مختلف تحلیل‌گران و ادعای خود سازندگان بازی نشان می‌دهد که هزینه توسعه بازی‌های ویدیویی نسل به نسل بیشتر شده و دیگر این برچسب ۶۰ دلار که نسل‌هاست ثابت باقی مانده، پاسخگو نیاز و تامین هزینه کمپانی‌ها نیست. برای همین آن‌ها به درآمد‌های ثانویه‌ای چون لوت‌باکس‌ها و انواع پرداخت‌های درون برنامه‌ای روی آورده‌اند. اما سوال اول این است که آیا واقعا این قضیه در مورد همه کمپانی‌ها و شرکت‌ها صدق می‌کند؟

بیشتر بخوانید:

لست آو آس ۲ با آن گرافیک و گیم‌پلی نسل بعد خود و هزینه فراوانی که صرفش شده بود، با همان قیمت ۶۰ دلار عرضه شد. بله درست است، لست آو آس، شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت و بازی‌های انحصاری پشتیبانی مالی صاحبان کنسول را با خود به همراه دارند. اما پس راکستار چی؟ حتی اگر عقیده دارید که سیستم درآمدزایی این شرکت از طریق پرداخت‌های درون‌ برنامه‌ای GTA V (کارت‌های شارک) منصفانه نیست و بدون صرف هزینه واقعی نمی‌توان به آن زندگی رویایی در جهان آنلاین جی تی ای دست پیدا کرد، خب به این فکر کنید که باز نه تنها همچنان برای هیچ کدام از این آپدیت‌های ۷ سال اخیر هیچ هزینه‌ اضافه‌ای پرداخت نکرده‌اید، بلکه بدون هیچ شکی GTA V حتی بدون بخش آنلاینش هم کاملا ارزش آن ۶۰ دلار را دارد.

بازی The Last of Us 2

اگر باز هم می‌خواهید ادعا کنید که کمپانی‌ای چون راکستار استثنا است و آن‌ها هم برند بزرگی چون Take-Two را در پشت خودشان دارند، دیگر در مورد سی دی پراجکت رد چی می‌توان گفت؟ خیر، کمپانی‌هایی که سال‌ها روی بازی‌هایشان وقت می‌گذارند و شاهکارهایی را با همان قیمت ۶۰ دلار عرضه می‌کنند، کم نیستند. برای همین به شخصه از چنین کمپانی‌ها و استودیوهای بازی‌سازی راحت‌تر می‌توانم بپذیرم که ادعا کنند۶۰ دلار برای پوشش هزینه‌های ساخت بازی‌هایشان کافی نیست تا الکترونیک آرتز یا یوبیسافتی که هر سال بازی‌هایی عموما متوسط و بدون تغییری روانه بازار می‌کنند که اتفاقا مملو از پرداخت‌های درون برنامه‌ای هم هستند.

با افزایش قیمت و تبدیل شدن ۷۰ دلار به نُرم و استاندارد جدید، بعید می‌دانم چنین رویکردهایی تغییر خاصی کند. شاید در چند سال اول برای اعمال راحت‌تر چنین سیاست‌هایی هم که شده، کیفیت بازی‌ها بیشتر شود و لوت‌ باکس‌ها و انواع و اقسام پرداخت‌های درون برنامه‌ای هم کوله‌بارشان را از بازی‌های ویدیویی جمع کنند اما اگر بخواهیم صادق باشیم، بعضی از این کمپانی‌ها آنقدری حریص هستند تا بعد از عادی شدن چنین تغییر مهمی، شاهد تنبلی آن‌ها در ساخت بازی و استفاده کردن از هر موقعیتی برای خالی کردن جیب‌های مشتریان باشیم.

بازی واچ داگز لیجن

اما شاید در عوض خارج شدن سیستم قیمت‌گذاری بازی‌های بزرگ از یک عدد یا محدوده مشخص، راه‌حل بهتری باشد. چرا که مشکل ناشرهایی چون اکتیویژن یا الکترونیک آرتز این نیست که مثل سی دی پراجکت رد سال‌ها روی بازی‌هایشان وقت نمی‌گذارند. اگر همه استودیو‌ها و کمپانی‌ها می‌خواستند مثل ناتی‌داگ یا راکستار باشند و سال‌ها وقت و هزینه را تنها صرف یک بازی بکنند، دیگر ما هم به عنوان متقاضی و گیمر باید چهار پنج سالی بین عرضه بازی‌های مهم صبر می‌کردیم. مدل اقتصادی این ناشرین و کمپانی‌ها متفاوت است اما به خاطر همین تفاوت هم که شده، منطقی نیست که بازی‌هایشان هم قیمت با بازی‌های شاهکار و بزرگتر دیگر باشد.

در دنیای امروزی بازی‌هایی چون NBA 2K یا فیفا به صورت سالیانه عرضه می‌شوند و نه تنها تغییراتشان نسبت به سال گذشته کمتر از انگشتان یک دست است، بلکه حتی طرفداران آن‌ها هم معتقدند که گاهی از سال گذشته خودشان هم بدتر هستند. اما این بازی‌ها هم قیمت عناوینی هستند که تیم‌هایی هزار نفره سال‌ها رویشان کار کرده‌اند. پس این وسط یا بازی‌های اول باید قیمتشان کمتر از ۶۰ دلار شود یا اگر گروهی از بازی‌ها هم لیاقت افزایش قیمت داشته باشند، آن دسته دوم است. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ به نظرتان تفاوت قیمت بین بازی‌ها چالش خاصی ایجاد می‌کند؟ دیدگاه‌هایتان را حتما با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • H game
    H game | ۸ مرداد ۱۳۹۹

    اينكه هر بازى يك قيمت داشته باشه امكان پذير نيست چون بايد معيار هاى خاصى باشه و براى هر بازى بايد ارزش گذارى خاصى بشه كه انجام دادن همچين قضاوتى خيلى سخته بهترين كار اين هست كه خود گيمر ها دست به كار بشن من خودم يه زمانى تمامى نسخه هاى بازى فيفا رو ميخريدم هرجور شده ولى بعد از گرون شدن بازى ها با خودم تصميم گرفتم كه بازى هايى كه ارزش 60 دلار رو دارن رو بخرم. من براى بازى كه 62 ساعت فقط گيم پلى داستانى داره مثل rdr2 حاظرم 100 دلار بدم ولى نه براى بازى كه فقط 10 ساعت بخش داستانى داره مثل رزيدنت اويل 2 ريمك

    • H game
      H game | ۸ مرداد ۱۳۹۹

      اصلاح ميكنم رزيدنت اويل 3 ريمك

      • sam-fisher
        sam-fisher | ۸ مرداد ۱۳۹۹

        اصلاح تر میکننم 5ساعته هم تمومه

  • Phantasmagoria
    Phantasmagoria | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    تقریبا همه میدونیم که بازیا ارزش یکسان ندارن ولی قیمت یکسان دارن. اینکه قیمت چی باشه چه معیاری باید پشتش باشه؟ برچه اساسی؟ شاید اینطوری مشکل حل شه ولی از اونطرف ده ها مشکل جدید ایجاد میشه.

    خیلی کارا میشه کرد، از قیمتای رقابتی تا معیارهای فیک و باندبازی و...

  • Reza-smb10
    Reza-smb10 | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    دیگه وقتشه که گیمو بزارم کنار چون پول یه ماه حقوق رو ندرام بدم به بازی.
    کنسول نمیتونم بخرم، کامپیوترم رو نمیتونم ارتقا بدم، قیمت یه کامپیوتر رده بالا برابر با قیمت یه ماشین ارزان قیمته (پرایده)، عوض اینکه برم یه pc شصت میلیون تومانی تهیه کنم یه زره روش میزارم یه ماشین میخرم. البته اگه قیمت پراید نشه 150 میلیون.

  • Soroush
    Soroush | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    حاج پدرام بازی های خوبو گرون کنن مشکل نیست
    مشکل اینه ما ایرانیا جر میخوریم=)))))

  • kiamehrZ
    kiamehrZ | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    فیفا ۶۰ دلار
    رد دد ۲ هم ۶۰ دلار
    اگه رد دد ۲ ۶۰ دلار باشه فیفا در بهترین حالت ۱۰ دلاره

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۷ مرداد ۱۳۹۹

      دقیقا.

  • محمدرضا صفری
    محمدرضا صفری | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    از نظر من هم منطقی‌ترین راه‌حل همینه که بازی‌ها بر اساس ارزششون قیمت گذاری شن، ولی برام سواله کدوم مرجع می‌تونه قیمت هر بازی رو تعیین کنه و جوری این کار رو کنه که هم مصرف کننده راضی باشه هم تولید کننده و ناشر؟

    • sam-fisher
      sam-fisher | ۷ مرداد ۱۳۹۹

      واقعا برای مثال ایا میتوان گفت چون یوبسافت هرسال نسخه ای از اساسین کرید میدهد قیمتپایین داد چوندر ان صورت همه شرکت ها حداقل بالا چندسال برای هر بازی وقت میگزارند و باعث کمبود بازی در سال میشود فکرکنیین همه مثل راک استار هر10سال یه گیم

  • سهیل
    سهیل | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    مثل اینکه صابون ما به تن خارجی ها خورده
    ولی اونا واسه گرون کردن مجوز میخوان برعکس ما که واسه ارزون کردن مجوز می خوان
    ههه

  • sam-fisher
    sam-fisher | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    اگه اینجوری باشه پس باید وقتی مس افکت اندرومدا رو میگیرم یه پولی هم سازنده دستی به من بده ;)

    • پدرام بهادری
      پدرام بهادری | ۷ مرداد ۱۳۹۹

      اتفاقا این خبر ثابت موندن قیمت بازی‌های یوبیسافت که اومد، یکی از بچه‌های خودمون توییتر نوشته بود که والا تو با اون بازی‌هات باید یه چیزی هم به ما بدی :))))

  • m.n1383141
    m.n1383141 | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    "وقتی ارزش بازی‌ها یکسان نیست چرا قیمت یکسان باشد؟"
    وقتی این جمله رو خوندم قانع شدم

    • Mohammad Amin
      Mohammad Amin | ۷ مرداد ۱۳۹۹

      دقیقا

      ولی تنها مشکلش برای ما اینه که دلار 20 25 تومنه ( فعلا ).

      • پدرام بهادری
        پدرام بهادری | ۷ مرداد ۱۳۹۹

        ما کلا حساب نیستیم =)))

        • Mohammad Amin
          Mohammad Amin | ۷ مرداد ۱۳۹۹

          ??

  • Avowed
    Avowed | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    بازیی مثل ori سی دلاره بعد فیفا که هر نسخش همون قبلیه ۶۰ دلار
    بازیای راکستار ۷۰ دلار که سهله ۱۰۰ دلارم می ارزه

  • Avowed
    Avowed | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    اگه ea بازیارو ۷۰ دلار کنه من همون ۱ بازیی که دوسال یه بار میگرفتم دیگه نمیگیرم

مطالب پیشنهادی